Skip to main content

Vraagje, ik heb onlangs een nieuwe Samsung 4K tv gekocht en heb een nieuwe Arris VIP2952 tv ontvanger gekregen, maar vind het beeld flets wat ik ook met de settings van de tv doe.

Ik heb geen 4K abonnement en heb 60mb internet.

Ik heb mijn instellingen van Hd naar SD veranderd en hij staat op 1080i.

Zou het was uitmaken als ik de ontvanger omwissel naar een VIP5202 ontvanger ? Of heeft iemand anders een idee ?

 

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Wat als je de resolutie op auto zet en kwaliteit HD?Ik merk geen verschil in beeld van de vip2952 en vip5202 qua fletsheid, dus ik denk niet dat een omruil helpt.


Ik heb mijn instellingen van Hd naar SD veranderd en hij staat op 1080i.

Je moet de instelling natuurlijk wel op HD laten staan.

 

Zou het was uitmaken als ik de ontvanger omwissel naar een VIP5202 ontvanger ?

Dat maakt niets uit, de beeldkwaliteit van die twee is hetzelfde voor de "gewone" HD zenders.


Ik had hem in eerste instantie op kwaliteit HD staan maar dat maakte geen verschil met SD. Vreemd genoeg zijn niet alle Nederlandse kanalen onscherp. 


Ik had hem in eerste instantie op kwaliteit HD staan maar dat maakte geen verschil met SD.

Dan moet je toch nog eens goed kijken naar de instellingen van de TV zelf. Zet de TV ontvanger sowieso op HD.


Ik had namelijk ergens gelezen dat je hem beter op SD kan zetten als je toch geen 4K abonnement hebt 


Ik had namelijk ergens gelezen dat je hem beter op SD kan zetten als je toch geen 4K abonnement hebt 

Dat is onzin natuurlijk 😁


Ik had namelijk ergens gelezen dat je hem beter op SD kan zetten als je toch geen 4K abonnement hebt 

Dat zal je verkeerd gelezen hebben: het advies met een 4k ontvanger is om hem op HD te zetten als je geen 4k zenderpakket hebt. Maar dus voor de 2952 HD ontvanger geldt: op HD.

Overzicht van de 4 zenders in dat pakket: 3 x 4k, 1 x UHD (HDR)

691 Xite 4K DD5.1 (2160p 50; HEVC; 25 Mb/s)
692 Insight 4K (HDR, HLG) DD5.1 (2160p 50; HEVC; 25 Mb/s)
693 LoveNature 4K (HDR, HLG) PCM (ondertiteling via TT 888) (2160p 50; HEVC; 25 Mb/s)
694 ESPN Ultra HD (1080p 50 met HDR, HLG en WCG2020; HEVC met 15,5 Mb/s)

De eerste 49 zenders zijn sowieso HD en dus scherp. Maar met schermen van 50 inch of meer vind ik het zelf tegenvallen bij de gemiddelde kijkafstand in de NL huiskamers tot 2,50 meter.

(overzicht zenders en HD/SD basis- met pluspakket)

Als de oog afstand tot het scherm minder is dan die 2,50 meter adviseer ik t/m 43 inch. Verderaf kun je aan grotere schermen denken.

Net als dat inmiddels veel (te veel) huishoudens voor hen idiote snelheden hebben, boven 200 Mb/s, zijn de schermen ook vaak te groot (tov afstand) met de HD uitzendingen. Reguliere 4k uitzendingen zijn er nog lang niet; zeker nog 5 tot 10 jaar schat ik zo in. Zeker ook met de huidige ontwikkelingen in de wereld. (electronica wordt ook duurder)


Ik heb ook namelijk een andere ontvanger waarbij het beeld aanmerkelijk scherper is. Ook las ik dat ziggo een scherper beeld geeft dus wellicht ligt het aan de provider/ontvanger 


@Edwin555

Dan wissel je de ontvangers om 😁😉 .

