Skip to main content

Kijk het EK voetbal 2024 in UHD bij KPN. Op 14 juni start het EK! Wij zorgen er als trotse partner van de KNVB voor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in Ultra HD.

 

Beleef het EK voetbal 2024 in UHD

Het EK voetbal komt er weer aan. Op vrijdag 14 juni spelen Duitsland en Schotland de openingswedstrijd. Nederland speelt zijn eerste wedstrijd op 16 juni. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in Ultra HD! 

Dit hoort bij de KPN Voor Jou extra's van juni. Alle extra's vind je hier:

 

Hoe kijk ik het EK in UHD?

We gaan de beelden uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde. Zo weet je zeker dat je elke passeerbeweging of doelpunt prachtig in beeld ziet.

  • Heb je TV+ en voldoende internetsnelheid? Dan kun je, tijdens het EK voetbal, NPO 1 UHD via de TV+ Box (DIW 7022) ontvangen gewoon op kanaal 1. Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
    • Zorg dat HDR Prioriteit op HDR10 staat ingesteld. (Instellingen → Apparaat (Open algemene instellingen) → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR Prioriteit)
  • Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die HDR volgens de HLG standaard  ondersteunt. 
  • Kijk je tv via de KPN SmartTV App? Dan krijg je ook toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690.  

  • Kijk je tv via de KPN TV App? Cast kanaal 690 naar een televisie die die HDR volgens de HLG standaard ondersteunt. 

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen. Dan kijk je natuurlijk het EK op kanaal 1 in HD. 
 

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 14 juni t/m 14 juli.  

Het EK is weer voorbij, de UHD optie is uitgezet. Dit betekent dat de keuze voor UHD weg is op kanaal 1 van TV+ en dat kanaal 690 weer verdwenen is. 

Als jouw TV+ Box aanstond op het moment dat wij de optie hebben verwijderd kan het zijn dat je hem nog wel ziet. Hij zal dan verdwijnen als je TV+ Box op stand-by is geweest.

 

Donker beeld bij het EK in UHD. Wat kan ik doen?

Bij donker beeld is het probleem vaak dat de HDR niet daadwerkelijk wordt gebruikt (om wat voor reden dan ook). Zie je, zodra je naar zender 690 gaat, wel kort het HDR-logo in beeld rechts bovenin beeld? Zo niet, dan pakt 'ie waarschijnlijk geen HDR op en ervaar je donker beeld. Controleer sowieso onderstaande instellingen op de TV+ Box.

Om HLG HDR goed te kunnen weergeven moet je de HDR-prioriteit instellen op HDR10. Standaard hebben we echter de HDR-prioriteit op Dolby Vision staan.

Ga naar menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie

Kies dan de volgende instellingen:

Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

 

Zie je wel het HDR-logo kort rechtsboven in, maar toch donker beeld?  Bij veel tv's pakt de tv een ander beeldscherminstelling/profiel zodra HDR wordt gedetecteerd. Zorg dat dat profiel goed is gekalibeerd. Rtings (bijv. LG C2) is een bekende site die daar bij kan helpen.  

 

Veelgestelde vragen

 

Welke snelheid moet ik minimaal hebben om NPO 1 UHD te kijken? 

Je moet minimaal 38 Mbit/s aan internetsnelheid hebben.

 

NPO 1 UHD is via de TV+ Box (DIW 7022) op kanaal 1 te ontvangen. Hoe zet je dit aan en uit?
Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
Zet de zender op NPO1 → pijltje 2x naar beneden drukken →  Daar zie je EK in UHD staan. Als je daar op drukt kan je het aan of uitzetten en daarna bevestigen met OK. 


Waarom kan ik het NPO 1 UHD kanaal niet vinden?  

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38 Mbit/s).

 

Hoe zie ik welke tv-ontvanger ik heb?

Op de voorkant van de tv-ontvanger staat welk type je hebt. 

 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die HDR (volgens de HLG standaard) ondersteunt.
 

Kan ik ook NPO 1 UHD kijken via tv.kpn.com?

