Skip to main content

Als je een TV programma terugkijkt vanuit de mediabox en vervolgens wilt overstappen naar een iPad valt mij op dat dit bij de zenders waar je niet vooruit mag spoelen niet zomaar kan. 
Je wordt dan verplicht de gehele uitzending opnieuw te kijken, ongeacht waar je was. 

Is daar een oplossing voor?

Als je een TV programma terugkijkt en doorkijkt naar het volgende programma (wat bijvoorbeeld bij 2 afleveringen van series op Veronica wel meer klanten zullen doen) en vervolgens de opname van de eerste is afgerond dan is doorkijken, bij de zenders waar je niet vooruit mag spoelen niet zomaar mogelijk. 
 

voorbeeldje:

 Je kijkt The big bang theory op Veronica afl. 1. Terug. 
 Aflevering 2 zit nog half opgenomen in dat terugkijk moment. 
op een gegeven ogenblik moet je echter zelf wisselen naar het terugkijken van aflevering 2.
die begint dan alleen weer helemaal aan het begin, i.p.v. tot waar je keek. 
 
Je wordt dan verplicht de uitzending opnieuw te kijken, ongeacht waar je was. 

Is daar een oplossing voor?

*admin: topics samengevoegd


@W2-XS Jazeker; beiden opnemen 😉


Als je een TV programma terugkijkt en doorkijkt naar het volgende programma (wat bijvoorbeeld bij 2 afleveringen van series op Veronica wel meer klanten zullen doen) en vervolgens de opname van de eerste is afgerond dan is doorkijken, bij de zenders waar je niet vooruit mag spoelen niet zomaar mogelijk. 
 

voorbeeldje:

 Je kijkt The big bang theory op Veronica afl. 1. Terug. 
 Aflevering 2 zit nog half opgenomen in dat terugkijk moment. 
op een gegeven ogenblik moet je echter zelf wisselen naar het terugkijken van aflevering 2.
die begint dan alleen weer helemaal aan het begin, i.p.v. tot waar je keek. 
 
Je wordt dan verplicht de uitzending opnieuw te kijken, ongeacht waar je was. 

Is daar een oplossing voor?

 

 

Gebruik je opname pakket? Dus heb je het programma opgenomen?

Of kijk je via terugkijken?

 

Welke KPN tv decoder heb je? 


Hi @joop2011,

Ik gok dat ik het opname pakket heb, oud XS4ALL klant, maar neem het programma niet op (want merk dat dat bij die series niet goed gaat). Ik kijk het dus echt terug.

Dit kijk ik terug op de iPad via de app.

ben benieuwd :)

 


Hi @W2-XS

Kan je aangeven hoeveel tijd er zit tussen het terugkijken op de tv-ontvanger en via de iTV app? Bij terugkijken moet het namelijk bewaard blijven. Als je dus een programma terugkijkt en je schakelt over naar de iTV app moet het niet nodig zijn door te spoelen.

Het is wel zo dat bij terugkijken dat de aflevering een klein stukje doorloopt. Als je daarna aflevering 2 selecteert ga je inderdaad niet verder waar je gebleven was. Om dit te voorkomen kan je het beste, zodra de aflevering is afgelopen, in de gids de volgende selecteren. Je kan dan doorspoelen totdat de aflevering daadwerkelijk begint. Kan je bevestigen dat dit voor je het probleem oplost?

Verder geef je aan dat je problemen ervaart met het opnemen van series. Kan je daar wat meer informatie over geven? Het is wel zo dat vooral series als de Big Bang Theorie veel herhalingen hebben. Dit is wat lastig met de opnames. Omdat er veel duplicaten zijn. Als dit inderdaad is wat je ervaart, gaat het dan wel goed met andere serieopnames? 

Ook kreeg ik nog de tip dat alle afleveringen van The Big Bang Theory op HBO max te zien zijn. Dat is niet gratis, dus niet altijd een oplossing. Maar Wellicht dat je er iets aan hebt. 🙂


Hi @Bram_,

ik kijk in dit geval echt alleen op de iPad, dus niet op de tv-ontvanger.

Als je aflevering 1 terugkijkt kun je ongeveer tot het midden reclameblok van aflevering 2 kijken. 

Zodra ik eraan denk switch ik natuurlijk naar aflevering 2, maar dat je daar aan moet denken is eigenlijk al onhandig. De software zou dit door moeten hebben en je over moeten zetten (of poor-mans-solution een tip moeten geven dat te doen), het is immers bekend waar het programma stopt.

Zou het het anders als bug kunnen opvoeren? Om nou aanvullende abonnementen te nemen om onhandigheden in de software op te lossen gaat mij wat ver 🙂.


@W2-XS het klopt inderdaad dat er zowel voor als na de aflevering een stuk extra te kijken is. Reden hiervoor is dat de gids niet altijd precies gelijk loopt. Om te voorkomen dat op daarbij ineens een halve aflevering niet meer te zien is houden we extra ruimte. Dit is om die reden ook niet iets dat we willen veranderen. Juist omdat we die manier zoveel mogelijk kunnen garanderen dat je gewoon de hele aflevering kan kijken.

