Skip to main content

In delen van Purmerend is het nog steeds niet mogelijk om glasvezel en 4k decoder van KPN te bestellen.  Leven inmiddels in 2020!!

Wanneer gaat KPN hier eindelijk iets aan doen?

 

Admin: titel ingekort i.v.m. duidelijkheid

Beste @Ozzie-ro 

op de onderstaande link kun je je postcode en huisnummer intoetsen, dan wordt je op de hoogte gehouden van de onderhoud van het netwerk van KPN. 

KPN netwerk


Dank Dennis,  maar denk niet dat dit snel tot iets zal gaan leiden,  behalve mogelijk een update dat er nog niets gaat veranderen of  alleen in een ander regio. 

Maar wacht af, terwijl ik verder onderzoek zal doen maar alternatieven. 


Hallo @Ozzie-ro, welkom bij ons op het forum. Het is inmiddels inderdaad 2020, dat klopt helemaal. Glasvezel is niet overal beschikbaar, het aanleggen daarvan is een dure aangelegenheid en er zijn meer partijen die daar iets over te zeggen hebben. De gemeente is er ook een van, als zij zeggen dat een bepaalde straat niet open mag zal die straat niet open gaan. Dat staat los van het jaar. Zoals Dennis al noemt kan je jouw gegevens en e-mailadres achterlaten op de site van KPN NetwerkNL, zij zijn de netwerkbeheerder en gaan derhalve over het al dan niet aanleggen van het glasvezelnetwerk. Wat is de uitkomst als je jouw adres daar invult?


"Niets".

Behalve "Dank voor inschrijven en houden je op de hoogte". 

Overigens vind ik dat ik 2020  met huidige staat van technologie, dat een internet verbinding van 23 mb/s bedroevend is (omdat woning te ver af is tov kpn punt).

Overweeg over te stappen naar kabel (in ieder geval dan 500mb/s) hoewel ik dan met een andere monopolist te maken krijg. 

 


Ook voor het verbeteren van koperverbindingen geldt dat KPNNetwerkNL daar van veel factoren afhankelijk is. Vergunningen, beschikbare mankracht, materieel, weersomstandigheden, etc… Ik kan er dan ook niets anders van maken dan wat Jasper al zei. Je krijgt bericht vanuit KPN NetwerkNL als er in jouw postcodegebied upgrades gaan gebeuren.

 

Als je huidige internetsnelheid in de praktijk voor jou niet afdoende werkt, dan kan de beste keus ook gewoon zijn dat overstappen beter is. We zien je natuurlijk het liefst blijven, maar uiteindelijk gaat het om wat het beste werkt voor jou en jouw situatie.


Hallo, laatst in het nieuws geweest dat Glasvezel nu ook eindelijk uitgerold gaat worden in andere weken van Purmerend, binnen 2 jaar geloof ik. Kwestie nu van plannen. Is hier al meer van bekend en kan KPN bevestigen dat binnen 2 jaar glasvezel uitgerold gaat worden?

Hoor graag.


Hallo, laatst in het nieuws geweest dat Glasvezel nu ook eindelijk uitgerold gaat worden in andere weken van Purmerend, binnen 2 jaar geloof ik. Kwestie nu van plannen. Is hier al meer van bekend en kan KPN bevestigen dat binnen 2 jaar glasvezel uitgerold gaat worden?

Hoor graag.

 

Ja, dat kan ik bevestigen middels onderstaande link naar het nieuwsbericht op de website van KPN Netwerk NL (die het netwerk aanleggen):

 

https://www.kpnnetwerk.nl/over-kpn-netwerknl/nieuws/nieuws/college-geeft-groen-licht-aanleg-glasvezel-purmerend/

 

Om nog even terug te komen op je bericht van 5 maanden geleden: KPN heeft zich eind 2018 tot doel gesteld om in de jaren 2019, 2020 en 20201 een miljoen aansluitingen te maken. Dat is gigantisch veel en daarvoor moet ontzettend veel capaciteit vrijgemaakt worden bij aannemers, onderaannemers etc..

Er worden keuzes gemaakt qua plaatsen en wijken en volgorde, op basis van allerlei zaken. Zoals je in het nieuwsbericht kan zien was er nog geen overeenstemming met de gemeente  tot afgelopen eind maart. Nu wel dus nu kan Purmerend definitief in de planning met 1 van de vaste aannemers van KPN Netwerk NL.


Hartstikke mooi natuurlijk dat KPN nu eindelijk begint met de uitrol van glasvezel in geheel Purmerend. 
KPN had deze belofte uiteraard al jaren geleden uitgesproken, maar door allerlei omstandigheden zijn nu pas afgelopen maart de papieren getekend. De aanvang en planning zouden in het najaar gaan plaatsvinden en de inwoners zouden nog geïnformeerd worden. Maar deze week zitten we al weer in oktober, en van de KPN, nog van de gemeente of Purmerendse politieken partijen enige update of plan van aanpak gezien, gehoord of ontvangen.

