Skip to main content
Beantwoord

Graag zsm KPN TV+ app ontwikkelen voor Apple TV

• January 19, 2026
  • 33 reacties
  • 1270 keer bekeken

Toon eerste bericht

33 reacties

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 23, 2026

Dat is ook logisch aangezien het aantal Samsung bezitters veel groter is dan Apple bezitters

​@Gertjan Woudenberg Kun je deze bewering ook onderbouwen? Want dat meer mensen een samsung tv gebruiken betekent niet automatisch dat ze ook de smart tv functionaliteiten gebruiken. Daarnaast kun jij deze beweringen niet onderbouwen, omdat Apple geen data deelt over het gebruik van hun ecosysteem. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 23, 2026

Ik overweeg serieus KPN TV op te zeggen als er geen tvOS-app komt. De reden waarom ik dat tot nu toe nog niet gedaan heb is het ontbreken van ESPN bij NLZiet.

​@EddyD, je zou Canal+ kunnen overwegen en een chatje kunnen doen na aanvraag. Die geven ESPN nog steeds weg voor dezelfde prijs als totaal. Heb het 2 weken geleden nog succesvol geregeld zonder problemen. 

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

​@Chrizziey "Samsung behaalde over het jaar 2025 een wereldwijd marktaandeel van 29,1% in de televisiesector (gebaseerd op omzetwaarde/marktmetingen door Omdia) en is al 20 jaar op rij het grootste tv-merk ter wereld." Apple haalt dat bij lange na niet. Dus logisch dat een Tizen app prioriteit krijgt. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 23, 2026

​@Chrizziey "Samsung behaalde over het jaar 2025 een wereldwijd marktaandeel van 29,1% in de televisiesector (gebaseerd op omzetwaarde/marktmetingen door Omdia) en is al 20 jaar op rij het grootste tv-merk ter wereld.

​@Gertjan Woudenberg Maar dit is alsnog niet de data die ik vroeg. Ik vroeg niet naar de verkoopaantallen van tvs in het algemeen. Ik vroeg naar de aantallen van de mensen die het smartTV gedeelte ook daadwerkelijk gebruiken. Ik heb ook een LG hangen waarvan ik het smart TV gedeelte niet gebruik, dus die aantallen zijn niet representatief. 

Apple haalt dat bij lange na niet

Op basis van welke bron? Apple verkoopt geen televisies met tvOS. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 23, 2026

​@Chrizziey "Samsung behaalde over het jaar 2025 een wereldwijd marktaandeel van 29,1% in de televisiesector (gebaseerd op omzetwaarde/marktmetingen door Omdia) en is al 20 jaar op rij het grootste tv-merk ter wereld." Apple haalt dat bij lange na niet. Dus logisch dat een Tizen app prioriteit krijgt. 

Verkeerde post

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

​@Chrizziey Uit meerdere bronnen op internet blijkt duidelijk dat Samsung verreweg het grootste marktaandeel in Nederland heeft "Samsung heeft in Nederland een marktaandeel van 47 procent op de smart-tv-markt. Daarmee is het merk de afgetekende marktleider in Nederland, gevolgd door concurrenten zoals LG en Philips." Apple komt daar nog niet eens bij in de buurt. Dus het is een volstrekt logische keuze dat Apple totaal geen prioriteit krijgt bij KPN. Het is commercieel niet verstandig de beperkte capaciteit voor het ontwikkelen van een app bij KPN in te zetten voor het beperkte aantal Apple gebruikers. 

Dus Apple gebruikers zullen moeten wachten totdat de Tizen TV+ app is ontwikkeld.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 23, 2026

Ik overweeg serieus KPN TV op te zeggen als er geen tvOS-app komt. De reden waarom ik dat tot nu toe nog niet gedaan heb is het ontbreken van ESPN bij NLZiet.

​@EddyD, je zou Canal+ kunnen overwegen en een chatje kunnen doen na aanvraag. Die geven ESPN nog steeds weg voor dezelfde prijs als totaal. Heb het 2 weken geleden nog succesvol geregeld zonder problemen. 

Bedankt voor het meedenken. Ik heb deze optie onderzocht, maar ik zie niet de optie om enkel de tv dienst af te nemen. Voor ESPN verwijzen ze naar online.nl en daar kan ik het in ieder geval niet vinden.

• Topper
  • August 23, 2026

​@Chrizziey Uit meerdere bronnen op internet blijkt duidelijk dat Samsung verreweg het grootste marktaandeel in Nederland heeft "Samsung heeft in Nederland een marktaandeel van 47 procent op de smart-tv-markt. Daarmee is het merk de afgetekende marktleider in Nederland, gevolgd door concurrenten zoals LG en Philips." Apple komt daar nog niet eens bij in de buurt. Dus het is een volstrekt logische keuze dat Apple totaal geen prioriteit krijgt bij KPN. Het is commercieel niet verstandig de beperkte capaciteit voor het ontwikkelen van een app bij KPN in te zetten voor het beperkte aantal Apple gebruikers. 

Dus Apple gebruikers zullen moeten wachten totdat de Tizen TV+ app is ontwikkeld.

@Gertjan, dat Samsung met circa 47% een veel groter marktaandeel heeft onder Nederlandse smart-tv’s, betwist ik niet. Ik begrijp daarom ook prima dat Tizen voor KPN een hoge prioriteit heeft.

Maar volgens mij zit er een denkfout in de volgende stap van je redenering.

Die 47% zegt iets over het merk televisie dat mensen bezitten, niet over het platform waarmee ze daadwerkelijk televisie kijken. Een Samsung-tv en een Apple TV sluiten elkaar namelijk helemaal niet uit. Sterker nog: iemand kan precies die Samsung-tv hebben en al zijn streaming via een Apple TV laten lopen. Apple verkoopt zelf bovendien geen televisies, dus Samsung-tv-marktaandeel vergelijken met Apple TV-gebruik is geen zuivere vergelijking.

Maar belangrijker: voor een telecombedrijf kan marktomvang toch niet het enige criterium zijn?

Je zou ook moeten kijken naar klantwaarde, gebruiksintensiteit, churn, kosten van de eigen TV+ Box en naar de vraag hoe platformonafhankelijk je dienst uiteindelijk wilt maken.

Ik vind het daarom volkomen logisch dat Tizen prioriteit krijgt. Waar ik moeite mee heb, is de conclusie dat Apple TV daarom totaal geen prioriteit zou moeten krijgen en gebruikers vervolgens jarenlang maar moeten wachten.

Odido laat inmiddels zien dat Samsung, LG, Android/Google TV, Fire TV én Apple TV naast elkaar ondersteund kunnen worden en dat de mediabox daarbij zelfs optioneel kan zijn.

Voor mij roept dat een interessantere vraag op: als een grote telecomprovider maar één belangrijk televisieplatform tegelijk kan ontwikkelen, hebben we het dan nog over een gebrek aan marktpotentieel van Apple TV — of vooral over de ontwikkel- en executiecapaciteit van KPN?

Dus wat mij betreft: Tizen eerst is verdedigbaar.
Tizen wel en tvOS jarenlang niet, is iets heel anders.