Welke is scherper? Is dat ook een 2952 of heb je ook een 2260?

Mijn moeder heeft een 2260 en die vind ik met ESPN 1 t/m 4 op haar 43 inch net wat scherper ogen dan die zender hier met de 2952 op mijn 43 inch.

N.B.

Zij heeft glasvezel en kijkt de overige zenders in HDglas ( 661 - 670 ; gelijk aan 1 - 10 maar dan iets meer bandbreedte).

Andere verschil: zij heeft een Philips en ik een Samsung.


Nee het is Apple tv. Ik heb trouwens een 55 inch Samsung. Ik zal eens checken welk type ontvanger mijn moeder heeft.


Nee het is Apple tv.

Oh, jammer. Ik dacht dat je een tweede kpn ontvanger bedoelde. Op Apple TV is KPN TV niet beschikbaar. Wel op Android-TV.

Maar in een Samsung zou wel de KPN TV app beschikbaar moeten zijn….

Hoewel ik twijfel over het beeld op een 55 inch met 5 Mb/s. De ontvanger is 7,2 Mb/s HD.


Ook las ik dat ziggo een scherper beeld geeft ...

Je moet niet alles geloven wat je leest. De beeldkwaliteit van KPN en Ziggo is zo goed als gelijk aan elkaar. De éne beweert dat die van Ziggo beter is terwijl de ander juist zegt de beeldkwaliteit van KPN beter te vinden.


Nou ik was gisteren bij iemand met een veel goedkopere samsung tv en die had Ziggo en dat beeld was vele malen beter dan het kpn beeld op mijn Samsung 55qn90a


Je moet wel appels met appels vergelijken, dus jou TV op zijn aansluiting of zijn TV op jou aansluiting en dan zegt het eigenlijk nog weinig, kan ook zomaar aan een mindere kabel liggen dat het beeld fletser is, dus zal je dat ook moeten uitsluiten, simpel is het nooit


Bedoel je een UTP kabel of hdmi kabel ?


Nou ik was gisteren bij iemand met een veel goedkopere samsung tv en die had Ziggo en dat beeld was vele malen beter dan het kpn beeld op mijn Samsung 55qn90a

Was/is dat ook een 55 inch? Heb je daar ook even de beeldinstelling mbt Achtergrondverlichting en Helderheid gecheckt en vergeleken met die bij jou??? Gewoon zo maar '’op het oog'’ zonder zelfs maar de beeldinstellingen gelijk zal het zelfs met kpn aansluitingen verschillen natuurlijk.


Hoi 

Dat was een 50 inch. Had idd de settings van die tv genoteerd

 


Meestal staat het contrast veel en veel te hoog.

En de helderheid staat vaak te laag.

Kleur staat vaak te hoog.

Dat zijn meestal de oorzaken.

Ik weet niet welke Samsung tv u heeft, maar zie hier voor tips en zie ook hier voor meer tips voor beeldinstellingen.


Ik heb zelf een samsung 55 QN92A.  Ik zal vanavond even kijken 


Dit zijn mijn instellingen

 


Dit zijn mijn instellingen

 

Er is niks te zien @PeterG 😅

Edit: nu wel:)


@martijn197108

Tja eerst typen en opslaan op de laptop. Daarna openen op de foon voor het toevoegen van de foto's…. Twee traps raket hier. 😁


Ah oke😅

 


Ik heb 2 LG tv's. Eén is OLED (met een 8001) en die heeft een duidelijk beter beeld dan de andere gewone LCD (met een een 5202). Verder zet ik altijd de beeldverbeteringsfincties zoveel mogelijk uit; die zijn toch vooral bedoeld voor de ingebouwde tuner en niet voor apparaten die via een HDMI-ingang werken zoals, STB's. 


Dit zijn mijn instellingen

 

Lees ik nou dat je digitenne hebt ? Zou dit wellicht het verschil maken dat je beter beeld hebt?