Ook de KPN glasvezel postcodegebied check website bied geen enkele soelaas, want die weet niet meer te vermelden dan dat er voorlopig in de Purmerendse postcodes in het huidige kopergebieden nog geen aanlegwerkzaamheden zijn gepland.


Dus graag zie ik nu dan toch wel eens een geschatte planningsdatum van de aanleg van glasvezel in de 6 deelprojecten (Purmer, Wheermolen, Overwhere, Gors, Weidevenne en Centrum/Zuidoost Beemster).

Want in de publicatie van Maart stond wel dat het aanleggen van de infrastructuur tot drie jaar kon duren, maar het is misschien ook leuk (of minder leuk) om te weten of jou wijk als eerste of als laatste aan de beurt komt, en of je tot de gelukkige behoort die dan snel kan overstappen of dat je het nog 3 jaar lang met een tragere koperverbinding moet doen. 


Je krijgt geen datum. En als je die wel krijgt is de kans groot dat ie nog wel een paar keer veranderd.


Je krijgt geen datum. En als je die wel krijgt is de kans groot dat ie nog wel een paar keer veranderd.


Je gaat mij toch niet proberen te vertellen dat de KPN geen plan van aanpak heeft gemaakt. En ik vraag hier geen exacte aansluit datum per adres maar een deelproject planning. Ik weet uit zakelijke ervaring dat de KPN planning af en toe niet het sterkste punt is.
Mede omdat ze ook veel weer uitbesteden. Maar enige filosofie en termijnen doelen zouden immers ook bij de KPN bekend moeten zijn. 😁


De deelplanning per gebied wordt zeker wel bekend gemaakt maar niet allemaal tegelijk. Voor aanvang van elk gebied wordt de planning voor dat gebied bekend gemaakt via mails, nieuwsbrieven en/of (digitale) informatie avonden.


Er zijn vast wel plannen. Maar die wijzigen toch de hele tijd. Datums gaan ze niet met u delen, want dan zouden steeds ook aan u door moeten geven als het weer eens een paar maanden opschuift. Daar gaan ze niet aan beginnen, krijgen ze alleen maar meer gezeur mee. Momenteel zitten heel veel grondwerkers thuis in hun land van herkomst vanwege corona. Dat vertraagd alles aanzienlijk. En niemand weet hoe lang dat nog duren gaat.


@Nick83 Voor zover ik weet werk jij niet bij KPN Netwerk. Ik wel dus neem van me aan dat er wel degelijk planningen worden gecommuniceerd. Verdeeld per gebied zoals ik al schreef en daarbij start- en einddatum graven en start- en einddatum huisaansluitingen.

De plandatums voor aansluiting waren vroeger per adres te zien maar dat gebeurt nu niet meer.


In delen van Purmerend is het nog steeds niet mogelijk om glasvezel en 4k decoder van KPN te bestellen.  Leven inmiddels in 2020!!

Wanneer gaat KPN hier eindelijk iets aan doen?

 

Admin: titel ingekort i.v.m. duidelijkheid

Nou KPN in mijn straat ( achelpad )is het jaren geleden al open geweest om glasvezel in de grond te plaatsen , het kan al lang aangesloten worden , maar jullie vertikken dat , de gemeente heeft er al mee ingestemd en en stuk verder op waar nieuwbouw is geplaats die heet het volgens mij wel 


Nou wat lees ik 17 maart 2020 , we leven nu 10 januari 2021 en heb er nog niks mogen lezen of ontvangen , maar de straat is jaren geleden al open gegaan en het ligt er !!!!!!!!!!


Je hebt helemaal gelijk. Na de eerste mededeling van afgelopen jaar in maart is het weer verdacht stil geworden rond het aanleg van glasvezel binnen Purmerend. Afgezien van wat nieuwbouw projecten is er zover bekend nog nergens een schop de grond ingegaan om het beloofde project te realiseren.
Ook de KPN website “met betrekking tot de planning” laat nog geen enkele update of toekomstige planning van deelgebieden binnen het project van Purmerend zien. Zo gaat de KPN de beloofde maximale tijdsduur van 2 jaar (gerekend vanaf maart 2020) natuurlijk weer eens nooit halen. 


Nog  een paar dagen en men is een jaar verder


Correct en in een tijd dat steeds meer mensen vanuit huis gewerkt wordt en veel meer videobellen plaatsvindt, zou toch de boel moeten versnellen. Het thuiswerken zal onderdeel uit gaan maken van het nieuwe normaal, inclusief veel teamoverleg via videobellen. Maar ondervind behoorlijk wat uitdaging om te videobellen met een grote groep collega's wereldwijd.

