Skip to main content

Hier mogen jullie wensen droppen voor nieuwe radio- en TV-zenders in 2026

• December 14, 2025
  • 123 reacties
  • 1787 keer bekeken

Toon eerste bericht

123 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

Ik ben echt een kleingebruiker van TV. Er zijn al erg veel zenders en voor mij meer dan voldoende.

Wat ik erg zou waarderen is het wederom beschikbaar maken van alle regionale zenders via TV+
Op de oude ontvanger kon ik die wel allemaal bekijken en dan zat ik zo maar RTV Drenthe te bekijken. Het is van toegevoegde waarde om wat meer van de rest van het land te zien.

Dat is vreemd, want zowel op de “oude” KPN tv ontvanger (Arris en Arcadyan) als op de KPN tv+ box (Sagemcom DIW7022 en Soundbox) heb je dezelfde zenders.

Alleen zitten de zenders met de originele stream bij de nieuwste op 1-10 en bij de Arris en Arcadyan op 661-670

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 20, 2025

Hoi ​@Roy74 . Al ter sprake geweest hier, dus ik houd het kort. Q1 volgend jaar komen alle regionale tv zenders beschikbaar via NPO Start. Die app zit in je TV+ box.

KPN zal wel gek zijn ze dan weer toe te voegen want dat kost weer circa 1 miljoen € aan rechten per jaar. 

En we willen toch allemaal dat kpn voor ons de prijs betaalbaar houdt? Zenders toevoegen die nu nog kunnen kost veel geld. Zoals JOE, TV5, BBC 3 en 4.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

@Noordzee 

Vraagje: Ga jij ook regelmatig een lijst maken met de wensen?

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 20, 2025

Hoi ​@Roy74 . Al ter sprake geweest hier, dus ik houd het kort. Q1 volgend jaar komen alle regionale tv zenders beschikbaar via NPO Start. Die app zit in je TV+ box.

KPN zal wel gek zijn ze dan weer toe te voegen want dat kost weer circa 1 miljoen € aan rechten per jaar. 

En we willen toch allemaal dat kpn voor ons prijs betaalbaar houdt? Zenders toevoegen die nu nog kunnen kost veel geld. Zoals JOE, TV5, BBC 3 en 4.

Ziggo heeft veel meer tv zenders. Maar dat is kwantiteit. 

Ja, dat las ik. Ik ga de komende dagen eens kijken of ik de app vast op TV+ zet. Mits de kwaliteit afdoende is een goed alternatief.

Dat is serieus geld hè. Eens dat scherpe keuzes het een beetje betaalbaar gaat houden.

@joop2011 het is wel al even geleden hoor dat de regionale zenders via de ontvanger te zien waren. Maar bij mijn weten is dit op TV+ nooit geweest.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

Zie regelmatig NPO start en plus voorbij komen.

NPO start zie hier.

Als ik het goed begrijp, heb je hier reclames op.

NPO Plus zie hier.

Eerste maand gratis, daarna € 2,95 per maand

Te zien op:

Smart tv (weet niet of het op alle Smart tv's de app aanwezig is)

Sagemcom DIW7022 en de Soundbox (ook wel KPN tv+ box genoemd.

Tablet

Mobiel

PC (desktop en tablet)

Chromecast

etc.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 20, 2025

NPO START is al toegevoegd. Door kpn. Hebben ze al jaren. Ook op de oudere boxen al, ​@Roy74 .😁

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

@joop2011 het is wel al even geleden hoor dat de regionale zenders via de ontvanger te zien waren. Maar bij mijn weten is dit op TV+ nooit geweest.

Dat klopt, enkele jaren geleden had KPN inderdaad alle regionale zenders en Ziggo niet.

Toen KPN hiermee stopte, had Ziggo ze vrij snel daarna alle regionale zenders.

Odido hoor ik heel erg veel klachten over.

Die zou ik daarom nooit aanbevelen.

• December 20, 2025

NPO START is al toegevoegd. Door kpn. Hebben ze al jaren. Ook op de oudere boxen al, ​@Roy74 .😁

Alleen is het op de provider kastjes doorgaans een uitgeklede variant. Op de twee Android ontvangers zal het wel de volwaardige app betreffen.

De doorgifte van alle regionale kanalen bij KPN is sinds 2017 niet meer het geval. Via dvb-c heeft Ziggo nagenoeg altijd alle regionale kanalen doorgegeven in mijn geheugen.

Daarbij wel de notitie vanaf kanaal nummer 701. Vanaf kanaal 30 zijn het ook alleen de eigen en omliggende regiokanalen.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 20, 2025

KPN geeft in Krimpen aan den IJssel geen enkele lokale televisie zender door. Hoe gierig wil je het hebben. Buurvrouw links Ziggo: meer dan 20 lokale televisiezenders en buurman rechts Odido: meer dan 80 lokale televisie zenders. Dan steekt KPN wel erg af met geen enkele!

Het is echt te triest voor woorden.

In Krimpen aan den IJssel hoor je sowieso RTV Krimpenerwaard te ontvangen op 1462, en verder RTV Rijnmond op 513. Ik zie op de gegevens die je in je profiel hebt staan, géén abonnement met tv terug, dus ik weet niet of het je nu gaat lukken om te controleren of je ze kunt ontvangen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

NPO Plus ook, als ik het goed heb.

Op de Sagemcom DIW7022 en op de Soundbox.

De “oudere” KPN tv ontvangers zijn eigenlijk te traag om goed met een app te werken.

Maar je kan ook met behoud van je “oude” KPN abonnement de KPN tv+ box (Sagemcom DIW7022) krijgen. 

Soundbox weet ik niet.

Maar soms ben je goedkoper uit om het abonnement aan te passen naar KPN+

Bel eventueel, gratis, 0800-0402

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • December 20, 2025

​​​​KPN zal wel gek zijn ze dan weer toe te voegen want dat kost weer circa 1 miljoen € aan rechten per jaar. 

Welke rechten bedoel jij?

Als we het over Buma/Stemra rechten hebben dan maakt het voor een zender niet uit of ze lokaal, regionaal of landelijk te horen of te zien zijn. Dat is gezamelijk geregeld voor alle regionale en lokale zenders. Die gaan zelf er niet meer voor betalen.

Het enige struikelblok voor de landelijke, regionale en lokale zenders dat KPN doorgiftevergoeding wilt hebben.

Kijk maar naar Omrop Fryslân (betaald hiervoor) en radiozender JOE.

• December 20, 2025

NPO Plus ook, als ik het goed heb.

Dat is dezelfde app. Alleen heb je met plus een uitgebreider aanbod.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

Dank je ​@Rowi. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

het is wel al even geleden hoor dat de regionale zenders via de ontvanger te zien waren. Maar bij mijn weten is dit op TV+ nooit geweest.

Nooit? Ik zie nog vandaag alle regionale zenders op TV+ontvanger

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

het is wel al even geleden hoor dat de regionale zenders via de ontvanger te zien waren. Maar bij mijn weten is dit op TV+ nooit geweest.

Nooit? Ik zie nog vandaag alle regionale zenders op TV+ontvanger

Ik zie op de foto alleen de regionale zender van jouw regio (provincie) en de omliggende provincies.

En dat klopt, die krijg je van KPN, maar niet allemaal.😉

Er zijn er nog veel meer.

Naam Provincie Ontstaan in Logo
Omrop Fryslân Friesland 1988

RTV Noord Groningen 1995

RTV Drenthe Drenthe 1989

RTV Oost Overijssel 1988

Omroep Gelderland Gelderland 1989

RTV Utrecht Utrecht 2002

Omroep Flevoland Flevoland 1989

NH (omroep) Noord-Holland 1989

RTV Rijnmond Zuid-Holland, vanaf Rotterdam/Dordrecht naar het zuiden. 1983

Omroep West Zuid-Holland, overig 1987

Omroep Zeeland Zeeland 1988

Omroep Brabant Noord-Brabant 1976

L1 Limburg 1999

AT5 Omroep van Amsterdam e.o. 1992

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

Ik zie op de foto alleen de regionale zender van jouw regio (provincie) en de omliggende provincies.

Raad mijn provincie…

Hoe heet mijn provincie als hij door Friesland, Zeeland en Limburg omringt is? 🤣

• December 20, 2025

Raad mijn provincie…

Hoe heet mijn provincie als hij door Friesland, Zeeland en Limburg omringt is? 🤣

Friesland  en AT5 staan hier buiten. Op basis van wat ik zie moet je in Brabant wonen. Een Zeelander zal bijna zeker geen L1 ontvangen.

