Skip to main content

Ik heb sinds een paar weken haperend geluid, nooit eerder last van gehad ( je mist af en toe een paar woorden) alleen op de 3 NPO zenders , glasvezelmodem, switch, Experiabox V10A opnieuw opgestart (echt een kwartier uit laten staan) en daarna beide  Arris Vip2952V2 iTV ontvangers een frisse start gedaan, ik hoop dat dit gaat werken.

Ik heb een Sony KD-65AG9  4K Android TV van een half jaar oud beneden en op slaapkamer een oude Philips daar heb ik nog geen haperend geluid gehoord maar ja die gebruik ik ook niet zo vaak natuurlijk.

Of is er iemand die een betere oplossing heeft?

PS: aan de bekabeling is niets veranderd, alles is met originele KPN kabels aangesloten dus niets met WIFFI of Action prutkabels

Hoi @Henkvideohobby, welkom op het forum!
Heeft de frisse start geholpen?

Ik begrijp dat er aan de bekabeling niks veranderd is maar kun je toelichten hoe je alles precies aangesloten hebt zitten?
Hoe zit de TV ontvanger aangesloten op je experiabox?
Hoe zit de TV ontvanger aangesloten op je TV? Gaat geluid via de TV of via een ander apparaat?


Hallo Thomas,

Alles is door een monteur van KPN aangesloten met de door KPN geleverde UTP en HDMI kabels ( ik had zelf deze kabels al gelegd) destijds bij de beëindiging van het analoge signaal van toen nog Telfort de monteur heeft mij toen ook een nieuwe switch geleverd omdat de oude die ik had niet geschikt was voor het nieuwe KPN protocol. Ik heb het over het tv geluid wat hapert dus niet van een soundbar of home cinema.

PS: je zal het niet geloven, maar er kwam vandaag een automatische software update van Sony waar onder andere geluid problemen opgelost zouden zijn, dus wie weet is het opgelost, wat ik bijna niet kan geloven omdat het geluid tot nu toe alleen op de 3 NPO zenders hapert.

 


Helaas de Sony update heeft ook niet geholpen, nog steeds af en toe haperend TV geluid op de 3 NPO zenders, (dus niet via soundbar o.id.) de Android TV apps Netflix, NLziet Youtube en eigen 4K Dolby Atmos media afspelen met de in de tv ingebouwde VLC media  player ook niet. Sony zegt volgens mij terecht, dat het niet aan de TV kan liggen omdat alleen de 3 NPO zenders storen en verder niets, misschien moet je het probleem in de KPN I tv ontvanger zoeken.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Dan zou het probleem misschien door de NOS veroorzaakt kunnen worden, anders blijft allen mijn KPN I tv ontvanger over die het probleem zou kunnen veroorzaken.


Goedemiddag @Henkvideohobby, ik zie hier eerlijk gezegd geen andere berichten over binnenkomen.
Ik lees dat je het alleen op de TV beneden hebt, zou je de TV ontvangers eens met elkaar kunnen omwisselen om te kijken of het probleem zich dan verplaatst? 


Hallo Thomas,

Dat had ik als eerste gedaan nog voor de frisse start van beide ontvangers, dat hielp dus ook niet, probleem zit nog steeds alleen beneden, het zit dus op de een of andere manier in de combinatie ontvanger & TV, ik zit te denken aan een 4K ontvanger welke jullie tegenwoordig aan nieuwe klanten leveren, misschien kan dat een oplossing zijn, hoe denk jij daarover?


Ik kan de TV ontvanger alleen omruilen als deze aantoonbaar defect is. Als dit met probleem met allebei de ontvangers is is die kans eerlijk gezegd klein. Ik denk dat het zeker de moeite waard is om toch de kabels ook nog uit te sluiten. Ik begrijp dat de monteur dat destijds aangesloten is en ik ga er ook vanuit dat dit goed gedaan is maar het blijven natuurlijk wel gewoon kabels. Zou je (om te testen) ook eens een andere HDMI kabel en netwerkkabel kunnen proberen?


