Skip to main content

Mijn huidige tv is aangesloten via Experia box v10 en de tv-decoder Arcadyan HMB2260. 

De nieuw aan te schaffen tv wil ik op dezelfde wijze aansluiten. Edoch, deze nieuwe tv beschikt ook over een LAN-poort.

Vraag: Heeft het nut om deze LAN-poort te verbinden met de router, die op mijn Experia box v10 is aangesloten, en zo ja, voor welke doel?

Daar zijn wel zeker toepassingen voor zoals bekijken van foto of films vanaf een netwerkschijf of computer.

Of gebruik van internet apps die op de smart tv zitten zoals youtube, webbrowser, online games, netflix af te spelen. Het aanbod verschilt per tv.


Je schrijft ook dat je huidige tv is aangesloten op het modem, hoe dan? Draadloos, zo ja, dan heeft die tv ook al een lan poort.

Een bekabelde verbinding is altijd veiliger, stabieler en sneller dan een draadloze verbinding.

 


Mijn huidige tv is aangesloten via Experia box v10 en de tv-decoder Arcadyan HMB2260. 

Dan bedoel je dus blijkbaar dat de TV via een hdmi kabel aangesloten is op de HMB2260.

 

De nieuw aan te schaffen tv wil ik op dezelfde wijze aansluiten.

Dat kan ook niet amders als je een TV ontvanger gebruikt.

 

Edoch, deze nieuwe tv beschikt ook over een LAN-poort.

Vraag: Heeft het nut om deze LAN-poort te verbinden met de router, die op mijn Experia box v10 is aangesloten, en zo ja, voor welke doel?

Een verbinding via de LAN poort of via wifi is voor de apps op de televisie zoals bijvoorbeel Netflix, YouTube, Disney+ en diverse andere.

Ik zou zeggen, kijk eerst eens of de verbinding via wifi goed genoeg is.


Inderdaad, dit kan niet anders bij gebruik van een tv-ontvanger: de tv is via een hdmi-kabel aangesloten op de HMB2260. Op de nieuwe tv is dus een LAN-poort onbezet.

Op de Experia box v10 is ook een router aangesloten met een drietal LAN-poorten, waarvan er één niet bezet is. Voor mij aanleiding om de vraag te stellen of verbinding tussen genoemde LAN-poorten nut heeft. En, dit antwoord heeft Slimmerik gegeven: “Daar zijn wel zeker toepassingen voor zoals bekijken van foto of films vanaf een netwerkschijf of computer. Of gebruik van internet apps die op de smart tv zitten zoals youtube, webbrowser, online games, netflix af te spelen. Het aanbod verschilt per tv.”