Skip to main content
Beantwoord

Heeft de nieuwe TV+ app radio zenders?

• May 15, 2025
  • 25 reacties
  • 798 keer bekeken

Ik las eerder op dit forum dat de app geen radio oversteund. Doet de nieuwe app dit wel, of is dat de planning?

En zo nee, zijn er andere manieren om naar de radio te luisteren dan via de fysieke tv ontvanger of FM/DAB?

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Ookdezenaamisalingebruik ,

Nee, via de KPN TV+-app kun je geen radiozenders beluisteren. Daar zijn zover ik weet ook geen plannen voor. 

Er zijn gelukkig wel talloze andere apps waarmee je naar radiozenders kunt luisteren.

Peter G schrijft: 

Radio luisteren via apps

Zo kun je via apps als TuneIn en My Tuner heel handig honderden radio stations ter wereld je huiskamer binnenhalen. Zo kan je bijvoorbeeld naar Joe of KINK luisteren. Of het bij overstappers populaire Fip: een Franse zender waar het aanbod hangt tussen NPO soul & jazz, Sublime, en Franse chansons.

bron : 

Maar dat geldt niet alleen voor apps op de KPN TV+ Box, maar ook op bv jouw telefoon. 

Veel radiozenders hebben ook eigen apps. Daarnaast zijn er ook speciale internetradio's te koop. 

https://npo.nl/luister/download-de-app

https://mytuner-radio.com/nl/radio-app/

https://tunein.com

25 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • May 15, 2025

Hallo ​@Ookdezenaamisalingebruik ,

Nee, via de KPN TV+-app kun je geen radiozenders beluisteren. Daar zijn zover ik weet ook geen plannen voor. 

Er zijn gelukkig wel talloze andere apps waarmee je naar radiozenders kunt luisteren.

Peter G schrijft: 

Radio luisteren via apps

Zo kun je via apps als TuneIn en My Tuner heel handig honderden radio stations ter wereld je huiskamer binnenhalen. Zo kan je bijvoorbeeld naar Joe of KINK luisteren. Of het bij overstappers populaire Fip: een Franse zender waar het aanbod hangt tussen NPO soul & jazz, Sublime, en Franse chansons.

bron : 

Maar dat geldt niet alleen voor apps op de KPN TV+ Box, maar ook op bv jouw telefoon. 

Veel radiozenders hebben ook eigen apps. Daarnaast zijn er ook speciale internetradio's te koop. 

https://npo.nl/luister/download-de-app

https://mytuner-radio.com/nl/radio-app/

https://tunein.com

Dank voor je reactie.

Hoewel het een prima antwoord op de vraag is, is het niet wat ik wil. Ik had ook al naar die apps gekeken maar dat is met zoals met spotify; tenzij je gaat betalen krijg je extra reclames. Om over de persoonlijke gegevens die je -ongewenst- moet delen nog maar te zwijgen. En de app van elk radiostation apart is ook niet echt een elegante oplossing.

Ik wil de radio gewoon gratis en in ‘kabel’kwaliteit luisteren. En daar betaal ik via mijn abonnement gewoon voor.

Dus misschien moet ik het dan anders formuleren; een vriendelijk doch dringend verzoek om deze functionaliteit in te bouwen. Ben geen softwareontwerper, maar een tv zender verspringend logo als screensaver en het geluid van de radio en klaar. Lijkt me.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Ookdezenaamisalingebruik en welkom bij de KPN Community! Zoals Noordzee inderdaad al aangaf zijn hier nog geen plannen voor, maar ik zal je feedback meenemen naar de ontwikkelaars.

Ik doe geen beloftes over of het gaat komen, maar mocht dat zo zijn dan kun je dit in onze Product Updates terugvinden. 
Bedankt voor het melden! Hopelijk vind je voor in de tussentijd één van de tips van Noordzee ook een goed alternatief. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 16, 2025

De apps die ik noem, TuneIn en MyTuner, zijn gratis. Je kan er geeneens een account nemen of registreren! 

En extra reclame is er alleen als je een stream start. Daarna uiteraard de reclame van het station wat iedereen die het aan heeft al hoort.

Een derde eveneens gratis app zonder registratie is Radio FM. Ook alleen extra reclame bij starten van de stream. Verder de uitzendingen met de reclame die de stations toch al hebben. 

KPN zou dan wel gek zijn te investeren in toepassingen die al gratis toegankelijk zijn, toch?

