Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik afstandsbediening KPN TV+ instellen op REGA versterker?

• September 12, 2025
  • 9 reacties
  • 90 keer bekeken

Mijn configuratie ziet er als volgt uit:

Samsung smartTv; KpnTV+ box (DIW7022); REGA io versterker; 2 B&W luidsprekers.

Ik wil de AB van KPN instellen zodat ik met 1 AB alles bedienen. Nou forget it! Ik weet hoe ik het moet instellen, daar ligt het niet aan. Maar de volume knoppen kunnen niet de REGA bedienen; in de uitgebreide lijst van codes voor versterkers komt de REGA niet voor.

De AB reageert alleen binnen de KPN omgeving. Ik kan dus niet de apps van de smart TV omgeving bedienen met de KPN AB. In de KPN omgeving zijn ook bepaalde apps zoals Netflix enz. aanwezig maar niet met de kwaliteit als in de smart TV omgeving (in deze omgeving is de kwaliteit beter).

Ondanks dat KPN zegt dat de AB ingesteld kan worden als één AB voor alle apparatuur, is dat niet zo.

Dus KPN, kom met een oplossing, graag.

Beste antwoord door Marjea

De tv box zou zonder meer te gebruiken moeten zijn via de Samsung afstandsbediening door HDMI CEC. Daarvoor hoefde ik verder niks in te stellen. Hooguit in de DIW7022 onder HDMI het schuifje "apparaten kunnen elkaar bedienen" aan zetten. 

Om het volume van je versterker met de Samsung te bedienen in je tv het audio merk instellen.

Maar ook mijn Samsung kent REGA niet. Ik had er ook nog nooit van gehoord, terwijl het al 45 jaar m'n hobby is. In het begin ook nog in R/TV winkel gewerkt. 

HDMI in de box onder algemene instellingen, beeld en geluid. 

De TV box en smart TV bedienen met de Samsung AB is gelukt door idd “apparaten elkaar bedienen” aan te zetten.

Geluid bedienen met de Samsung AB was wel meer werk maar is uiteindelijk gelukt. De REGA io heb ik gekoppeld met de TV via optische kabel naar een DAC en dan naar de REGA. Geluid bedienen lukte niet, maar door de AB te “foppen”, d.w.z. in de instellingen van Samsung de functie “universele AB” aan te passen, en een aantal verschillende merken versterkers te proberen, is het op toevallige wijze gelukt.

De REGA io is een uitstekende compacte versterker, zie review: https://www.whathifi.com/reviews/rega-io

9 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 12, 2025

REGA komt niet voor en kan derhalve niet bediend worden voor het volume. Bij audio is er geen workaround. Overigens kun je de versterker, al kon het wel, niet aan en uit zetten met de kpn afstandsbediening. 

Bij mij ligt de afstandsbediening van de versterker naast en hoef 'm niet eens in de hand te nemen om daarmee het volume aan te passen. 

Het volume pas je (ik) gelukkig niet vaak aan. Hier gemiddeld per 2 uur.

Voor de apps in de tv heb je altijd die afstandsbediening nodig. Bij geen enkele provider is een televisie ondersteunt voor de eigen functies.

Ik gebruik de afstandsbediening van mijn tv! Daarmee bedien ik de tv en de box volledig! En het volume van m'n versterker ook nog.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 12, 2025

Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie. De REGA hoeft niet aangezet te worden, dat gebeurt met een centrale stroomonderbreker.

Blijft dat ik het volume wel wil bedienen, het gebeurt vaker dan je denkt (of wilt), het is vaak afhankelijk van de TV zender c.q. programma. Op dit moment heb ik 3 AB op tafel: 1 KPN, 1 smart Tv en 1 versterker.

Ik heb ook de Harmony hub app (werkt op zich goed), nadeel daarvan is dat iedereen die TV wil kijken ook de app moet hebben. Kleinkinderen komen regelmatig en dan is een AB in de hand makkelijker (handiger).

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 12, 2025

Hallo Peter,

Kun je mij uitleggen hoe je de AB van de TV (in dit geval Samsung) instelt zodat je ook de KPN box kan bedienen?

Voor de goede orde, ik kijk de TV zenders via de KPN box, niet via de smart tv app van KPN.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 12, 2025

Hallo Peter,

Kun je mij uitleggen hoe je de AB van de TV (in dit geval Samsung) instelt zodat je ook de KPN box kan bedienen?

Voor de goede orde, ik kijk de TV zenders via de KPN box, niet via de smart tv app van KPN.

Bij mijn weten werkt de KPN box via bluetooth en de AB van de Tv via infrarood.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 12, 2025

De tv box zou zonder meer te gebruiken moeten zijn via de Samsung afstandsbediening door HDMI CEC. Daarvoor hoefde ik verder niks in te stellen. Hooguit in de DIW7022 onder HDMI het schuifje "apparaten kunnen elkaar bedienen" aan zetten. 

Om het volume van je versterker met de Samsung te bedienen in je tv het audio merk instellen.

Maar ook mijn Samsung kent REGA niet. Ik had er ook nog nooit van gehoord, terwijl het al 45 jaar m'n hobby is. In het begin ook nog in R/TV winkel gewerkt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • September 13, 2025

De TV box en smart TV bedienen met de Samsung AB is gelukt door idd “apparaten elkaar bedienen” aan te zetten.

Geluid bedienen met de Samsung AB was wel meer werk maar is uiteindelijk gelukt. De REGA io heb ik gekoppeld met de TV via optische kabel naar een DAC en dan naar de REGA. Geluid bedienen lukte niet, maar door de AB te “foppen”, d.w.z. in de instellingen van Samsung de functie “universele AB” aan te passen, en een aantal verschillende merken versterkers te proberen, is het op toevallige wijze gelukt.

De REGA io is een uitstekende compacte versterker, zie review: https://www.whathifi.com/reviews/rega-io

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 13, 2025

Oh, mooi👍

Met welk audio merk is REGA compatibel?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 14, 2025

Oh, mooi👍

Met welk audio merk is REGA compatibel?

Eerst had ik Harman, toen Denon gekozen, maar dat ging niet helemaal goed. De REGA ging wel op mute, maar volume kan je niet wijzigen. Daarna heb ik gewoon REGA ingegeven en dat is goed gegaan.

Groeten en nogmaals bedankt voor het meedenken, Marjea.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 15, 2025

Hoi ​@Marjea. Welkom op de KPN Community! Als ik zo door de berichten ga, dan lees ik dat het je uiteindelijk gelukt is om je Samsung afstandsbediening te gebruiken voor alle apparaten. Dat was wel even een uitdaging, maar met de hulp van o.a. PeterG is dat toch gelukt. Heel fijn! 

Mocht je nog weer ergens tegenaan lopen of vragen hebben, dan weet je ons te vinden!