Skip to main content

Hallo allemaal,

Ik heb me de afgelopen dagen helemaal suf gezocht en dingen uitgeprobeerd, maar krijg mijn issue niet zelf opgelost. Daarom ga ik het hier even proberen :)

Sinds ongeveer twee weken merk ik dat het geluid hapert als ik TV kijk. Tijdens mijn “onderzoek” kwam ik erachter dat het alleen speelt bij zenders of TV apps die PCM als output hebben en dus geen Dolby Digital. De TV zenders die Dolby Digital uitzenden (zoals bijv. NPO1) hebben geen problemen, maar de zenders die geen DD uitzenden komen op PCM te staan en dan valt het geluid om de paar seconden even weg. Ook de YouTube app staat op PCM en heeft dus het probleem, maar de Netflix app staat op DD en daar heb ik het probleem weer niet. Zet ik de KPN TV decoder helemaal uit, dan werkt de YT app wel. Ik kijk nu TV via de KPN iTV app op mijn TV, die zendt alles uit met DD en dan heb ik geen problemen.

Mijn setup: 

  • TV: Samsung QE55Q8F (2018)
  • KPN TV decoder (HDMI naar TV)
  • Sonos Playbase (bekabeld en optisch verbonden met TV)
  • Sonos Sub (WiFi)
  • Sonos Play:1 (2x) (WiFi)

Verder heb ik boven nog 3x een One staan op kamers, maar die werken zonder problemen.

Kan iemand mij helpen?

Het is inmiddels opgelost. Het heeft te maken met multicast flooding. Zowel het internet als TV komt binnen op je router en in mijn geval ging dit eerst door een switch naar de KPN decoder en de Playbase. De switch is unmanaged en kan het verkeer niet (goed) onderscheiden dus het IPTV verkeer verstoort het verkeer naar de Playbase. Dit is op te lossen door de Playbase niet meer bekabeld te gebruiken, maar gewoon via WiFi. Andere optie is om te zorgen dat er een managed switch tussen zit welke IGMP snooping ondersteunt. Als dat laatste actief is wordt het verkeer wél goed geregeld en verstoren internet en TV elkaar niet. Ik hoop dat iemand anders hier wat aan heeft!


Dag @Hartog, Welkom hier! Bedankt voor je topic. Fijn dat je zo snel een oplossing hebt weten te vinden voor het probleem en al helemaal top dat je ons voorziet van de oplossing/antwoord.
Mocht je in de toekomst nog ergens tegenaan lopen, dan weet je ons te vinden! :blush: