Skip to main content

Hier mogen jullie wensen droppen voor nieuwe radio- en TV-zenders in 2026

• December 14, 2025
  • 123 reacties
  • 1788 keer bekeken

Toon eerste bericht

123 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 2, 2026

Geluidsprocessing mag iets beter. Het mag van mij wel iets voller en warmer klinken. Dit is iets wat bij Top 40 TV zelf ingeregeld moet worden.

Ik weet niet wie (KPN of Top40TV) en hoe sterk de compressie toepaste, maar het is te veel. Vergelijk een stuk van dit zender met een clip van Youtube, er zijn wereld van verschillen. 

HD kwaliteit is zichtbaar minder. Meer artefacten en dus slechter beeld bij snelle bewegingen.

Dit is geen native HD maar opgeschaalde SD. Dat kan je zien indien je een stuk opneemt en downscaled naar 720p en weer upscaled naar 1080p. De kwaliteit van het resultaat (na 2 conversies) is zelfde dan de oorspronkelijk video. De resolutie van de bron zou 720p of zelfs 576p zijn. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • January 2, 2026

Wat betreft Top 40 TV : Ik heb inmiddels van een moderator begrepen dat volgende week deze zender omgezet gaat worden naar volledig HD. Even geduld dus nog…….

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • January 2, 2026

Niet echt een nuttige aanvulling vind ik

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • January 2, 2026

Wat betreft Top 40 TV : Ik heb inmiddels van een moderator begrepen dat volgende week deze zender omgezet gaat worden naar volledig HD. Even geduld dus nog…….

Dat zijn goede berichten om te horen.

Wat mij betreft mag TV Oranje, 192TV en SlamTV dan ook omgezet worden. Deze hebben ook hetzelfde probleem. Lagere kwaliteit enz....

• January 2, 2026

Komt deze zender ook bij Solcon?

Heeft Solcon het pluspakket dan wel anders waarschijnlijk niet.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • January 2, 2026

Hij zit ook bij Solcon zie ik

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 2, 2026

Dat omzetten van Top 40 TV naar HD geldt alleen voor de i-TV ontvangers. Daar is nog SD omdat 100 % NL zo werd doorgegeven.  ( ​@Noordzee )

Via de andere kanalen is ie al in HD: TV+ ontvangers, smart-tv app, tv.kpn.com, smartphone, tablet. 

Veel clips zijn uit de oude doos. Dus slechter dan wat we nu zelfs van SD gewend zijn! Let op het logo. 😉

• January 2, 2026

Veel clips zijn uit de oude doos. Dus slechter dan wat we nu zelfs van SD gewend zijn! Let op het logo. 😉

Dat was inderdaad mijn gedachte ook toen ik alle reacties zo las. Dan wordt het oorspronkelijke materiaal gebruikt. Zonder dat dit digitaal is geremasterd. Dat zie of zag je ook op het kanaal ONS. Op grotere tv's zal dat helemaal opvallen. Persoonlijk zie ik weinig nut van een muziekvideo's kanaal, muziek luister ik via de radio. Maar uiteraard is het de liefhebbers gegund.

JG van Straten
Topper
Forum|alt.badge.img+1

Jammer is dat er 3 zenders stoppen en er ook 3 plekken leeg zijn. KPN zal er goed aan doen om deze 3 plekken op te vullen met andere zenders. Bijvoorbeeld 2 muziekzenders en 1 kinderzender. MTV 80s vinden wij toch een gemis, maar we hebben nog “Now 80s”. Mijn zwager en zus -Ziggo klant- hadden het over het verdwijnen van MTV 80s, en ook bij Ziggo geen vervanging. Dat 100% TV onderdeel van Stingray was wist ik niet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 2, 2026

Dat was inderdaad mijn gedachte ook toen ik alle reacties zo las. Dan wordt het oorspronkelijke materiaal gebruikt.

Nee, ook bij clips uit 2025 ziet men duidelijk dat het niet HD is, als men ongeveer 1m voor de scherm zit, zijn de pixels te tellen.

Persoonlijk zie ik weinig nut van een muziekvideo's kanaal, muziek luister ik via de radio.

Een muziek kanaal moet 2 hebben, om kijkers te trekken. Goede video kwaliteit om hun aan de scherm te binden en goede audio kwaliteit om hun te laten blijven luisteren. Als deze 2 allebei van mindere kwaliteit zijn, zijn geen grond voor muziekliefhebber om bij deze zender te blijven. Er zijn genoeg alternatieven, Youtube of Spotify of radios.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 2, 2026

Weer een overzichtje. Al zijn er sinds pagina 3 geen nieuwe suggesties zover ik kan zien.

(NIEUW) = Nieuw ten opzichte van vorige (zijn er dus niet)

Inmiddels in dit topic. En mogelijk voor kpn.

TV:

laatste binnenkomer, hieronder benoemd:

192tv 60's, 192tv 70's en 192tv 80's

4k zenders ➡ pluspakket 

ESPN UHD ➡ ESPN Compleet 

BBC 3 en 4 (meermaals alweer)

RTE (Ierland)

Alle regionale tv zenders - komen beschikbaar in de op de TV+ box/soundbox aanwezige app NPO start. Via dezelfde app in de Arris worden live streams niet ondersteund.

TV5 (meermaals)

TVE (meermaals)

RAI 1

SBS Classics. Tip: gratis te zien via gratis app KIJK. Gebruik zoeken, vul sbs in en dan is het één van de opties.

