Skip to main content

Vraag.

Ik heb momenteel vanuit de meterkast een coax kabel naar de tv in de slaapkamer liggen.

De meterkast bevindt zich niet in mijn woning en de kabel zal ergens tussen de 15 en 20 meter lang zijn.

Vervangen van deze kabel is niet echt een optie.

Kan ik bij overgang naar glasvezel nog steeds tv ontvangen via deze coax kabel?

Met andere woorden is er iets wat het signaal in de meterkast omzet en aan het eind van de kabel weer terug?

Kan met moca adapters. Maar u heeft dan 2 setjes nodig. Is geen goedkope hobby, en je moet aan beide zijde van de kabel een (extra) stopcontact hebben. Een monteur laten komen om er ff 2 andere kabels in te laten trekken is goedkoper denk ik.


Nick83.

Bij twee kabels denk jij aan een coax en utp kabel?

Vraag me af of dat wel te doen is om twee kabels door dezelfde leiding te trekken.

Ben sowieso bang dat een coax kabel die nu zo’n 6,5 jaar in de leiding zit er niet zomaar uit te halen is.

Wanneer deze het onderweg begeeft ben ik wel in de aap gelogeerd.

Wat zou zo’n moca adapter kosten dan? Stroom punten zijn aanwezig. 


Ja kan met MoCa adapters. Zoek maar even in webwinkel o.i.d. die term.


Nick83.

Bij twee kabels denk jij aan een coax en utp kabel?

Vraag me af of dat wel te doen is om twee kabels door dezelfde leiding te trekken.

Ben sowieso bang dat een coax kabel die nu zo’n 6,5 jaar in de leiding zit er niet zomaar uit te halen is.

Wanneer deze het onderweg begeeft ben ik wel in de aap gelogeerd.

Wat zou zo’n moca adapter kosten dan? Stroom punten zijn aanwezig. 

Ok, verkeerd gelezen. Ik dacht gelezen te hebben dat er ook een kabel naar de woonkamer liep.

Maar goed ... nu ik uw bericht toch nog wat beter aan het lezen ben …

Bent u nu klant van Ziggo? En wilt u straks als er glasvezel komt klant van KPN worden?


Nick83

Dat is inderdaad wat ik een beetje aan het uitzoeken ben.

Heb naar de woonkamer zowel een utp als een coax kabel liggen (in twee aparte leidingen).

De computer elders heeft een utp aansluiting.

De tv in de slaapkamer heeft die coax kabel.

Daar zit hem nou even de crux, want de rest zal volgens mij goed moeten gaan.


Al snuffelend naar die Moca oplossing lijkt dat wel de oplossing voor mijn “probleem” te zijn.

Twee van die kastjes maakt je zo’n 100 euro lichter, maar wanneer dat de oplossing is . . . . . ach dat ben je na een paar weken ook weer vergeten.

Gaat mij erom dat er een deugdelijke en degelijke situatie ontstaat.

Een ieder die gereageerd heeft bedankt voor het op de juiste richting zetten van mijn hersenspinsels :grin:


Als je al een UTP kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer hebt liggen dan heb je die MoCa oplossing misschien niet nodig.

- De glasvezel modem (NTU) wordt aangesloten in de meterkast. Deze moet via een UTP kabel worden aangesloten op de WAN poort van de ExperiaBox.

- De ExperiaBox kun je dan in de woonkamer plaatsen en middels de al aanwezige UTP kabel aansluiten op de NTU in de meterkast.

- Vanuit de woonkamer kun je dan met UTP kabels TV ontvanger en computer aansluiten op de ExperiaBox.

- Bijkomend voordeel van het plaatsen van de ExperiaBox in de woonkamer is dan dat je de WiFi ook direct in de woonkamer hebt.

 

Dus schematisch:

Glasvezel → NTU (meterkast) → UTP kabel naar woonkamer → ExperiaBox in woonkamer → UTP kabel naar TV, computer etc.


@Hsd En hoe dan naar de slaapkamer? 


Met een nieuwe UTP kabel vanuit de woonkamer. Ik ga er natuurlijk voor het gemak wel even van uit dat dat niet zo’n probleem is. 😉

Het lijkt me allezins beter dan een ExperiaBox die ergens buiten in een meterkast zit. 


Vanuit de woonkamer naar de slaapkamer is niet de oplossing in mijn geval.

Ik woon in een appartement, wat betekend dat ik door meerdere kamers en badkamer heen zal moeten om vanuit de woonkamer de slaapkamer te bereiken.

Vanuit de meterkast zijn de drie kamers waar het om gaat al bereikbaar dmv rechtstreekse leidingen en wandcontactdozen. Dat blijft voor mijn gevoel nog steeds het beste uitgangspunt.

In mijn huidige (Ziggo) opstelling staat de modem ook in de meterkast buiten mijn woning. De wifi daarvan gebruik ik in principe niet. In de woonkamer creeer ik pas mijn wifi punt welke bekabeld gevoed wordt vanuit die meterkast.

