Skip to main content
Vraag

Het nieuwe voor- en achteruit spoelen vind ik geen vooruitgang

• February 24, 2026
  • 45 reacties
  • 1017 keer bekeken

Toon eerste bericht

45 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 3, 2026

Ik heb 'm nog niet. Vraagje. Blijft het kleine beeld wel op één en dezelfde plek tijdens spoelen? 

Dan kan ik me, zittend op m'n knieën voor de tv 😁,  tenminste op één plek concentreren 🤔.

Nee, het verschuift mee met de cursor. Maar pak er vooral een loep bij… 😁

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 3, 2026

het verschuift mee met de cursor

Oh! Verschrikking! 😳

Zie hier voor veelvuldig gebruik terugspoelen bij mij.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Er is inmiddels een terugkoppeling gekomen op de feedback die jullie hier hebben gedeeld. Mijn collega Arjan heeft een update hierover geplaatst in het bijbehorende updatetopic

Kort samengevat: het tv-team herkent de verbeterpunten en er worden al aanpassingen doorgevoerd, zoals een grotere thumbnail en het terugbrengen van de 4x/8x aanduiding bij het spoelen. Ook het gedrag van de thumbnail (zwart beeld/blijven hangen) is bekend en wordt meegenomen.

Dank voor het delen van jullie ervaringen. Dat helpt echt om dit soort dingen boven tafel te krijgen. 

• Helper
  • March 5, 2026

Maar wat ligt hieraan ten grondslag? Er moet toch ergens een vormgever/programmeur(?) zijn geweest die dacht: “weet je wat” wij maken er een klein doorspoelvenster van…….. Cosmetisch mooier? Of was het de marketing die bedacht: “als het doorspoelen lastiger wordt, dan nemen de kijkers niet meer de moeite om dat te doen en is er meer aandacht voor de commercials”…………..

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 5, 2026

Wat erachter zit? Het bespaart data op het netwerk, ​@Lobbo . Opslag en verzenden. Dat is de reden. 

Maar de look en feel is voor ons wel minder. Het voelt ook niet natuurlijk. 

• Helper
  • March 5, 2026

Goed punt Peter. Dat zou de enige denkbare reden zijn. Benieuwd hoeveel men daarmee gaat besparen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 6, 2026

Heb het sinds vandaag. Werd er door overvallen tijdens stukje terug bij Tijd voor Max. 11:50)

Tijdens terugspoelen liep de live uitzending door met geluid. Lijkt me niet de bedoeling. 

En na weer hervatten LIVE is het geluid stereo in plaats van Dolby 5.1. 

Daarvoor moest ik weer opnieuw opstarten. 

Pluspunt 

Doordat de weergave niet meer direct hervat na loslaten "pijltje naar rechts of links" kun je met korte tikjes het punt van hervatten nader bepalen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 6, 2026

Hoi ​@Katana321 .

Nou, ik merk wel een verschil, behalve dat té kleine beeld. In het verleden spoelde ik bij reclame op de volgende manier snel en soepel door: Eerst blauwe knop en daarna de zilveren ring naar rechts. Als ik die ring losliet, begon de opname meteen weer af te spelen. 

Als ik nu dezelfde handelingen doe en de zilveren ring loslaat, begint de opname niet meteen af te spelen. Nu moet ik dan op de Play-knop of op de Terug-knop drukken

Dit is juist handig. Nu kun je met kleine stapjes 'precies' het punt bepalen waar je wilt hervatten. Ik vind dat tenminste handig.

Mijn voetbal punt gaat nog net. Score balkje in kleine beeld net nog te lezen op 43". Gelukkig gaan ze de thumbnail wat groter maken. 

Spoelen door pijltje links of rechts ingedrukt houden gaat al heel snel véél te snel! Loopt rap op van 2 naar 5 driehoekjes. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 6, 2026

@PeterG Ja, ik moet nog eens experimenteren wat nu voor mij de handigste manier is om door te spoelen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 6, 2026

Hoi ​@Katana321 

Reclameblokken doe ik altijd met de door mij genoemde tijdsprong. 

Voor mij veel handiger dan wat jij noemt: "blauwe knop en dan nog stukje met ring rechts".

