Skip to main content

De typische iets hogere bitrate "glasvezel" TV kanalen 661 t/m 670 haperen sinds een dag of wat.
Géén problemen met de gewone HD kanalen en alle andere TV kanalen.

Ook géén problemen met terugkijken van programma's van welk kanaal dan ook.
(Bij "glasvezel" kanalen betekent terugkijken een lagere bitrate dan de "life" stream zelf).

Heb de TV-ontvanger handmatig reeds verschillende malen van nieuwe software voorzien.
(Met volledig fabrieksherstel).  Geen verbetering.

Systeeminformatie:
HTML-versie:    4.135.211
NMC-versie:     8.0.134_1
DBL-versie:       2.0.9

Hardwareversie:   HMB2260

Omdat alles werkt behalve die glasvezelkanalen, vermoed ik een storing bij KPN zelf.
Heb nagelopen of er mogelijk een storing is (stormschade ?) in de omgeving (gezocht op postcode).
Maar géén storingen bekend.

Ik kan wel TV kijken op kanalen 1 t/m 10  in de plaats van 661 t/m 670
Maar zie toch graag de functionaliteit van HD glasvezel kanalen weer terug.

Graag reactie van KPN.

 

P.s.  Heb de TV-ontvanger achter een eigen router.
Wil de TV-ontvanger nog wel proberen achter een Experia Box.  Maar kan niet eerder dan "vannacht" omdat enkele servers hier overdag actief en bereikbaar moeten zijn van buitenaf.
(Maar denk niet dat het verschil zal maken - daar lijkt de storing te specifiek voor).
 

Is die TV ontvanger op een switch aangesloten?

Zo ja, staat IGMP snooping echt nog aan op die switch?

En staat IGMP snooping ook nog aan op jouw Synology router?


Hallo @Babylonia ,

Heb je al een speedtest gedaan? Bij minder dan 100Mbit/s worden die zenders een lastig verhaal. 

https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm


TV-ontvanger zit rechtstreeks op de router.
IGMP Proxy en IGMP Snooping zijn gewoon ingesteld, (anders zou ik niet eens TV kunnen kijken).
En ook nog gecontroleerd.  Router zelf ook nog eens herstart.

De set-up is precies hetzelfde als dat het altijd al is geweest.

Speedtest via WiFi met 100/100 Mbps abonnement  =  ~120 / 160 Mbps
Ofwel normale waarden voor mijn account.
 

Bij minder dan 100Mbit/s worden die zenders een lastig verhaal.

Hoe kom je erbij?
Live TV streams lopen via een eigen VLAN 4, en drukken bij glasvezel niet op de snelheid van het gewone internet VLAN.  Bovendien is een glasvezel TV stream slechts ongeveer 12 Mbps.


De reden waarom ik het vroeg is omdat dit fenomeen nu exact het fenomeen is wat je krijgt als IGMP snooping niet aan staat terwijl er een apparaat aangesloten is waarvan de netwerkkaart op 10 (tien) Mbps ingesteld is. Bij gewone HD streams (7,1Mbps) is die 10Mbps nog voldoende terwijl bij HD-"Glas” streams (12,5Mbps) die 10Mbps niet voldoende is.

Probleem is dat kpn je zal gaan vragen om de Experia/KPN Box aan te sluiten om metingen uit te kunnen voeren.

Heb je ook last van haperingen op de HD-"Glas” zenders als je verder niets op de Synology router aangesloten hebt.


Ik heb op de router nog eens de IGMP Snooping even uitgeschakeld.
Dan gaan de gewone HD-kanalen ook haperen.

Een andere (nieuwe) kabel tussen router en TV-ontvanger maakt ook geen verschil.

Ik snap dat KPN zal vragen de Experia Box aan te sluiten om te testen.  Maar kan ik pas vannacht uitproberen, als mede-gebruikers (ook van buiten) geen beroep doen op achterliggende services.

