Skip to main content

Hallo allemaal,

Afgelopen week ben ik thuis overgestapt op iTV. Ruim op tijd ontving ik de Arris VIPS 5202 TV-ontvanger, zodat ik de benodigde kabels en converters kon aanschaffen zodat ik beeld heb op mijn mooie oude Bang&Olufsen TV. Na aansluiting werkt alles, alleen is het beeld in elkaar gedrukt, gezichten zien eruit alsof iedereen tussen de deuren van de tram heeft gezeten. Dit is zeer onprettig. Ik vermoed dat dit komt door de HDMI naar SCART-converter, want een test met een computermonitor met HDMI geeft een goed beeld.

Nu las ik op dit forum deze post https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/tv-zonder-hdmi-aansluiting-510601 die zegt dat de TV-ontvanger kan worden omgeruild voor een ouder model, de Arris 2952 of Arcadyan HMB2260 met een SCART-uitgang. Toen ik de helpdesk hierover belde werd me echter verteld dat er geen oude kastjes worden geleverd. Om kort te gaan: koop een nieuwe TV of stuur iTV binnen 14 dagen terug.

Nu zie ik wel onder Instellingen > Beeldscherm wat mogelijkheden, maar veranderingen lijken geen effect te hebben. Op de site van kpn zie ik meer mogelijkheden voor het formaat 4:3 en 16:9, maar dat lijkt alleen voor de uitvoer SCART. Is er via Instellingen toch nog iets te verbeteren aan mijn beeld?

Hoi @bwjmolier, heb je de beeldinstellingen van de tv zelf al uitgeprobeerd? (16-9 of vol scherm) 


Hoi Anneke! Jazeker, aan de kant van de TV heb ik ook instellingen veranderd, maar geen verschil.


Had je geen last op de Talpa zenders van de ondertiteling 888 melding???

Tja, KPN kan je ontvanger omwisselen.

Dat ouwe ding moet je instellen op Volledig Breedbeeld. Is het geen breedbeeld-beeldbuis dan krijg je het dus niet goed.

Maar ik zou je toch moderniseren met een modernere TV adviseren. HDMI bestaat al 16 jaar! En een nieuwe TV heeft een mooier, veel scherper beeld. Want HD resolutie. Dat heeft dat ouwe ding niet. En die antieke verbruikt ook nog eens veel meer stroom dan een moderne met led erin.

Mooi is een relatief begrip. Zeker na zo veel jaren …. Een huidig model is véél strakker (mooier) en zeker lager verbruik.


Welkom op het forum @bwjmolier! Ik snap heel goed dat het moeilijk is om afscheid te nemen van een goed werkende Bang&Olufsen. Vooral gezien de kwaliteit die ze geven. Enige dat ik zou willen aanraden is om gewoon eens een elektronica zaak binnen te lopen en te kijken hoever de techniek zich ontwikkeld heeft. Mocht je toch liever deze tv willen behouden dan ga ik bij onze logistieke afdeling een aanvraag doen voor een ouder type. Ik mag geen garantie geven dat deze wordt gestuurd. Dit wordt per aanvraag nagekeken. Maar een aanvraag doen met deze redenering kan geen kwaad lijkt me. 


Beste @Bram_ ,

Het is inderdaad een bijzondere aanschaf geweest en eentje die perfect in onze ruimte past. Ik zie/snap dat nieuwere schermen beter beeld geven en dat de techniek sinds 2004 niet heeft stilgestaan. Toch zou ik het fijn vinden wanneer ik een aanvraag kan doen voor een ouder type TV-ontvanger. Hoe ga ik te werk vanaf dit punt?


Zeker als het nog een 4:3 beeldbuis is en geen breedbeeld, zou ik nog ff flink heroverwegen qua aanschaf nieuw toestel. Huidige zullen zeker ook zeer goed passen lijkt mij.

Beeldkwaliteit op een 4:3 beeldbuis: zwarte balken boven en onder en 720 beeldpunten x 432 beeldlijnen. 

Moderne TV vol beeld HD kwaliteit 1920 x 1080 lijnen; 5 x hogere kleurnuance. En lager stroomverbruik.


Ik ga de aanvraag voor je doen. Aan de gegevens in je profiel heb ik voldoende. Je krijgt een SMS op het moment dat er een besluit is genomen. Hou deze even in de gaten. :relaxed: