Skip to main content

wij hebben 3 tv's. 1tv staat beneden bekabeld met utp 6. 

2 tv's staan boven en werken doormiddel van devolo  deze zijn niet stabiel veel storing

Dit komt omdat de woning al ouder is (1985)

Nu wil ik 1 kabel naar boven leggen en boven splitsen naar de 2 tv's .

Mijn vraag is nu wat moet ik nu gebruiken een splitter of een switch en welk merk is

Het beste.

Of kan ik beter 2 kabels naar boven leggen.

Mvgrt 

 

 

 

Geen splitter, maar een switch die IGMP-snooping ondersteunt @hendrik.k . Zie onderstaand voorbeeld in de KPN thuiswinkel:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/tv/

Dan heb je aan 1 netwerkkabel voor naar boven genoeg plus 2 kabels naar elke tv-decoder.

 


@hendrik.k 

 

Welke KPN tv decoders heb je?

 

DVS (de Devolo's) adviseer ik niet om te gebruiken.

Dat is vragen om problemen.

Omdat het 230 volt netwerk steeds meer verstoring heeft en hier eigenlijk ook niet voor is gemaakt.

 

Vaste UTP kabels is het beste.

CAT5E is ruim voldoende, Cat6 kan ook.

CAT7 en Cat8 heb ik elders op het forum gelezen dat dat bij tv problemen kan geven (voor internet geen probleem).😉

 

Je kan coax kabels vervangen door UTP kabels. 

 

Deze switch, kan je o.a. kopen via KPN, Bol.com, etc.. is een goede switch. 


De dvs 200 (MT 2360) is ruim 10 jaar oud en voldoen tegenwoordig zeker niet meer.

Bekabeld is het beste. 


Het lijkt me het makkelijkste om vanaf het modem één kabel naar boven te trekken en die aansluiten op een netwerk switch en vanaf de netwerk switch een kabel naar de beide tv ontvangers. Er zijn dan drie netwerkkabels nodig, cat 5e volstaat maar mocht je in de kamers boven nog andere apparatuur willen aansluiten, dan kan je daar ook nog een netwerk switch plaatsen. 

Goede netwerk switches zijn de TP-Link SG105E of de wat duurdere Netgear GS105E. Op de switches hoef je verder niets in te stellen. 

Succes!


Joop 2011 ik 3 ontvangers 5202


Ik ben er nog niet helemaal uit, want ik heb er niet zoveel verstand van.

Berteman zegt een kabel naar boven daar splitsen met een switch naar 2 tv 's , maar kan ik dan 

Op 1 tv bv. Disney plus kijken en op de andere tv bv hbo max kijken  is dat niet teveel voor die kabel en switch (misschien een hele domme vraag).

Of kan ik beter 2 kabels  naar boven brengen voor iedere tv 1 apart.

Of ik nu 1 kabel moet trekken of 2 maakt niet veel uit in het werk

heb een abonnement. Dsl 200 mb.(pairbonding) gemeten snelheid via.speedtest kpn 

Download  196 mb upload 57 mb.(misschien heeft dit er niets mee te maken)

Mvgrt. 


@hendrik.k 

 

Ja dat kan altijd.

En het beste is inderdaad zoals @Berteman zegt.

1 UTP kabel naar boven.

En vanuit daar met een (juiste) switch en UTP kabels naar de Arris VIP 5202 en eventueel de tv.

De switch moet IGMP snooping ondersteunen (hebben), ik heb de Netgear GS105E (die E erachter is heel erg belangrijk). 

 

Je download en upload is ruim voldoende. 


Op 1 tv bv. Disney plus kijken en op de andere tv bv hbo max kijken  is dat niet teveel voor die kabel en switch (misschien een hele domme vraag).

Geen probleem. Er kan tot 1000 Mb/s door 1 CAT 5e kabel. Je hebt een abonnement met bijna 200. Een HD zender bij kpn is 7,2 Mb/s. En de 1 tot en met 10 zijn 14,2 Mb/s.


@hendrik.k, één kabel naar boven en vandaar met een switch en kabel naar de beide  tv ontvangers kan prima: je kunt dan onafhankelijk van elkaar naar beide televisie kijken en ook naar verschillende zenders of streamingdiensten. 

Twee kabels vanaf het modem naar boven (één voor elke televisie ontvanger) kan natuurlijk ook en is misschien ook makkelijker. De switch werkt op stroom en daarom heb je nog wel een stopcontact nodig. 

Je internetverbinding kan drie ontvangers aan, dat is geen probleem.