Skip to main content

Hallo,

Ik heb dit topic gelezen https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/hd-ontvanger-draadloos-aansluiten-448841 en wil graag zelf ook mijn ontvanger draadloos aansluiten.

 

@wjb heeft daar een mooie toelichting gegeven en ik denk dat ik het snap. Ik heb een vraag over het gedeelte "… dan zal je een apart wifi accesspoint moeten aanschaffen...”

Ik heb op mijn experiabox V10 het gastnetwerk aangezet en het SSID “ITV” gegeven. Daarmee zit niets verbonden behalve mijn HD-ontvanger. Ik heb deze HD-ontvanger met een WIFI-adapter aansloten (deze is dus aan de ene kant draadloos verbonden met het gastnetwerk van de Experiabox en aan de andere kant via een UTP kabel met mijn HD-ontvanger).
Ik heb daarmee een snelle verbinding en kan bijvoorbeeld via de TV gids probleemloos een programma terugkijken. Wanneer ik Live TV wil kijken begin na een paar seconden het beeld te haperen, stopt, geluid valt weg en een boodschap verschijnt, iets in de zin van "zender niet beschikbaar, schakel naar een ander kanaal”. 

Van wat ik allemaal gelezen heb, lijkt dit alles te maken te hebben met het "IGMP multicast-verhaal” (vergeef me de terminologie, ik ben geen kenner).

Weet iemand hoe ik dit toch werkend kan maken met het gastnetwerk van de Experiabox, of zit er niks anders op dan fysiek een 2-de access point te kopen (in plaats van het "virtuele 2de accesspoint dat gevormd wordt door het gastnetwerk”) en daarmee te verbinden ?
Misschien zit er iets in de hoek van de automatische IPv4 portforwarding die normaal gezien wordt aangemaakt voor de HD-ontvanger en die niet bestaat voor het gastnetwerk dat met een andere range aan IP-adressen werkt bijvoorbeeld ?

Met vriendelijke groet,
William

Hi WIlliam, welkom op het forum.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier geen ervaring mee heb. Een accespoint tussen die 2 klinkt als een aannemelijke oplossing. Ik kijk echter @wjb even aan aangezien hij dit al werkend heeft gekregen en hij over het algemeen bereid is om te helpen. :)


Ik ben bang dat die IGMP multicasts vrolijk over zowel het gastnetwerk als het gewone wifi netwerk verzonden worden en dat gaat gewoon niet werken.

Je zult dit absoluut via een dedicated wifi accesspoint moeten laten lopen en zelfs dan zal er een zeer goede wifi verbinding moeten zijn om dit hapervrij te laten verlopen.


Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een Unify 2-de accesspoint er tussen gezet en nu werkt het prima. (moest wel een aantal settings op het gebied van multicast in dit AP doen voordat het goed liep )
Dit access point veroorzaakt ook geen problemen voor een combinatie met “gewoon” en ITV verkeer via 1 AP blijkt uit tests. Ik heb  wel een apart SSID gemaakt op dit extra AP voor ITV.

Vriendelijke groeten,

William


Tof dat het is gelukt. Zou je hier misschien een overzicht/schema willen plaatsen van de gebruikte apparaten? Merk en modelnummer? Als het niet teveel gevraagd is. 

Erg interessant dit. Voor mij maar ook voor de meelezers denk ik. :) 


Ja dan kan, want ik ben hier ook al vaak goed geholpen, dus zal ik er even wat tijd in stoppen.