Uit je reactie blijkt duidelijk dat je je er niet in hebt verdiept.

"Ik wil de radio gewoon gratis en in ‘kabel’kwaliteit luisteren. En daar betaal ik via mijn abonnement gewoon voor. "

Dan neem je er de gratis standaard ontvanger bij. Het abonnement kost hetzelfde als app-only. Het lijkt mij dus geen probleem. 

En hoeft niet alsnog je tv aan voor een radio app. Ook wel fijn toch.

Beste PeterG,

1. Reclame aan het begin van de stream is extra reclame.
  2. Gratis is niet gratis als je betaalt met je persoongegevens. Een aantal te delen gegevens zijn weleenswaar optioneel, maar veel ook niet.

Maar uit je reactie blijkt dat je je daar niet in verdiept hebt.

3. Investeren in iets wat al gratis toegangelijk is? Waarom is er dan uberhaupt radio aangeboden, was toch beschikbaar via FM? En nu via DAB+ in hele goede kwaliteit. Ofwel, dat argument slaat nergens op. Het schijnt enorm raar te zijn dat als ik een bepaalde service afneem, waar radio bij hoort, ik ook graag die radiooptie wil gebruiken. Zal aan mij liggen denk ik.

En dit:

“Dan neem je er de gratis standaard ontvanger bij. Het abonnement kost hetzelfde als app-only. Het lijkt mij dus geen probleem."

De originele vraag was:  “zo nee, zijn er andere manieren om naar de radio te luisteren dan via de fysieke tv ontvanger of FM/DAB?”

Begrijpend lezen is moeilijk.

Tot slot; ik vind de ontvanger prima hoor. Werkt ook beter dan de app. Maar de KPN wil graag de app (laten) gebruiken. Dus vandaar ik er over begonnen ben, om te vragen of de app dezelfde functionaliteit heeft als de TV Box.

KPN zou dan wel gek zijn te investeren in hardware als een stukje software net zo goed is, toch?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 21, 2025

Gratis is niet gratis als je betaalt met je persoongegevens.

Welke persoonsgegevens? Bij die apps maak je niet eens een account.

De originele vraag was:  “zo nee, zijn er andere manieren om naar de radio te luisteren dan via de fysieke tv ontvanger of FM/DAB?”

Maar ik had die andere manieren dan extra ontvanger cq FM/DAB+ toch gegeven. Tja, goed lezen…. 😊

Tot slot; ik vind de ontvanger prima hoor. Werkt ook beter dan de app. Maar de KPN wil graag de app (laten) gebruiken. Dus vandaar ik er over begonnen ben, om te vragen of de app dezelfde functionaliteit heeft als de TV Box.

KPN zou dan wel gek zijn te investeren in hardware als een stukje software net zo goed is, toch?

Ik neem aan dat de ontvanger altijd meer mogelijkheden heeft. Ook bij Ziggo, Odido en Delta heeft de app alleen de tv zenders.

Op het hoofd toestel heb ik de ontvanger. Op de andere 2 gebruik ik de app.

Odido en Ziggo bieden ook app only. Bij Odido heb je dan dus ook geen radiozenders. Bij Ziggo ook niet, maar bij hen kan app only alleen met het KabelTV pakket (bij internet + Ziggo GO).

Er zijn tv providers die alleen een app hebben. Bekend is NLZIET. Minder bekend Canaldigitaal. Maar die hebben wel beperkingen als niet kunnen opnemen.

Als je de kpn TV+ hebt kun je die bedienen alsof het een app in je tv is. Met de afstandsbediening van je tv (of die van kpn) en het kastje geheel uit het zicht.

Gratis is niet gratis als je betaalt met je persoongegevens.

Welke persoonsgegevens? Bij die apps maak je niet eens een account.

Moet je eens verder kijken in de play store bij “machtigingen” oid. Gaat een wereld voor je open.

Maar ik had die andere manieren dan extra ontvanger cq FM/DAB+ toch gegeven. Tja, goed lezen…. 😊

Blij dat je je eigen tekortkomingen erkent. 🙄

Ik neem aan dat de ontvanger altijd meer mogelijkheden heeft. Ook bij Ziggo, Odido en Delta heeft de app alleen de tv zenders.

