Skip to main content

Sinds een paar week van koper met buitengebied 4 G overgestapt naar glasvezel. Ik dacht dat alleen de snelheid zou veranderen maar ik kreeg ook nieuwe ontvangers ,  DIW7022 , en de daarbij horende KPN TV+. Op zich ziet het er allemaal mooi uit . Maar qua werking valt het me bitter tegen.

Allereerst gebeurd het regelmatig dat als de ontvanger al aanstaat en je dan de tv aan zet je geen beeld krijgt. Meestal is dan het switchen van hdmi kanaal nodig om weer beeld te krijgen. Andersom , als de ontvanger uit is en je eerst de tv aan zet , krijg je als je de ontvanger dan aanzet of een zwart beeld of een stilstaand kpn logo. Na een paar keer de ontvanger uit en aan gezet te hebben komt er dan beeld.

Als je bv iets terugkijkt dan worden er met enige frequentie stukken overgeslagen. En het helpt dan ook niet om even terug te gaan want hetzelfde stuk wordt steeds weer overgeslagen. Dit is vooral lastig als je bijvoorbeeld de slimste zit te kijken en het antwoord overgeslagen wordt. Maar buiten dat , het is gewoon hinderlijk kijken. 

Als 3e klacht heb ik het geluid. Waar ik vroeger het geluidsniveau van de tv meestal op 12 had staan moet dit nu veel hoger. En soms , ook bij netflix is dit het geval , helpt het verhogen van het geluid niet of nauwelijks.

Ik moet het geluid trouwens perse op stereo zetten want anders werkt de optische uitgang niet. Jammer dat de gewone audio uitgang verdwenen is op de ontvanger . Nu moet er weer een extra kastje tussen om optisch om te zetten.

Al met al ben ik dus nog niet blij met deze overgang naar glasvezel en KPN TV +. Wat mij betreft is het nog KPN TV - . Ik hoop wel dat er snel wat verbetering in komt anders moet ik zelf misschien ook maar eens overspringen. 

In feite klaag je nu over allerlei bijkomstigheden die je bij de overgang naar glasvezel hebt gekregen. Hoe is je ervaring met de glasvezel zelf?

Een aantal problemen met de KPN TV+ is bekend en daar wordt ook aan gewerkt. Ik dacht dat KPN elke week nog updates stuurt.


Sinds een paar week van koper met buitengebied 4 G overgestapt naar glasvezel. Ik dacht dat alleen de snelheid zou veranderen maar ik kreeg ook nieuwe ontvangers...

Dan heeft u een nieuw abonnement afgesloten. Dat had niet gehoeven. 


Allereerst gebeurd het regelmatig dat als de ontvanger al aanstaat en je dan de tv aan zet je geen beeld krijgt. Meestal is dan het switchen van hdmi kanaal nodig om weer beeld te krijgen.

HDMI CEC al geprobeerd? Dan gaat (hopelijk) de tv aan als je de KPN TV+ Box aanzet. (En de TV+ Box uit als je de tv uitzet.)

Of bedoel je dat wél de goede HDMI-ingang actief is, maar dat je even naar een andere HDMI-ingang moet en weer terug naar de eerste om beeld te krijgen?

 


Klopt @Arjan van B 

 

De goede HDMI-ingang is actief maar je moet naar een andere HDMI-ingang en weer terug naar de eerste om beeld te krijgen. En het rare is dat dit soms ook wel in 1 x goed is. 

 

 


@SikkeHelder78

Ik sluit mij aan bij de anderen.

KPN tv decoder heeft niets met glasvezel te maken.

Ik heb al meer dan 12 jaar glasvezel 100/100 (100 Mb/s up en 100 Mb/s down) en ben daar super tevreden over. Zeer lage ping en hoge upload en zeer stabiel en snel.

 

KPN tv decoder Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box).

De toslink (audio fiber) staat standaard uit, deze moet je aanzetten.

Sinds kort zit dolby ook op de toslink.

Zelf doe ik de audio via de tv.

