Skip to main content

Beste KPN,

 

 

Sinds enige tijd hebben jullie alle TV ontvangers geforceerd op HDR gezet.

Alle zenders op de ontvanger worden nu als HDR zenders behandeld, ook al is het signaal ten hoogste 1080i ( als je mazzel hebt ) . Dit geeft als effect dat alle kleuren intenser worden, de TV denkt namelijk dat het binnenkomende signaal HDR ( High Dynamic Range ) informatie bevat, maar dat is niet zo. Als gevolg daarvan worden alle kleuren intenser ( feller ) en klopt er doorgaans niets meer van het kleurenpalet van de TV.

Additioneel gaan HDR TV’s in een hoger energieverbruik stand staan hierdoor, waardoor dat hele verhaal van #DuurzaamsteBedrijf de prullenbak in kan, want de gemiddelde TV zal ongeveer 10 tot 20% meer energie gaan gebruiken door deze actie.

#KPNSponsorVanEnergiebedrijvenEnHogereEnergienotas 

 

Ik hoop dat KPN de ( domme ) fout nu eindelijk in ziet en op de kortst mogelijke termijn de software weer terug zet of dusdanig gaat updaten dat wij als klant zijnde ZELF kunnen kiezen of we HDR Aan/Uit willen zetten. Als men dan ook meteen het HDMI-CEC protocol EINDELIJK eens gaat implementeren ( wat al bestaat sinds de 80-er jaren), dan kunnen we eindelijk eens gebruik maken van de ontvangers zoals ze bedoeld zijn en daarbij een bak energie besparen.

Groene groeten,

Peter

Ik hoop dat KPN de ( domme ) fout nu eindelijk in ziet en op de kortst mogelijke termijn de software weer terug zet of dusdanig gaat updaten dat wij als klant zijnde ZELF kunnen kiezen of we HDR Aan/Uit willen zetten.

Dat is in de nieuwe versie van de firmware, die de komende tijd uitgerold wordt, ook al het geval.


Ik hoop dat KPN de ( domme ) fout nu eindelijk in ziet en op de kortst mogelijke termijn de software weer terug zet of dusdanig gaat updaten dat wij als klant zijnde ZELF kunnen kiezen of we HDR Aan/Uit willen zetten.

Dat is in de nieuwe versie van de firmware, die de komende tijd uitgerold wordt, ook al het geval.

 @wjb, ga je mij nu vertellen dat we HDR zelf kunnen beheren in die nieuwe software ?
Hoe zit het met HDMI-CEC, werkt dat ook eindelijk ??
 


wjb, ga je mij nu vertellen dat we HDR zelf kunnen beheren in die nieuwe software ?

Klopt.

 

Hoe zit het met HDMI-CEC, werkt dat ook eindelijk ??

Helaas nog steeds niet. Voor mij is HDMI-CEC niet zozeer iets wat ik zou willen immers als ik mijn televisie aan zet om een Netflix film te gaan bekijken wil ik niet dat de TV ontvanger ook aangezet gaat worden. 

Mij gaat het puur om de terugkeer van de energiespaarstand waarbij de TV ontvanger in "deep sleep" gaat.

Ik heb begrepen dat deze functionaliteit ook nu al in de firmware van de VIP5202 zit maar dat daardoor de TV ontvanger telkens van scratch moet opstarten en dat is natuurlijk veel te tijdrovend. Hier wordt, naar ik begrepen heb, gelukkig wel aan gewerkt.


 

Hoe zit het met HDMI-CEC, werkt dat ook eindelijk ??

Helaas nog steeds niet. Voor mij is HDMI-CEC niet zozeer iets wat ik zou willen immers als ik mijn televisie aan zet om een Netflix film te gaan bekijken wil ik niet dat de TV ontvanger ook aangezet gaat worden. 

 


Bij HDMI-CEC werkt het doorgaans zo dat wanneer jij de Ontvanger aan zet, jouw TV mee aan gaat. Niet andersom.

Tevens behoort het dan zo te zijn dat je met de AB van jouw TV de ontvanger kunt bedienen omdat het CEC Protocol ( Consumer Electronics Control ) de signalen doorgeeft aan de ontvanger. Zo kun je met 1 AB alles bedienen. Als je dan jouw TV uit zet, gaat de ontvanger ook uit. Als je jouw TV aan zet voor Netflix gaat de ontvanger NIET aan. Tevens is het zo dat wanneer je TV zat te kijken en over schakelt naar bijvoorbeeld DVD/BluRay, dat jouw TV dan de Ontvanger uit zet omdat je daar dan niet meer naar kijkt. Doorgaans duurt dat enkele minuten alvorens dat gebeurd.

Dus CEC biedt in mijn beleving alleen maar voordelen...

 


Bij HDMI-CEC werkt het doorgaans zo dat wanneer jij de Ontvanger aan zet, jouw TV mee aan gaat. Niet andersom.

Juist wel andersom, als ik mijn televisie aan zet dan gaat automatisch mijn home cinema set aan en dat is precies de bedoeling.

 

Dus CEC biedt in mijn beleving alleen maar voordelen...

Ik zeg ook niet dat CEC geen voordelen zou bieden, maar als we het over het bedienen van een TV ontvanger hebben, dan zie ik veel liever dat deze via het netwerk te bedienen is op basis van de internationale standaarden. Hierdoor kan de bediening dus ook geïntegreerd worden met bijvoorbeeld Google Home of de Harmony Hub.

 

Zie ook dit topic.


Via Google Home schijnt de ontvanger al te bedienen te zijn (zag ik elders in een filmpje op dit forum).

met de AB van jouw TV de ontvanger kunt bedienen

En dat kan ik nu gewoon i.c.m. de Samsung televisie. Met diens ab kan ik 'gewoon’ de tv-ontvanger van KPN bedienen.

Beide bovenstaande heeft te maken met de TV Connect functie i.d. ontvanger.


Beide bovenstaande heeft te maken met de TV Connect functie i.d. ontvanger.Via Google Home schijnt de ontvanger al te bedienen te zijn (zag ik elders in een filmpje op dit forum).

Gebruik makend van een IR hub en dat wil je natuurlijk niet.

 

Beide bovenstaande heeft te maken met de TV Connect functie i.d. ontvanger.

Nee, de TV Connect functie heeft daar niets mee te maken, die is puur en alleen om jouw TV ontvanger een naampje te geven op jouw LAN zodat deze eenvoudig gevonden kan worden door telefoons en tablets om Netflix of YouTube te casten.


IR hub

Je bedoelt dat mijn tv dan zelf ook weer ergens (?) een IR signaal afgeeft waar de ontvanger dan op reageert, @wjb ?


IR hub

Je bedoelt dat mijn tv dan zelf ook weer ergens (?) een IR signaal afgeeft waar de ontvanger dan op reageert, @wjb ?

Nee, ik bedoel iets anders.

Met de Google Home (of Google assistant) zou ik mijn Harmony Hub kunnen aansturen en die Harmony Hub heeft een IR Mini blaster voor het bedienen van de TV ontvanger.


Reageer