Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik mijn Sonos, Samsung tv en TV+ Box het beste op elkaar aansluiten?

• July 14, 2025
  • 10 reacties
  • 205 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

de huidige aansluiting is als volgt:

KPN+ box (bedraad) OP HDMI 1 van de Samsung ( 2023) HDM1 = geen ARC!! 

, Optisch van de Samsung TV naar de Sonos Playbase.

Als ik stream ( Netflix, Sky Premium, etc. via de apps op de KPN+ box heb ik geen DD geluid. Het geluid klink bij intensieve scenes erg gecomprimeerd. audio staat op Passtrough in de +box

Als ik de streaming apps op de Samsung TV gebruik is er wel DD geluid en klinkt het geluid vol.

moet de +box dan eigenlijk op de HDMI 3 ARC worden aangesloten om ook het geluid goed te krijgen of is er iets anders…?

Weet iemand dat?

Jasto

Beste antwoord door TDN

@Jasto Je probleem is waarschijnlijk dat Samsung TV geen DD5.1 doorgeeft van HDMI tot Toslink. Het is niet anders dan eARC-poort van TV aan HDMI poort van Sonos aan te sluiten. Als Sonos geen HDMI ingang heeft, moet de TV+ Box via Toslink aansluiten aan Sonos.

Samsung TV is not playing 5.1 audio through the optical output

Even though HDMI is capable of carrying a 5.1 audio signal, HDCP (High Bandwidth Digital Content Protection) keeps the TV from passing decoded 5.1 audio content from the HDMI input to the optical output. Because of this, 5.1 audio output from optical is not available when using the HDMI input.

10 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 14, 2025

aanvullend: of is het slimmer de playas optisch op de KPN+ box aan te sluiten…?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • July 14, 2025

@Jasto Je probleem is waarschijnlijk dat Samsung TV geen DD5.1 doorgeeft van HDMI tot Toslink. Het is niet anders dan eARC-poort van TV aan HDMI poort van Sonos aan te sluiten. Als Sonos geen HDMI ingang heeft, moet de TV+ Box via Toslink aansluiten aan Sonos.

Samsung TV is not playing 5.1 audio through the optical output

Even though HDMI is capable of carrying a 5.1 audio signal, HDCP (High Bandwidth Digital Content Protection) keeps the TV from passing decoded 5.1 audio content from the HDMI input to the optical output. Because of this, 5.1 audio output from optical is not available when using the HDMI input.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 14, 2025

Ok… de Sonos playbase heeft geen HDMI. Ik kan dus de Sonos optisch aan de KPN+ verbinden, of het zo laten en via de Samsung TV apps de streamingsdiensten bekijken. 
is dit een “ Samsung” probleem of komt ook voor bij andere merken?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 14, 2025

@Jasto Het is eigenlijk een probleem met content industrie (HDCP protection), dat geen doorgeven van een beschermde verbinding (HDMI) naar onbeschermde verbinding (Toslink) toelaat. Maar vele TV fabrikanten doen het toch (Chinese merken b.v.)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 14, 2025

Beste ​@Jasto het simpelste is de KPN+ via HDMI op de Samsung aansluiten.

De Sonos op de KPN+ aansluiten via een S/PDIF-kabel, wel even activeren binnen de TV+

Dan kun je bijvoorbeeld ook radio luisteren zonder de tv aan te hoeven hebben staan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 14, 2025

Dank voor jullie antwoorden. Ik weet wat ik nu kan doen!😀😀

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • July 16, 2025

Hi ​@Jasto, een goede vraag. Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community leden, waarvoor dank. 

Is het inmiddels gelukt om dit zo aan te sluiten, en werkt alles zoals het hoort? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 15, 2025

Aangesloten zoals voorstel. Lijkt te werken nu. De vraag die ik nog heb is hoe ik dan radio kan luisteren via de KPN  plus box zonder TV aan?🤔

• August 15, 2025

Dat zou via de optische aansluiting moeten lopen. Zo gaat het bij mij. Wellicht moet je op de soundbar de optische ingang selecteren én - zoals hierboven al aangegeven - op de tv+ box S/PDIF activeren.

Ik heb de tv+ box via HDMI aangesloten op de tv en de tv via HDMI-ARC op de soundbar en verder de tv+ box optisch ook op de soundbar. Als de tv aangaat schakelt de soundbar automatisch naar "ARC" en anders staat die op "OPTICAL". 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 16, 2025

De Playbase heeft geen HDMI aansluiting… is nu optisch met de TV verbonden. De + box via HDMI.