Skip to main content

Ik sluit zojuist een Netflix abonnement af via KPN, bedoeling is een 7,99 abonnement aangezien ik alleen kijk, ná accepteren zegt kpn opeens u heeft het duurste abonnement van 13,99 afgesloten. Direct Netflix gebelt om stop te zetten, dit kan dus niet. Deze maand moet ik het duurste abonnement betalen en dit is zo opgezet door kpn zeggen ze bij Netflix. Pure oplichting in mijn ogen. Geld aftroeven heet zoiets. Valt mij zwaar tegen van KPN. 

Bij KPN kan je alleen maar het goedkoopste abonnement afsluiten, andere varianten heeft KPN niet. Als je een duurder abonnement wilt dan zal je dat via Netflix moeten regelen.

Hoe lang wordt er via de factuur van KPN al €13,99 in rekening gebracht voor een Netflix abonnement?


Je bent niet op de hoogte jwb.

Kpn geeft je automatisch het duurste abonnement  van 13,99 en communiceren dit pas nádat je hebt geaccepteerd. Eerste maand zit je hier zowieso aan vast, daarna kun je pas opzeggen. Via website Netflix speelt dit niet. Dit geintje is opgezet door kpn aldus Netflix die ik aan de lijn heb gehad om dit abonnement direct te cancellen. 

Voor een paar euro winst loopt Kpn zijn vaste klanten erin te luizen, wat een deceptie. 


Voor mij is het al erg lang geleden, ik heb destijds een korte periode Netflix via kpn laten lopen. Maar er wordt gesproken vanaf € 7,99 per maand. Ik weet bijna zeker dat je tijdens het aanvraagproces gewoon het juiste abonnement via kpn kan selecteren. Ik meen me te herinneren, dat indd de €13,99 optie staat geselecteerd, maar dat je ook de lagere abonnementsvormen kunt selecteren, dat was mij namelijk wel gelukt. 


Kpn geeft je automatisch het duurste abonnement  van 13,99 en communiceren dit pas nádat je hebt geaccepteerd. Eerste maand zit je hier zowieso aan vast, daarna kun je pas opzeggen. Via website Netflix speelt dit niet. Dit geintje is opgezet door kpn aldus Netflix die ik aan de lijn heb gehad om dit abonnement direct te cancellen. 

Voor een paar euro winst loopt Kpn zijn vaste klanten erin te luizen, wat een deceptie. 

Vreemd, KPN biedt al jaren Netflix aan en jij bent naar mijn weten de eerste die dit aankaart.

Wel is er een groot topic over fraude met Netflix abonnementen waarbij buitenlandse abonnementen aan KPN abonnementen gekoppeld werden.


Voor mij is het al erg lang geleden, ik heb destijds een korte periode Netflix via kpn laten lopen. Maar er wordt gesproken vanaf € 7,99 per maand. Ik weet bijna zeker dat je tijdens het aanvraagproces gewoon het juiste abonnement via kpn kan selecteren. Ik meen me te herinneren, dat indd de €13,99 optie staat geselecteerd, maar dat je ook de lagere abonnementsvormen kunt selecteren, dat was mij namelijk wel gelukt. 


Natuurlijk kan de goedkopere optie aangevinkt worden, men moet eigenlijk gewoon beter opletten, l*llig gezegd.

Dat geldt voor elk abonnement o.i.d. dat ‘je’ goed moet lezen/na checken.

Helaas gaat het wel vaak mis.

Vul alvast voor de moderators @Ard Luijten jouw forumprofiel in zodat ze je beter kunnen helpen.

 

 


Hallo @Ard Luijten, welkom! Ik heb eigenlijk niet heel veel toe te voegen aan wat de andere forumleden al gezegd hebben. Wij hebben inhoudelijk niets met het abonnement te maken. Wij faciliteren alleen dat je via de tv ontvanger het abonnement bij Netflix kunt afsluiten, en dat je dit dan via de KPN factuur betaalt. Op het moment dat jij, via je tv ontvanger, Netflix afsluit kies je daar zelf welke versie van het abonnement (7,99, 10,99 of 13,99) je wilt. Als je die versie weer wilt aanpassen, dan kun je dit zelf doen via je Netflix accountpagina op netflix.com. Daar log je in met het e-mailadres waarmee je het account hebt aangemaakt, en het wachtwoord dat je daarbij hebt ingesteld. Wel kan het zijn dat je dit dan inderdaad pas na een maand kunt aanpassen.

Als je wilt kan ik hier nog even naar kijken, om zeker te zijn dat alles klopt. Vul in dat geval inderdaad je forumprofiel in, en reageer hier weer als je dat gedaan hebt.


Netflix telefoniste bevestigd mijn verhaal, het is gegaan zoals ik gezegd heb. Mijn verhaal klopt.

