Skip to main content

Hier mogen jullie wensen droppen voor nieuwe radio- en TV-zenders in 2026

• December 14, 2025
  • 3 reacties
  • 38 keer bekeken

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32

In dit topic mag iedereen wensen plaatsen voor aanpassingen in 2026 wat betreft het zenderpakket dat KPN aanbiedt aan de klanten.

Het staat jullie in dit topic ook vrij om hierover te discussiëren, waarbij dan wel rekening te houden met de huisregels.

Dit topic geldt zowel voor KPN TV(+) als voor Digitenne. 

Het zou mooi zijn als je jouw voorstel voor een nieuwe zender wilt argumenteren. Het is ook mogelijk om zenders te noemen die KPN wel kan verwijderen. Tenslotte is een zenderpakket met vele honderden zenders voor velen veel te veel en de kosten zullen dan ook de pan uitrijzen. 

Verder een paar belangrijke zaken die regelmatig terugkomen in dit soort topics: 

Voor buitenlandse commerciële zenders als bijvoorbeeld ITV, VTM en TCM heeft KPN geen mogelijkheid om die zenders door te geven omdat er geen rechten zijn voor doorgifte in Nederland. Het heeft dan ook geen zin om deze zenders te noemen.

Buitenlandse publieke zenders als bv TV5, RAI UNO, TVE, BBC Three en BBC Four worden regelmatig genoemd in dit soort topics. Dit mogen jullie zeker blijven doen in dit topic, maar realiseer je dat deze zenders voor KPN kostbaar zijn om door te geven. Die kosten worden dan doorberekend aan de klanten en daar zit een grens aan. KPN baseert dit soort keuzes aan de hand van onderzoek naar de populariteit van een zender.

Ik citeer hieronder ​@TvG2016:

Eerlijk gezegd is het aanbod van KPN binnen de mogelijkheden al vrij uitgebreid. Alleen zenders als BBC 3, BBC 4, TV5, RAI Uno en TVE ontbreken. Maar dat zijn nu juist de zenders die veel geld kosten om door te geven aan klanten. Hierbij wordt een commerciële afweging door KPN gemaakt. Dit mede op basis van kijkminuten en kijkgedrag bij eerdere doorgifte. Klanten (zeker die niets met deze zenders hebben) gaan natuurlijk klagen als het tv-abonnement plots €2,50 od 5 euro duurder  wordt. 

Met betrekking tot de laatste ontwikkelingen op het gebied van tv zenders, wil ik iedereen sowieso ook nog even wijzen op het topic KPN TV Nieuws en Aankondigingen.

Verder is het handig om ook de rol van de KPN-medewerkers te benoemen met betrekking tot dit onderwerp.

Moderator Marcia scheef een paar jaar geleden: 

Ik merk dat de insteek van het topic toch nog wat verduidelijkt kan worden. Het is voor de community goed om een plek te hebben waar we kunnen kletsen over welke zenders wij graag in het pakket zouden hebben (SWR 🙋🏼). Wat mij betreft is dit topic daar de perfecte plek voor. 

Als wij, moderators, contact hebben met het TV team, wat we op geregelde basis hebben, dan wordt dit gesprek ook geregeld gevoerd. Naast andere feedback die we van jullie krijgen over de tv-ontvangers, de apps etc. Het gebeurt wel eens dat er expliciet gevraagd wordt naar welke ideeën onze klanten hebben over zenders, maar wij vragen zelf ook wel eens (bijvoorbeeld bij TV5) na of er al concrete plannen zijn. Deze gesprekken voeren wij ook met de collega's van marketing en content. Zij bepalen welke zenders we gaan introduceren. Het is niet zo dat we wekelijks/maandelijks een meeting hebben over de zenders die onze klanten graag willen zien, om het even plat te zeggen. Er is geen lijst waarop geturfd wordt hoe vaak een bepaalde zender wordt besproken. Naast jullie feedback via de community, zijn er namelijk ook andere manieren om de wensen van onze klanten in kaart te brengen. Denk hierbij aan onderzoek, het klantenpanel, de nieuwsbrief, zoekhits via Google etc. Specifieke informatie of updates hierover kunnen we niet geven. Je kunt je voorstellen dat dit heel concurrentiegevoelige informatie is.