Vandaar dat achterliggende apparaten achter mijn Synology router NU ook niet kan afkoppelen om alleen de TV-ontvanger aangesloten te hebben.


Het viel me overigens wel op, dat bij het opnieuw inladen van de KPN-software (afgelopen nacht), en dat kennelijk niet goed leek te zijn afgerond, nadat ik erna TV probeerde. Mijn bekabelde netwerk volledig van slag was. Heb switches en aangesloten apparaten moeten herstarten, om het allemaal weer normaal draaiende te hebben. Iets wat ik op deze wijze nog niet eerder ben tegengekomen in combinatie met de TV-ontvanger.

Na handmatig nog maar weer opnieuw de firmware van de TV-ontvanger te hebben vernieuwd.
Heb ik daarna maar direct ook alles opnieuw herstart.


Ik heb op de router nog eens de IGMP Snooping even uitgeschakeld.
Dan gaan de gewone HD-kanalen ook haperen.

Dat zou dan eigenlijk moeten betekenen dat die Synology die TV streams ook via wifi distribueert als IGMP snooping uit staat. 

 

Na handmatig nog maar weer opnieuw de firmware van de TV-ontvanger te hebben vernieuwd.
Heb ik daarna maar direct ook alles opnieuw herstart.

Heeft dat nog veranderingen gegeven?


Dat zou dan eigenlijk moeten betekenen dat die Synology die TV streams ook via wifi distribueert als IGMP snooping uit staat. 

Interessant gegeven. Zou best wel eens kunnen zijn?

De RT2600ac is tevens "hoofd” WiFi-punt in een mesh WiFi-omgeving, waarbij aanvullende draadloze MR2200ac mesh routers connectie kunnen hebben. (Alles regel je dan vanuit de RT2600ac).

Achter een MR2200ac kun je op de WAN / LAN poort dan weer aanvullende apparaten aansluiten.

Vergelijkbaar met wat je bij KPN met hun SuperWiFi punten ook kunt doen. Daar kun je "draadloos" achter het 2e SuperWiFi punt op het enige dan vrije LAN-poortje een TV-ontvanger aansluiten, of een switch met IGMP Snooping functies voor meerdere bekabelde apparaten erachter. Dat functioneert ook voor een TV-ontvanger. (Heb ik eerder al eens uitgeprobeerd).

Heb hier wel een MR2200ac liggen, maar ingesteld als separate router met de bijbehorende extra functies, of simpel om te zetten naar een WiFi Access-punt.

Als ik die volledig reset, kan ik die inzetten als WiFi-mesh punt.
Maar dan ben ik wel de eerdere configuratie kwijt. Heb wel een back-up, maar regelt niet de instellingen van losse pakketten (zoals een VPN-server). Dus dat laat ik maar zo.

Heb hier ook nog een oude Synology RT1900ac liggen, met mogelijkheid van draadloze WiFi client  connectie als WAN aansluiting. De functies van IGMP Proxy en IGMP Snooping zijn in die mode dan echter “uit-gegrijsd".  Ten teken dat die functies niet voorhanden zijn of niet goed werken.
Heb die set-up even geprobeerd, achter de Synology hoofd-router, dus feitelijk een 2x NAT set-up. Proxy wordt kennelijk wel doorgezet, want krijg wel TV, maar IGMP Snooping werkt dan niet meer. Beeld hapert.

Maar is bekend dat de RT1900ac niet alle WiFi functies overneemt van een RT2600ac.
(Geen mesh ondersteuning voor de RT1900ac).

 

 

Na handmatig nog maar weer opnieuw de firmware van de TV-ontvanger te hebben vernieuwd.
Heb ik daarna maar direct ook alles opnieuw herstart.

Heeft dat nog veranderingen gegeven?


Nee, dezelfde ervaring.
(Alle functies in mijn netwerk werken verder prima, maar haperen van TV HD glas kanalen).
Vandaar het besluit vanmorgen om er een onderwerp over te starten.


Na handmatig nog maar weer opnieuw de firmware van de TV-ontvanger te hebben vernieuwd.
Heb ik daarna maar direct ook alles opnieuw herstart.

