Skip to main content
Beantwoord

Hoe gebruik ik een proxy in de Soundbox?

• October 16, 2025
  • 22 reacties
  • 203 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Hallo,

Hoe gebruik ik een proxy in de soundbox?

Wat moet ik daar invullen?

Beste antwoord door joop2011

Eigenlijk is het antwoord simpel. Werkt niet.

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en de soundbox en ook de oudere KPN tv ontvangers werken alleen op je eigen KPN netwerk (ook niet op het gastnetwerk).

En zoals ik al las, wordt al aangegeven dat de KPN tv ontvanger goed beschermd is. 

Dus op een ander netwerk, Proxy, VPN, etc. werkt de KPN tv ontvanger niet.

22 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 16, 2025

Of heb ik aan ESET Smart tv Security genoeg?

• October 16, 2025

Wat wil je bereiken? Wat is je doel?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 17, 2025

Hallo Marlon92 sorry voor mijn late reactie,ik speel graag op SAFE,ik hoef geen troep op mijn spullen.

Gebruik goede beveiligingen.

Voorkomen is beter dan genezen,niet?

Want dan kost het meestal geld.

Heb nu ook de Microsoft Pc Manager gedownload.

Via Techspot,en dan de Final versie.

Let wel,deze is Engels,nog niet uit in Europa en Nederland.

Deze kun je ook automatisch instellen,maakt geheugen vrij en ruimt af 1gb troep op.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025

Altijd goed om jezelf te beschermen ​@Uit Meijel! Wat wel goed is om te weten dat een Proxy niet persee je computer of apparaat veiliger maakt. Dit is vooral een marketing truc vanuit VPN bedrijven. Ook met VPN aan kan je op een sketchy site een virus binnenhalen en downloaden. 

Hier kan dan wel weer een virusscanner (die soms ook meegeleverd wordt met de VPN) wel verschil maken. Echter heb je dat niet nodig voor de KPN TV+ box (DIW7022) en Soundbox (VSB3918), omdat deze Play Protect gecertificeerd zijn. Hierdoor moeten ze al aan strenge beveiligingseisen voldoen en worden eventuele lekken al heel snel gedicht. 

Als je zelf dus geen APKtjes sideload en alleen vanuit Google Play Store app's download, is het risico al super laag. ​@Erik van KPN heeft er hier al eens wat over gedeeld: 

Je zou eventueel nog wel een eigen DNS server kunnen gebruiken, zoals piHole. Op die manier kan je specifieke domeinen blokkeren voor tracking. Maar dat is dan meer vanuit privacy.

• October 18, 2025

Je hoeft geen troep op je pc. En vervolgens ga je zoiets als "Microsoft Pc Manager" installeren. Waarom? Als je geen troep op je pc wilt, installeer dan ook geen troep op je pc.

Proxy heeft niets met veiligheid te maken ofzo. Het is iets wat er standaard vanuit Android TV in zit.  Maar je kunt het niet eens gebruiken, want tv van KPN zou dan niet meer werken.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • October 18, 2025

Lees proxy=vpn, totaal overbodig iets voor consumenten.

Gewoon de standaard instellingen van KPN gebruiken i.c.m. de gratis licentie KPN Veilig en je zit goed ​@Uit Meijel 

• October 18, 2025

Lees proxy=vpn

Niet helemaal. Bij VPN is het verkeer versleuteld. Bij een proxy niet denk ik. Proxy is volgens mij al heel oud en word bijna niet meer gebruikt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 18, 2025

Proxy kan ook simpel betekenen, een alternatieve DNS server (DNS proxy)

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 18, 2025

Hallo mensen,bedankt voor al jullie reacties!

Die Pc Manager is wel goed,het is een bundel van wat er op je pc staat,alleen hoef je dan  niet alles apart op te zoeken en staat het in 1 overzicht.

En loopt automatisch.

Op de tv heb ik die Google beveiliging voor apps en eset smart tv security.

In de box12 staat proxy standaard aan.

Op de laptop Windows auto proxy-Windows11-Pro.

360 Total security Premium.

Windows Defender doet soms een automatische scan.

Eset Online Scanner.

Windows Programma voor het verwijderen van gevaarlijke software.

Goed gemoed.

Op een Motorola G14 eset mobile.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • October 18, 2025

Eigenlijk is het antwoord simpel. Werkt niet.

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en de soundbox en ook de oudere KPN tv ontvangers werken alleen op je eigen KPN netwerk (ook niet op het gastnetwerk).

En zoals ik al las, wordt al aangegeven dat de KPN tv ontvanger goed beschermd is. 

