Skip to main content

Hallo, 

sinds van de week overgestapt naar KPN i-TV.

De 2e tv (Sharp-Aquos) heeft een HDMI-ready poort en is verbonden met het Arris kastje.

Echter ik heb geen geluid. Beeld is goed. Volgens de KPN monteur is de HDMI poort van de Sharp tv niet afdoende en is een nieuwe tv de enige optie. Scart aansluiting wel aanwezig maar geeft beduidend minder beeldkwaliteit (en is niet aan te sluiten op het Arris kastje). 

Bestaat er een (betaalbare) manier om het geluid via het Arris kastje toch werkende te krijgen ?

alvast dank

Hoi @RobertvA ,


Welke Arris heb je? 

Weet je of er een analoge of optische aansluiting op de Arris zit?

Onderstaande is de Arris 5202, deze heeft alleen een optische aansluiting voor audio.

Welke audio aansluiting heeft je TV?

 


Je kunt eventueel een optisch naar tulp omvormer kopen. 
 


Hi Anneke, 

dank voor je reactie!. Ik heb aan Arris 5202 kastje met een optische aansluiting. De TV heeft onderstaande kleuren aansluiting - heet dit een tulp aansluiting?

Heb ik dan een extra kabel nodig van de optische aansluiting naar 1 van de kleuren? 

 


Hi Anneke, 

dank voor je reactie!. Ik heb aan Arris 5202 kastje met een optische aansluiting. De TV heeft onderstaande kleuren aansluiting - heet dit een tulp aansluiting?

Heb ik dan een extra kabel nodig van de optische aansluiting naar 1 van de kleuren? 

 


​​​​@RobertvA, je hebt inderdaad tulp nodig, een optische kabel die in de Arris gaat en een omvormer tussen de tulp en optische kabel die het audio signaal weer naar analoog zet naar de tv. 

Er dus vanuit gaande dat er geen optische aansluiting op je tv zit, maar alleen analoog. 
 


Op advies van de lokale elektronica leverancier heb ik ook de geluidsinstellingen van zowel tv als Arris eerst gecheckt en aangepast - aangezien een omvormer met kabels snel weer Eu70 kost - en het geluid middels een HDMI kabel volgens de leverancier doorgegeven wordt maar niet ‘herkend’ wordt.

En wat blijkt: geluid van tv op digitaal zetten en van Arris/iTV op Stereo (niet dolby) en het werkt! :-)

Het geluid is niet denderend kwa kwaliteit maar acceptabel. 

 

Dank voor alle input!! 

Gr Robert


@RobertvA €70 ? Welke producten wilde de elektronica zaak jou in vredesnaam verkopen dan?

Allemagies, je was voor hooguit €20 klaar geweest. En misschien voor minder. 
 

Maar fijn dat het toch werkt 👍

*toevoeging, ik vermoed dat de instellingen nu op hdmi staan onder de geluidsinstellingen? 


Op advies van de lokale elektronica leverancier heb ik ook de geluidsinstellingen van zowel tv als Arris eerst gecheckt en aangepast - aangezien een omvormer met kabels snel weer Eu70 kost - en het geluid middels een HDMI kabel volgens de leverancier doorgegeven wordt maar niet ‘herkend’ wordt.

En wat blijkt: geluid van tv op digitaal zetten en van Arris/iTV op Stereo (niet dolby) en het werkt! :-)

Het geluid is niet denderend kwa kwaliteit maar acceptabel. 

 

Dank voor alle input!! 

Gr Robert

Bedankt voor je terugkoppeling Robert! Het is soms met zoveel verschillende soorten tv's en combinaties met hardware even zoeken naar de beste oplossing. Ik ben blij dat je een optie hebt gevonden waarbij je geen hoge kosten hoefde te maken. Nogmaals bedankt voor het delen van jouw bevindingen en als ik nog iets voor je kan betekenen post dan gerust nog even een nieuw topic! Ik wens je een fijn weekend 🙂


Reageer