Nee, de webversie ondersteunt geen Ultra HD. Deze zender is alleen op onze tv-ontvangers, smart tv app en mobiele apps (d.m.v. casten) beschikbaar. Zie het lijstje bovenaan het artikel voor meer details.
De gewone NPO 1 kan je wel kijken via tv.kpn.com.

 

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien tv-beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. 


Komt het EK in UHD ook beschikbaar op Digitenne?

Nee, op Digitenne zal NPO 1 UHD niet beschikbaar komen. 

 

Ik juich eerder of later dan mijn buren, hoe komt dit?

Hiervoor hebben we een handig artikel:

 

Ik denk dat volledig h.265 bij providers (uitgezonderd nu Digitenne) nog een lange weg te gaan heeft. 

Ik ben bang dat je daar gelijk in hebt. KPN zal eerst nog afscheid moeten nemen van de 2260 en 2952 en alleen dat zal nog wel een paar jaar in beslag nemen.

 

En voor KPN is de TV+ decoder een pijnpunt. Ik persoonlijk vind het heel lekker werken maar als je een korte blik op dit forum doet dan zie je toch veel mensen klagen en andere de hakken in het zand steken als het om deze decoder gaat.

Technisch werkt die TV+ Box naar mijn mening behoorlijk goed maar functioneel zijn er voor mij nog wel een aantal haken en ogen die een overgang naar TV+ blokkeren. Zo vind ik het feit dat uitgesteld kijken naar één van de Nederlandse publieke en commerciële zenders niet met de hoogste beeldkwaliteit gaat echt een aderlating en het feit dat ik de TV+ Box niet volledig kan aansturen met mijn telefoon is ook een NoGo immers dat betekent dat ik telkens naar het zitgedeelte van onze woonkamer zou moeten lopen om met de afstandsbediening de radio aan te zetten. Vooral mijn vrouw zal dat absoluut niet accepteren en zij gebruikt dat dagelijks.

 

TvG2016 schreef:

Ik denk ook dat bandbreedte besparing door h.265 een van de belangrijkste redenen voor Ziggo zal zijn om IP-onky te worden.

Ik denk dat ook het feit dat DVB-C geen mogelijkheden heeft voor uitgesteld kijken een beweegreden is om afscheid te willen nemen van DVB-C. Bij DVB-C wordt, net als bij multicast distributie, elke zender maar één keer verzonden en als je dat vergelijkt met unicast distributie dan is de netwerkbelasting juist veel lager. Wel is het zo dat bij DVB-C alle zenders simultaan over het laatste lijntje totaan de woning van de abonnee gedistribueerd worden terwijl dit bij IPTV alleen de op dat moment gekeken zenders zijn. De belasting van de lijn tussen straatkast/wijkcentrale en de woning is bij IPTV dus inderdaad wel lager dan bij DVB-C.


Zodra we horen dat Dolby weer aan staat laten we het hier direct weten. 🙂

Nog 2 wedstrijden te gaan, gaat er nog iets gebeuren of is het over en uit wat dat betreft? Vind het bijzonder dat het bij de concurrent wel kan zonder gedoe.. Voor de rest heb ik geen problemen maar vind het wel jammer.


Bij welke concurrent gaat het wel goed? Dat zal niet Ziggo zijn.

Ook klachten daar.

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Geen-UHD-kwaliteit-op-zender-999-i-c-m-Sony-KD-55-AF8-TV/m-p/1382949?search-action-id=75570531992&search-result-uid=1382949

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Slecht-beeld-op-NPO1-UHD-kanaal-999-met-mijn-nieuwste-samsung/m-p/795457?search-action-id=75570531992&search-result-uid=795457

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waarom-heb-ik-donker-beeld-als-ik-in-4K-of-in-UHD-kijk/ba-p/779933?search-action-id=75570531992&search-result-uid=779933

 


Als we het over het Dolby geluid hebben dan kan je deze topics al negeren. 2 topics zelfs uit 2021.

KPN heeft zelf het Dolby geluid uitgezet, komt niet in korte tijd met een oplossing. Voor een grote aanbieder is dit wel een minpunt. 


@PeterG Gaat om Ziggo inderdaad. Heb bij familie een aantal wedstrijden zitten kijken op het UHD kanaal met Dolby 5.1 zonder problemen via Ziggo. Lees op Tweakers ook mensen die het zonder problemen ontvangen. 


