Skip to main content

Goede dag, ik heb een vraag betreffende het aansluiten van een B&O BeoSound 4.

We hadden radioaansluiting en tv aansluiting via een coax kabel.

Wij wonen in een appartement en hebben zins kort gasvezelkabel gekregen.

De coax kabel is verdwenen en hebben nu een utp kabel.

We hebben een Sagemcom KPN Box 12 gekregen en een KPN ontvanger Arris vip 2952 v2.

Alles is aangesloten en werkt maar we hebben 1 probleem met het aansluiten van de B&O,

deze heeft alleen een AUX  in en out aansluiting.  We hebben de B&O nu aangesloten met een kabel op AUX in naar Jack 3.5 mm hoofdtelefoon aansluiting van de TV ( Panasonic TX49GXF937) .

We kunnen nu via de TV radio luisteren op de boxen van de B&O installatie.

De TV moet wel aanstaan anders hebben we geen geluid.

IK weet niet of dit de juiste manier is, we vinden het jammer dat we de TV aan moeten zetten om radio geluid op de B&O te krijgen.

Nu zag ik de er op de Arris vip 2952 v2 nog een Scart aansluiting zit. Is het mogelijk om via deze aansluiting naar AUX in te gaan via een kabel Scart/AUX.

De AUX in en out zijn een rode en witte tulp stekker.

Ik hoop dat het verhaal enigszins duidelijk is en bij voorbaat dank voor u aandacht.

Met vriendelijke groeten,

Commer

 

 

Hallo @Commer je kunt de B&O rechtstreeks aansluiten op de analoge of digitale aansluiting van de TV-decoder van KPN met de juiste kabel. Dan hoeft de tv niet aan te staan. De Scart-aansluiting gaat niet werken.

 


Hallo Jan, hoe simpel kan het zijn. Ik heb de juiste kabel op de juiste aansluiting gedaan op de TV decoder en het werkt. Bedankt voor je snelle reactie. Gr. Commer


Hallo @Commer , goed om te lezen dat het werkt en graag gedaan uiteraard.

 


Dag Commer,

ik heb dezelfde situatie en B&O en het is mij tot nu toe niet gelukt.

gebruik je nu een coaxkabel tussen decoder en beosound 4.En hoe switch je nu van zender ? Via de beosound 4?

 

hoorgraag hoe jij het nu technisch hebt opgelost.

 

groet

Martin


Nog even een toevoeging. Ik heb decoder hmb2260v2. Misschien kan Jan D Wijsgeer  zonodig adviseren.


Hallo, Ik heb een Arris vip2952v2 decoder.

Aan de achterkant van deze decoder zit een 3.5 mm jack aansluiting die ik heb aangesloten met een witte en rode tulp aansluiting op de aux in van de B&O. De zenders van de radio kies ik met de afstandsbediening van de decoder. Succes er mee. Gr. Commer

 

 

 

 

 

 

 


Dank Commer,   Ik ga het proberen.

groet

Martin


Achter op de b&o rood / witte tulp @Martin 1952 ? Dan zou deze tussen de kpn ontvanger en je audio moeten kunnen. Net als bij @Commer .

 


Dank Peter G,

 

De beosound 4 heeft maar 1 aux ingang. en die wordt al gebruikt voor het geluid van de TV.   Ik moet die aansluiting regelmatig ook voor andere ingangen gebruiken en dat is al lastig, omdat ik daarvoor de Beosound moet optillen.  De uit en ingangen zitten namelijk in de voet van de Beosound.   Design is daardoor mooier maar gaat ten koste van gemak. 

Ik had gehoopt de coax ingang te kunnen gebruiken. Maar helaas.  


Als er een coax ingang is, kun je de optische uitgang gebruiken met een converter. Heb ik ook lang gebruikt op mijn oude denon versterker. 

Ik weet niet of de arris optisch heeft? 

Uiteindelijk krijg je dan ook beter geluid, kan zelfs met dan stereo zijn.

 

Even gekeken bij b&o, maar als ik het goed zie is de coax en antenne ingang, geen digitale ingang. 

Dus gaat niet werken... Sorry voor de verwarring.. 

 


@Martin 1952 . Via de aansluiting van de ontvanger van kpn heb je ook gelijk het geluid van de tv zenders natuurlijk. Niet alleen de radio zenders.

De coax aansluiting op de beosound is alleen een uitgang. Voor de ingebouwde dvd-speler naar een TV.

Ik zou er zoiets 👇 op aansluiten, Martijn. Met een stukje snoer de voet in naar de AUX. Dan maak je er 3 ingangen van en hoef je niet steeds de voet in te duiken.

https://www.onlinekabelshop.nl/hq-3-poorts-audio-video-schakelaar

Dit zeggen ze daar ook nog eens over de AUX ingang:
Met de Aux aansluiting waar u uw externe digitale radio ontvanger op kan aansluiten om digitale radiozenders te ontvagen!

Onvagen???? Ontvangen zullen ze bedoelen ha ha.

En was dat dingetje echt zo duur??? Daar staat € 2200,00 . Dat je dat betaalt voor zo weinig opties.

 

Ik heb B&O nooit wat gevonden. Door het design vergaten ze het praktisch gebruik. Verder ben ik bij heel wat bezitters van zo'n apparaat geweest waar de ingebouwde cd/dvd-speler allang stuk was. En met een losse erop is dan die éne extra ingang ook al bezet.

DIT bedoel ik. Design ten koste van gebruik. Neemt bovendien zo onnodig veel ruimte in t.o.v. de grootte. Laat de voet weg en….


