Skip to main content
Beantwoord

Groot volumeverschil tussen live kijken (Dolby stereo) BBC News en na het pauzeren (PCM stereo)

• March 3, 2026
  • 3 reacties
  • 43 keer bekeken

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35

Geeft in Passthrough groot volume verschil. PCM is veel harder dus na pauzeren knalt het de tv uit.

Maar ook met geluidsuitvoer Dolby Digital Plus is het na pauzeren harder.

Beste antwoord door Maja van KPN

Maar je mist dus de kern. Die is: waarom heeft BBC News in multicast Dolby 2.0 geluid en in unicast PCM stereo geluid???

We hebben hier verdere navraag over gedaan, en het blijkt dat dit kan kloppen ​@PeterG, multicast en unicast hebben niet per se dezelfde audiokwaliteit. 

Het is wel een flink verschil, dat ben ik met je eens. Helaas is dit echter niet iets waar ik een oplossing voor heb. 

3 reacties

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hhmm, wat gebeurt als je geen passtrough gebruikt ​@PeterG? Ligt het dan dichter bij elkaar?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • March 6, 2026

Met Dolby Digital Plus uitvoer ligt het dichter bij elkaar. Maar dan nog steeds zo'n 6 dB* verschil wat best flink is.

*Mijn versterker geeft het volume in dB's. Verder op gehoor bepaald.

Maar ik zie graag eerlijke uitvoer. Wat het is komt er uit. 

Maar je mist dus de kern. Die is: waarom heeft BBC News in multicast Dolby 2.0 geluid en in unicast PCM stereo geluid???

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 11, 2026

We hebben hier verdere navraag over gedaan, en het blijkt dat dit kan kloppen ​@PeterG, multicast en unicast hebben niet per se dezelfde audiokwaliteit. 

Het is wel een flink verschil, dat ben ik met je eens. Helaas is dit echter niet iets waar ik een oplossing voor heb.