Dus op een ander netwerk, Proxy, VPN, etc. werkt de KPN tv ontvanger niet.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 18, 2025

Ik gebruik ook nog automatische hardware eigenschappen,die verandert iedere keer.

En in Defender alle Exploit opties.

En Keyscrambler.

• October 18, 2025

Wat een troep allemaal. Maar goed. Als jij daar gelukkig van word... succes...

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Lees proxy=vpn

Niet helemaal. Bij VPN is het verkeer versleuteld. Bij een proxy niet denk ik. Proxy is volgens mij al heel oud en word bijna niet meer gebruikt.

Ik denk dat de meeste providers geen proxy meer aanbieden, dus dan zou je een ander bedrijf moeten vertrouwen om al jouw data te versturen.

En ook zonder VPN is je verbinding beveiligd, als je verbind over HTTPS dan is het gewoon versleuteld en kan niemand (ook je provider niet) meekijken. VPNs waren vroeger inderdaad handig als je niet wilde dat iemand kon meekijken omdat toen de meeste website geen HTTPS hadden, maar tegenwoordig is dat echt geen issue meer.

VPN is dan vooral om geo-blokkades te omzeilen, meer niet.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 20, 2025

@Jeroen-bart Engelen Ook met HTTPS stuur je nog een boel metadata wat wel inzichtelijk is. Daarnaast verberg je ook voor de site niet wie je bent. 

VPN bedrijven bieden vaak ook nog gewoon proxy aan, zoals SOCKS5 etc.

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

@Jeroen-bart Engelen Ook met HTTPS stuur je nog een boel metadata wat wel inzichtelijk is. Daarnaast verberg je ook voor de site niet wie je bent. 

VPN bedrijven bieden vaak ook nog gewoon proxy aan, zoals SOCKS5 etc.

De enige “meta-data” welke inzichtelijk is, is naar welke server je gaat, meer niet. En dan moet iemand wel op de verbinding tussen jou en de server zitten. En als je een VPN provider gebruikt, dan kan die provider gewoon alles zien.

Dat de site weet wie je bent, dan denk ik dat je bedoeld dat ze jouw IP-adres kunnen zien? Ok, maar als je jou willen volgen kunnen ze dat echt wel. Ook zonder jouw IP-adres, ook zonder cookies. Via browser fingerprinting (check https://coveryourtracks.eff.org maar eens).

Een SOCKS5 verbinding is niet versleuteld. Je gebruikt dit als je door een firewall heen moet, of als je jouw eigen IP-adres wil verbergen voor de server waar je heen wilt, maar het is niet veiliger dan gewoon HTTPS. Dus handig om geo-blocking te omzeilen, of een blokkade, zoals de Pirate Bay blokkade die voor meerdere Nederlandse providers geldt, maar het is geen beveiliging. Daarnaast moet de applicatie ook SOCKS5 ondersteunen.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 20, 2025

Feit blijft dat je niet kan zeggen dat een VPN overbodig is, omdat er HTTPS bestaat. Het zijn twee hele verschillende dingen, met ieder zijn voor en nadelen. 

En als je een VPN provider gebruikt, dan kan die provider gewoon alles zien.

In basis klopt dit ook niet, want die kan ook je HTTPS data niet inzien, net zoals een reguliere ISP. Ander verschil is dat er een no-log policy bij VPN providers is, wat bij reguliere ISP toch anders zit. Het gebruiken van een VPN biedt hierin dus zeker voordelen, afhankelijk van je doel. 

Ok, maar als je jou willen volgen kunnen ze dat echt wel. Ook zonder jouw IP-adres, ook zonder cookies. 

JA3 fingerprint was mij inderdaad ook bekend. Als je alleen echt geen spoor wilt achterlaten, kies je waarschijnlijk ook wel een andere browser en/of OS zoals Tails of Mullvad Browser, afhankelijk van je doel. De site die je deelt is wel erg interessant, waarvoor dank!

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Feit blijft dat je niet kan zeggen dat een VPN overbodig is, omdat er HTTPS bestaat. Het zijn twee hele verschillende dingen, met ieder zijn voor en nadelen. 

Ik erger me altijd rot aan sommige van die advertenties voor die VPN providers die doen lijken alsof je verkeer compleet in te zien is door iedereen als je geen VPN gebruikt. En dat is gewoon niet waar. Op zich, als je in een land als Amerika woont, en je dus je provider niet kunt vertrouwen dan kan het handig zijn, maar in Europa? Alleen om geo-block te omzeilen denk ik.

En als je een VPN provider gebruikt, dan kan die provider gewoon alles zien.

