Skip to main content

Het is dan meestal opgelost door het hen en weer schakelen naar een andere zender. Ik heb een home video systeem 5.1 en glasvezel. De monteur heeft bij het aansluiten van de TV in de huiskamer een bestaande kabel gebruikt.

Hoi @sreker, welkom hier. 

Rafelig geluid dus. Alleen bij Radio 5 of heb je dat bij meerdere radiozenders of zelfs bij tv? ervaar je het ook als je de home cinema set loskoppelt? Ik hoor het graag. 

 


Beste Bart,

Het komt voornamelijk voor bij Radio 5, en sporadisch bij andere zenders. BiJ TV komt het niet voor. Wanneer ik de home cinema niet gebruik gebeurt het niet. alleen ben ik dan natuurlijke het surround geluid kwijt.

 


Dan lijkt het dus wel in de aansluiting van de cinema set te zitten. Hoe heb je deze aangesloten? Met een optische kabel aan de ontvanger? Al eens een andere kabel getest?


Alle apparatuur is middels hdmi kabels aangesloten.


Al eens andere poorten geprobeerd? Of zelfs een andere kabel om die uit te sluiten?


Beide geprobeerd, Bij andere NOS zenders gebeurt het ook wel eens, maar veel minder vaak.


Maar zonder de cinema set is dat niet het geval begrijp ik. Dan zit het toch ergens in de aansluiting of apparatuur. Ik heb dan zo geen idee waar dat aan kan liggen.


In ieder geval bedankt.


Graag gedaan. Mocht ik nog verder ergens bij kunnen helpen of je hebt het probleem gevonden, dan hoor ik graag van je. 

 


Heeft jouw home cinema set een optische (TOSLink) aansluiting? Ik heb zelf de volgende aansluitingen:

  1. kpn ontvanger > HDMI > tv
  2. tv > HDMI ARC > soundbar
  3. kpn ontvanger > optisch > soundbar.

Op de tv heb ik regelmatig (meestal kort of een aantal minuten na een zenderwissel) kortstondig geluidsuitval. Bij radio luisteren (optisch) nooit (wij luisteren ook meestal NPO Radio 5); dat is storingsvrij. 

Dus als jouw set een optische aansluiting heeft adviseer ik om die te gebruiken.Â