Skip to main content
Vraag

Het duurt bij zappen 4-5 seconden voor ik weer beeld heb

• February 18, 2026
  • 6 reacties
  • 64 keer bekeken

Sinds enige tijd is het dat als ik van de ene zender naar de ander ga dat het ongeveer 4 tot 5 seconden duurt  voordat ik dan weer beeld heb.

6 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 18, 2026

Je hebt waarschijnlijk de TV+ decoder DIW7022.

De KPN Box 12 heeft niets met jouw klachten te maken.

Geef de TV+box eens een herstart en het werkt weer goed is mijn persoonlijke ervaring.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 18, 2026

Als het inderdaad de TV+ Box is, en als een herstart niet helpt: wat zie je na zappen rechtsonder in beeld als je pijltje omlaag drukt?

Als je “LIVE” met hoofdletters ziet, dan gebruik je het zogenaamde “multicast”. Bij “Live” is het “unicast”. Uit Wisselen van zenders gaat traag met TV+:

Als de TV+ Box traag van zender wisselt dan is er vast en zeker een probleem met multicast.

De TV+ Box krijgt dan bij het switchen van zender geen multicast verbinding en schakelt na een timeout dan over naar unicast. Die timeout is dus wat het switchen tussen zenders zo traag maakt.

Als je de TV+ Box op unicast instelt dan zal die traagheid waarschijnlijk weg zijn, klopt dat?

Overigens wil je uiteindelijk natuurlijk wel multicast immers alleen daarmee kan je de best mogelijke beeldkwaliteit halen.

Als je na zappen “Live” ziet staan: gaat zappen dan inderdaad sneller als je de videomodus in de beeldinstellingen op unicast zet? (Na testen, als je weer teruggaat naar multicast, niet vergeten om ook “Automatisch beste kwaliteit” weer aan te zetten.)

En als het bij unicast wel snel werkt: hoe heb je de TV+ Box aangesloten op je modem? Zit er bijvoorbeeld een switch tussen je modem en de TV+ Box? En ondersteunt die switch dan “IGMP snooping”?

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Corvanpelt, je hebt zo te zien al een aantal tips gekregen die je kunt proberen. Je hebt ze ook een like gegeven zie ik. Heb je die tips al kunnen proberen? Hoe gaat het daarna?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 19, 2026

Jasper beeld stond op multicasten veranderd naar unicasten.

Probleem opgelost hoe dit kon gebeuren?? waarschijnlijk tijdens een update.

Bedankt.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

Jasper beeld stond op multicasten veranderd naar unicasten.

Probleem opgelost

Nee, gebruik van unicast is meer een workaround. Om multicast te kunnen gebruiken, wat gewoon moet werken, is het nu tijd voor dit:

En als het bij unicast wel snel werkt: hoe heb je de TV+ Box aangesloten op je modem? Zit er bijvoorbeeld een switch tussen je modem en de TV+ Box? En ondersteunt die switch dan “IGMP snooping”?

En als het eerder wel goed werkte: wat is er veranderd? 

Jasper van KPN
Moderator

Fijn dat het daarmee beter gaat inderdaad ​@Corvanpelt! Wat Arjan zegt klopt, als het daarvoor wel gewerkt heeft is er iets veranderd. Vaak zien we dat dat iets is in het thuisnetwerk, is daar iets veranderd?