Heeft dat nog veranderingen gegeven?

Nee, dezelfde ervaring.
(Alle functies in mijn netwerk werken verder prima, maar haperen van TV HD glas kanalen).
Vandaar het besluit vanmorgen om er een onderwerp over te starten.

Ik zal vanavond mijn HMB2260 eens uit zijn deep sleep halen en kijken of ik dit issue ook ervaar. Ik verwacht niet dat dat zo zal zijn want als dit een generiek issue zou zijn dan waren er vast al meerdere berichten binnengekomen.


Ik verwacht ook niet dat het een algemeen probleem zal zijn.
Met de storm afgelopen dagen zou er mogelijk net een storing in een wijkcentrale kunnen zijn??
Of zomaar een generiek probleem van mijn TV-ontvanger zelf??

De mensen hier in mijn omgeving, denk niet dat ze glasvezel TV-kanalen inzetten, maar gewoon de kanalen beginnend bij 1.   Die merken dat dan niet op.
(Een kennis van mij hier 2 straten verder zit op een andere wijkcentrale - en die kijkt ook op 1 ).

Zal vannacht de TV-ontvanger nog eens op de Experia Box aansluiten. Kijken wat dat oplevert.


(Bij "glasvezel" kanalen betekent terugkijken een lagere bitrate dan de "life" stream zelf).

De bitrate bij het terugkijken van een HD-"Glas" zender is precies hetzelfde als van de life stream.


Oh dat zal dan mogelijk in een voorbije periode zeker wel zijn aangepast??
In het verleden (spreek ik eigenlijk nog over de Telfort tijd) was terugkijken een andere bitrate.
Maar was mogelijk ook verschillend bij terugkijken "in de gids" of via het achterliggende zoekmenu?

Ik kon "toen" geen resultaten vinden in het achterliggende zoekmenu voor glasvezel HD-zenders.
Omdat terugkijken toen achterliggend was gekoppeld aan zenders 1 t/m 10.
En die kanalen had ik juist verborgen. Vandaar dat ik dan geen resultaten kreeg.
Door ze wel te activeren, kreeg ik wel resultaat.

Dat zal dan wellicht in latere softwareversies zijn aangepast.
Ik zal eens kijken of ik dat kan uitmeten.

Als het dezelfde bitrate is, in dat geval multicast (live) versus unicast (terugkijken).


Oh dat zal dan mogelijk in een voorbije periode zeker wel zijn aangepast??

Dat is al jaren zo, sterker nog, dat is (bij KPN) altijd zo geweest.

Life kijken, terugkijken uit de gids en opnames van HD-"Glas" zenders vergen altijd al 12,5Mbps.


Bij KPN misschien wel, maar bij Telfort niet.
Ik schets datgene wat toen naar voren kwam, en door Telfort als zodanig ook werd geverifieerd.

Eerder is al meer gebleken dat Telfort als "proeftuin” werd gebruikt met een andere aanpak.
Dus werkwijze bij KPN en Telfort kan best afwijkend met elkaar zijn geweest.

Die verschillen zitten bijv. ook nu heden ten dage nog steeds verweven in bijv. de firmware voor een "Telfort" Experia Box V8   - versus -   "KPN" Experia Box V8.
Zelfs nu na inlijving binnen de KPN netwerkstructuur. (VLAN 6 voor internet  +  PPoE aanmelding).

Met de "Telfort" Experia Box V8 zijn buiten de  KPN VOIP SIP-gegevens  nog steeds,
voor twee andere VOIP providers daar de SIP-accounts van vast te leggen en in te zetten.


Ik heb mijn HMB2260 even uit zijn deep sleep laten ontwaken maar ik ervaar daar geen problemen met de HD-"Glas" zenders.


Inmiddels is het nacht (~ 02:00 uur) en heb ik mijn TV-ontvanger als enige apparaat aangesloten.