Een goede/snelle(re) verbinding is daarom noodzakelijk. Merk behoorlijke vertraging wanneer thuis meerdere tegelijk aan het videobellen zijn (dochters school) en/of grote bestanden aan het downloaden zijn. 20Mbps download snelheid, heb ik nu, volgens KPN website: 

Quote:

Maar als u grote bestanden downloadt en tegelijk televisie kijkt of andere online videofilmpjes, is het mogelijk dat uw internetsnelheid slechter wordt. Dit komt omdat een van deze activiteiten dan alle snelheid (dit noemen we bandbreedte) gebruikt waardoor er minder overblijft voor de andere activiteiten. Dit kan vooral gebeuren bij abonnementen van 8 Mb/s tot 20 Mb/s.”

Unqoute.

Kan bevestigen dat dit klopt. Heb nog jonge dochters die regelmatig online filmpjes bekijken (school/opleiding of gewoon voor plezier). Reden voor plaatsing origineel bericht/topic en noodzaak tot verhoging snelheid.  

PS: heb ook persoonlijk bericht naar KPN gestuurd met vraag om update. 


Ben zowaar gebeld vandaag door KPN Netwerk (na weer een paar mailtjes). Fijne service, maar ontvangen feedback was niet zo positief. Namelijk dat er helemaal niets in de planning staat bij KPN Netwerk mbt uitrol glasvezel in Purmerend. 

Kan mij wel inschrijven op de nieuwsbrief/registreren voor updates, maar ja, leuk dat iedereen daar naar verwijst, als er nog niets in de pijplijn zit.

Volgens KPN Netwerk zou het overigens wel kunnen, dat KPN (als service provider) ook met een ander bedrijf in zee zou kunnen gaan om glasvezel uit te gaan rollen. Of ik dit bij KPN (niet KPN Netwerk) zou kunnen nagaan. Knap staaltje van kastje naar de muur?

Heb de gemeente ook maar weer eens aangeschreven. Wat nog klopt van de publieke berichtgeving omtrent intentie tot uitrollen van glasvezel in Purmerend. 

Oh ja, de vriendelijke dame van KPN Netwerk vond toch ook wel dat 15Mbps niet echt snel was, maar of ik wist dat coax/kabel ook een optie was……...

 


Het is inmiddels nog leuker... Overal in Purmerend staan inmiddels grote billboards dat KPN Glasvezel binnenkort beschikbaar is en dat meer informatie beschikbaar is op kpnnetwerk.nl . Uiteraard even naar gekeken maar voor geen enkele postcode in Purmerend (een stad met 80.000 inwoners!!) is glasvezel beschikbaar afgezien van wat nieuwbouw woningen. Beetje jammer en zonde van het geld voor de billboards KPN......


Klopt,  probeer al achterhalen wie deze billboards heeft laten plaatsen,  maar neem aan dat gemeente hiervoor vergunning heeft verleend.

Heb laatst met Kpnnetwerk telefonisch contact gehad, maar inderdaad staat er niets in de planning.

Ook contact gehad met gemeente, maar niets concreets. Gemeente niet,  KPN niet, KPNNetwerk niet, dus toch maar overstappen naar andere monopolist (Ziggo)??


.


.

Dat is een kort antwoord....


Het was een lang antwoord maar toen realiseerde ik me dat het soms beter is even niets te zeggen.. ;-)


Update: goed nieuws, maar toch ook weer niet, of toch wel?

Inmiddels bevestiging gehad van KPNNetwerk support dat mijn adres in de planning is opgenomen en dat ik voor meer info contact kan opnemen met KPNNetwerk klantenservice. Dus vol enthousiasme contact gezocht, 20min in de wacht gehangen (geen probleem in verwachting van goed nieuws). Na 20min contact met medewerker klantenservice die het even gaat nakijken.  Nogmaals 10 minuten in de wacht, maar nog steeds geen probleem,  nog steeds afwachtende van goed nieuws. "Hallo meneer, u staat inderdaad in de planning, maar meer informatie volgt in een brief. Ik kan u verder nog niets vertellen". Mijn reactie, enigszins teleurgesteld: " Enig idee wanneer ik de brief mag verwachten, een maand, jaar, hoeft geen exacte datum te zijn?". Reactie: " Nee, helaas niet". 

Maw: men bevestigt wel iets,  voortgang, maar op deze wijze kan iedereen haar cliënten proberen gerust te stellen.  Ja, u staat in de planning, maar planning is onbekend.  

Maw: weten nog niets en typisch gevalletje van "iemand aan het lijntje sturen". Maar goed, naïef als ik ben,  laat ik mij graag positief verrassen door een snelle ontvangst van de brief. Maar kan zomaar bedenken, wat in deze brief staat......