In basis klopt dit ook niet, want die kan ook je HTTPS data niet inzien, net zoals een reguliere ISP. Ander verschil is dat er een no-log policy bij VPN providers is, wat bij reguliere ISP toch anders zit. Het gebruiken van een VPN biedt hierin dus zeker voordelen, afhankelijk van je doel. 

Dat is het punt. Een VPN provider kan hetzelfde zien als jouw provider dat kan. En die “no-log policy”….die is ook niet zo mooi als ze doen voorkomen hoor. Ten eerste heb je gratis of hele goedkope providers die gewoon bleken te liegen over die policy. (Bijvoorbeeld: https://www.vyprvpn.com/blog/post/purevpn-no-log-claims-false en ik heb meerdere van dit soort artikele gelezen) En zelfs als je een betrouwbare VPN provider hebt, dan is het altijd nog steeds dat ze niet loggen, behalve wat wettelijk noodzakelijk is. En volgens mij is dat dan wel welke IP-adressen jij hebt gebruikt, en wanneer,  voor een bepaalde tijd.

Moraal van dit verhaal: als het een gratis VPN provider is, of een chinese, dan is ie zeer waarschijnlijk niet te vertrouwen 😄

Ok, maar als je jou willen volgen kunnen ze dat echt wel. Ook zonder jouw IP-adres, ook zonder cookies. 

JA3 fingerprint was mij inderdaad ook bekend. Als je alleen echt geen spoor wilt achterlaten, kies je waarschijnlijk ook wel een andere browser en/of OS zoals Tails of Mullvad Browser, afhankelijk van je doel. De site die je deelt is wel erg interessant, waarvoor dank!

Je kunt ook nog een VM gebruiken voor bepaalde dingen als je het nog veiliger wilt doen. Dan is je surf gedrag in de VM ook niet te relateren aan je surf gedrag op je normale computer. En dan dus met VPN in die VM.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Op zich, als je in een land als Amerika woont, en je dus je provider niet kunt vertrouwen dan kan het handig zijn, maar in Europa?

We zijn nou bezig op de weg naar politie-staten.

EU-beleid inzake gegevensbewaring

Dit beleid voor gegevensbewaring wordt geïmplementeerd vanaf 18 februari 2025 en vervangt de vorige versie die van kracht is vanaf 15 april 2024. In vergelijking met de eerste versie van het gegevensbewaringsbeleid werd de bewaartermijn voor het downloaden van gegevens in de tijd verlengd (5 jaar in plaats van 18 maanden) en werd de reikwijdte (extra formaten) verlengd.

RDI legt Odido boete op van ruim 1,5 miljoen vanwege onvoldoende beveiligd aftapsysteem

Nederlandse providers moeten een (backdoor)-toegang voor Nederlandse overheid mogelijk maken en mogen niet erover praten als deze toegang gebruikt wordt.

Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens

Providers moeten tussen 6 en 12 maanden de meta-gegevens bewaren en op een dwangbevel  (of rechterlijke besluit) verstrekken. 

En zelfs als je een betrouwbare VPN provider hebt, dan is het altijd nog steeds dat ze niet loggen, behalve wat wettelijk noodzakelijk is. En volgens mij is dat dan wel welke IP-adressen jij hebt gebruikt, en wanneer,  voor een bepaalde tijd.

Volgens mij is geen VPN-provider, de niet verplicht (door lokale wetten) is de logs te bewaren. Sommige zijn tot nu toe gespaard gebleven omdat ze nog te klein zijn om de definitie `provider` te voldoen. Zie b.v. Proton VPN in Switzerland, met de nieuwe wet voor provider vanaf 5000 klanten, moeten ze ook logs bewaren.

Moraal van dit verhaal: als het een gratis VPN provider is, of een chinese, dan is ie zeer waarschijnlijk niet te vertrouwen 😄

Ik vertrouw juist een VPN provider uit China of Rusland. Ik weet zeker dat ze op een verzoek van de Nederlandse overheid met het antwoord "kiss my a$$” reageren.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Ik lees een boel claims in jullie berichten ​@TDN en ​@Jeroen-bart Engelen, en vind ze ook niet niks.

En die “no-log policy”….die is ook niet zo mooi als ze doen voorkomen hoor. 

Je hebt inderdaad gelijk dat er VPN providers waren die hebben gelogen om hun claims, waaronder die PureVPN. Ik dacht dat er nog eentje was die in US gevestigd zat, maar ben naam even kwijt. 