Maar vermoed dat er toch echt iets achterliggend bij KPN aan de hand is -mogelijk op wijkniveau-?
Want de gehele glasvezel kanalenlijst is inmiddels in het geheel niet meer beschikbaar.

Ze zijn niet terug te vinden, ook niet in het menu van verborgen TV-kanalen. Volledig verdwenen!!

Omwisseling met KPN router 1 :
De Experia Box V10 aangesloten, en als enige bekabeld de TV-ontvanger eraan.  Hetzelfde!
Toen geprobeerd nieuwe software in te laden. Dat lukte in eerste instantie helemaal niet eens.
Ik kreeg foutmeldingen en rood balkje aan het eind van een groen balkje.

Nogmaals herstart van de Experia Box.
TV-ontvanger is nu bezig met volledig opnieuw inladen van de software.

Maar ook hier een volledig ontregelt LAN netwerk !!
Ik heb met mijn laptop weliswaar connectie via WiFi met de Experia Box,
maar geen internetconnectie !!  Alle lampjes van de Experia Box en NTU branden echter wel groen.

Ik kan wel in het menu komen van de Experia Box, en daar zou ik gewoon internet moeten hebben.
KPN telefonie heeft zich ook aangemeld (maar dat zit feitelijk vóór het LAN netwerk).

En inmiddels is de download doorlopen van de software van de TV-ontvanger.
En..…?
Nu zijn wel alle glasvezel kanalen beschikbaar. Is het daarmee opgelost??

Nee!
Want hoewel ik nu wel glasvezel kanalen heb, en een gids voor de overige TV-kanalen.

Zijn die glasvezel kanalen nu de enig beschikbare TV kanalen met daadwerkelijke TV streams.
(Overigens nu wel zonder haperingen).

Alle andere TV- kanalen geven een zwart beeld !!

Nogmaals herstart van de Experia Box.

Ah, nu enkele „gewone“ HD kanalen extra die het inmiddels doen NPO 1 - 2 en 3.  Dat is het.
Maar nog geen internet via WiFi !!

Dus ik vermoed (omdat het midden in de nacht is), dat KPN heel hard met werkzaamheden bezig is.  Met controle nu tijdens die werkzaamheden kan het dan op en af gaan.

Omwisseling met KPN router 2 :

Dat wordt nog eens bevestigd door een Experia Box V10A  aan te sluiten.
Wederom opnieuw problemen met de TV-ontvanger.
(Bij wisseling schakel ik altijd even de stroom van de TV-ontvanger uit, en weer aan).
Software inladen loopt niet door, en menu wat verschijnt geeft aan enkele minuten de TV-ontvanger uit te schakelen. Dat doen we dan maar.

Verder afwisselend met mijn laptop nu even wel connectie met internet via WiFi,
dan valt het weer weg...........

Maar even pauze tussendoor nemen........

Ah, met wat tijd gunnen lijkt de connectie nu verder continue instant te blijven.


Opnieuw inschakelen TV-ontvanger:
Tijd om wederom de TV-ontvanger maar weer eens aan te zetten en de software in te laden.
Het loopt nu wel door. En daarmee komen inmiddels nu wel alle TV-kanalen weer terug.

Alles loopt nu zonder haperen. Ook geen problemen met de glasvezel kanalen.

Omwisseling naar eigen Synology router :
Kijken wat het oplevert als we nu de eigen router weer aansluiten.

En..…?
Alle problemen zijn ook hierbij nu opgelost.

Dus oorzaak / probleem leek „bij KPN zelf“ te liggen en daarmee door hen nu ook te zijn opgelost.

Kunnen we weer rustig slapen……  :sleeping:  :sleeping:

Toch een ding om door te spreken bij KPN, om de storingspagina beter actueel te houden.
Dat bespaart een hoop onnodig gedoe bij klanten. (Er is geen enkele melding terug te vinden).


Hoewel vreemd weet ik vrij zeker dat er niemand snachts aan de bewuste "Knopjes" heeft zitten draaien.