Lang verhaal kort: we hebben voortdurend contact met verschillende afdelingen binnen het bedrijf over alles wat met tv van KPN te maken heeft. Je mag er dan ook vanuit gaan dat zo goed als al jullie feedback op een bepaald moment besproken wordt. Mochten er weer zenderwijzigingen aankomen, dan laten we dit, zoals jullie van ons gewend zijn, natuurlijk via de community en andere kanalen weten. En we nemen de wens van onze klanten zeker mee in de keuzes die we maken.

bron: 

Onze manager Shyrin schreef in november 2025 dit: 

Het klopt dat niet iedere wens direct (of überhaupt) gerealiseerd kan worden en dat kan soms frustrerend zijn (Joe, hallo?!) 
Tegelijkertijd is het wél zo dat dit soort topics waardevol zijn. Niet omdat ze één-op-één tot nieuwe zenders leiden, maar omdat ze inzicht geven in wat onze klanten belangrijk vinden, welke trends er spelen en waar veel vraag naar is.

Er zijn in het afgelopen jaar zenders toegevoegd waarbij klantfeedback heeft meegespeeld (zoals Filmbox of Top 40 TV, Tukker FM of Radio Hitzzz bijvoorbeeld of het omzetten van bepaalde zenders van SD naar HD), maar lang niet alles is altijd mogelijk. Dit kan te maken hebben met rechten, kosten, distributiedeals, keuzes in het totale zenderaanbod en wie weet wat allemaal nog meer. Ik zit (helaas) niet aan de onderhandelingstafel, dus ik weet niet wat de afwegingen en mogelijkheden zijn. Maar dat betekent niet dat feedback genegeerd wordt, maar wel dat er grenzen zijn aan wat haalbaar is. Wij kijken graag mee en zorgen ervoor dat de feedback wordt doorgegeven.

bron: 

Genoeg geschreven, nu mogen jullie hieronder jullie wensen kenbaar maken. 

3 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 15, 2025

BBC 3

BBC 4

RTE (Ierland)

Eventueel in een Engels pakket (met extra kosten voor degene die alleen dit pakket nemen).

Add Ons via KPN.

Indien mogelijk.

Is ook erg handig als je alles via 1 factuur wilt hebben.

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • December 15, 2025

Op dit moment vind ik de radio en TV aanbod van KPN voldoende. 

Maar op de KPN TV + box kun je ook talloze apps vinden waar je tientallen radiostations uit de hele wereld kunt ontvangen, waaronder alle nederlandse radiostations en Joe FM die erbij zit. En op NPO start kun je straks ook alle regionale omroepen vinden met live TV erbij. 

Verder moet kpn alle zenderpakketten en de kanaalnummers van radio en TV zenders opnieuw rangschikken of herindelen. En KPN moet ook de streamingsdiensten onder de loep nemen. Want de streamingsdiensten vragen erg hoge abonnements prijzen. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • December 15, 2025

Op dit moment vind ik de radio en TV aanbod van KPN voldoende. 

+1 😅

Verder moet kpn alle zenderpakketten en de kanaalnummers van radio en TV zenders opnieuw rangschikken of herindelen. En KPN moet ook de streamingsdiensten onder de loep nemen. Want de streamingsdiensten vragen erg hoge abonnements prijzen. 

Interessant punt ​@Frans123! Ik ben even nieuwsgierig: kun je iets meer toelichten waarom je een herindeling van zenderpakketten en kanaalnummers zou willen zien?

En wat bedoel je precies met het onder de loep nemen van streamingdiensten, en welke rol zie jij daarin voor KPN?