Skip to main content

Wij hebben vaak (elke dag) last van slecht/haperend beeld/geluid.
Alleen bij de eerste keer van de dag, nadat TV en set-top-box stroomloos zijn geweest is het meteen goed.

Na aanzetten van de set-top-box varieert het van heel af en toe kort wegvallen van geluid (kan soms minuten tussen zitten).
Tot compleet verstoord beeld (wegvallen met grijze ruis) en zonder geluid.
En alles daar tussenin. Het beeld/geluid staat dan niet stil, maar verdwijnt/stoort dan.
Op het moment dat het zonder haperen werkt blijft het ook goed.

Soms is dit al te zien direkt bij aanzetten van de TV, terwijl de set-top-box nog in stand-by staat

Dit alles sinds we een nieuwe set-top-box hebben (inmiddels 3 jaar geleden denk ik).
Oude set-top-box had het ook af en toe, maar een keer helemaal vers installeren lostte dat voor maanden op.
Sinds nieuwe set-top-box elke dag last.
Al nieuwe HDMI kabel geprobeerd en ook geswitched van poort.
Ook al diverse keren set-top-box terug naar fabrieksintellingen en verse start gedaan.
De chromecast die ook aan de TV hangt vertoond geen problemen, op geen van de HDMI poorten.

Alleen als ze beiden helemaal opnieuw opstarten (beiden stroomloos geweest) dan is er bij de eerste keer opstarten geen probleem.

Meestal zetten we dan de TV op stand-by, wachten een paar tellen en zetten hem dan weer aan.
Soms werkt dat meteen, meestal pas na een paar keer
De laatste paar dagen ook het volgende geprobeerd
TV stand-by/aan        helpt soms na 1 keer, meestal pas na een paar keer
set-top-box stand-by/aan    helpt niet, ook in standby blijft beeld verstoord

TV van stroom af en er weer op        werkt
set-top-box van stroom af en er weer op    werkt

TV is een LG UH668V
set-top-box is een Arris VIP2952
De set-top-box is rechstreeks met netwerk kabel verbonden met de router
Modem en router zijn ook al een paar keer herstart, maar gezien de symptomen denk ik niet dat het daar ligt.

Iemand die dit herkend, of een idee heeft wat het zou kunnen zijn.
En nog beter, wat kunnen we doen om het op te lossen (buiten vervangen van de 4 jaar oude TV)

Welkom op het forum @BasKamst en bedankt voor het alvast invullen van je profiel! Daardoor heb ik gelijk een aantal dingen na kunnen kijken. De verbinding naar de woning is in ieder geval stabiel. Daar ligt het dus niet aan. 

Wat ik je wil aanraden is in ieder geval het eerst doen van een frisse start van de tv-ontvanger. Als dat alleen niet helpt wil ik je aanraden ook een reset van je modem te doen. 

Verder wil ik je nog wel vragen wat je precies bedoelt met het grijze beeld. Bedoel je daarmee “sneeuw”? Dan is het namelijk niet een probleem met de tv-ontvanger. Sneeuw op tv betekent altijd dat de tv niet op de juiste bron staat. En dus naar de HDMI poort gezet moet worden waar de tv-ontvanger op is aangesloten. Storingen met het beeld van onze tv-ontvanger zie je altijd terug als blokjes in het beeld, zwart beeld (met gids) of een foutcode


Hallo Bram,

Alles is al een gereset geweest, maar niks heeft voor een permanente oplossing gezorgd, zelfs niet voor meer dan 1 dag. Ook de frisse start is al een paar keer uitgevoerd.

En als het aan het modem zou liggen dan zou ik verwachtten dat het niet (tijdelijk) op te lossen was door de TV te herstarten.

 

Met grijs beeld bedoel ik een bijna egaal grijs beeld of wit/grijs die kort in beeld komt, scherm wordt dan even zwart, soms tussendoor zie je kort de tv zender. Soms flikkert het beeld ook alleen maar tussen beeld en geheel zwart.

Het is geen ruis alsof de zender niet goed staat (zoals vroeger nog kon) en ook is zeker dat het juiste HDMI kanaal is gekozen, voor het uit standby halen van de tv-ontvanger staat vanuit de TV in beeld welke HDMI er is gekozen en tevens komt in beeld een grijs balkje met de tekst welke knop ik moet gebruiken om de TV-ontvanger aan te zetten.

Ik kan op deze momenten ook prima veranderen van kanaal, je ziet dat ook terug in beeld, voor zover je beeld hebt. Al met al moet de HDMI dan wel op het goede kanaal staan.

Zojuist gekeken of de HDMI idd goed stond door te schakelen tussen de 2 beschikbare, de Chromecast geeft dan wel meteen goed beeld, de tv-ontvanger bleef storen.

Anders een filmpje van maken er ergens neerzetten?


@BasKamst een filmpje maken van de storing mag. Maar je hebt goed omschreven hoe je het ervaart. Dus het is niet nodig om de storing op te kunnen lossen.

Verder vroeg ik om een reset van het modem omdat deze het signaal doorgeeft naar de tv-ontvanger. Ook aan die kant kan iets verkeerd gaan. Ik wil je nog wel vragen dit voor de zekerheid te doen.

Als dat het niet oplost ga ik aansturing doen. Afhankelijk van de metingen op dat moment kan dit verschillen tussen een monteur, het sturen van nieuwe apparatuur of een ticket. In geval van een ticket lossen we het van afstand op. Mocht er een monteur moeten komen kan ik die dan vrij inplannen en je via SMS op de hoogte stellen? Of moet ik rekening houden met bepaalde tijden dat het goed of slecht uitkomt?


Het modem (nou ja de Experiabox) heb ik gereset (middels de link).

Voor de zekerheid daarna ook een ‘frisse start’ van de TV ontvanger.

Helaas, zelfde symptomen blijven.

 

Mocht er een monteur moeten komen kan ik die dan vrij inplannen en je via SMS op de hoogte stellen?

Ja is helemaal prima.

Of moet ik rekening houden met bepaalde tijden dat het goed of slecht uitkomt?

Nee, geen issue, het komt toch nooit precies goed uit 🙂 (maar dat krijg je als je thuis werkt)


@BasKamst ik heb een monteur voor je ingepland. Deze komt op het tijdstip aangegeven in de SMS. Laat je hier weten of die het probleem op heeft kunnen lossen?


@Bram_   Monteur is inmiddels geweest, paar dagen geleden al.

Zijn conclusie, ondanks dat de chromecast het wel doet, de HDMI poorten op de TV zijn brak, tenminste de 2 die ik geprobeerd heb. Hij heeft de TV-ontvanger op de 3e HDMI poort gezet, ik was ‘vergeten’ dat die er ook nog was, en daarmee is het euvel weg.

Inmiddels al een paar dagen dat we gewoon de TV en ontvanger aan kunnen doen en meteen goed beeld hebben.

Helemaal prima zo :)


@BasKamst super om te horen! In ieder geval blij dat het daarmee is opgelost