-netflix afsluiten via kpn tv geeft je automatisch het 13,99 abonnement 

-dit wordt pas ná afsluiting gecommuniceerd dat je een 13,99 abonnement hebt afgesloten. 

- goedkopere abonnement kan alleen via de website worden afgesloten

-de eerste maand zit je hier aan vast, daarna kun je pas verlagen.

- deze handelswijze ligt bij kpn aldus Netflix.

 


@Erik_ hebben jullie niet een screenshotje van de keuzepagina abonnementen via de tv-ontvanger? Dat bevestigd e.e.a. direct. (waren geloof ik 3 vierkantjes met basic, standaard en premium. Met een selectiekader eromheen) Misschien ziet het er nu anders uit, geen idee :sweat_smile:

Naar mijn weten is het een dienst, KPN bied dat aan. Een stukje gemak voor jou als klant, via de ontvanger kom je na aanmelden uit op de Netflix pagina om een abonnementsvorm te selecteren. Dit is niet van KPN want je sluit een abonnement af bij Netflix. Echter heb je op deze wijze de keuze om dan te kúnnen betalen via KPN.


Netflix telefoniste bevestigd mijn verhaal, het is gegaan zoals ik gezegd heb

Kan zijn dat ze dat gezegd heeft, maar het is niet waar, Ard. Het is, zoals Jeroen ook al benoemd, je krijgt de drie abonnementsopties op het scherm te zien, en je beweegt vervolgens met de pijltoetsen naar het abonnement dat jij hebben wilt. Dat bevestig je met OK en dan wordt jouw keus vastgelegd. 

Dank voor het invullen van je profiel. Daarmee heb ik nog even gekeken en ik zie dat Netflix via onze factuur actief is met inderdaad het €13,99 abonnement. Echter, zoals ik al aangaf, dat is een keus die je zelf kunt (en moet) maken bij het afsluiten van het abonnement via de ontvanger. Het kan natuurlijk zijn dat je daar per ongeluk die van €13,99 hebt geselecteerd, maar dat is dan niet iets dat wij kunnen corrigeren. Je kunt via je Netflix accountpagina dit komende maand aanpassen.

 

@JeroenB22, ik zat al even te kijken, maar geen screenshot voor handen. Ben op jacht naar een, dan kom ik die hier nog wel even delen.


Heb inmiddels een screenshot gevonden. Hij is, zoals te zien aan de prijzen van de Netflix abonnementen, al iets ouder. Maar het bestelproces werkt nog op dezelfde manier, en ziet er ook nog vergelijkbaar uit. Je krijgt de keus tussen de verschillende abonnementen, en je maakt die keus zelf. 

 


Dit is niet wat ik gezien heb, ik neem dit niet aan sorry. Ik heb 1 scherm gezien "ik wil netflix" ja op geantwoord. Vervolgens moest ik de pincode invoeren. Toen het bericht "u heeft een 13,99 afgesloten". 

Direct Netflix boos gebeld en die legde uit dat dit door kpn zo is ingesteld en dat ik het via internet had moeten afsluiten. 

Ik heb al jaren Netflix op en aan, weet hoe het werkt. 

 


Dit is niet wat ik gezien heb, ik neem dit niet aan sorry. Ik heb 1 scherm gezien "ik wil netflix" ja op geantwoord. Vervolgens moest ik de pincode invoeren. Toen het bericht "u heeft een 13,99 afgesloten". 

Ik herken dit zelf dan weer niet, maar ik ga het even voorleggen aan de tv mensen of er recentelijk iets gewijzigd is.

 

Ik heb al jaren Netflix op en aan, weet hoe het werkt. 

Bedoel je hier ook mee dat je het ook eerder via de tv ontvanger hebt geactiveerd? 

 


Hier ben ik opnieuw, @Ard Luijten (en @JeroenB22) met nieuwe screenshots. Er is een stap toegevoegd aan het bestelproces waardoor je een extra scherm te zien krijgt. 

Als je Netflix wilt bestellen krijg je dit scherm te zien (bovenste screenshot). Aan de rechterkant staat het mailadres dat je invoert, de facturatiemethode en de abonnementsvorm. De standaardselectie is inderdaad de duurste. Uiteindelijk is dat ook graag wat Netflix wil dat je afneemt want meer geld dat aan hun betaald wordt.

Maar. Onderin dat blok staat een knop om het abonnement te wijzigen. En als je die aanklikt (pijltoetsen + OK) dan kom je op het selectiescherm terecht dat je daaronder ziet en wat ik eerder al deelde. 

 

Kortom, je had de mogelijkheid om het type abonnement aan te passen voor je met de blauwe knop het lidmaatschap activeerde. Ik kan me voorstellen dat je de knop over het hoofd hebt gezien, maar de optie is er wel. Het blijft dan ook zo dat ik het verschil in kosten tussen de beide abonnementsvormen niet kan vergoeden. 

 


Jaa, dat bedoelde ik dus telkens! 