 

HDMI kabel 2.1 (goede) gebruiken.

KPN tv decoder met HDMI naar TV HDMI 1 (het Chinese merk heeft HDMI 1 eARC op sommige modellen). 

HDMI voor audio vanaf de tv HDMI 2 eARC naar de soundbar.

Volume op de DIW7022 op max zetten.

 

Geen DVS gebruiken, want dat is vragen om problemen.

 

Zet bij instellingen - informatie - helemaal naar beneden  de tv instellingen op Multicast en op “beste beeldinstellingen. Dan heb je, vooral bij de eerste 10 zenders (originele stream) het mooiste beeld.

KPN gaat dit t.z.t. ook op de andere kanalen toepassen.

 

Zet HDR voorlopig op SDR totdat HDR automatisch erop staat.

HDR en SDR hebben niets met HD en SD te maken.

 

Omdat de TV decoders steeds kleiner worden, geld ook voor o.a. Ziggo, is er geen plaats meer voor de 3.5 mm audio plug o.a.

Maar er bestaan adapters voor Toslink naar 3.5 audio (maar dan heb je natuurlijk altijd alleen stereo. 

 

Wij zijn dik tevreden met de Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box).

Nog een paar updates, o.a. HDR automatisch, en hij is helemaal perfect.


De goede HDMI-ingang is actief maar je moet naar een andere HDMI-ingang en weer terug naar de eerste om beeld te krijgen. En het rare is dat dit soms ook wel in 1 x goed is.

Dan nog wel een goede kans dat aanzetten van HDMI CEC helpt.

Trouwens, is het misschien alleen een probleem als de televisie al wat langer aanstaat, en al besloten had dat er geen signaal op de HDMI-ingang te vinden was? En voor toekomstige lezers ben ik ook wel benieuwd welke tv dat is, en hoe die precies is aangesloten aan de KPN TV+ Box.


Als ik 's avonds de tv aan zet, dan staat het kastje altijd gewoon nog aan. Het ledje is dan groen. En het beeld zit dan ... "vast" …

Dan ga ik altijd even naar de gids toe en daarna weer terug. Dan heb ik werkende tv.


@joop2011 en anderen !  Ik noem glasvezel omdat ik bij het overgaan naar glasvezel die andere kastjes kreeg met de daar bij behorende problemen die ik in de oude situatie niet had.

Er is mij niet verteld bij het informeren om over te stappen naar glasvezel dat ik nieuwe decoders zou krijgen en een ander manier van kijken net zoals mij bij de installatie door de monteur niet is verteld dat ik eventueel het oude systeem zou kunnen houden. 

Dus ik associeer glasvezel met het nieuwe systeem.

Als dit niet zo is dan prima , dan zal ik informeren of ik mijn oude systeem weer terug kan krijgen. De haperingen die ik ondervind bij dit systeem vind ik hinderlijk .  Ik heb hier ook iemand in huis die A-technisch is en die niet weet wat te doen als iets niet werkt , zoals de tv aanzetten en geen beeld krijgen. 


@SikkeHelder78 

Terug naar het oude systeem kan helaas niet meer.

 

Ik heb en de anderen hebben je veel tips gegeven, heb je die al doorgenomen?

Bij ons werkt de Sagacom goed en soepel.

 

Welke Experiabox of Box 12 heb je?

Hoe is de Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box) verbonden met de Experiabox of Box12? (wat zit er allemaal tussen).

Welke HDMI ingang op de tv gebruik je? 

 

Zie ook mijn tips boven.😉😊


@joop2011 , die vele tips van de anderen valt wel mee . Alleen jij en @Arjan van B hebben die gegeven , van de anderen is de mening dat ik “klaag” om bijkomstigheden en dat ik geen nieuw abonnement had hoeven af te sluiten. 