Als er een coax ingang is, kun je de optische uitgang gebruiken met een converter. Heb ik ook lang gebruikt op mijn oude denon versterker. 

Ik weet niet of de arris optisch heeft? 

Uiteindelijk krijg je dan ook beter geluid, kan zelfs met dan stereo zijn.

 

Even gekeken bij b&o, maar als ik het goed zie is de coax en antenne ingang, geen digitale ingang. 

Dus gaat niet werken... Sorry voor de verwarring.. 

 

Jammer, was anders een mooie oplossing geweest. Dank


@Martin 1952 . Via de aansluiting van de ontvanger van kpn heb je ook gelijk het geluid van de tv zenders natuurlijk. Niet alleen de radio zenders.

De coax aansluiting op de beosound is alleen een uitgang. Voor de ingebouwde dvd-speler naar een TV.

Ik zou er zoiets 👇 op aansluiten, Martijn. Met een stukje snoer de voet in naar de AUX. Dan maak je er 3 ingangen van en hoef je niet steeds de voet in te duiken.

https://www.onlinekabelshop.nl/hq-3-poorts-audio-video-schakelaar

Dit zeggen ze daar ook nog eens over de AUX ingang:
Met de Aux aansluiting waar u uw externe digitale radio ontvanger op kan aansluiten om digitale radiozenders te ontvagen!

Onvagen???? Ontvangen zullen ze bedoelen ha ha.

En was dat dingetje echt zo duur??? Daar staat € 2200,00 . Dat je dat betaalt voor zo weinig opties.

 

Ik heb B&O nooit wat gevonden. Door het design vergaten ze het praktisch gebruik. Verder ben ik bij heel wat bezitters van zo'n apparaat geweest waar de ingebouwde cd/dvd-speler allang stuk was. En met een losse erop is dan die éne extra ingang ook al bezet.

DIT bedoel ik. Design ten koste van gebruik. Neemt bovendien zo onnodig veel ruimte in t.o.v. de grootte. Laat de voet weg en….

Die schakelaar lijkt me wel een goede oplossing en ook goedkope oplossing. dank daarvoor.

 

B&O is altijd mooi en blijft mooi.  Heeft inderdaad ook nadelen.  Gelukkig dat niet iedereen dezelfde smaak heeft.  Dan zou het wel erg saai worden🦧


Zo'n switch voor de audio ingang is inderdaad heel handig. Ook als ingangen niet goed toegankelijk zijn. (je gebruikt voor audio dan alleen de rode en witte rca).

Ik ga niet zozeer af op design. Wat ik overigens ook onpraktisch vind, maar dat geef je zelf al aan.

Maar meer wat je krijgt t.o.v. de prijs aan bijvoorbeeld aansluitingen e.d. En het type aansluiting. B&O heeft bijvoorbeeld veel te lang vastgehouden aan de DIN aansluiting terwijl er al lang RCA was.

En ik heb ooit iemand met een B&O televisie geholpen die via een losse decoder naar FilmNet wilde kijken. We wisten gewoon beiden de tv niet op de extra ingang te krijgen!

Helaas heeft B&O oogkleppen voor het praktisch gebruik, maar niet voor design en prijs…. ! Als design en praktisch gebruik nou eens hand in hand gingen, zou ik ook wel over de prijs komen. 


Dat je die TV niet op die ingang kreeg zegt misschien wel wat over de kennis (filmnet, hoe lang is dat geleden?). Heb je trouwens wel een idee waarom B&O aan die din pluggen vasthield? Nou, de meeste waren 7 of 8 polig en daar liepen kabels doorheen voor bediening zodat alles op een AB kon gaan en een apparaat in het zicht hoeft te staan. Dat is iets wat de meeste merken nu nog steeds niet fatsoenlijk kunnen, zie het continue gezeur met de KPN ab en de vele merken wat niet samengaat (en daar wil ik KPN niet de schuld van geven, wat moeten die als er weer een een boot met meuk aankomt?) Dat je wat tegen B&O hebt, is je goed recht, maar helaas staat dat toch op een hoger nivo als een 5x100 watt versterker…… en om dat iedere keer weer uit te dragen, dat is knap vermoeiend. En oogkleppen, zet ze zelf eens af.


Over mijn versterker en het uitgangsvermogen heb ik het al bijna een jaar niet meer gehad. Ook in dit topic niet genoemd.

Dus omdat er steeds weer bij te halen, @beosound100 . Raar hoor. Oogkleppen? Ik heb 't alleen over prijs / mogelijkheden verhouding. Daarin vind ik B&O totaal tekort schieten. Je betaalt te veel voor te weinig.

En design? Ik ga niet naar m'n geluidsinstallatie zitten staren. Evenmin naar m'n tv als ie uit is.

En kennis? Ik ging toen al zo'n 20 jaar om met tv's met een afstandsbediening. Een knop voor bronkeuze kon ik toen (dat was inderdaad dit 15 jaar geleden) niet vinden op de afstandsbediening van B&O televisie.

Maar goed. We zijn het in ieder geval eens dat we het oneens zijn. Dat is al een resultaat.

En bij deze 😎 → 🙂.


Op mijn vraag zijn goed oplossingen gegeven, dank daarvoor.

 

Jammer is dat er hierdoor ook gekissebis over persoonlijke onderwerpen s ontstaan. Ik vond het zelf heel vervelend en dat zullen meer lezers wel vinden. Meningsverschillen zijn er altijd maar laat elkaar in waarde.

Nogmaals bedankt voor de oplossingen en ik kan nu tot de uitvoering overgaan.

 

Groet Martin

   Â