Verder is het zo dat bij terugkijken ons systeem geen afleveringen ziet. Als je bijvoorbeeld op RTL 7 Flodder terugkijkt dan weet ons systeem niet dat je aan het eind van de aflevering bent. Alleen dat je van dat stuk uitzending totaal 36 van de 50 minuten gekeken hebt. Op die manier kunnen we je wel verder laten kijken vanaf waar je gebleven bent.

Maar datzelfde systeem weet dus niet dat 36 minuten van dat programma gelijk staat aan het begin van het bestand dat daarna start. En omdat de gids niet altijd 100% nauwkeurig is dit ook lastig in te voeren. Als er dan een kleine afwijking is loop je het risico ineens halverwege je volgende aflevering te beginnen.

Ik snap heel goed dat dit automatiseren de makkelijkste oplossing zou zijn. En misschien lukt het dat op enig moment in te voeren. Tot die tijd wil ik je echt aanraden toch aan het eind van de aflevering in de gids de volgende aan te zetten. Je kan ook toch een serieopname maken en die ene keer dat je een kwartier opnieuw zou moeten kijken de bijpassende opname erbij pakken. Een betere oplossing heb ik nu niet. 


Misschien anders goed om even buurten bij de collega’s van NLZiet? Bij hen werkt het wel goed 😉.

Ik zal nogmaals trachten een serieopname te maken, als dat weer niet goed gaat maak ik daar wel even los topic van 😉.

Even out of the box denkende: als gebruiker door mag spoelen in de eerste minuut van het starten van iets ben je van het probleem af. Want hetzelfde probleem speelt natuurlijk ook als je echt op TV iets kijkt (b.v. bij vrienden) en je het thuis even wilt afkijken (dan moet je het nu ook helemaal opnieuw kijken). Het is gewoon door die beperking geen optimale ervaring, die ook heel artificieel is aangebracht.

 


Ik zie nu trouwens:

*admin: topics samengevoegd

Ik had expres daar twee verschillende topics van gemaakt, omdat het twee compleet verschillende problemen beschrijft, die toevallig alle 2 met terugkijken te maken hadden.

Is het mogelijk die weer uit elkaar te halen. Alleen het tweede probleem is verder nu besproken.


@W2-XS het is een beetje lastig uit elkaar halen. Omdat de beantwoorde vraag niet gaat om het startbericht. Maar laten we de andere vraag hier ook behandelen.

Waar het dus om gaat is dat hetzelfde programma niet onthoudt waar je gebleven bent? Dat als je stopt het programma op de tv-ontvanger te kijken en dan datzelfde programma kijkt op de iPad deze weer opnieuw begint? Dit moet namelijk wel werken. Als je hier 3 voorbeelden geeft dan ga ik de technische dienst voor je aansturen. Daarbij wil ik ook graag van je weten op welk type iPad je kijkt, welke IOS versie daarop draait en welke versie van de iTV app van KPN daarop is geïnstalleerd. 


Ik vraag mij af of dat ook bij opnames is dus stel je neemt het op, krijg je dan hetzelfde of puur alleen met terugkijken. Want anders (hoe lastig ook) adviseer ik je om het gewoon in te plannen (een keer per week) in de tvgids.

 

Offtopic: Trouwens HBO Max heeft zover ik weet The Big Bang Theory in zijn library (maarja, weer een extra abonnement)


(...) Dat als je stopt het programma op de tv-ontvanger te kijken en dan datzelfde programma kijkt op de iPad deze weer opnieuw begint? Dit moet namelijk wel werken. Als je hier 3 voorbeelden geeft dan ga ik de technische dienst voor je aansturen. Daarbij wil ik ook graag van je weten op welk type iPad je kijkt, welke IOS versie daarop draait en welke versie van de iTV app van KPN daarop is geïnstalleerd. 

Ik ga mijn best doen om die even op te schrijven als ze gebeuren 🙂. Had het in iedergeval laatst vanaf de TV-ontvanger (had denk ik 95% gekeken) naar de iPad (alles laatste versies, moest daar weer vanaf 0 beginnen) met een programma op Paramount Network dat ik via ‘terugkijken’ keek (dus niet via opname, maar die serie heb ik inmiddels wel als standaard opnemen gemarkeerd).

 


Hi @W2-XS! We zijn ondertussen een weekje verder. Is het gelukt een geschikt voorbeeld te vinden? 


Net even zitten testen: blijkbaar heb je 2 knopjes, ‘verder kijken’ (en dan ga je verder waar je op je andere apparaat was) en ‘vanaf begin kijken’ (en dan mag je niet spoelen). 

Dat was mij eerder niet opgevallen en dat lost het gelukkig wel op (al blijft het een erg onhandige technische beperking waar ik het nut niet van kan bedenken… want als het systeem al weet dat je een bepaald stuk hebt gezien, waarom dan niet gewoon toelaten tot daar verder te spoelen, desnoods de reclames verplicht nog een keer kijken).


@W2-XS betekent in ieder geval dat alles weer werkt zoals het moet werken. Blij om dat te horen. 🙂