Computer in de ene (slaap)kamer is ook bedraad aangesloten.

Met zo’n Moca blijft ook de tv in de andere slaapkamer bekabeld aangesloten, dus dat zou toch echt de weg zijn die ik zou gaan volgen.

Dan de aangeboden wifi set die bij het abonnement zit erbij waarmee ik dan ook in alle kamers een goed wifi bereik zal hebben.

Tv’s zijn beide voorzien van zo’n cc (?) kaart.

Mocht ik de stap gaan maken gaat het denk ik zonder teveel gedoe wel goed komen volgens mij.

 

 


Een kaart in de tv heb je bij KPN niets aan hé... 

Bij KPN krijg je voor elke tv een tv ontvanger. 

 


Joepieeeeee een kastje erbij.

Vond die kaart eigenlijk juist een mooie niet in het oog staande oplossing aan de achterzijde van de tv.


Joepieeeeee een kastje erbij.

Vond die kaart eigenlijk juist een mooie niet in het oog staande oplossing aan de achterzijde van de tv.

U krijgt nieuwe ontvangers met Bluetooth ondersteuning. Het kastje kan je dus achter de tv plakken. Hoef niet in het zicht te staan.

U kunt ook via een chromecast kijken. Of als het een recente Samsung smart tv is met de app op de tv.


Joepieeeeee een kastje erbij.

Vond die kaart eigenlijk juist een mooie niet in het oog staande oplossing aan de achterzijde van de tv.

Tegen dit soort argumenten kan niemand iets inbrengen. Smaak is iets dat niet te beargumenteren valt. 

Voor al je overige problemen, is het in de vorm, dat je momenteel met paard en wagen van A naar B gaat en dat graag in stand wil houden. 

Anders, een kabel trekken van jouw meterkast over zeg maar plus minus 20 meter zal waarschijnlijk niet meer dan 50 Euro kosten. 

Maar hou me ten goede. Als jouw voorkeur niet gebaseerd is op kosten, maar alleen op jouw persoonlijke voorkeur, dan is elk advies van anderen parels voor een zwijn., 


Wat wel en niet mogelijk is in mijn woning is iets wat ik alleen zelf kan bepalen, aangezien ik weet waar ik hier tegenaan loop (bijvoorbeeld een gestorte muur van 25 cm dik).

Maar desondanks een ieder bedankt voor de info en het meedenken.

Ideeen van een ander brengt de mens aan het denken en ik weet in ieder geval wat meer over de mogelijkheden.

Wat mij betreft zou dit item gesloten mogen worden.


Hoi @Bouwbeest 
Ik zie het probleem niet.
Je krijgt er immers twee wifipunten bij?
Eén sluit je bedraad op de Experiabox aan en de andere in zet je (draadloos) neer waar je de wifi wilt hebben.
Niks geen oude coaxkabel gebruiken met moca adapters, dat is vragen om problemen.
En Topics worden hier niet gesloten dat doet alleen maar onze oranje vriend.


Heren.

Wanneer we terug gaan naar mijn vraag in de opening van deze topic is die of het mogelijk is om via coax een verbinding te krijgen wanneer ik op glasvezel over zou gaan.

Mijn vraag was niet op welke manier ik de beste/snelste verbinding zou kunnen krijgen.

Natuurlijk snap ik jullie goede bedoelingen, maar dat was hier niet vraag.

Voor mij was het woordje Moca het antwoord op mijn vraag en daar ben ik blij mee.

Of en zo ja wat ik uiteindelijk ga doen is op dat moment aan mezelf en dat zou ook de voor jullie niet meest ideale oplossing kunnen zijn.

De coax vanuit de meterkast vervangen is een optie die ik voordat ik mijn vraag stelde al wist, maar ik zocht naar een andere optie.

Kabels trekken door mijn woning van de ene naar de andere ruimte is in mijn geval geen optie, in dit geval verhinderd een badkamer mij de toegang vanuit een andere slaapkamer.

Nogmaals dank voor jullie inbreng, maar hier houdt dit topic voor mij op.


@Bouwbeest

Via glasvezel van caiway kan het nog wel via coax dacht ik 

Als je kpn neemt moet je coax er uit en utp er in "beste oplossing" en de goedkoopste 

Lijk mij niet zo'n probleem

Bewaar die coax kabels als je bijvoorbeeld weer van provider wil wisselen

Maar als je in de slaapkamer nog een gewone tv hebt niet smart kun je ook met een telefoon tablet streamen naar een chromecast

Met de kpn itv app 

https://www.kpn.com/televisie/online-tv-kijken.htm

Ik zelf gebruik een Android tv stick waar chromecast ingebouwd zit

Werkt top

Misschien heeft u er iets aan

Link

https://www.coolblue.nl/product/876520/xiaomi-mi-tv-stick.html