Ps wat de verandering bij NPO Start betreft zal komen door inspanningen van de NLPO en veranderingen in de Mediawet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

Raad mijn provincie…

Friesland  en AT5 staan hier buiten. Op basis van wat ik zie moet je in Brabant wonen. Een Zeelander zal bijna zeker geen L1 ontvangen.

Denk ik ook.

Friesland en AT5 heeft iedereen plus de regionale zender waar je woont en de regionale zender van de omliggende provincies.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 20, 2025

Alle? Ik zie 8 van de 13, ​@TDN 

Je zit mijns inziens in Noord Brabant. 

Friesland en AT5 worden landelijk doorgegeven dus die tellen niet mee.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/regionale-omroepen-bij-kpn-v-a-4-juli-2017/

Er zijn in ieder geval kosten verbonden aan het doorgeven van de regionalen buiten de must carry regels, ​@Sebas14 .

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 20, 2025

Inmiddels in dit topic. En mogelijk voor kpn.

TV:

4k zenders ➡ pluspakket 

ESPN UHD ➡ ESPN Compleet 

BBC 3 en 4 (meermaals alweer)

RTE (Ierland)

Alle regionale tv zenders - komen beschikbaar in de op de in de TV+ box/soundbox aanwezige app NPO start. Via dezelfde app in de Arris worden live streams niet ondersteund.

TV5

TVE

RAI 1

RADIO:

Regionale radiozenders 

JOE (op TV+ box Google knop en zeg Joe Nederland)

Radio Noordzee, 100 % Nederlands 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

Alle? Ik zie 8 van de 13, ​@TDN 

Je zit mijns inziens in Gelderland.

Friesland wordt landelijk doorgegeven dus die telt niet mee.

Er zijn in ieder geval kosten verbonden aan het doorgeven van de regionalen buiten de must carry regels, ​@Sebas14 .

@TDN heeft:

Omroep Fryslan (maar die heeft iedereen)

TV Gelderland

Omroep Brabant

L1 TV

AT5 (maar die heeft iedereen)

TV West

TV Rijnmond

Omroep Zeeland

Inderdaad 8 stuks

Provincie Branbant haal ik hier uit.

Gelderland, Limburg, Zeeland en Zuid Holland grenzen hieraan.

Als hij in Gelderland had gewoond, dan hij hij RTV Utrecht en RTV Oost gehad  

Zeeland, TV West en TV Rijnmond had hij dan niet gehad.

P.S.

Ik ben ook voorstander om alle regionale zenders aan iedereen aan te bieden.

Nu hebben sommige er heel veel en sommige er heel weinig. (net in welke provincie je woont. 

Zelf kijken wij bijna nooit naar de regionale zenders, maar er zijn heel veel mensen die het heel erg graag zien.😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 20, 2025

Ik heb m'n antwoord hierboven mbt TDN ook al aangepast na nader vergelijk met mijn lijst.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/regionale-omroepen-bij-kpn-v-a-4-juli-2017/

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

@joop2011 ​@Rowi. Jullie zijn scherp. Het is Noord-Brabant. Ik dacht nooit aan de regel omliggende provincies, omdat we geen Utrecht of Rijnmond ontvangen, terwijl Dordrecht direct grenst aan NB en de kleinste afstand tussen NB en Utrecht is 4,58 km tussen de twee punten (51.820991, 5.000317) en (51.858749, 5.026838).

De rede voor mijn niet-interesse aan regionale omroep (zelfs voor omroep Brabant) is de eindeloze herhaling

Gids van Omroep Brabant op een zaterdag

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • December 20, 2025

Ik denk dat die kosten enorm meevallen om alle regionale  en ve lokale televisie zenders door te geven. Ziggo en Odido zouden het vast niet doen als het ze veel zou kosten. KPN is gewoon veel te star en gierig hierin.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • December 20, 2025

Ja, deze kosten staan er weer los van. Net even goed doorgelezen.

• KPN houdt zich aan dit wettelijk minimum om de kosten laag te houden.

Dan zou de mediawet aangepast moeten worden. Dat zie ik niet zo gauw gebeuren.

Op naar de NPO Start app dan maar volgend jaar.