Skip to main content
Vraag

Gesproken ondertiteling GOS NPO kanalen storing

• October 8, 2026
  • 8 reacties
  • 83 keer bekeken

Sinds maandag 5 oktober 2026 is de mannenstem van de gesproken ondertiteling veranderd in een vrouwenstem. Maar nu wordt de uitgesproken tekst ernstig verminkt: woorden worden weggelaten, woorden of stukken tekst worden herhaalt en veel woorden worden geheel of gedeeltelijk gespelt. Totaal onbruikbaar. Graag een oplossing, en ja, ik heb het systeem al herstart. 

8 reacties

• October 8, 2026

Ik heb het ook gemerkt ja, via een niet-KPN dienst.
Dit wordt gemaakt bij de bron, KPN is een doorgever.
Melden bij de NPO.

• October 8, 2026

Een andere melding van ondertitel veranderingen :

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 9, 2026

Bijna een jaar geleden had ik ook een probleem met de gesproken ondertiteling van de KPN GOS kanalen. Het was toen een probleem van KPN zelf. KPN meldde in eerste instantie dat het aan de NPO lag, maar dat bleek al snel niet zo te zijn. Het werd vrij snel weer door KPN opgelost. Ik hoop nu ook, mijn man is zeer slechtziend en afhankelijk van de gesproken ondertiteling . 

• October 9, 2026

Mja, toen werkte het helemaal niet, er stokte iets in de doorvoer.
Nu is de audio er wel maar, deze verminking kan niet bij kpn ontstaan, het wordt als audio doorgegeven.

Ik zal het 20:00 journaal opnemen hier, via een niet-kpn aanbieder.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 9, 2026

Net journaal van 12:00 gekeken (hh van 12:15)

Niet de omschreven verdwenen woorden. Het liep eigenlijk prima. Alleen liep het bij tweede en volgende onderwerpen wat achter op de ondertiteling in beeld. 

• October 9, 2026

Dan zal het inmiddels opgelost zijn, wat inregel problemen na een verandering/verbetering, zo gaat dat wel vaker.

Omdat ik een verandering zag in de tekst ondertiteling via 2 verdelers anders dan kpn dacht ik aan een verband.
Maar dat zal dan niet het geval zijn, alhoewel, men is daar tegelijk aan beide systemen gaan sleutelen wat niet altijd handig is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 9, 2026

Helaas, geen verbetering bij de GOS kanalen 191,192 en 192 van de KPN bij het journaal van 20 uur. Ik zal contact opnemen met KPN. Dank voor het meedenken. 

• October 9, 2026

Ja, hier ook precies wat je beschrijft in het openingsbericht, via een niet-KPN aanbieder.
Dit wordt gemaakt in Hilversum, kpn geeft het alleen door.
Melden bij de NPO kan hier : https://npo.nl/service

Merkwaardig, het werkte goed, dan denk ik aan “als het niet stuk is repareer het niet”.