En om @Arjan van B eerst te beantwoorden , ja HDMI CEC staat ingesteld. Ik heb 2 dezelfde tv's van het merk LG. Deze zijn al wel wat op leeftijd maar aangezien ze het nog feilloos doen is er geen reden om een nieuwe te kopen. Er is bij de installatie een monteur geweest. Toen deze er mee bezig was kwam dit probleem ook al naar voren en die HDMI CEC ingesteld. Maar zoals ik al eerder aan gaf gaat het soms ook goed. En toevallig na een paar keer proberen ging het toen de monteur er was goed. Maar toen ik het wat later toen de monteur al weg was weer probeerde ging het weer niet goed. 

 

Deze vraag snap ik niet zo goed. 

“ Trouwens, is het misschien alleen een probleem als de televisie al wat langer aanstaat, en al besloten had dat er geen signaal op de HDMI-ingang te vinden was? “

 

Maar het is als ik de tv aanzet en dus niet al aan stond. 

 

@joop2011 ik heb DIW7022 bekabeld aangesloten. De HDMI kabel van 1 tv heeft de monteur nog vervangen in 1e instantie toen het probleem naar voren kwam. Dit gaf geen oplossing toen. Er was toen nog een update die hij heeft gedaan en HDMI CEC aangezet en toen leek het goed te werken. Echter bleek dat later blijkbaar toeval want het probleem is er nog steeds. Niet elke keer maar toch wel regelmatig. En voor mij persoonlijk is dat niet eens zo'n heel groot probleem , ik red me er wel mee . Maar zoals ik al zei heb ik hier in huis een A technisch persoon voor wie `aan is aan` moet zijn.

 

Wat betreft dit : 

“De toslink (audio fiber) staat standaard uit, deze moet je aanzetten.

Sinds kort zit dolby ook op de toslink.

Zelf doe ik de audio via de tv. “

 

/ De optische uitgang staat aan. Ik doe ook de gewone audio bij het kijken naar tv via de tv. Maar omdat ik bij radio luisteren niet de tv aan wil hebben gebruik ik de audio uitgang naar mijn stereo installatie. Dit kan alleen door het geluid op stereo te zetten. Mogelijk zijn de andere audio opties beter voor het tv geluid , dan zal ik eens proberen. Als dat het geval is dan zou je dus steeds de instelling moet veranderen. Dat is eventueel voor mij , hoewel ik het omslachtig vind,  wel te doen. Maar ook in dit geval weer niet voor mijn a technische huisgenoot. 

 

De rest van jouw punten:

 

“Volume op de DIW7022 op max zetten.”

/ Heb ik gedaan via spraakopdracht.

 

“Geen DVS gebruiken, want dat is vragen om problemen.”

/ Geen idee wat dat is en waar het zit.

 

“Zet bij instellingen - informatie - helemaal naar beneden  de tv instellingen op Multicast en op “beste beeldinstellingen. Dan heb je, vooral bij de eerste 10 zenders (originele stream) het mooiste beeld. “

/ Hij stond al op multicast en heb nu dan ook “beste beeldinstellingen “ aangezet.

 

 

“Zet HDR voorlopig op SDR totdat HDR automatisch erop staat.

HDR en SDR hebben niets met HD en SD te maken. “

/ Stond op HDR-continue. Wat is dit dan wel voor instelling ? 

 

“Omdat de TV decoders steeds kleiner worden, geld ook voor o.a. Ziggo, is er geen plaats meer voor de 3.5 mm audio plug o.a.

Maar er bestaan adapters voor Toslink naar 3.5 audio (maar dan heb je natuurlijk altijd alleen stereo.”

/  Ik heb dus zo'n adapter gekocht. Maar daarvoor moet de uitgang op stereo gezet worden. 

 

“Welke Experiabox of Box 12 heb je? / ik heb de V 10

Hoe is de Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box) verbonden met de Experiabox of Box12? (wat zit er allemaal tussen). “

/ rechtstreeks met een UTP kabel aangesloten. 

