Skip to main content

Een paar weken terug begon met enige regelmaat het beeld van de Arris VIP5202 op mijn televisie te haperen. Knipperend beeld als gevolg van een verlies van HDMI-connectiviteit. De frequentie, intensiteit en tijd waarop de HDMI connectiviteit wegviel was random. Wat me wel opviel was dat het eigenlijk altijd gebeurde – een uitzondering daargelaten – nadat de Arris VIP5202 actief werd gemaakt als HDMI bron op mijn A/V-receiver (Marantz NR1605, met 4K capaciteiten). Ik heb nog een 1080p (Full-HD) televisie zonder HDR mogelijkheden.

De TV zit met een HDMI kabel aangesloten op de HDMI-out van de A/V-receiver. Naast de Arris VIP5202 zijn een AppleTV 4K en een Game Console via HDMI op de A/V-receiver als bron aangesloten. De Game Console en de AppleTV 4K vertonen geen problemen met de TV als ze in gebruik zijn.

Op basis van bovenstaande was de conclusie uiteraard al snel dat er iets in de lijn tussen de Arris VIP5202 en de TV niet goed werkte. Meest waarschijnlijk, een rotte HDMI kabel. Ik heb maar 1 Arris VIP5202 (1 TV thuis) dus ik kon niet met een andere decoder testen. Om eigen hardware uit te sluiten de volgende handelingen verricht:

  1. HDMI kabel tussen Arris VIP5202 en de A/V-receiver vervangen door een nieuwe, zelfde HDMI-versie (2.1 HDCP aka 4K high speed);
  2. Andere HDMI ingang op de A/V-receiver gebruikt voor de Arris VIP5202;
  3. Arris VIP5202 direct aangesloten op mijn TV middels HDMI;
  4. Software Arris VIP5202 opnieuw installeren via het menu;
  5. Volledige reset (“frisse start”) Arris VIP5202 uitgevoerd.

Bovenstaande loste het probleem niet op. Aangezien de andere HDMI apparaten (Game Console en AppleTV 4K) geen problemen veroorzaakten is er niks mis met de A/V-Receiver, de TV of de HDMI kabel tussen de TV en A/V-Receiver. Bovendien kon het geen verkeerde instelling zijn op de Arris VIP5202, want die had ik niet gewijzigd en hij had het altijd goed gedaan. Conclusie: De Arris VIP5202 decoder moet wel stuk zijn, mogelijk de HDMI aansluiting.

Eerst geprobeerd via de KPN service chat met een persoon. Dit werkt voor geen meter, want de verbinding wordt te snel verbroken en de medewerkers reageren traag (suggestie voor verbetering dus). Toen maar gebeld en het hele verhaal uitgelegd op 3 december rond 19:30. Hele verhaal uitgelegd waarbij de medewerker me niet weer allemaal troubleshooting liet doen (stekker eruit enzo). Meteen kwam de KPN medewerker tot dezelfde conclusie als ik, omruilen die Arris VIP5202. Meteen verzonden en op zaterdag 4-12 om 10:00 kon ik mijn nieuwe Arris VIP5202 ophalen en de oude inleveren bij een PostNL punt in de buurt. Compliment! Van dit soort snelle actie word ik blij!

Na het installeren van de Arris VIP5202 (zo simpel en zo gepiept) bleek tot mijn schrik het probleem niet opgelost. Echt, what the f***k…..??? Even balen en toen maar even Google in. Het blijkt dat veel apparatuur met de HDMI-uitgangen problemen heeft binnen het handshake algoritme met het HDMI ontvangende apparaat. Dit handshake algoritme bestaat in apparaten om onderling de juiste beeldinstellingen af te stemmen (zoals resolutie, verversingsfrequentie en HDR) als de HDMI instellingen op “Automatisch” staan ingesteld (standaard instelling). Dit voorkomt dat een apparaat met UHD (4K) mogelijkheden een 4K signaal gaat afgeven naar een apparaat dat maximaal HD (2K) aankan en in dat geval dus alleen een zwart scherm geeft.

Nav bovenstaande heb ik maar even de aanname gedaan dat de Arris VIP5202 ook een onstabiel handshake algoritme heeft. Dit kan makkelijk getest worden door in de Beeldscherm instellingen zoveel mogelijk van “Automatisch” te halen en op de daadwerkelijk juiste instellingen te zetten. In mijn geval betekent dat dus: resolutie (1080p 50Hz), HDR (uit), maximale resolutie (UHD, de enige andere optie is SD). Dat loste het probleem op.

Het lijkt er dus op dat de HDMI handshaking van de Arris VIP5202 niet altijd goed werkt. Mogelijk met specifieke A/V-Receivers en/of TV’s, maar dat is voor mij niet vast te stellen.

Blijft nog de vraag waarom alles eerst wel goed werkte. Helaas weet ik geen exacte datum meer dat het probleem begon, maar mogelijk dat dit samenviel met een software update van de Arris VIP5202. Ik heb vandaag niet de tijd om dit helemaal uit te zoeken in alle changelogs van de afgelopen maanden (als daar al iets over in staat), maar mogelijk dat er een update is geweest die iets heeft gedaan met de HDMI implementatie van de firmware.

Conclusies:

  1. @Allen, Heb je een haperende HDMI? Probeer dan eerst even via het menu van de Arris VIP5202 (of een andere iTV STB) de beeldscherminstellingen van automatisch af te halen en op de juiste instellingen te zetten. Dit is een eenvoudige check en kan mogelijk gedoe met kabels losmaken e.d. voorkomen. Bovendien scheelt het mogelijk kosten door de aanschaf van een HDMI-kabel e.d.;
  2. @KPN, excuus voor de onnodige RMA en omruiling. Dat kost jullie geld, maar een software/firmware probleem was het laatste wat ik verwachtte (jullie supportmedewerker ook niet trouwens 😉);
  3. @KPN, kijk eens goed naar de HDMI implementaties in de Arris VIP5202 firmware. Hebben jullie in de softwareupdates van de afgelopen 2-3 maanden hierin iets veranderd?

Hopelijk scheelt deze uitleg allereerst veel klanten een hoop frustratie en gedoe. Daarnaast hoop ik dat het KPN onnodige RMA/omruilingsacties scheelt.

Hoi @Rene_DO, welkom hier. 

Wat een ontzettende duidelijke uitleg zeg. Even zoeken naar de juiste beeldscherm instellingen dus. Ontzettend bedankt voor het delen hiervan en dat je uiteindelijk een oplossing hebt gevonden. 

Ik zal jouw punt ook zeker meenemen naar de ontwikkelaars. Nogmaals dank.