Het zou kunnen dat er op basis van escalatie herstel werkzaamheden hebben plaatsgevonden in de Area of City POP echter doen ze dit niet zo snel bij een dusdanig kleine impact ( Diensten werken alleen die paar kanalen niet, Gevalltje morgenochtend ben je de eerste).

Dus waar het vandaan gekomen is blijft een groot mistery, Maar ben blij dat het opgelost is.


Het zou kunnen dat er op basis van escalatie herstel werkzaamheden hebben plaatsgevonden in de Area of City POP echter doen ze dit niet zo snel bij een dusdanig kleine impact….

Kleine impact??  Dit gezeur met KPN heeft me uren onnodig werk gekost.
(En wie weet bij welke gebruikers nog meer die er achteraan zijn gegaan met wat er aan de hand is?) KPN heeft niet eens het fatsoen om de storing en gepland herstel ervan op hun storingspagina te melden (of sms te sturen), zodat gebruikers weten waar men aan toe is. De arrogantie ten top !!

Het lijkt me verder precies de aangewezen tijd om dit soort werkzaamheden JUIST wel 's nachts uit te voeren.  Om op die wijze de minste impact te hebben naar gebruikers toe in het onderbreken van TV en internetdiensten tijdens die werkzaamheden.

Precies vergelijkbare redenen dat ook ik overdag niet de Experia Box tevoorschijn haal, om het probleem te tackelen, omdat ook bij mij er nog mensen zijn die achterliggende data op servers benaderen. (Overigens als ikzelf onvoorziene omstandigheden daarin voorzie, wordt het groepje mensen die daarvan afhankelijk zijn wel door mij op de hoogte gebracht).


Het zou kunnen dat er op basis van escalatie herstel werkzaamheden hebben plaatsgevonden in de Area of City POP echter doen ze dit niet zo snel bij een dusdanig kleine impact….

Kleine impact??  Dit gezeur met KPN heeft me uren onnodig werk gekost.
(En wie weet bij welke gebruikers nog meer die er achteraan zijn gegaan met wat er aan de hand is?) KPN heeft niet eens het fatsoen om de storing en gepland herstel ervan op hun storingspagina te melden (of sms te sturen), zodat gebruikers weten waar men aan toe is. De arrogantie ten top !!

Het lijkt me verder precies de aangewezen tijd om dit soort werkzaamheden JUIST wel 's nachts uit te voeren.  Om op die wijze de minste impact te hebben naar gebruikers toe in het onderbreken van TV en internetdiensten tijdens die werkzaamheden.

Precies vergelijkbare redenen dat ook ik overdag niet de Experia Box tevoorschijn haal, om het probleem te tackelen, omdat ook bij mij er nog mensen zijn die achterliggende data op servers benaderen. (Overigens als ikzelf onvoorziene omstandigheden daarin voorzie, wordt het groepje mensen die daarvan afhankelijk zijn wel door mij op de hoogte gebracht).

Paar Glas HD zenders.. 

Waarom is de aanname dat hiervan de Impact groot is, Dat het voor jouw een grote last is geweest wil ik niet ontkennen.

Als er een DGS ( Dienst generieke storing ) zou zijn geweest wordt dit zonder uitzondering ten alle tijde netjes op de storingspagina vermeld, Dit is intern gekoppeld aan Ladida waar ieder wissewasje al komt te staan.

Die betreffelijke nacht is er een CPE wisseling geweest waardoor poort down is geweest en opeens moest koppelen met ander MAC adress van de CPE die de PPP opzet, Denk eerder dat dit het een en ander als dan niet gewenst gereset heeft dan dat er precies op de nacht dat jij er mee bezig ging iemand in de Area en of City pop is bezig geweest zeker omdat er geen melding van herstel en/of storing vermeld werd.

Wil best even kijken of er iets intern bekend is/is geweest  over eventueele verstoring op DSLAM waar je op zit als je het fijn vindt maar denk dat ik het antwoord wel weet.

 


Paar Glas HD zenders.. 