  1. Van Experiabox naar andere router via UTP kabel. Deze router is een LinkSys LRT214 gigabit router. 
    Hierop is het belangrijk in de firewall Multicast passthrough te activeren
  2. Van Linksys router naar Unifi Access Point. Dit AP is een UniFi AP-AC-Mesh-Pro. 
    Hierop is het belangrijk:
    - maak apart SSID voor ITV clients
    - “
    Apply guest policies (captive portal, guest authentication, access)” uitzetten
    - “Block LAN to WLAN Multicast and Broadcast Data” uitzetten
    - “Enable multicast enhancement (IGMPv3)”  aanzetten
    - Per Unifi AP kan je aangeven welke SSID's beschikbaar moeten zijn voor dat AP. Zorg ervoor dat alleen het AP dat je wilt gebruiken dit SSID beschikbaar heeft, zodat je WIFI repeater niet gaat roamen naar een ander AP. Zorg er tevens voor dat je hem alleen beschikbaar maakt in 2.4GHZ. 5GHZ heeft niet voldoende capaciteit (ook al is het theoretisch sneller) om stottervrij ITV signaal door te geven. Tevens moet het AP bedraad aangesloten zijn op de router. Als je AP met een “hoofd AP” draadloos is verbonden (wat ze ondersteunen), dan gaat de communicatie onderling via 5GHZ en dat levert dezelfde problemen op met capaciteitstekort. Dus samengevat: is er maar 1 SSID, op 1 AP, dat bedraad is verbonden met de router, alleen beschikbaar in 2.4 GHZ waarmee je verbindt.  
  3. Van het AP draadloos signaal naar een WIFI repeater. Dit is een TP-Link RE450  AC1750 Wi-Fi Range Extender
    Hierop zit een UTP poort waarop ik de HD-ontvanger heb aangesloten.
    Hierop is het belangrijk:
    - Ik kon zo gauw niet vinden wat ik nodig had, maar denk dat een apparaat dat je puur in kan stellen om het signaal uit de lucht te halen beter is, want ik wilde het helemaal niet verder draadloos verspreiden, maar dan kon ik hier niet helemaal uitzetten.
    - Ik heb met het 2.4 GHZ ITV SSID verbonden (en dus niet met een 5GHZ, is ook niet vinden, want die had ik in stap 2 uitgeschakeld)
    - In geavanceerde instellingen "highspeed” ingesteld, wat betekent dat hij alleen met 2,4 GHZ verbind en alleen 5GHZ verder verspreidt
    - dan de zendkracht van het door de repeater verder verspreide 5GHZ signaal zo zwak mogelijk ingesteld (omdat ik daar de storing niet van wil hebben op de rest van mijn AP's) en vervolgens deze nieuwe 5GHZ SSID van de repeater verborgen. Die van de 2.4 GHZ hoefde ik dat niet mee te doen, omdat die niet doorgestuurd worden als gevolg van de highspeed instelling in de stap hiervoor Dat is allemaal te vinden in de instellingen.
    - verder alle instellingen standaard gelaten.   That's it…  Werkt als een tierelier, zelfs met HD beeld.   Ik hoop dat je er wat aan hebt gr, William

Ook zonder die Linksys LRT214 ertussen zal dit werken.


Klopt, maar had ik nodig om meerdere AP's aan te sluiten.

Gr,

William


Goedemorgen,

Na me ingelezen te hebben o.a. o.b.v. dit draadje, DANK aan alle contributors, heb ik met name geïnspireerd door de procedure van Williamb, de repeater TP-Link RE650 (RE) gekocht om daarmee het tv signaal van de crappy EB v10A van de begane grond draadloos naar de 1e verdieping te krijgen.

Mijn idee was dat inderdaad er niet nog een AP tussen de EB en de RE zou moeten hoeven, mits de RE over voldoende power zou beschikken. Proef op de som genomen:

  • RE in een stopcontact gedaan
  • WPS knop ingedrukt op de EB
  • WPS knop op de RE ingedrukt, 2 keer doen want voor 2.4g en 5g 
  • wachten, tot alle lampjes branden
  • kabel tussen RE en tv kastje
  • tv kastje opnieuw opstarten
  • Klaar: it works!

Dus, is mijn conclusie, als de repeater maar krachtig genoeg is dan hoef je verder niets te doen om het signaal zo veel mogelijk te isoleren. We zijn sinds het bericht van Williamb ook 2 jaar verder, dus de repeaters hebben ook weer wat meer power tegen lagere kosten. Heb die RE650 voor 60 euro van het internet geplukt.

Laat je niet meer weerhouden door technisch geneuzel, dit kan iedereen! zelfs ik ;-)