Hallo Thomas 

Dank voor de tip, ik ga een dezer dagen de ontvanger met nieuwe netwerk en HDMI kabel aansluiten de ontvanger is nu via een door de monteur geleverde switch aangesloten, ik ga de tv beneden dan ook rechtstreeks op de router aansluiten, dan kan toch ? Een ding moet ik je nog wel melden, de afstand tussen glasvezelkastje router is +/- 6 meter en tussen router en tv ook zoiets, nu zijn de kabels die KPN in het aansluitpakket heeft zitten langer (10meter dacht ik) de over lengte van beide kabels is dus opgerold zou dat misschien een probleem kunnen zijn ?


Ik heb dit effect altijd ca. de eerste minuut dat een live zender aanstaat.

Merk het i.i.g. als ik uit opnamen komt. Bij zenderwissel nooit zo op gelet.


Dat die kabel 4m opgerold zit zal denk ik niet heel erg uitmaken maar om het uit te sluiten zou je hem altijd even kunnen uitrollen (als dat niet te veel werk is). De switch uitsluiten is zeker een goed idee!


Hallo Thomas,

Ik heb alle kabels vervangen ook nieuwe High Speed HDMI kabel en de switch er tussen uit gehaald Itv ontvanger met een nieuwe kabel rechtstreeks op het modem aangesloten. Helaas geen resultaat haperde nu zelfs ook op Veronica wat ons nog niet eerder was opgevallen. Ik kreeg trouwens wel nadat ik de kabels had vervangen 2 dagen later een fout code stb-nmc-400 op de tv ontvanger heb modem  opnieuw opgestart en alles werkte weer?? Dus alles weer met de bestaande kabels aangesloten.

Ik zit nu te denken om over te stappen van TFT internet 100Mb naar KPN hussel 100Mb incl twee 4K ontvangers meer kan ik denk ik niet doen. Of heb jij nog een idee?

PS: Blijven mijn XMSNET Email adressen bestaan als ik van TFToverstap naar KPN hussel 100Mb ,ik moet namelijk geen gedoe met andere Email adressen hebben.


Zeg Henk,

Je hebt glasvezel. Gebruik je ook de glasvezelzenders 661 t/m 670 (gelijk aan de zenders aangeboden via 1 t/m 10 maar dan betere kwaliteit/hogere bitrate)


Bedankt voor de terugkoppeling en je analyse @Henkvideohobby. Dat sluit al een hoop uit. Had je de ontvangers onderling ook nog om kunnen wisselen om die uit te sluiten? 
De NMC foutmelding is een beetje een algemene foutmelding dat je ontvanger (even) geen verbinding met ons heeft. 

Wat betreft het wijzigen van je pakket, ik wil dit niet voorstellen als oplossing voor het probleem want ook met je huidige pakket moet het gewoon op te lossen zijn! Als je de nieuwe diensten en ontvangers wilt gebruiken is dat natuurlijk wel weer een prima oplossing.
Als je graag het nieuwe pakket en de nieuwe ontvangers wil kan dat natuurlijk ook gewoon! Je e-mailadressen blijven gewoon bestaan 🙂 daar verandert helemaal niks aan!


Hallo Thomas,

Bedankt voor je reactie,

Ik ga eens kijken of de tip van Peter een oplossing bied, jij ook bedankt voor de tip Peter, vind ik alleen niet zo handig omdat die Glas kanalen op een hoger nummer zitten, die zou ik dan op de nummers 1 t/m 9 willen hebben en vervolgens de rest van de zenders. Sonny houd vol dat het ook aan de combinatie ITV ontvanger TV type kan liggen, dus als de tip van Peter ook niet helpt denk ik toch aan de over stap van TFT internet naar KPN hussel 100Mb en een 4K abonnement, nu ik weet dat door deze overstap mijn Email adressen blijven zoals ze zijn en dan maar hopen dat het een oplossing bied, voor de 4K zenders die KPN op dit moment aanbied hoef ik het namelijk niet te doen, maar wie wat de toekomst brengt.


