Skip to main content

Ik heb twee TV toestellen met elk hun eigen decoder 

Nu wil ik het sluipverbruik van de TV en de decoder oplossen (200kWH per jaar) Dacht eerst aan een tijdklok maar dan moet ik steeds wachten tot de decoder weer is opgestart Iemand een beter idee 

 

Heb ook vernomen dat je de KPN modem kunt vervangen door een fritzbox router, kun je dan direct via wifi , kun je op twee toestellen of heb je altijd de decoder nodig 

Gr

Erik 

Hallo @Erik Enter ,

Je kunt sowieso KPN TV kijken zonder de decoder. 
Maar dan wel met een slechtere beeldkwaliteit en je hebt niet alle zenders en functies. 
 

Of via chromecast: 

 


De experiabox zou ik sowieso aan laten. Die verbruikt ongeveer 5,6 watt (per uur dus). Elke 8 dagen ~ 1 kWh. Ca 4 kWh per maand dus.

TV ontvangers verbruiken ook weinig. De HD ontvangers 5,6 watt in bedrijf en 5,2 watt in stand-by (met klok 5,4). Je kunt ook de stand-by ecostand inschakelen. Dan is het verbruik in stand-by 0,5 watt. Het opstarten duurt dan 1 minuut 40 seconden. Daar wen je aan, kan ik je zeggen. Bij gaat ie 's morgens aan op een radiokanaal. Ook als ik wegga (boodschappen ofzo) dan laat ik 'm daarop. Dan heb ik later en 's avonds meteen tv als ik naar een tv zender switch.

Verder heb je in tv’s van Samsung, LG en die met besturingssysteem Android-TV de KPN iTV app. Die gebruikt sowieso niks als de tv in stand-by staat. TV verbruikt tegenwoordig 0,1 tot 0,3 watt in stand-by.

Via wifi kijken, met die app, maar ook via Chromecast of streamingbox, kan ook via de wifi van de Experiabox / Box 12 natuurlijk.😉🙂

Ik kijk op één tv via decoder. Op een tweede (10 jaar oude) via de Nokia streamingbox 8000 via wifi en de derde via Chromecast, ook via wifi. Bij de Chromecast is wel de (kpn tv app) in je smartphone nodig.