Waarom? Waarom zou je dat aannemen? Laat maar, ook geen zin in een hele discussie erover.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 21, 2025

Blij dat je je eigen tekortkomingen erkent. 🙄

Jij kunt duidelijk ook niet goed lezen. Ik ga dit onzinnige topic daarom verlaten. Ik zit hier niet om me te laten beledigen, maar om uitleg en duiding te geven en hulp te bieden.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 21, 2025

Odido en Ziggo bieden ook app only. Bij Odido heb je dan dus ook geen radiozenders. 

Ik heb een app-only abonnement van Odido. En de app van Odido biedt wel degelijk ook radiozenders, zowel in de app voor de Smart TV als in de app voor de Apple TV. 

Bij gebruik van de Apple TV hoeft de TV niet aan te staan en via de soundbar lekker naar Joe luisteren. Heeft kpn allebei niet 🤭

Pepe50
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 24, 2025

Fijne vraag en topic. Bedankt voor het stellen van de vraag en aanmaken van de Topic.👍🏽

Vroeg met hetzelfde af. Zou graag de mogelijkheid zien/hebben om via de KPN TV + app op mijn smartphone de radio te beluisteren.

Op die manier zou ik ook hopelijk in staat worden gesteld de radio te streamen naar mijn 'multiroom systeem'  ✌🏽

Inderdaad, via m'n abbo betaal ik er al voor (radio).

Voor zover ik weet, en heb ervaren tot nu toe, kan (ook alleen maar) via de interactieve diw7022 box de radio worden beluisterd en niet via de KPN TV+ apps.

Enfin, wellicht toekomst muziek. Hopelijk te ontvangen via KPN. Dat dan weer wel 😉👍🏽

(edit)

Ps: wel wat beperkt in (regionale) aanbod, maar verder leuk en sympathiek alternatief met prima streaming mogelijkheden:

https://radiozondertroep.nl/

En natuurlijk deze:

https://oorboekje.nl/

• August 24, 2025

@Pepe50 via elke TV ontvanger zijn de radiokanalen te luisteren . Dat kon al met de ouwe HMD 2260 en vip2952.

Dit is een bij zowel KPN als Ziggo regelmatig terugkerende vraag. Die om welke achterliggende redenen dan ook waarschijnlijk nooit werkelijkheid zullen worden. Anders was dit allang gerealiseerd.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 24, 2025

Radiokanalen zijn (nog) niet via de apps te beluisteren ​@Rowi.  en ​@Pepe50 .

Daar betaal je ook niet voor ​@Pepe50 , je betaalt voor een tv-decoder en de apps zijn toegevoegde waarde, voor de apps betaal je niet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 24, 2025

De KPN tv app kijk je op een Samrt tv, mobiel, tablet, etc.

Dan kan je hierop het beste de radio app zetten, die zijn gratis.

Ik ga er ook van uit dat je een streamingdienst ook via de app van die streamingdienst kijkt. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 24, 2025

Nog een leuke app voor radio: www.radio.garden of de app. De wereld ligt aan je voeten…

• August 25, 2025

Daar betaal je ook niet voor ​@Pepe50 , je betaalt voor een tv-decoder en de apps zijn toegevoegde waarde, voor de apps betaal je niet.

Dat dit niet kan is mij als kpn klant bekend.

Dat we niet voor de app betalen durf ik in twijfel te trekken zeker nu KPN een app only abonnement heeft gelanceerd. Verder reageerde ik op de uitspraak dat enkel met de DIW7022 radio kan worden geluisterd.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

Dat dit niet kan is mij als kpn klant bekend.

Dat we niet voor de app betalen durf ik in twijfel te trekken zeker nu KPN een app only abonnement heeft gelanceerd. Verder reageerde ik op de uitspraak dat enkel met de DIW7022 radio kan worden geluisterd.

Dat is onjuist.

Het kan met de volgende KPN tv ontvangers:

Arcadyan HMB 2260

Arris VIP 2952

Arris VIP 5202

Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Soundbox

Op een Smart tv, mobiel, tablet, computer, etc. kan je het beste een radio app instelleren.

Daarop heb je helemaal geen KPN radio voor nodig.

Dan heb je ook veel en veel meer zenders.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

Dit is een bij zowel KPN als Ziggo regelmatig terugkerende vraag. Die om welke achterliggende redenen dan ook waarschijnlijk nooit werkelijkheid zullen worden.

Wat is de achterliggende reden voor KPN en Ziggo om deze niet te realiseren? Beperking vanuit de zenders zou niet zijn omdat Odido het aanbiedt in zijn App op smartphone.

