Skip to main content
Vraag

HDMI CEC en Netflix problemen met de TV+ Box

• July 8, 2025
  • 14 reacties
  • 105 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

De laatste tijd vaak problemen met CEC funktie op de TV+Box . Ik heb hier al eerder een vraag over gesteld . De CEC funktioneerd slecht op mijn combinatie met een LGĀ Oled Tv. Eigenlijk werkt het alleen met de stand snel opstarten van de tv box. Dus niet in de energiebesparing modus. Sinds de LG een firmwareupdate heeft gekregen heb ik dit probleem. Ik heb ook nog een MIBOX, dit is een Android kastje, die heeft het probleem met de CEC niet. Dan het trage Netflix , vaak blijf het beeld weg en is er wel geluid op de TV+Box. Ook hiervan heeft Ā de MIBOX geen last. Netflix direkt op de LG tv werkt ook zonder haperingen. Snelheid galsvezel internet is prima 100 MB , dit is ruim voldoendeĀ 

14 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 8, 2025

Eigenlijk werkt het alleen met de stand snel opstarten van de tv box. Dus niet in de energiebesparing modus.

Dit klopt. Ligt niet aan de kpn box, maar is in het algemeen zo.

Met m'n Nokia streamingbox 8000 en de Chromecast Google-TV 4k werkt HDMI CEC ook niet met ECO.

Het werkt hier ook niet met de DIW7022 in eco op de Samsung televisie.Ā 

Maar het stroomverbruik is al zeer laag van de box. Bij dagelijks gebruik en 's nachts uit bespaar je maar 1,5 kWh per maand.Ā 

Het probleem met Netflix kan ik noch bevestigen noch ontkennen. Gebruik ik alleen via de Samsung.Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 9, 2025

Daar valt mee te leven. Blijkbaar is de snelheid van het commando CEC hier debet aan. Helaas is de oude firmware van LG niet te downloaden. Het Netflix probleem is onregelmatigĀ . Bij Videoland en Youtube geen onregelmatigheden.

Controle op NetflixĀ server en snelheid geeft geen problemen aan.Ā 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik zie dat ​@PeterGĀ je al uitleg heeft gegeven over CEC. Maar laten we kijken of ik je nog bij Netflix kan helpen.

Je geeft aan dat Netflix vaak traag is en geen beeld maar wel geluid geeft. Ik heb zo niet direct een idee waar dit door kan komen. Maar misschien helpt een frisse start.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 11, 2025

Terug naar Fabrieksinstellingen is (in eerste instantie) wel errug drastisch, Denise.

Ik zou zeggen eerst eens een Herstart. Dat kan op 2 manieren.

• Houdt de stand-by knop voor de ontvanger op de afstandsbediening ca. 5 seconden ingedrukt totdat er een keuze verschijnt. Kies dan voor Opnieuw opstarten.
  • Of...tandwiel - ⬇ - Herstart

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 11, 2025

Nog even terug te komen op de CEC ,bij de oude firmware van de LG tv Ā starte altijd deĀ laatst gekozen hdmi-ingang weer op. Dat gebeurt dus niet meer met de nieuwe firmware, dan gaat hij direkt naar het startscherm. Volgens mij ligt het daar dus aan? Wat Netflix betreft wel lastig dat je steeds een herstartĀ moet geven. Aangezien Videoland en Youtube geen probleem geeft moet het toch wel bij Netflix zelf liggen, zoals al gezegd in het menu van Netflix lijkt er geen probleem met de server te zijn , ook de snelheid rond de 100 MB prima meer dan voldoende , ja zeg het maar. En dan Mibox die heeft de CEC problemen niet, dus de TV gedraagt zich dan toch niet anders? Het verschil in de TV+ box en de Mibox is de androidversie de Mibox heeft een oudere.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 11, 2025

Oh, dat bij LG.

Ergens in het menu moet je iets dergelijks kunnen instellen. Bij nieuwe LG's is de default instelling inderdaad het startschermĀ van de LG zelf.

Het zal wel iets als omgekeerde redenatie zijn als ā€œniet starten met startscherm maar laatst gebruikte ingangā€ ofzo.

→  Het kan ook anders. Jij hebt TV+. Als je dan onder cec instelt (instellingen - apparaat - apparaat voorkeuren - weergave en geluid)

CEC activeren AAN

Automatisch starten AAN

Als je vervolgens alleen de ontvanger aanzet van uit snelle start gaat de tv naar de juiste ingang. En als ie uitstaat ook aan met de juiste ingang.

Ā 

​@huistijgerĀ . Jij hebt toch LG? Weet jij die instelling om een LG aan te zetten op de laatst gebruikte ingang?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 11, 2025

Met mijn eigen boerenverstand zou je kunnen zeggen: De tv+box geeft de CEC puls, dus niet in de energiebesparingmodus opgestart, de Tv is met de nieuwe firmware eigenlijk veel te snel en pikt deĀ CEC niet of veel te laat op.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 11, 2025

@ PeterG , je was me even voor met mijn laatste reactiešŸ™„

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 11, 2025

Bij mij (Samsung) werkt het prima met m'n hierboven vermelde instellingen.

De tv gaat aan als ik de ontvanger aan zet. En of ie nou aan of uit is gaat naar de hdmi ingang van de ontvanger.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 11, 2025

Oh, dat bij LG.

​@huistijgerĀ . Jij hebt toch LG? Weet jij die instelling om een LG aan te zetten op de laatst gebruikte ingang?

Nee ​@PeterGĀ 
LG is niet mijn merk en ook nooit gehad, ik heb Philips

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 11, 2025

In het menu van de LG tv ben ik nog niet tegengekomen waar ik defaultinstelling Ā kan veranderen naar van startscherm naar Ā laatstĀ gekozen hdmi ingang. Maar misschien heeft LG daar een verborgen instelmenu voor? De CEC instelling op de tv+box kijk ik nog even na.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 11, 2025

huistijger schreef:Ā LG is niet mijn merk en ook nooit gehad, ik heb Philips

Had ik natuurlijk kunnen weten ​@huistijgerĀ . Al is Philips tegenwoordig een 100% Chinees merk.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 11, 2025

In het menu van de LG tv ben ik nog niet tegengekomen waar ik defaultinstelling Ā kan veranderen naar van startscherm naar Ā laatstĀ gekozen hdmi ingang. Maar misschien heeft LG daar een verborgen instelmenu voor? De CEC instelling op de tv+box kijk ik nog even na.

Volgens mij staat de oplossing in dit topic:

Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 11, 2025

​@PeterGĀ ,

De CEC instelling van de TV+box even nagekeken , bij mij staat die op: CEC activeren aan, Automatisch starten aan, Automatisch standby aan, Taalselectie uit.Ā 

De LG tv heeft in het menu de instelling Algemeen, Systeem, Aaanvullende instellingen, Startpagina en Recente invoer. Ha, daar zat dus de instelmogelijkheid!