Waarom is de aanname dat hiervan de Impact groot is, Dat het voor jouw een grote last is geweest wil ik niet ontkennen.

Het gaat niet om het idee van een paar glaszenders an sich, maar de impact van de extra moeite er omheen die gebruikers in zijn algemeenheid zich meer of minder zullen getroosten om uit te zoeken of ze zelf een probleem hebben met hun net-werk setup.  (Herstarten routers / TV-ontvangers e.d.). Mogelijk bellen naar KPN met lange wachtrijen om uit te zoeken of er mogelijk toch iets anders aan de hand is?

Met verder tevens ook het van slag raken van het complete netwerk als men probeert de TV-ontvanger software opnieuw in te laden (reeds een dag eerder).

Men hoort gewoon fatsoenlijk geïnformeerd te worden, ongeacht of de impact klein of groot is.
 

Als er een DGS ( Dienst generieke storing ) zou zijn geweest wordt dit zonder uitzondering ten alle tijde netjes op de storingspagina vermeld, Dit is intern gekoppeld aan Ladida waar ieder wissewasje al komt te staan.

Hoe dit intern is georganiseerd of onder welke noemer het valt doet totaal niet te zake.
Er is een  storingspagina  waar klanten inzage kunnen hebben in storingen en lopende werkzaamheden. Nota bene op postcode gebied gedefinieerd.

Mag men ook verwachten dat het tot op dat niveau functioneert.
Waar heb je anders zo’n storingspagina voor??  Een wassen neus.

 

Wil best even kijken of er iets intern bekend is/is geweest  over eventueele verstoring op DSLAM waar je op zit als je het fijn vindt maar denk dat ik het antwoord wel weet.

Aardig aangeboden, maar nee, laat maar.   Mosterd na de maaltijd.
Het veranderd er helemaal niets aan.


Het zou kunnen dat er op basis van escalatie herstel werkzaamheden hebben plaatsgevonden in de Area of City POP echter doen ze dit niet zo snel bij een dusdanig kleine impact….

Kleine impact??  Dit gezeur met KPN heeft me uren onnodig werk gekost.
(En wie weet bij welke gebruikers nog meer die er achteraan zijn gegaan met wat er aan de hand is?) KPN heeft niet eens het fatsoen om de storing en gepland herstel ervan op hun storingspagina te melden (of sms te sturen), zodat gebruikers weten waar men aan toe is. De arrogantie ten top !!

Het lijkt me verder precies de aangewezen tijd om dit soort werkzaamheden JUIST wel 's nachts uit te voeren.  Om op die wijze de minste impact te hebben naar gebruikers toe in het onderbreken van TV en internetdiensten tijdens die werkzaamheden.

Precies vergelijkbare redenen dat ook ik overdag niet de Experia Box tevoorschijn haal, om het probleem te tackelen, omdat ook bij mij er nog mensen zijn die achterliggende data op servers benaderen. (Overigens als ikzelf onvoorziene omstandigheden daarin voorzie, wordt het groepje mensen die daarvan afhankelijk zijn wel door mij op de hoogte gebracht).

Paar Glas HD zenders.. 

Waarom is de aanname dat hiervan de Impact groot is, Dat het voor jouw een grote last is geweest wil ik niet ontkennen.

Als er een DGS ( Dienst generieke storing ) zou zijn geweest wordt dit zonder uitzondering ten alle tijde netjes op de storingspagina vermeld, Dit is intern gekoppeld aan Ladida waar ieder wissewasje al komt te staan.

Die betreffelijke nacht is er een CPE wisseling geweest waardoor poort down is geweest en opeens moest koppelen met ander MAC adress van de CPE die de PPP opzet, Denk eerder dat dit het een en ander als dan niet gewenst gereset heeft dan dat er precies op de nacht dat jij er mee bezig ging iemand in de Area en of City pop is bezig geweest zeker omdat er geen melding van herstel en/of storing vermeld werd.

