Skip to main content

Al ruim een halfjaar heb ik last van haperend geluid. Ik kijk tv op een LG OLED 55C7 en het tv kastje is aangesloten op een ONKYO receiver. Ook wil het beeld soms iets haperen. Het tv kastje is bekabeld aangesloten. 
 

Wat hierbij opvalt is dat deze haperingen vaker voorkomen bij programma’s die veel worden bekeken. Overdag komen haperingen veel minder vaak voor.  Met name de zenders van de NPO lijken vaker te haperen. Het haperen is niet constant, zo kijk ik soms  wel een uur zonder haperen en op sommige momenten wel 5 keer in 1 minuut. Als ik de app gebruik van KPN op mijn LG OLED dan hapert het geluid en beeld niet. Ik kan mij daarom niet voorstellen dat het ligt aan de bekabeling. Andere programma’s zoals Netflix kunnen zonder problemen content weergeven zonder haperingen. 
 

Graag hoor ik hoe dit kan worden opgelost.

Welkom @Aalex2nl 

Kijk eens hier Oplossen van slecht of haperend geluid


Ja daar heb ik al gekeken, maar om mijn geluidsinstellingen naar stereo te zetten lijkt me nou niet de meest logische oplossing. Heb namelijk niet voor niks een receiver ertussen zitten. Andere mogelijke  oplossingen hebben het probleem ook niet opgelost. Heb daarnaast ook veel andere berichten op fora gelezen en ook die oplossingen lossen niks voor mij op. Daarnaast zou je bij al die oplossingen verwachten dat het een constant continue probleem is, maar wat ik ervaar is sporadisch en met name waarneembaar op momenten dat er blijkbaar veel mensen tv kijken. Dus wellicht is het kastje niet goed? Overigens ervaar ik ook flinke pieke en dalen met de WiFi snelheid. Versterkers die destijds door de kpn monteur zijn ingesteld halen 40mbit terwijl 200mbit zou moeten. op het moment dat de modem wordt herstart is de snelheid wel weer 200mbit maar een dag later is dit wederom gedaald. 


Probeer eens de,

Experiabox en het glasvezelkastje eens 10 seconden stroomloos willen maken

Welk type tv ontvanger heb je eigenlijk?

Ook al eens de tvontvanger gereset? Optie 2 Zie https://www.kpn.com/service/televisie/reset.htm


Ja die opties heb ik ook al geprobeerd. Ik heb een Arris 2952.


Maar even een reactie afwachten van een moderator dan.

Heb je nog een tvontvanger in huis,dan zou je ze eens kunnen omruilen en kijken of het probleem mee verhuist.


Ik heb de tv ontvangers gewisseld en de frequentie dat het geluid wegvalt lijkt lager, alleen kan ik dat niet na een dag al vaststellen (sommige dagen gebeurd het vaker dan andere). Echter valt het geluid dus nog wel af en toe weg en hapert het beeld ook nog steeds af en toe. Het geluid op stereo zetten helpt inderdaad om geen haperingen te ondervinden, maar ik wil wel gebruik blijven maken van de dolby audio.


Hi Alex, welkom op het forum. Toffe naam trouwens. 

Ik lees dat je 2 ontvangers van ons hebt. Heb je dit probleem op beide ontvangers op 2 locaties dus? Of alleen op de ontvanger die via de versterker is aangesloten? Hoe is die ontvanger overigens aangesloten? Rechtstreeks met een kabel op de Experiabox? Of met de witte draadloze adapters in je stopcontact? Puur om het uit te sluiten, komt dit ook voor wanneer je tijdelijk de ontvanger rechtstreeks op de televisie aansluit en niet op de receiver? Zou je dit even willen testen? Geluid kun je overigens vanaf de tv met een optische audiokabel doorlussen naar de receiver. 

 


Ik heb het op 1 locatie omdat de andere locatie enkel stereo geluid heeft en dus sowieso geen dolby geluid. De ontvanger is rechtsregels aangesloten op de WiFi versterker. Deze WiFi versterker is rechtstreeks aangesloten op de modem. Dit is een WiFi versterker van KPN met 4 utp aansluitingen die ik onder meer gebruik voor bekabeld aansluiten van de tv. Zoals al eerder gezegd ervaar ik geen problemen als ik de kpn app gebruik op mijn tv. Lijkt dus wel bij het kastje vandaan te komen.
 

ik heb de versterker ertussen uit gehaald en ook op tv geluid hapert het geluid bij dolby, de versterker veroorzaakt het probleem dus niet. Geluid via optische kabel kan sync problemen geven bij beeld en geluid en is veel minder praktisch dan HDMI (hdmi sec).


Okay, helder. Nog even iets waar wij door elkaar heen praten geloof ik. Zou je de Onkyo receiver er even tussenuit halen? Dit puur om te testen. Optisch vanaf de tv levert bijna nooit vertragingen, toeval wil dat ik dit ook zo gebruik met 2 verschillende receivers. 

Ik vraag dit puur om de oorzaak te vinden van de haperingen. 


Oké dan was ik niet duidelijk. Heb de ontvanger rechtstreeks aangesloten op de tv (dus zonder ONKYO) en ook dan hapert het geluid. Maar toevallig kijk ik nu iets op NPO 3 en nu al een uur geen geluidshaperingen. Het is dus sporadisch en niet constant.
 

Wat betreft de optische kabel; oké wellicht verwaarloosbare vertraging maar je mist dan wel de HDMI SEC functionaliteit.


@Alex_P geen reactie meer gekregen. Nu met al dat thuiswerken is het nog hinderlijker. Mijn probleem wordt door een andere klant van kpn ook besproken, zie https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/haperend-geluid-4k-dolby-479250

 

Graag hoor ik hoe dit probleem kan worden opgelost.


Zou je je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Via de app gaat dit wel goed gaf je aan? Heb je de mogelijkheid om die versterker er tijdelijk ertussen weg te halen?


Alex, ik heb helaas geen reactie meer van je gehad. Laat me gerust weten of ik alsnog iets voor je kan doen. 


Excuus, ik heb geen melding gehad dat er een nieuwe reactie was en had de hoop al een klein beetje opgegeven.

Ik heb mijn profiel aangevuld. Wat ik nog wil aanvullen is dat elke keer als ik mijn modem herstart ik weer een hoge snelheid haal (200 mbit) maar na verloop van tijd weer terug zal naar 70 a 80 mbit. De haperingen lijken ook toe te nemen als de internetsnelheid via WiFi daalt.

Ik kan eventueel de WiFi versterker er tussenuit halen, alleen wordt dit wel op een later moment. Als ik deze weghaal is de benedenverdieping zonder WiFi (niet handig met thuiswerken).