Hallo Thomas,

Ook de tip van Peter bied geen oplossing, nu denk ik toch aan een 4K abonnement, daar leveren jullie de Arris VIP 5202 bij, deze afstand bediening werkt via BT handig, maar kan deze afstand bediening ook gekoppeld worden aan een TV die geen BT heeft maar een gewoneIR afstand bediening


Ja. Voor tv geeft ie juist alleen maar IR. (dat zijn dus volume, bron en tv aan/uit)


Betaal ik trouwens €25 aansluitkosten als ik mijn abonnement wijzig van TFT internet en TV naar KPN hussel 100Mb/s en een 4K TV abonnement, dat hoop ik toch niet omdat de mogelijkheid bestaat dat mijn haperende geluid probleem hiermee ook niet is opgelost. Als er wel aansluitkosten betaald moet worden ga ik dat dus niet proberen, maar ja wat kan ik dan verder nog doen?


Je veranderd gewoon binnen KPN van abonnement. Dan betaal je uiteraard geen aansluitkosten. Want TFT is tegenwoordig ook KPN.


Je betaalt geen aansluitkosten bij deze wijziging gelukkig. 
Ik heb het topic nog even vluchtig doorgelezen en zie dat ik je nog helemaal niet heb gevraagd om de beeldverbeteraars uit te zetten. Zou je dit nog kunnen proberen?
In dit topic op het Sony forum staat ongeveer hoe dit moet.

De beeldverbeteraars zijn te vinden in:

Home - Instellingen - Weergave-instellingen - Beeldregeling.


Peter bedankt voor je antwoord ik overweeg nu toch een abonnement wijziging wie weet is dit de oplossing.

Thomas ook bedankt maar dit advies had ik idd ook al van Sony gekregen voor dat ik dit topic startte, maar werkte ook niet, sorry dat ik dit niet heb gemeld.


Ik ervaar al een week of 2 ook korte dips van zo'n 1 tot 1,5 seconde in het geluid op de NPO zenders. Niet vaak. Soms 3 in een uur en uren niet.

Bedenk me wel nu dat ik het hdmi-geluid áltijd op Dolby heb staan i.d. ontvanger. Ik ga het eens even een tijdje op 'stereo’ uittesten….:wink:


Idd Peter dips van 1 sec voornamelijk op de NPO zenders soms meerdere keren per uur en dan weer uren niet precies zo, en idd mijn KPN TV ontvanger stond ook op Dolby ik heb dat nu ook op stereo gezet en afwachten maar weer. Bedankt voor de tip :thumbsup:


Weet iemand wanneer KPN de TV App voor de Sony Bravia KD-65AG9 beschikbaar maakt? Dan zou dat misschien een oplossing kunnen bieden voor mijn haperende TV geluid.


Ik denk dat je tegen die tijd aan een nieuwe tv toe bent. Dat is net iets eerder dan Sint Juttemis. De app heeft ook heel veel minder mogelijkheden/functies.

Je kunt wel een Chromecast gebruiken. Bij mijn moeder gebruik ik de laptop als '’ontvanger'’; gaat direct met de hdmi naar de tv dan.

Men houdt het vooralsnog bij Samsung en LG w.b. de tv-app. En die apps werken ook niet goed. Met deze 2 merken is er sowieso een goede wisselwerking met kpn; ook de merken zelf ondersteunen bedienen van de ontvanger van kpn met de eigen (dus Samsung en LG) afstandsbediening. Samsung is nog het meest optimaal.

Heb je na het omzetten naar 'stereo’ nog steeds korte geluidsonderbrekingen op de NPO zenders? Ik heb ze sindsdien (4 april) nog weinig aan gehad en kan dat dus nog niet beoordelen.


Sinds 4 April staat geluid TV ontvanger op stereo, mijn vrouw heeft wel een paar haperingen gehoord, ik eerlijk gezegd (nog) niet maar ik heb met de paasdagen weinig TV gekeken.

Ik heb 4K abbo afgesloten de nieuwe Arris VIP5202 ontvangers komen eind deze week als het goed is en nu maar hopen dat het een oplossing bied de tijd zal het leren.

Wat betreft de App ik heb een Android TV en dacht ik installeer ff de app op de TV om geluid op een andere manier te testen maar nee geen app beschikbaar voor Android TV vreemd


Ik hoor je hier niet meer over, Henk.

Zelf heb ik ook geen dipjes meer in het geluid waargenomen nu/sinds HDMI geluid stereo staat.