Schlager TV 

Nashville TV 

NDR pluspakket-> basispakket 

Story Zoo and Friends (vh Pebble tv) 

Moonbug 

RADIO:

Regionale radiozenders 

JOE (meermaals) (op TV+ box Google knop en zeg Joe Nederland)

Radio Noordzee, 100 % Nederlands (meermaals)

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • January 2, 2026

Er zijn drie nieuwe 192TV zenders beschikbaar in HD.

192TV 60s*

192TV 70s*

192TV 80s

Delta geeft deze zenders door in HD sinds 1 januari 2026. 

Gaat KPN deze zenders ook toevoegen aan zijn zender aanbod? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 2, 2026

Goeie ​@Wewa . Was nét iets te vroeg dus met het lijstje. Ik voeg ze nog even toe aan het laatste overzichtje.

Cyril010
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • January 2, 2026

ik zou graag een Brits pakket zien, wil er eventueel extra voor betalen. In dat pakket dan zenders zoals ITV, channel 4 & 5. en de ontbrekende BBC zenders.

Ook een pakket met amerikaanse zenders zou top zijn

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 2, 2026

Helaas zijn de Britse commerciële zenders niet mogelijk en ook niet toegestaan kvoor distributie via kabelnettten. Nu ze uit de EU zijn ook schier onmogelijk ​@Cyril010 . Het kost die zenders veel extra aan rechten en de rest van Europa is hun target (denk ook aan reclame) niet.

Je kunt, en mag, ze wel ontvangen via een eigen schotel. 

BBC 3 en 4 zou nog kunnen.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • January 2, 2026

Dat omzetten van Top 40 TV naar HD geldt alleen voor de i-TV ontvangers. Daar is nog SD omdat 100 % NL zo werd doorgegeven.  ( ​@Noordzee )

Ik ben dan benieuwd of er nog een verbetering komt voor TV+ volgende week naast i-TV. Komt er geen verandering dan geldt nog steeds mijn bericht dat dit niet de optimale doorgifte is.

De huidige clips van de afgelopen jaren zijn in HD en zijn ook te zien bij Top 40 TV.

We hebben nog een multicast stream over van vorig jaar 😊 MTV 00s was in SD, maar werd met een multicast stream doorgegeven van 7mb/s. Wie weet volgende week.…

Die 192TV zenders zouden inderdaad geen verkeerde beslissing zijn om ook doorgegeven te worden door KPN.

• Nieuwkomer
  • January 4, 2026

Het is slecht te verteren dat Stingray Classica is vervangen door Xite Klassiek. We hebben nu weer een klassieke muzak zender erbij die niets extras oplevert naast bijvoorbeeld het radioprogramma Alleen Klassiek. het is alleen nog slechter met veel neppe natuurbeelden. Geen programmering, geen opera's, geen goede concerten en al helemaal geen uitdagende vernieuwende klassieke muziek. Dit alles is een behoorlijke verarming omdat het ook verder nergens te vinden is. Waardeloos!

Zeer gewenste tv-zenders aanvulling, of eigenlijk de vervanging van de opgeheven MTV-themazenders;
192TV-60’s, 192TV-70’s en 192TV-80’s
En natuurlijk de radio-zender JOE.fm. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 5, 2026

Heel fijn 👌 dat je ze nog een keer noemt, ​@Addy Verbakel . Ze staan al in de laatste samenvatting op pagina 3.

Maar zenders mogen best vaker aangehaald. KPN leest hier mee en dat geeft “een zekere urgentie".

Maar zenders mogen best vaker aangehaald. KPN leest hier mee en dat geeft “een zekere urgentie".

Daarom plaatste ik mijn bericht ook 😉

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • January 11, 2026

Is Top40 TV al naar HD gegaan op de i-TV ontvangers? Ik zie op de TV+ box nog geen veranderingen en nog steeds een slechte, magere 4 a 5 mb/s met unicast stream.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 11, 2026

Ik zie op TV+ een goed HD logo bij Top40. Misschien niet 1080p 7,2 Mbps maar goed genoeg. Ik denk eerder dat de zender zelf iets afknijpt, want elk bitje op de Mediagateway kost geld.

Via i-TV zie ik nog een wazig logo en is het nog SD. Dat geeft de zender informatie op dat kanaal ook aan op m'n moeders Arris VIP5202. 

Artefacten zie ik nergens. 

Via Arris (niet aan te gluren ten opzichte van TV+)

En via KPN TV+ (app)

En nogmaals, zie vooral het logo. Bovenkant T bijvoorbeeld bij TV

Via Arris 

En via TV+

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • January 12, 2026

Ik zie op TV+ een goed HD logo bij Top40. Misschien niet 1080p 7,2 Mbps maar goed genoeg. Ik denk eerder dat de zender zelf iets afknijpt, want elk bitje op de Mediagateway kost geld.

Via i-TV zie ik nog een wazig logo en is het nog SD. Dat geeft de zender informatie op dat kanaal ook aan op m'n moeders Arris VIP5202.

Ik zie ook aan de online meting op de Fritzbox dat via de smart TV+ app de bitrate van Top40 TV iets hoger ligt dan via de TV+ box. Dat zou normaal niet de bedoeling zijn.

Er moet in ieder geval nog wel wat aan de stream gesleuteld worden.