Wil best even kijken of er iets intern bekend is/is geweest  over eventueele verstoring op DSLAM waar je op zit als je het fijn vindt maar denk dat ik het antwoord wel weet.

 

 

 @LaurensZalm

Paar glas HD zenders?

Ook de zin die je erna zet.

Dit komt erg agressief en arrogant over.

Als je minder kanten wilt hebben, dan doe je het goed, maar volgens mij wil je klanten behouden en meer klanten hebben @LaurensZalm 

 

De glasvezelzenders (die allang vanaf 1 hadden moeten zitten) hebben de originele stream en dat beeld is echt ook veel beter.

Eigenlijk moeten alle HD kanalen in de originele stream, voor klanten met voldoende downloadsnelheid. 


Het zou kunnen dat er op basis van escalatie herstel werkzaamheden hebben plaatsgevonden in de Area of City POP echter doen ze dit niet zo snel bij een dusdanig kleine impact….

Kleine impact??  Dit gezeur met KPN heeft me uren onnodig werk gekost.
(En wie weet bij welke gebruikers nog meer die er achteraan zijn gegaan met wat er aan de hand is?) KPN heeft niet eens het fatsoen om de storing en gepland herstel ervan op hun storingspagina te melden (of sms te sturen), zodat gebruikers weten waar men aan toe is. De arrogantie ten top !!

Het lijkt me verder precies de aangewezen tijd om dit soort werkzaamheden JUIST wel 's nachts uit te voeren.  Om op die wijze de minste impact te hebben naar gebruikers toe in het onderbreken van TV en internetdiensten tijdens die werkzaamheden.

Precies vergelijkbare redenen dat ook ik overdag niet de Experia Box tevoorschijn haal, om het probleem te tackelen, omdat ook bij mij er nog mensen zijn die achterliggende data op servers benaderen. (Overigens als ikzelf onvoorziene omstandigheden daarin voorzie, wordt het groepje mensen die daarvan afhankelijk zijn wel door mij op de hoogte gebracht).

Paar Glas HD zenders.. 

Waarom is de aanname dat hiervan de Impact groot is, Dat het voor jouw een grote last is geweest wil ik niet ontkennen.

Als er een DGS ( Dienst generieke storing ) zou zijn geweest wordt dit zonder uitzondering ten alle tijde netjes op de storingspagina vermeld, Dit is intern gekoppeld aan Ladida waar ieder wissewasje al komt te staan.

Die betreffelijke nacht is er een CPE wisseling geweest waardoor poort down is geweest en opeens moest koppelen met ander MAC adress van de CPE die de PPP opzet, Denk eerder dat dit het een en ander als dan niet gewenst gereset heeft dan dat er precies op de nacht dat jij er mee bezig ging iemand in de Area en of City pop is bezig geweest zeker omdat er geen melding van herstel en/of storing vermeld werd.

Wil best even kijken of er iets intern bekend is/is geweest  over eventueele verstoring op DSLAM waar je op zit als je het fijn vindt maar denk dat ik het antwoord wel weet.

 

 

 @LaurensZalm

Paar glas HD zenders?

Ook de zin die je erna zet.

Dit komt erg agressief en arrogant over.

Als je minder kanten wilt hebben, dan doe je het goed, maar volgens mij wil je klanten behouden en meer klanten hebben @LaurensZalm 

 

De glasvezelzenders (die allang vanaf 1 hadden moeten zitten) hebben de originele stream en dat beeld is echt ook veel beter.

Eigenlijk moeten alle HD kanalen in de originele stream, voor klanten met voldoende downloadsnelheid. 

Agressief en Arrogant, Denk dat dit een stukje interpretatie is ( ontbreken non-verbale ) gezien dit zeker niet zo bedoelt is, Het is slechts om aan te geven dat KPN breed als provider de Glas HD zenders slechts een klein deel van volledige dienstverlening zijn en tuurlijk proberen we het op te lossen als er problemen zijn en is het heel vervelend, Laat dat voorop staan maar het feit blijft dat het een heel klein deel is en hiermee de impact niet als hoog aangemerkt word.. 

