Skip to main content

Ik zie op Marktplaats vaak hagelnieuwe EB v10a’s aangeboden worden. Even de betrouwbaarheid van een verkoper buiten beschouwing gelaten: is een “niet via KPN aangeschafte v10a” zonder problemen als nieuwe Experiabox thuis in gebruik te nemen of zijn er restricties vanuit KPN waarmee ik rekening dien te houden? 

Is er iemand die daar duidelijkheid in kan verschaffen? Merci beaucoup hoor. 

 

Als het een V10a betreft die voor KPN bedoeld was, dan kan je die gewoon gebruiken.

Nu heb je een V10 en dus vraag ik me af waarom je naar de minder betrouwbare V10a zou willen.

Als je het mij vraagt dan moet je dat niet doen.


Dank je wel wjb voor je reactie. Je hebt me meteen wakker geschud v.w.b. een geplande upgrade. Ik was er eigenlijk blind vanuit gegaan “nieuwere versie = betere versie” maar dat blijkt geloof ik niet helemaal juist. Ik kom her-en-der wat flarden aan informatie tegen die me nu wat terughoudend maken inderdaad. If it works, it works. Nog maar even niet in de upgrade lijkt het devies, right? :thinking:


Persoonlijk vind ik de V10 (zonder a) de beste Experia Box die KPN ooit uitgebracht heeft.

Als je naar een andere router wilt, overweeg dan een FRITZ!Box.


Dank je wel weer, wjb.
Ik heb, qua wifi, eigenlijk helemaal geen noodzaak voor een upgrade, ‘t is meer een hersenspinsel van mijn kant. Something new-something better maar dat gaat niet helemaal op in dit geval begrijp ik inmiddels al. Ik hou ‘t voor nu nog maar even lekker bij de v10 inderdaad.
Nog wel in de clinch met KPN over een probleem met haperend tv-signaal zodra de tweede decoder aan wordt gezet maar daar ben ik geloof ik ook niet de enige mee als ik zo wat flarden posts voorbij zie komen :rolling_eyes:


Hoe heb jij die TV ontvangers aangesloten?

Rechtstreeks op de V10, via een switch (merk en type?) en/of via een "draadloze" verbindingsset?

Wat is de snelheid van jouw Internetverbinding gemeten via deze site van een bekabeld aangesloten PC?


Hoi @mkames, welkom op het forum. Laat ik vooropstellen dat het niet de bedoeling is om via Marktplaats of dergelijke sites een Experia Box aan te schaffen. Deze apparaten geven wij in bruikleen aan klanten. Als men dan ook een over heeft op wat voor manier dan ook, moet deze aan ons geretourneerd worden.

Verder ben ik het wel eens met wjb dat de V10 een prima Experia Box is, en dat als je al wat anders wilt met meer mogelijkheden een FRITZ!Box een goed alternatief is. Die zou je dan zelf kunnen aanschaffen, of via ons kunnen huren.

 

Je geeft aan op zich geen problemen met internet te hebben, maar wel haperingen op de tv. Beantwoord dan vooral wjb's vragen, dan gaan we hier eens naar kijken.


Hi @Erik_ ,

“Met een KPN-pet op” snap ik je opmerking over de bruikleen maar ik kan niet instaan voor hoe anderen daarmee omgaan. Dat ze “gewoon” worden aangeboden is opmerkelijk, dat ben ik absoluut met je eens. Kennelijk is dat zonder gevolgen voor ze, maar dat is verder aan de verkopende partijen, niet aan mij uiteindelijk. ;-)  (eh, en lees dit vooral met een kwinkslag hè) 

Ter zake; ik ben overtuigd hoor; Ik hou het lekker bij m’n V10 (zonder -a).

Voor wat betreft de vragen van @wjb, ik ben blij met je bericht Erik! Ik had die vervolgpost van wjb namelijk gemist. Excuus hierbij dan ook voor het uitblijven van opvolging.

In antwoord op zijn vragen:

Door de KPN-monteur ooit ingeprikt in een switch maar na wat inleeswerk op het web heb ik zelf de tv-bekabeling rechtstreeks op twee poorten op de EB aangesloten. 

Qua wifi snelheid: ik heb een abo 100Mbit en haal (net gemeten) 81 down, 89 up via wifi. Dat zal bekabeld alleen maar beter zijn. Lijken mij niet echt vreselijke slechte cijfers tenzij ik iets te simpel denk (and please do correct me when I am wrong) 

Issue is dat er geen problemen zijn zolang er 1 decoder wordt gebruikt. Wordt de tweede aangezet dan is er op beide een bak ellende: haperende beelden, zender niet beschikbaar-meldingen, “hangende decoders” die niet op afstandbediening meer reageren of slechts heel-, heeeeeeeel traag...niet te doen. 