Er zijn bij kpn ook veel gebruikers zonder problemen met het UHD kanaal. Waaronder ikzelf. 

Het staat mijns inziens los van de provider. Veel tv's hebben moeite met de HLG variant van HDR. 

Dolby 5.1 is er niet want dat ging niet goed. Er zijn nog maar 2 wedstrijden in het EK, dus dat zie ik er niet bij komen. Ik gebruik Pro Logic weergave op mijn systeem. 

Maar meestal gewoon het geluid van de tv. Kan met sport zelfs na dik 22 jaar surround er niet aan wennen. 


@Zeeuwse wat ik bedoel is welke ontvanger van KPN je hebt?

 

Wat Netflix en andere streamdiensten betreft hun titels zijn ofwel native HDR10 of Dolby Vision de maker van een film bepaald dat. Soms is het wel jammer dat Samsung geen Dolby Vision ondersteund.

HLG zal niet dat ballonnetje van jouw LG triggeren. 

KPN Box + begrijp ik het dan goed dat deze KPN stream HLG is?

Dan kan het inderdaad kloppen dat de tv niks aangeeft. 

Op m’n LG oled uit 2016 verschijnt het “ballonnetje” HLG HDR bij een wedstrijd. Hetzelfde geldt voor ESPB UHD. Op beide prachtig beeld! 


  • Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die HDR volgens de HLG standaard  ondersteunt. 

Geld dit ook voor andere VIPS versie? (Als ik goed kon zien 2952 serie)


Helaas niet. Alleen de VIP5202. 

  • Kijk je tv via de KPN SmartTV App? Dan krijg je ook toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690.  

  • Kijk je tv via de KPN TV App? Cast kanaal 690 naar een televisie die die HDR volgens de HLG standaard ondersteunt. 

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen. Dan kijk je natuurlijk het EK op kanaal 1 in HD. 
 

Deze opties zijn er ook nog!


@Zeeuwse wat ik bedoel is welke ontvanger van KPN je hebt?

 

Wat Netflix en andere streamdiensten betreft hun titels zijn ofwel native HDR10 of Dolby Vision de maker van een film bepaald dat. Soms is het wel jammer dat Samsung geen Dolby Vision ondersteund.

HLG zal niet dat ballonnetje van jouw LG triggeren. 

KPN Box + begrijp ik het dan goed dat deze KPN stream HLG is?

Dan kan het inderdaad kloppen dat de tv niks aangeeft. 

Op m’n LG oled uit 2016 verschijnt het “ballonnetje” HLG HDR bij een wedstrijd. Hetzelfde geldt voor ESPB UHD. Op beide prachtig beeld! 

kan het kloppen dat ditzelfde geld voor de philips tv?

HLG zal niet dat ballonnetje van jouw LG triggeren. 

 


Het zal waarschijnlijk per merk of zelfs model (bouwjaar/ introductie jaar) verschillen wat je wel of niet te zien krijgt vanuit het systeem van de TV zelf. 

Het kan zijn dat mijn redenatie niet klopt en komt dat ballonetje bij Zeeuwse om andere redenen niet in beeld. 

 

Mijn beide Samsungs geven zelf geen aanduiding van wat je op dat moment op het scherm ziet. Alleen bij het aanzetten van de televisie zie ik kort wat het binnenkomende signaal op de actieve hdmi poort is. Bij het wisselen van het kanaal op de vip 5202 komt er geen aanduiding in beeld betreffende het signaal. 

​​​

 


NPO 1 UHD op kanaal 1 van de Sagemcom DIW7022.

Was best mooi.

 

Maar er waren ook problemen.

Daarom heb ik gisteren UHD op kanaal 1 uitgezet, reden het niet synchroom lopen van het geluid.

Daarna liep het geluid meteen weer perfect zoals het hoord.

 

Ik los in een ander topic, dat de ondertiteling ook niet werkte en na uitzetten wel.

 

Als KPN dit weer gaat doen (en ik hoop van wel dat dat ook gaat gebeuren) dan graag wel deze problemen eerst oplossen.


