Skip to main content

Ik heb sinds kort een nieuwe KPN TV desktopbox ontvangen. Op de oude zat nog een hoofdtelefoon-aansluiting. Deze gebruikte ook voor een Yamaha RX-V661 versterker die twee zones ondersteund. De tweede zone gebruik ik voor de radio in de keuken te beluisteren, maar dit kan niet via HDMI of de digital optische aansluiting op de desktopbox maar via analoog cinch. In de oude situatie kon ik het via de hoofdtelefoon-aansluiting analoog aansluiten, maar dat kan niet meer. Ik heb geprobeerd met een HDMI-analog convertor of digital naar analog convertor, maar dat levert alleen gebrom en gepiep op. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

HDMI is altijd digitaal.

Welke KPN tv ontvanger heb je?

 

Je kan de hoofdtelefoon op de tv aansluiten?

Of via de optische uitgang van de decoder en met een verloop adapter, zie hier. 

(Bij sommige KPN tv decoders moet je dan wel de toslink (optische audio) aanzetten). 

 

Tip voor de keuken muziek, misschien een losse DAB+ radio? 


Deze heb ik https://www.kpn.com/beleef/blog/nieuwste-tv-ontvanger-kpn.htm

Of via de optische uitgang van de decoder en met een verloop adapter, zie hier. : dit heb ik geprobeerd, maar werkt niet! Ik zie geen instelling toslink aanzetten. Wel is er een keuze in audio kwaliteit.

Tip voor de keuken muziek, misschien een losse DAB+ radio? Is een idee: alleen de boxen zitten ingebouwd en met snoer naar de RX-V661.

 


Je hebt de Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box) begrijp ik?

Daarop moet je de Toslink (fiber audio) aanzetten, die staat standaard uit.

Zie ook hier. Let op, bij een van de laatste updates zit geluid nu meteen als je op instellingen klikt.

 

---------------------------  

Geavanceerde geluidsinstellingen KPN TV+ Box

S/PDIF output 

Deze optie bepaalt of je geluid via de optische uitgang hebt. Standaard staat dit uit. Zet dit aan als je een optische kabel gebruikt om je KPN TV+ Box met je geluidsapparatuur of tv te verbinden.

----------------------------  

 

 


Je hebt de Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box) begrijp ik? Ja: dat klopt!

Ik ga het uitproberen.


Ik zie echter wel een optical input achterop die Yamaha. (pag. 11) DTV/CBL

Wil je toch per se analoog aansluiten:

Met deze adapter kun je van optisch digitaal → naar → analoog mini-jack (en 2 x tulp).

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/

Daarmee (analoog mini-jack) creëer je dezelfde situatie al met de oude ontvanger.

NB

Ik heb in de keuken een DAB+ radio staan.


Helaas kan de RX-V661 alleen voor Zone 2 omgaan met analoge signalen:

De RXV661 aanvaardt enkel analoge signalen voor zone 2 (zie pg 95 van de handleiding), geen digitale signalen (opt en coax).
 

 


Helaas kan de RX-V661 alleen voor Zone 2 omgaan met analoge signalen:

Ach helaas... niet zo. Koop gewoon de door mij gelinkte adapter. 

Wel jammer dat je dan geen gebruik kunt maken van surround 5.1.


Je hebt de Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box) begrijp ik?

Daarop moet je de Toslink (fiber audio) aanzetten, die staat standaard uit.

Zie ook hier. Let op, bij een van de laatste updates zit geluid nu meteen als je op instellingen klikt.

 

---------------------------  

Geavanceerde geluidsinstellingen KPN TV+ Box

S/PDIF output 

Deze optie bepaalt of je geluid via de optische uitgang hebt. Standaard staat dit uit. Zet dit aan als je een optische kabel gebruikt om je KPN TV+ Box met je geluidsapparatuur of tv te verbinden.

----------------------------  

 

 

Instelling zit bij apparaatkeuze, aangezet en werkt met digitaal naar analoog convertor!


Ik zie echter wel een optical input achterop die Yamaha. (pag. 11) DTV/CBL

Wil je toch per se analoog aansluiten:

Met deze adapter kun je van optisch digitaal → naar → analoog mini-jack (en 2 x tulp).

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/

Daarmee (analoog mini-jack) creëer je dezelfde situatie al met de oude ontvanger.

NB

Ik heb in de keuken een DAB+ radio staan.

Samen met antwoord van joop2011 heb ik met zo'n convertor aan de praat. Ik wist niet van de Instelling op de  Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box), maar die heb ik aangezet en samen werkt het!