Dit zegt alleen niet meteen dat alle VPN bedrijven dat doen, toch? Dat is wel erg makkelijk iedereen over 1 kamp scheren. Hiervoor doe je research, net als dat je dat ook doet wanneer je een auto koopt. Dat er autogarages slecht zijn, maakt ze niet allemaal onbetrouwbaar. 

Mooie lijst om mee te nemen in de research is deze: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ijfqfLrJWLUVBfJZ_YalVpstWsjw-JGzkvMd6u2jqEk/edit?gid=231869418#gid=231869418

En zelfs als je een betrouwbare VPN provider hebt, dan is het altijd nog steeds dat ze niet loggen, behalve wat wettelijk noodzakelijk is. En volgens mij is dat dan wel welke IP-adressen jij hebt gebruikt, en wanneer,  voor een bepaalde tijd.

Dit klopt ook niet, want dan zou het betekenen dat ProtonVPN in dit artikel zou liegen? Lijkt mij breaking news. Zover ik weet zitten alle VPN bedrijven in landen die dit soort wetgeving niet heeft. Ook ProtonVPN heeft al meerdere malen aangegeven Switzerland te verlaten als ze strengere VPN wetgeving zouden introduceren en daardoor moeten loggen. - Zijn ze al soort van mee bezig

Als je beetje research doet en écht anonimiteit wilt, is een gratis VPN nooit handig. In het verleden zijn er voldoende VPN providers ontmaskert die data doorverkopen. 'if you're not paying for the product, you are the product’ - Zover ik weet is de gratis variant van ProtonVPN een van de enige die hoog scoort op betrouwbaarheid. 

Volgens mij is geen VPN-provider, de niet verplicht (door lokale wetten) is de logs te bewaren. Sommige zijn tot nu toe gespaard gebleven omdat ze nog te klein zijn om de definitie `provider` te voldoen. Zie b.v. Proton VPN in Switzerland, met de nieuwe wet voor provider vanaf 5000 klanten, moeten ze ook logs bewaren.

Heb je een bron? 

Een bekend voorval was dat ProtonMail een IP moest loggen na een Zwitsers bevel. Daarin kwam ook naar voren dat ze dit specifiek bij Mail konden doen, maar niet bij hun VPN dienst. 

Mullvad VPN had een politie inval in 2023, waarna ze met niks naar huis gingen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Zie b.v. Proton VPN in Switzerland, met de nieuwe wet voor provider vanaf 5000 klanten, moeten ze ook logs bewaren.

Heb je een bron? 

https://www.newsd.admin.ch/newsd/message/attachments/91534.pdf

Art. 16f AAKD mit reduzierten Pflichten

1 Eine AAKD gilt für alle von ihr angebotenen abgeleiteten Kommunikationsdienste als AAKD mit reduzierten Pflichten, wenn im Durchschnitt der letzten 12 Monate (Stichtag: 30. Juni) die Anzahl der Teilnehmenden für alle von der Anbieterin angebotenen abgeleiteten Kommunikationsdienste mindestens 5000 betragen hat und sie die Voraussetzungen nach Artikel 16g Absatz 1 nicht erfüllt.

Art. 18 Pflichten betreffend die Lieferung von Auskünften durch Anbieterinnen mit vollen und reduzierten Pflichten

3 Die Anbieterinnen mit reduzierten Pflichten sind von der Auskunftserteilung nach Artikel 48b befreit. Sie erteilen die standardisierten Auskünfte wie folgt:

a. schriftlich, ausserhalb des Verarbeitungssystems mit einem vom EJPD zugelassenen sicheren Übertragungsmittel;

b. manuell, über die Abfrageschnittstelle des Verarbeitungssystems; oder

c. automatisiert, auf Wunsch und im Einvernehmen mit dem Dienst ÜPF

Deze wet is nog niet geldig, in Switzerland kan normaliter een wet ook door referendum tegen gehouden worden.

https://www.republik.ch/2025/05/07/die-schweiz-ist-drauf-und-dran-autoritaere-ueberwachungsstaaten-zu-kopieren

Die Schweiz ist drauf und dran, autoritäre Überwachungs­staaten zu kopieren

Die Vorlage klingt, als wäre sie vom Kreml verfasst worden

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Thanks! Dit gaat inderdaad over die wetgeving waarop Proton al heeft aangegeven Switzerland te verlaten als die er in huidige vorm doorkomt. 

En inderdaad goed om te zeggen dat het nog niet van kracht is, maar puur een wet in verkennende fase is. Net zoals chatcontrol dat is. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Uiteindelijk een behoorlijke omweg die in vervolg beter in een ander topic plaats kan vinden, maar volgens mij heeft ​@Uit Meijel inmiddels het juiste antwoord op de vraag gekregen. Top!