Het zal waarschijnlijk per merk of zelfs model (bouwjaar/ introductie jaar) verschillen wat je wel of niet te zien krijgt vanuit het systeem van de TV zelf. 

Het kan zijn dat mijn redenatie niet klopt en komt dat ballonetje bij Zeeuwse om andere redenen niet in beeld. 

 

Mijn beide Samsungs geven zelf geen aanduiding van wat je op dat moment op het scherm ziet. Alleen bij het aanzetten van de televisie zie ik kort wat het binnenkomende signaal op de actieve hdmi poort is. Bij het wisselen van het kanaal op de vip 5202 komt er geen aanduiding in beeld betreffende het signaal. 

​​​

 

 

Rowi, dit is een algemene aanvulling.😉

Dus niet persoonlijk op jouw reactie bedoelt.😉

 

Maar bijna alle tv zenders hebben toch hun logo in beeld?

Wat mij (persoonlijk) betreft is dat voldoende.

 

 

Deze topic gaat over UHD op NPO1

Laten we verder graag “on topic” blijven.

Je kan altijd een eigen topic starten.😉


joop2011 schreef:

Maar deze topic gaat over UHD op NPO1

Laten we verder graag “on topic” blijven.

Maar @Rowi. reageert toch gewoon op de reactie van @steffen1. Ik zie het probleem daar niet van.


@Rowi. 

Ik weet dat jij zelf heel goed voor jezelf kan praten en ook kan reageren.

De opmerking “on topic” is natuurlijk algemeen bedoelt en niet specifiek voor jou.😉


Dat er even gereageerd is op vragen was in dit geval inderdaad niet een heel groot probleem. Nu zijn de vragen beantwoord en kan het hier weer gaan over het EK (dat na vanavond voorbij is) in UHD. 


 

 

 

Deze topic gaat over UHD op NPO1

Laten we verder graag “on topic” blijven.

Je kan altijd een eigen topic starten.😉

A. Ik reageer op het bericht van Steffen.

B betreft mijn opmerking NPO 1UHD. Juist aanvullend op wat ik eerder hier schreef over het gedrag van televisies als er een ander type signaal binnenkomt.

 

"Maar bijna alle tv zenders hebben toch hun logo in beeld?"

 

Het logo van een  zender zegt in principe helemaal niets over de resolutie of beeldkwaliteit in het algemeen dat moeten we maar aannemen. Dat het extra kanaal een ander logo heeft zegt helemaal niets. Want stel ik mijn VIP5202 op een  bepaalde manier in zie ik wel het uhd logo op kanaal 690 maar wat mijn TV laat zien is geen HDR-HLG. Dat heb ik hier eerder al aangetoond.

 

Het gaat ook niet om het logo wat in beeld komt het gaat om de informatie die de tv zelf aangeeft dat is maatgevend.


@Rowi. 

Mijn hartelijke dank voor de aanvulling. 


 

 

 

Deze topic gaat over UHD op NPO1

Laten we verder graag “on topic” blijven.

Je kan altijd een eigen topic starten.😉

A. Ik reageer op het bericht van Steffen.

B betreft mijn opmerking NPO 1UHD. Juist aanvullend op wat ik eerder hier schreef over het gedrag van televisies als er een ander type signaal binnenkomt.

 

"Maar bijna alle tv zenders hebben toch hun logo in beeld?"

 

Het logo van een  zender zegt in principe helemaal niets over de resolutie of beeldkwaliteit in het algemeen dat moeten we maar aannemen. Dat het extra kanaal een ander logo heeft zegt helemaal niets. Want stel ik mijn VIP5202 op een  bepaalde manier in zie ik wel het uhd logo op kanaal 690 maar wat mijn TV laat zien is geen HDR-HLG. Dat heb ik hier eerder al aangetoond.

 

Het gaat ook niet om het logo wat in beeld komt het gaat om de informatie die de tv zelf aangeeft dat is maatgevend.

even voor de duidelijkheid:

philis geeft rechtsonderin weer of ik solby vision of hdr afspeel. ook dolby atmos.

dit gebeurd via apps op de tv maar niet via den7022. hier geeft hij soms de instelling van mij  voorkeur(dolby vision) weer. op willekeurig moment . niet bij de hdr uitzending van het ek.