 

“Welke HDMI ingang op de tv gebruik je? “

/ HDMI 1 

 

En iedereen mag het gezeur vinden , ik vind dat het gewoon moet werken. Toevallig zette ik terwijl de tv en decoder aan stond en ik dus gewoon beeld had de decoder uit. Toen ik deze weer aanzette bleef het beeld weer zwart en kreeg ik de melding geen signaal. Decoder een paar keer aan en uit gezet . Bij de 3e poging wel weer beeld. Weer de decoder uit en aan , geen beeld . Weer een aantal keer geprobeerd en nu geen enkel keer meer . TV uitgezet en weer aan , staat het logo in beeld van KPN en na een aantal seconden weer beeld. Ik herhaal dit en nu krijg ik bij het weer aanzetten van de tv geen beeld en werkt niets anders dan over en weer springen naar een ander HDMI kanaal.

 

Wat ik er mee bedoel te zeggen is dat het geen constant probleem is van wel of niet. Soms werkt het wel , meestal niet. En voor een A technisch persoon is dit echt een probleem. Die weet de aan/uit knop , kanaal wisselen en geluid harder en zachter zetten en dan houd het wel zo'n beetje op. De hele nieuwe lay out van het menu is al iets waar ze veel problemen mee hebben. 

 

Verder vind ik zelf het seconden overspringen bij opnames of terugkijken erg hinderlijk. Gisteren ook weer. Zit je “met het mes op tafel” te kijken wordt gewoon een antwoord compleet over gesprongen. En toevallig een antwoord die ik ook niet zeker wist. En even terug gaan heeft geen zin , het springt steeds op hetzelfde moment over. Ook nog op mijn computer geprobeerd , maar ook daar springt het op hetzelfde moment over. 

Zijn dat “bijkomstigheden”? Ik vind van niet. Ik mag voor dik 70 euro per maand een goed werkend systeem verwachten zeker voor personen die niet zo handig zijn met dit soort dingen. 

 

Tenslotte dan over glasvezel zelf. Ik had koper met extra snel internet buiten gebied. Daarmee haalde ik acceptabele snelheden voor mezelf van 60-80 Mb. Op zich ruim voldoende. Maar ik had de glasvezel al 2 jaar werkeloos in huis werkeloos liggen. Mocht er wat met de koper kabel gebeuren dan heeft het geen prioriteit meer bij kpn en daarom leek het me beter om over te stappen. Dus geïnformeerd via de site en om toch wat meer duidelijkheid te hebben me laten bellen. Deze juffrouw vertelde me dat mijn huidige abonnement als was verlopen en er dus een nieuw abonnement nodig was. Verder gaf ze aan dat er een monteur nodig was om het aan te sluiten. Maar ze heeft me niet verteld dat ik een keuze had om het verder bij het oude te laten of naar het nieuwe KPN + te gaan. Ook de monteur deed voorkomen alsof glasvezel en de nieuwe decoders bij elkaar hoorden. Als men mij toen een keuze had gelaten had ik het waarschijnlijk anders gedaan. Zeker voor mijn a technische huisgenoot had ik dan het bij het oude gelaten.

 

 

 

 


@SikkeHelder78 

 

HDR automatisch heeft het nadeel dat het beeld meestal iets donkerder is o.a.

Totdat de update HDR automatisch erop staat, adviseer ik om hem op SDR te zetten.

 

En zoals vermeld, HDR en SDR hebben niets te maken met HD en SD.

 

Als hij op dolby staat, moet de Toslink volgens mij gewoon werken.

Bij radio heb je dan stereo als ik het goed heb.

(wij zetten de tv bij radio wel aan en geluid gaat via een soundbar. 

 

Een DVS is een draadloze verbindingsset, waarmee het internet signaal (en tv) via het 230 volt netwerk gaat. 

Je hebt er altijd 2 nodig.

Maar omdat er steeds meer vervuiling op het 230 volt netwerk zit, werken die DVS’en steeds minder goed.

Het 230 volt netwerk is hier ook helemaal niet voor gemaakt. 

Maar jij hebt, gelukkig, alles met een UTP kabel aangesloten zonder dat daar nog iets tussen zit. Dat is altijd het beste. 

 

Heb je toch nog problemen, probeer dan een andere HDMI kabel.

