Skip to main content

Hallo,

Wij hadden enige tijd met onze oude Samsung TV een haperend beeld. Dit hadden we eerst nooit, maar was er plotsklaps. We denken rond de tijd van de KPN software update. Omdat de TV oud was hebben we deze vervangen door een Samsung Q90 Series (55) (serie nummer 0FE3T3HTR200604k). Het haperen was er dus  al met de oude TV. De nieuws Samsung maakt connectie middels de One Connect Box. De One Connect Box is overigens wel bedraad.

Verder hebben wij in totaal 4 Samsung TV’s die connecteren via  de router ARRIS VIP2952-xxxxx kastjes.

Inmiddels is de KPN Experia Box vervangen door een FRITZ!Box 7590. De KPN Experia box hebben wij sinds eind 2016. Wij hebben een glasvezel met 500/500 specficatie. Sneller internet is op ons adres niet mogelijk, het is onderdeel van een Alles in 1 pakket. Vaste telefoons hebben wij niet, hoewel wel onderdeel van het pakket omdat het anders geen Alles in 1 pakket is.

De FRITZ!Box 7590 hangt in de meterkast. Naast de TV staat een Omada Access Point. 

Op de eerste verdieping, ouderslaapkamer, staat een router als Access Point (RT-AC87U). Alle TV’s die op de eerste verdieping staan, maken gebruik van deze router. Op de tweede verdieping (zolder), staat een tweede router als Access Point (GT-AX11000). 

Waarom routers en geen Access Points? In eerste instantie had de router een echte router functie, maar met het van buiten naar binnen gaan via applicaties, werd dat wat ingewikkeld met forwarding rules. Althans, ik kreeg het niet voor elkaar :-)

In de tuin is ook een bekabelde router aanwezig. Deze is ook als Access Point geconfigureerd. Dit is een RT-AC3200.

Firmware van alle devices is up to date gebracht. De kastjes zijn meerdere keren reset, zeker nadat ik een voor een de Fritz!Box ging aansluiten. 

Op alles slaapkamers en zolder is bekabeld internet mogelijk. Internet is razendsnel op alle kamers zowel via WiFi als bekabeld. De laptops van de kinderen hebben niet allemaal een netwerk aansluiting, dus die connecteren alleen via WiFi. 

Wat is nu het probleem?

Het probleem is dat als we de TV op de ouderslaapkamer aanzetten, de TV beneden direct begint te haperen. Als we de TV op de slaapkamer van mijn zoon aanzetten, hapert het beeld van de TV beneden ook. Zetten we echter de TV aan op de slaapkamer van mijn dochter, hapert het beeld niet.


Verder kan ik het probleem ook nog simuleren door op een laptop 5 - 6 Internet tabs open te zetten en dan gelijktijdig Youtube filmpjes te starten. Het haperen is dan zichtbaar, maar niet zo erg.

Het Samsung menu van de TV beneden geeft geen Automotion Plus zover ik kan zien, maar ik heb alles wat uitgezet kon worden als extra uit gezet. 

De checks van KPN via het Internet laten geen problemen zien. Enig idee hoe dit verder uit te zoeken. KPN hoef ik niet te bellen, er is te veel aangepast. 

Groeten,

Marco

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees dit eens. https://forum.kpn.com/kpncyclopedie-105/igmp-snooping-wat-is-het-en-waarom-is-het-belangrijk-456968 Het zal me niet verbazen als daar het probleem zit.


Hallo Joep,

Dat was het inderdaad.

Op de Fritz!Box stond IGMP aan, maar op een router dus niet.  De andere router in de tuin gebruiken we niet voor TV. Die setting ben ik waarschijnlijk na een reset vergeten aan te zetten. Het verklaart meteen het verschil in gedrag bij TV aanzetten.
 

Ik kwam ook nog een hele oude switch tegen die een ethernet kabel moest doorlussen. De switch moest al heel lang vervangen worden. Ik wist niet meer van het bestaan af van deze switch. Deze ondersteunt sowieso niet IGMP. 
 

Tot slot had ik nog van KPN switches gekregen bij de TV kastjes die volgens specificaties IGMP zouden moeten ondersteunen, maar dat doen dus niet. Om deze gaat het:
Switch – Netgear GS105E (kpn.com)
 

Ze komen nog uit het plastic en zijn nooit gebruikt. Volgens specs zijn deze v2. Denkt u dat ik v3 moet aanschaffen of maakt dat niet uit of moet er iets aangezet worden op de switch zodat IGMP gaat werken. 

 

Hartelijk dank in ieder geval!

 

Groeten,

Marco 


Graag gedaan en die switch is uitstekend geschikt!!


Hallo Joep,

Nog een laatste vraag want ik denk dat ik nu weet waarom die switches niet werken. Een switch kan kapot zijn, maar twee kapot lijkt me sterk. Bij mij hangt het modem in de meterkast. Vandaar wordt alles verbonden. 

Nu is het zo dat in de woonkamer geen aansluiting is in de buurt van de TV of ik moet de kabel over de houten vloer heen leggen. 

De situatie is dus als volgt. Via andere kamer waar wat meer weggewerkt kan worden plaatsen we switch een. Die verbindt de ethernet kabel naar switch 2. Vanaf switch 2, gaat de kabel het KPN kastje in die in de woonkamer staat. 

Nu lees ik dat IGMP herkent dat er een TV hangt aan een switch poort. De switch stuurt daar zijn informatie naartoe waardoor de kwaliteit hetzelfde is en blijft. Maar in mijn geval hangt er geen switch aan, maar een andere switch.

Is dat de oorzaak voor mijn laatste probleem. Ik verwacht eigenlijk van wel. Als dat het probleem is, enig idee hoe dat op te lossen of moet ik elektricien laten komen die kabel doortrekt van meterkast naar woonkamer zonder knip tussendoor? 

Groeten,

Marco

 


Ik zou overal switches die imgp snooping ondersteunen.  Dan kan het bijna niet fout gaan. 


Hallo Joep,

Hartelijk dank. Een switch was inderdaad kapot, de ander deed het gewoon. Ik ga er snel een nieuwe bestellen bij de KPN shop zodat alles weer draait zonder haperen. 

Fijne avond alvast.

Groeten,

Marco


Graag gedaan!! Als je weer ergenstegen aanloopt roep je maar. Grt