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 6, 2026

Zo deed ik het in het verleden ook. Maar nu de reclameblokken niet meer allemaal dezelfde lengte hebben, ben ik 'mijn’ manier gaan gebruiken. Ging erg goed.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 6, 2026

En een reden meer om het op die manier te doen, was de mogelijkheid van de blauwe knop.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 6, 2026

Zo deed ik het in het verleden ook. Maar nu de reclameblokken niet meer allemaal dezelfde lengte hebben, ben ik 'mijn’ manier gaan gebruiken. Ging erg goed.

Hmm, op RTL zenders en SBS 6 altijd ~8 minuten.

Discovery: in een uitzending van 1u20 eerste en derde blok 6 a 7 minuten. Middelste alleen promo's a circa 2 minuten.

En Nat. Geo. 6 minuten

Zoveel variatie zit er niet in mijns inziens. ​@Katana321 .

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 6, 2026

Ik weet echt niet meer om welke zender het toen ging. Maar als ik 8 minuten heb doorgespoeld en ik moet vervolgens al zoekend 3 a 4 minuten terug, dan word ik niet zo heel blij.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 6, 2026

Ook dat doe ik dan met tijdsprongen terug. Meestal 1 minuut (100). Totdat ik reclames krijg en dan is het dus altijd minder dan een minuut voor het programma hervat. En weet ik dus ook de lengte van de komende reclameblokken. Want die zijn bij veel zenders altijd even lang 😉. ​@Katana321 .

• Deelnemer
  • March 6, 2026

Hebben jullie het nieuwe voor- en achteruit spoelen en wat vind je ervan?

Als je nu wil spoelen blijft je laatste beeld staan en zie je in het klein dat je aan het spoelen bent. Maar dat blijft hangen en daardoor ga je weer te ver. Daarnaast is het ook weg hoe snel het gaat 8x, 16x of 64x

Ik vind dit geen vooruitgang en ben hier niet blij mee. 

Ik ook niet.

• Deelnemer
  • March 6, 2026

Ik heb het nu even een tijd getest, maar ik vind het geen verbetering helaas.

De thumbnail loopt ook niet altijd goed mee en bij oudere opnames blijft hij ook een tijdje zwart.

Je moet nu beter kijken of je wel op het goede moment moet stoppen en ik kan maar niet wennen met pijltje naar rechts toe en dat je dan weer op OK moet drukken voor afspelen.

gelukkig ben niet de enige

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 8, 2026

Ik ben er deels nu wel positief over sinds 6 maart. 

Dit schreef ik bij product updates. ​@Katana321 

Ik heb de update nu sind 6 maart. En mijn mening over het spoelen is deels nu heel positief. 

Op opnames van BBC NL gebruik ik vaak eerst de blauwe knop om vervolgens nog een stukje te spoelen met >.

Op loslaten stopt het. Maar dan kun je met 10 seconden terug heel nauwkeurig het startpunt klaar zetten om met OK of play weer te hervatten. 

Dus de tussenstap die ontstaan is door het niet direct hervatten na loslaten blijkt heel praktisch! ​@Katana321 .

Verder blijft een nadeel dat het plaatje op tv's van 32" te klein is. Daar zijn veel klachten over. Deze maat is nog meer in gebruik dan ik dacht. Heb er 2 maar die draaien met de app m.b.v. streaming apparaatjes. 

Woonkamer 43" met DIW7022. 

Gelukkig komt de aanduiding ×2, ×4, ×8 enzovoort weer terug. 

Want

>> voor ×2, >>> voor ×4, >>>> voor ×8, >>>>> voor ×16, >>>>> voor ×32 en volgens mij ook 5 pijltjes voor ×64 is niet erg duidelijk

• Nieuwkomer
  • March 9, 2026

We zijn inmiddels bijna 2 weken verder sinds deze verschrikkelijke update. Wanneer komt het oude spoelen terug? Ik neem aan dat er in sprints van 2 weken wordt gewerkt, dus hopelijk morgen dan?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 9, 2026

Uitrol van deze update loopt tot 12 maart, dus nog even niet vrees ik.