Bedankt vd reactie. Ik ga dit zelf checken over 2 weken als mijn abonnement is afgelopen. Dan zal ik de stappen opnieuw doorlopen.

Blijft staan: als dit inderdaad het bovenste zwarte scherm is dan is het heel sneaky gedaan om de klant erin te luizen. Je kunt het niet raar vinden dat ik hierin tuin lijkt mij met een zwart op zwart optie onderaan de zijkant. Een minuut na afsluitendirect gebeld en dan wil men niets corrigeren. Ik blijf dan ook het gevoel houden te zijn opgelicht. 


Ik begrijp wat je bedoelt, Ard en geef de onduidelijkheid van de knop door als feedback naar de tv mensen die hier over gaan.

Wat betreft het corrigeren, kleine nuance: wij kunnen dat niet corrigeren.

We zijn alleen een doorgeefluik richting Netflix. Zodra bij het aanvragen je keus bevestigt is, dan ligt het bij Netflix. Wij kunnen inhoudelijk daar niets in aanpassen. En Netflix houdt (zoals de meeste dienstenproviders) een maandelijkse aanpasbaarheid aan. 

 

Hoewel ik me kan voorstellen dat je het aanmeldproces nog een keer wilt doorlopen om dit te checken; is het niet veel handiger om gewoon via je netflix.com accountpagina het abonnementstype te wijzigen? Dan hoef je maar één handeling uit te voeren in plaats van eerst via die accountpagina Netflix te beëindigen, en dan weer via de ontvanger het aan te vragen.


Waarom is hier de 14dagen bedenktijd bij kopen op afstand niet van toepassing? Onderandere bedoeld om je tegen dit soort  uitgelokte vergissingen te beschermen als consument?


Waarom is hier de 14dagen bedenktijd bij kopen op afstand niet van toepassing? Onderandere bedoeld om je tegen dit soort  uitgelokte vergissingen te beschermen als consument?

 

Er is hier sprake van een wettelijke uitzondering. De ACM heeft een handige infopagina over wanneer herroepingsrecht wel of niet van toepassing is. Daarin vind je ook deze link naar het relevante wetsartikel.

Daarin staat:

De consument heeft geen recht van ontbinding bij

  • d. een overeenkomst tot het verrichten van diensten, na nakoming van de overeenkomst, indien:

    • 1°. de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en

    • 2°. de consument heeft verklaard afstand te doen van zijn recht van ontbinding zodra de handelaar de overeenkomst is nagekomen;

 

En het is dit onderste punt dat hier van toepassing is. De gebruikersvoorwaarden die op het scherm getoond worden geven immers aan:

Door hieronder op de knop Betalend lidmaatschap starten te klikken, stem je in met onze gebruikersvoorwaarden. w...] Je stemt ermee in dat je lidmaatschap meteen ingaat en dat je je herroepingsrecht verliest en hiervoor geen restitutie ontvangt.

 

 

 


Hier ben ik opnieuw, @Ard Luijten (en @JeroenB22) met nieuwe screenshots. Er is een stap toegevoegd aan het bestelproces waardoor je een extra scherm te zien krijgt. 

Als je Netflix wilt bestellen krijg je dit scherm te zien (bovenste screenshot). Aan de rechterkant staat het mailadres dat je invoert, de facturatiemethode en de abonnementsvorm. De standaardselectie is inderdaad de duurste. Uiteindelijk is dat ook graag wat Netflix wil dat je afneemt want meer geld dat aan hun betaald wordt.

Maar. Onderin dat blok staat een knop om het abonnement te wijzigen. En als je die aanklikt (pijltoetsen + OK) dan kom je op het selectiescherm terecht dat je daaronder ziet en wat ik eerder al deelde. 

 

Kortom, je had de mogelijkheid om het type abonnement aan te passen voor je met de blauwe knop het lidmaatschap activeerde. Ik kan me voorstellen dat je de knop over het hoofd hebt gezien, maar de optie is er wel. Het blijft dan ook zo dat ik het verschil in kosten tussen de beide abonnementsvormen niet kan vergoeden. 

 

Ik voeg hier alleen deze image toe, zoals door KPN nu op 4 mei 2021 wordt getoond op hun webpagina aangaande Netflix. 
Ik schrijf verder maar niets meer maar ben het 100% eens met Ard, weer een reden om nooit een pakket bij KPN af te nemen als dat anders kan.

 


Als er mensen zijn, die schrijven dan moet je maar goed lezen. Dat doe je bij relaties die je niet vertrouwd. 


Het is ook maar net hoe donker je je scherm hebt staan want ik blijf erbij dat ik het niet heb gezien op deze wijze. Hoe dan ook dit geeft een forse deuk in mijn vertrouwen wat ik had aangaande kpn (van een 10 naar een 6) en dat voor 5 euro afgetroefte euro's. 

Ik sluit af want het heeft mij al teveel negatieve emotie gekost.