Zelf heb ik deze (van 3 meter, maar ze zijn er ook korter).

 

Eventueel kan je de DIW7022 resetten, ook dat wil wel eens helpen, vooral na een update.

Zet hem met tv aan.

Hou de kpn toets (rechtsboven de ab) ingedrukt en wacht totdat er een popup scherm komt.

Kies voor opnieuw opstarten en laat hem compleet opstarten.


@joop2011 

 

Bij het geluid heb je 4 opties .

Automatisch 

Dolby digital plus

Stereo : dolby audio wordt omgezet naar stereo PCM

Passthrough

 

Alleen bij de optie Stereo : dolby audio wordt omgezet naar stereo PCM krijg ik geluid via de optische kabel. 

Maar voor het tv geluid is dit geen goede optie. Dan wordt het geluid zacht en ook wat vlak. 

 

Ik heb het niet zo op draadloos dus als het even kan bekabel ik. Als er dan wat mis is kun je het doormeten. 

 

Ik heb al andere hdmi kabels geprobeerd zonder andere uitkomst . En dat zijn echt soortgelijke aan die jij toont. 

 

Resetten op de manier die je beschrijft heb ik nog niet geprobeerd dus dat zal ik nog eens proberen. 


@SikkeHelder78 

 

Zelf gebruik ik de Toslink niet.

Geluid staat bij mij op automatisch.

Geluid zelf heb ik op maximaal staan.

Soundbar (met subwoofer) heb ik via de HDMI 2 (eARC) op de tv en werkt perfect.

Radio doe ik ook niet via de DIW7022

Vandaar dat ik dit probleem niet heb.

Zie verder voor geluidsinstellingen ook hier. 

Sinds deze update, heb je ook dolby op de Toslink. (optische audio aansluiting).

 

Heb HDR continue al op SDR gezet?

Dan is je beeld zo wie zo mooier.

Als de update er komt voor HDR automatisch, dan uiteraard meteen daarop zetten.

 

Welke problemen heb je momenteel? 

 

Zie ook hier, voor diverse mogelijkheden en instellingen van de Sagacom DIW7022.


Deze vraag snap ik niet zo goed. 

“ Trouwens, is het misschien alleen een probleem als de televisie al wat langer aanstaat, en al besloten had dat er geen signaal op de HDMI-ingang te vinden was? “

Maar het is als ik de tv aanzet en dus niet al aan stond.

Ah, mijn fout, dat heb ik verkeerd gelezen.

Je schreef ook dat je HDMI CEC ook al aan hebt staan, en:

De goede HDMI-ingang is actief maar je moet naar een andere HDMI-ingang en weer terug naar de eerste om beeld te krijgen. En het rare is dat dit soms ook wel in 1 x goed is.

Begrijp ik dan ook dat de televisie niet vanzelf aangaat als de TV+ Box aangezet wordt? Ik neem aan dat je die optie wel aan hebt staan? En staat HDMI CEC ook aan in je LG televisies? (Dat schijnt daar SimpLink te heten.)

 

KPN TV+ Box HDMI CEC: Automatisch starten TV.

 


@joop2011 

Eigenlijk zijn alle problemen er nog . Het geluid is wel beter via de tv nu maar ik blijf toch het probleem houden dat ik dan geen geluid heb op mijn externe installatie welke instelling ik ook probeer., Alleen via stereo werkt het.

 

@Arjan van B 

Het is inderdaad niet zo dat de tv ook automatisch aangaat als de kpn decoder wordt aangezet en visa versa terwijl ik die optie wel aan heb staan. Ik heb het wel aanstaan in het menu van de kpn decoder maar niet bij de tv .Nu jij dit zo stelt lees ik ook pas wat er eigenlijk echt staat. Ik ga eens kijken of ik dat kan vinden . 


@SikkeHelder78

Kijk in je tv (met de ab van de tv) of daar CEC aanstaat.

Bij, vooral oudere, enkele modellen tv's staat de CEC in de tv zelf uit.