 


Ik begrijp je :)

 

Wat betreft de tv, die bandbreedte is meer dan voldoende om twee tv ontvangers tegelijk op aan te te hebben. Dus het is duidelijk dat hier naar gekeken moet worden. Wil je aan jouw kant testen met de kabels in een andere poort op de Experia Box, en met een andere kabel. Om uit te sluiten dat daar de problemen in zitten. Vul verder je forumprofiel in, dan kan ik hier de boel er bij pakken en er wat metingen op loslaten.


Je hebt nog niet weer gereageerd, mkames. Ervaar je nog problemen met de tv?


Yikes! Excuus @Erik_  Zo’n typisch gevalletje “we gaan het zo doen” ...en het dan “uiteraard” weer vergeten óm te doen. 

Ik ga er nú mee aan de slag.

‘k Heb overigens geen utp-kabel die lang genoeg is om te kunnen fungeren als vervangende kabel maar voor testdoeleinden neem ik één van de decoders mee naar de meterkast en sluit ‘m daar aan met een korte testkabel op de EB. Ik kan dan weliswaar niet zien hoe het signaal zich dan houdt omdat er geen tv op is aangesloten in de meterkast maar op de tv die is aangesloten op de ándere decoder kan ik natuurlijk wél zien hoe dat erop reageert. 

Ik ga even knutselen en meld me zometeen weer bij je.


OPGELOST!

...eh...en ik durf eigenlijk niet te zeggen hoe, @Erik_  :rolling_eyes:

Ik was er heilig van overtuigd dat ik toch écht geen kabel in de switch had geprikt maar beide rechtstreeks in de EB...not dus. #duh 

1 van de decoders is nu (en nu écht) rechtstreeks aangesloten op de EB en tataaaaaaaa: geen haperend beeld meer bij gelijktijdig ingeschakelde decoders. :thumbsup: 

 


Dan nu de hamvraag. :wink:

Wat is het merk en type van die switch?


...en een goeie vraag ook, @wjb ; met dat ik net mijn hosanna-bericht tikte, bedacht ik me dat het eigenlijk niet uit zou moeten (mogen) maken. Kennelijk maakt het in de praktijk dus wel degelijk uit. 

Komt ie:  een HP V1405-5 Switch (geleverd en geinstalleerd door KPN overigens)

Is dit er zo eentje waar de kenner gekromde tenen van krijgt of valt dat wel mee? :thinking:


 

Nog wel in de clinch met KPN over een probleem met haperend tv-signaal zodra de tweede decoder aan wordt gezet maar daar ben ik geloof ik ook niet de enige mee als ik zo wat flarden posts voorbij zie komen :rolling_eyes:

 

OPGELOST!

...eh...en ik durf eigenlijk niet te zeggen hoe, @Erik_  :rolling_eyes:

Ik was er heilig van overtuigd dat ik toch écht geen kabel in de switch had geprikt maar beide rechtstreeks in de EB...not dus. #duh 

1 van de decoders is nu (en nu écht) rechtstreeks aangesloten op de EB en tataaaaaaaa: geen haperend beeld meer bij gelijktijdig ingeschakelde decoders. :thumbsup: 

 

...en een goeie vraag ook, @wjb ; met dat ik net mijn hosanna-bericht tikte, bedacht ik me dat het eigenlijk niet uit zou moeten (mogen) maken. Kennelijk maakt het in de praktijk dus wel degelijk uit. 

Komt ie:  een HP V1405-5 Switch (geleverd en geinstalleerd door KPN overigens)

Is dit er zo eentje waar de kenner gekromde tenen van krijgt of valt dat wel mee? :thinking:

 

Die HP ondersteunt geen IGMP snooping en dat is waarom je die problemen ervaart.

Ik heb daar heel lang geleden dit topic over geschreven.

Als je die switch vervangt door een Netgear GS105Ev2 dan ben je van de problemen af.

 


...voor zoiets was ik al bang. Thanks voor je input trouwens @wjb .

Nou ja, ik heb het voor nu kunnen oplossen hier thuis door de aansluiting van een NAS op de EB vrij te maken voor één van de tv-decoders en de NAS nu via de switch geroute. Dat bijt in ieder geval minder dan een ernstig bokkend tv-duo. Dat gezegd hebbende, op zich zou het KPN sieren als ze “gewoon” volwaardige apparatuur installeren en niet een net-niet-gevalletje, maar goed dat is weer een andere discussie I guess….

 

 


Top dat het nu opgelost is, mkames. Het is in de praktijk toch inderdaad vaak een switch die IGMP snooping niet ondersteunt. Van daar dat we in topics zoals deze nogal hameren op hoe het is aangesloten en wat er precies aan apparatuur tussenzit 🙂. Die Netgear die wjb al linkt is ook de switch die we tegenwoordig (ook al weer een aantal jaar) uitleveren aan klanten, juist omdat daar wel IGMP snooping op zit.


Blij inderdaad dat het opgelost is @Erik_ . Die switch laat ik voor nu even voor wat het is, het draait nu flawless hier door simpelweg anders te stekkeren.  Dank jullie beide nogmaals voor de technische bijstand en jullie kennis, well appreciated Gents! @wjb 

Groeten,

Michael