Daarop heb je helemaal geen KPN radio voor nodig.

Dan heb je ook veel en veel meer zenders.

Zijn ook zulke zenders zoals Stingray beschikbaar? Met welke Radio App behalve van de provider kan men deze beluisteren?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

Dit is een bij zowel KPN als Ziggo regelmatig terugkerende vraag. Die om welke achterliggende redenen dan ook waarschijnlijk nooit werkelijkheid zullen worden.

Wat is de achterliggende reden voor KPN en Ziggo om deze niet te realiseren? Beperking vanuit de zenders zou niet zijn omdat Odido het aanbiedt in zijn App op smartphone.

Met het aanbieden van zenders wordt KPN een distributeur, en daar moet voor betaald worden. Ik vermoed dat hier niet voor gekozen wordt, omdat i.p.v. de Smart TV app ook een radio app geïnstalleerd kan worden. 

Geinig initiatief wel. Dank voor het delen :)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

Met het aanbieden van zenders wordt KPN een distributeur, en daar moet voor betaald worden.

Een zwaargewicht zoals KPN kan niet betalen en een klein speler zoals Odido wel? Odido moet ook nog transportkosten betalen omdat hij geen eigen netwerkt heeft.

Ik vermoed dat hier niet voor gekozen wordt, omdat i.p.v. de Smart TV app ook een radio app geïnstalleerd kan worden. 

Welke radio app heeft Stingray zenders in aanbod? De enige vrij te beluisteren is Stingray Classic.

Geinig initiatief wel. Dank voor het delen :)

https://www.radio-browser.info/

Deze heeft zigs ondersteunde Apps, ik gebruike foobar, zelfs een VLC Plugin is beschikbaar. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

Een zwaargewicht zoals KPN kan niet betalen en een klein speler zoals Odido wel?

Er zit natuurlijk een verschil in kunnen en willen. 

Welke radio app heeft Stingray zenders in aanbod? De enige vrij te beluisteren is Stingray Classic.

Stingray zenders boeien mij niet zoveel, maar zie wel dat ze een webplayer en mobiele app hebben. Je kan volgens mij een account aanmaken en koppelen met je provider. Weet niet of en hoe het werkt. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

Stingray zenders boeien mij niet zoveel,

Smaken zijn verschillend, maar ze zijn de weinige radio zenders zonder onderbreking (DJ-babbelen of reclames) met vele muziek genres.

maar zie wel dat ze een webplayer en mobiele app hebben. Je kan volgens mij een account aanmaken en koppelen met je provider.

Dat registreren weerhoudt me van het testen. Ze hebben dan een geverifieerd gegevens van een betaalde abonnee. Wie weet, aan welke partijen ze verder verkopen.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

Dat registreren weerhoudt me van het testen. Ze hebben dan een geverifieerd gegevens van een betaalde abonnee. Wie weet, aan welke partijen ze verder verkopen.

Ja precies, mij ook haha. Als iemand anders dat wil/kan testen, hoor ik graag of het werkt. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 25, 2025

Ik gebruik de Stingray app zonder account. 

Wel elk ½ jaar even synchroniseren met de provider. Dat doe je door je telefoon of tablet voor de luidspreker te houden als een Stingray kanaal speelt. Dat kan dus alleen van een ontvanger…

Zonder provider/ontvanger kun je een betaalt account nemen. Kost iets van een euro of 3 per maand geloof ik. 

Of je gaat dus om de zoveel tijd bij iemand met ontvanger op bezoek. 

Overigens heb ik de laatste maanden bijna uitsluitend JOE aan... daar "mag" ik kpn ook niet voor gebruiken. 

• August 25, 2025

’Tis ook weer niet te geloven.
O, werkt dat zo, je moet het maar weten, is dat ergens te lezen, hoe kwam je daar achter ?

Af en toe ben ik ergens met toegang tot deze “zenders”, het is voor mij “muziek per strekkende meter”, is dat ook een verzinsel van Koot & Bie ?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 25, 2025

Ik wist dat al een paar jaar. Stingray app aan, op koppelen, en voor de speaker houden. Dus hoe ik daar achter ben gekomen weet ik niet meer ​@KeesYagi .

Paar maanden geleden pas app gedownload en gekoppeld. Naar aanleiding van vraag op Ziggo community. Ziggo heeft geen Stingray namelijk. 

Koppelen moet elke 6 maanden opnieuw.