Ben het met je eens dat de HD glas kanalen gewoon vanaf 1 horen te staan en dat alle ja maar de lading hierop niet afvangen, Dus zal je de technische details hiervan besparen tenzij je deze wenst maar weet dat het geen zoden aan de bewustelijke dijk zet..


Ben het met je eens dat de HD glas kanalen gewoon vanaf 1 horen te staan en dat alle ja maar de lading hierop niet afvangen, Dus zal je de technische details hiervan besparen tenzij je deze wenst maar weet dat het geen zoden aan de bewustelijke dijk zet..

Als dit technische details zijn die kpn weerhouden haar drie jaar oude belofte om de HD-"Glas" zenders op 1 te plaatsen na te komen dan ben ik zeer geïnteresseerd.


Ben het met je eens dat de HD glas kanalen gewoon vanaf 1 horen te staan en dat alle ja maar de lading hierop niet afvangen, Dus zal je de technische details hiervan besparen tenzij je deze wenst maar weet dat het geen zoden aan de bewustelijke dijk zet..

Als dit technische details zijn die kpn weerhouden haar drie jaar oude belofte om de HD-"Glas" zenders op 1 te plaatsen na te komen dan ben ik zeer geïnteresseerd.

technisch, het is meer een beleidsding.

Iedere klant krijgt de zelfde stream aangeboden, maar als je geen glas hebt worden de Glas HD kanalen dichtgezet.

om Glas HD op 1 te zetten zou het inhouden dat klanten op Glas een andere stream zouden moeten krijgen of klanten op koper 1 niet meer op 1 hebben.

En tuurlijk het is mogelijk, maar onder het mom van uniformiteit, is dit niet gewenst, Nogmaals in mijn optiek ook een reden van niks, Maar laten we hopen dat als meerendeel eenmaal op glas zit dat dit meer op de agenda komt te staan dan dat het dit nu doet...

 


om Glas HD op 1 te zetten zou het inhouden dat klanten op Glas een andere stream zouden moeten krijgen of klanten op koper 1 niet meer op 1 hebben.

En tuurlijk het is mogelijk, maar onder het mom van uniformiteit, is dit niet gewenst, Nogmaals in mijn optiek ook een reden van niks.

Dat is, zoals je zelf ook al zegt, natuurlijk een drogreden. Een VDSL abonnee met te weinig bandbreedte krijgt ook de SD stream i.p.v. de HD stream. Je zou als organisatie ook niet technisch moeten denken. Het gaat er niet om welk kanaal je op 1 krijgt (661, 701 of 1) maar welke zender (NPO 1) en dan uiteraard altijd in de hoogste kwaliteit die technisch mogelijk is. 

 

Maar laten we hopen dat als meerendeel eenmaal op glas zit dat dit meer op de agenda komt te staan dan dat het dit nu doet...

Dat is veel te laat, dit is echt een issue dat mijns inziens nu opgepakt moet worden.


 

Dat is veel te laat, dit is echt een issue dat mijns inziens nu opgepakt moet worden.

Cant agree more.

Er lopen nu inderdaad 2 streams HD en SD en op basis van te behalen snelheid kan de HD afgeblokt worden, SD krijg je altijd.. tenzij je helemaal laag zit uiteraard en dus digitenne

En dan met Glas een volledige Discrepantie want daar gaat het opeens niet om een stream maar om kanalen in de HD stream.

Als HD Glas naar koper moet komen zou er een grotere overhead moeten komen op de snelheid waardoor en minder bruikbare bits overblijft voor internet, Waarmee je dit ook makkelijk zou kunnen tackelen, de vraag is of iedereen dat zomaar accepteert uiteraard.

Extra stream Opzetten zou de mooiste oplossing zijn uiteraard maar leverd weer een hogere druk op het gehele netwerk.

Nogmaals ik zie hierin alleen uitdagingen maar kan het helaas ook niet veranderen..