Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik casting functie aanzetten op de Soundbox?

• June 6, 2026
  • 58 reacties
  • 362 keer bekeken

Toon eerste bericht

58 reacties

• June 7, 2026

Ja hier doet hij het gewoon hoor. Dus wellicht achterhaalde info.

Je gebruikt zeker Safari en geen Chrome, Chrome browser ondersteunt geen casten op iOS

Dat is dus het punt, bij de veelgestelde van de bewuste website wordt geschreven dat Airplay via Safari nog niet wordt ondersteund. Dat is blijkbaar recent geïmplementeerd door deze website.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@freak969. Ik kan mij helemaal voorstellen dat je liever die heerlijke oude content via je TV en Soundbox kijkt, dan op zo'n laptopscherm of monitor. Dan is het wel zo fijn dat dat ook werkt. 

Om te beginnen wil ik aangeven dat de Chromecast op de TV+ Soundbox altijd aan staat. Zoals ​hierboven al wordt aangegeven, is deze niet uit te zetten. Je kunt gebruik maken van het casten naar de Soundbox, als apparaten zich op hetzelfde subnet bevinden in je thuisnetwerk. Dat betekent dat wanneer je geen eigen routers gebruikt of eigen Wifi versterkers of bijvoorbeeld het gastnetwerk, dat het normaal geen probleem zou moeten zijn. Als je wel eigen netwerkapparatuur gebruikt, zou dat bijvoorbeeld wel een verklaring zijn dat het niet werkt. Gebruik je misschien een Apple Airport? 

Zelf heb ik het net nog even getest en het is prima mogelijk om vanuit de browser (schatkamer.nl) te casten naar de Soundbox. Dit was dan wel getest met een Windows 11 laptop. Heb je die ook nog tot je beschikking? Dan kun je eens testen of casten dan wel lukt. Op je iPhone kun je vanuit de browser alleen casten als de videoplayer dat ondersteunt. Kun je bijvoorbeeld wel casten vanuit de KPN TV+ app? 

Edit - Ik heb een hele pagina aan reacties gemist en zie dat het opgelost is door Airplay te gebruiken naar de Samsung TV. Dat is mooi. Als je eventueel toch via de Soundbox zou willen casten, dan kun je naar bovenstaande kijken :) 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

Nee ik zie op mijn telefoon alleen het Airplay logo en niet het Chromecast logo als ik b.v. in de KPN+ App op mijn telefoon kijk. Ik gebruik geen Apple Airport of andere netwerkapparatuur.  Ik heb geen andere laptop tot mijn beschikking om verder te testen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dat is vreemd. Als ik zo goed teruglees is de Soundbox via de Wifi verbonden. Heb je nog ergens een lange ethernetkabel liggen, zodat je kunt testen of dan wel het Cast-icoon tevoorschijn komt? 

Wat je ook nog kunt doen is eens je thuisnetwerk herstarten via de webinterface van het modem. Je doet dit door te gaan naar Instellingen, Systeem en dan kies je voor herstart van het thuisnetwerk. Daarmee wordt alle KPN netwerkapparatuur opnieuw opgestart en kan je netwerk opnieuw worden opgebouwd. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

Nee, de TV staat te ver van de router dus dat gaat hem niet worden. Maar zoals aangegeven met Apple Airplay kan ik toch kijken. Dus het is niet meer nodig om het via Chromecast te gebruiken.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Nee inderdaad. Het is zo opgelost voor jou en dat het is het belangrijkste. Mocht je toch nog ooit van de Cast-functie gebruik willen maken, dan kun je nog zo'n herstart proberen en je eventueel weer hier melden. Dan kijken we dan weer verder. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • June 14, 2026

Als het gerucht waarheid wordt volgt in IOS 27 ondersteuning voor andere cast software dan Airplay: Casten ios

• June 14, 2026

Als het gerucht waarheid wordt volgt in IOS 27 ondersteuning voor andere cast software dan Airplay: Casten ios

.

Die optie zou dan het installeren van Google Home overbodig maken of mis ik iets? 

https://www.icreatemagazine.nl/tips/chromecast-koppelen-met-iphone/

Want het moet op deze manier al mogelijk zijn een chromecast te gebruiken. Dus ook de Soundbox en de TV+ box.