Skip to main content

Als bijvoorbeeld teletekstpagina 229 roulerende pagina's heeft, hoe kan je dan van bladzijde 3 naar 4 gaan?

Nu moet ik lang wachten tot de pagina rouleert. Dat moet toch anders kunnen?

Dat is helaas niet mogelijk, heb ik hier op dit forum meerdere keren bevestigd gezien.


Via Digitenne en de satellietzenders is dat geen probleem. Daar worden alle pagina's vastgehouden en direct getoond.  Met behulp van de pijltjes kun je switchen tussen de bladzijdes. 


Zelf bladeren in subpagina's wordt niet ondersteund door de TT software in de ontvanger.

En daarom gebruik ik de NOS Teletekst-app op de smartphone. Dan hoeft ook de tv niet op een NPO zender te staan 😉! De smartphone heb je altijd bij de hand.

Ook de NOS Teletekst pagina op de laptop is heel fijn:

http://nos.nl/teletekst .


 

En daarom gebruik ik de NOS Teletekst-app op de smartphone.

Deze app is bij mij de app die ik het meest gebruik. Ideaal ! 


@Noordzee 

Toch apart hè. Een 42 jaar oud medium op een supermoderne smartphone!


Ik begin ook steeds meer zaken te ontdekken die met de KPN ontvanger niet mogelijk zijn maar op de satelliet ontvanger of het televisietoestel allang gemeengoed zijn.

Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden die bijvoorbeeld bladeren door de teletekst subpagina’s ondersteunen maar eigenlijk zou je niet moeten willen, met een hele verzameling gadgets op schoot of op tafel te zitten. 

Ik heb destijds Mine (de voorloper van Interactieve TV/KPN TV) getest en merk dat er feitelijk maar erg weinig vooruitgang is geboekt. Of het een gebrek aan ambitie is of de oorzaak moet worden gezocht in hardwarematige beperkingen van de ontvangers, wie het weet mag het zeggen…

 


Ik deel je verbazing, al jaren, dit schreef ik er onlangs nog over, zoals ik dat al vaker deed, maar het landt tot nu  toe niet op de juiste plaats, de ideeën bus, als die er al is en als daar dan serieus naar gekeken wordt.

 


Waarom zou er op Teletekst '’vooruitgang'’ moeten zijn? Dat is een uitstervende functie.

Alleen NPO en de Duitse zenders hebben het nog maar.

VRT, BBC, Regionalen, Eurosport, Discovery, CNN, BBC World… Allemaal geen teletekst meer. Tot enkele jaren geleden nog wel.

Op NPO en de Duitse zal het ook wel verdwijnen.

Teletekst via de decoder gebruik ik nauwelijks nog.


Waarom zou er op Teletekst '’vooruitgang'’ moeten zijn? Dat is een uitstervende functie.

Alleen NPO en de Duitse zenders hebben het nog maar.

VRT, BBC, Regionalen, Eurosport, Discovery, CNN, BBC World… Allemaal geen teletekst meer. Tot enkele jaren geleden nog wel.

Op NPO en de Duitse zal het ook wel verdwijnen.

Teletekst via de decoder gebruik ik nauwelijks nog.

Vooralsnog heeft de NPO geen plannen om Teletekst te beëindigen. In Nederland is Teletekst nog springlevend. 
https://over.nos.nl/nieuws/teletekst-na-40-jaar-nog-springlevend/

Maar redenerend dat Teletekst een uitstervende functie zou zijn en daarom het gebruiksgemak via de KPN decoder geen vooruitgang behoeft, is recht praten wat krom is. Voor doven en slechthorenden is het belangrijk. Kennelijk gebruik jij Teletekst via de decoder niet omdat dat onvoldoende gebruiksvriendelijk is. En daarnaast is geen enkel forum lid representatief voor alle abonnees: wat voor de één irrelevant is, is voor anderen juist belangrijk.

Trek je redenering door over uitstervende functies, dan is verdere ontwikkeling van de traditionele TV ontvanger ook onnodig want linear TV kijken is ook een fenomeen dat uitsterft. Ondanks de bevolkingsgroei, daalt het aantal huishoudens dat nog lineair kijkt.

https://f4j.nl/al-meer-dan-een-miljoen-huishoudens-van-het-tv-abonnement-af/


Tja, wat is lineair tv kijken….

Dat wordt juist steeds meer gedaan, maar dan via apps en streamingdiensten. Maar het is wel op het moment van uitzending.

Lineair kijken via decoders (en bij Ziggo DVB-C) neemt wel langzaam af. Maar '’lineair'’ via internet neemt juist toe. Per saldo dus gelijk of misschien zelfs toenemend.

Kennelijk gebruik jij Teletekst via de decoder niet omdat dat onvoldoende gebruiksvriendelijk is. 

Dat klopt wel. Alleen al de 'beperking' dat je dan op NPO 1, 2 of 3 moet afstemmen. Nee. Doe mij dan maar die app in de phone.


Waarom zou er op Teletekst '’vooruitgang'’ moeten zijn? Dat is een uitstervende functie.

Alleen NPO en de Duitse zenders hebben het nog maar.

VRT, BBC, Regionalen, Eurosport, Discovery, CNN, BBC World… Allemaal geen teletekst meer. Tot enkele jaren geleden nog wel.

Op NPO en de Duitse zal het ook wel verdwijnen.

Teletekst via de decoder gebruik ik nauwelijks nog.

KPN maakt gebruik van teletekst voor de ondertiteling. Als het uitstervend is, hoe gaat KPN dan de ondertiteling aanbieden?

Overigens vind ik het verschrikkelijk om zo de ondertiteling te moeten kunnen maar dat terzijde.


@slingshot

Als het uitstervend is, hoe gaat KPN dan de ondertiteling aanbieden?

Alle zenders die gestopt zijn met teletekst (nieuws, programma informatie), bieden nog steeds met die techniek ondertiteling aan. Zie BBC, VRT, RTL Nederland, Talpa.
Het is niet kpn die die ondertiteling aan biedt maar de zenders.

Dus ik snap je opmerking niet, Slingshot. Ik neem aan dat je weet dat die zenders dat nog hebben. 

Leuk weetje. De BBC heeft het in de jaren 70 ontwikkeld met het oog op ondertiteling voor doven. En tijdens die ontwikkeling bleek het ook handig voor onder meer nieuws. Op de ondertiteling na ingehaald door internet naar mijn mening.Â