Skip to main content

Goedenavond,

mijn schoonmoeder ( binnenkort 83 jaar) heeft kpn tv+ , zij heeft met regelmaat een stem op de tv.

Dit is waarschijnlijk de talk back functie die door haar onbewust wordt geactiveerd. De regionale zender RTV Drenthe zit op 503. Wij denken dat ze per ongeluk nummer 5 te lang op haar afstandbediening vast houd. Is er een mogelijkheid om deze functie permanent uit te zetten ?

We hadden al een eenvoudigere afstandsbediening aangeschaft ( een zwarte die wat minder mogelijkheden heeft).

Valt ook niet mee als je op zo'n leeftijd nog in de digitale wereld je redden moet als je er niks can begrijpt.

Voor ons is het telefonisch moeilijk uit te leggen om de juiste stappen te doen, ze is dan vang om dan geen tv te kunnen kijken.

Hioeljjk is er een simpele oplossing voor dit probleem voor mijn schoonmoeder.

mr. H

Hallo ​@Mr. H ,

Dat kan in het menu aangepast worden via Instellingen » Toegankelijkheid » Algemene instellingen.

• TalkBack: uit

Dank voor uw snelle reactie, ik zal het proberen komende week.

Is dan de functiepermanent  uit ? want daar is het voor mij om te doen.

Ik laat het weten als het is gelukt/ niet gelukt.

mr. H

Ja, tot je het weer aanzet natuurlijk. Want die optie (aanzetten) blijft ook gewoon bestaan. 

De 5 ingedrukt houden is niet uit te zetten. En dan nog zet je talkback nog niet aan of uit. Maar is het een shortcut naar die instelling. 

Hoi ​@Mr. H. Ik ben hier even ingedoken en zeer waarschijnlijk heeft je schoonmoeder de snelkoppeling naar de Talkback functie ingeschakeld. Dan kun je met 3 secondes de 5 ingedrukte houden de Talkback functie uit of aanzetten. Deze snelkoppeling is weer uit te zetten en daarmee ook de longpress werking van de 5-knop. Zet eerst de Talkback functie uit en vervolgens kun je de snelkoppeling uitzetten. Dit doe je zo: 

Ga naar Instellingen (tandwieltje) → Ga naar Toegankelijkheid → Ga naar algemene instellingen → Controleer of Talkback op Uit staat en pas dit anders aan → Ga naar Snelkoppeling toegankelijkheid → En zet deze op uit. 

Daarna zou Talkback niet meer per ongeluk aangezet kunnen worden. Wel kan het zo zijn dat je naar het kanaal wordt geleid waar informatie is te vinden over Toegankelijkheid en de Talkback-functie, als je de 5 te lang indrukt. 

Hopelijk helpt dit!

Beste Arjan,

Dank voor uw bericht, ik ga deze week het proberen.

mr. H

Hallo ​@Mr. H ,

Dat kan in het menu aangepast worden via Instellingen » Toegankelijkheid » Algemene instellingen.

• TalkBack: uit

Dank voor uw snelle reactie, ik zal het proberen komende week.

Is dan de functiepermanent  uit ? want daar is het voor mij om te doen.

Ik laat het weten als het is gelukt/ niet gelukt.

mr. H

​@Mr. H 

En? Is het inmiddels gelukt? 

nee, helaas nog geen tijd gehad. misschien dit weekend.

Nee. Daarmee is het niet permanent uitgeschakeld. 

Het gaat nog steeds ook aan als je, maar liefst, drie seconden de 5 indrukt. Of uit.

Houdt je schoonmoeder de 5, of welk cijfer ook, zó lang ingedrukt?

Beste PeterG,

Helaas soms wel, ze heeft niet altijd de controle over haar handen en vingers.

Daar kan zij niets aan doen, maar het is wel lastig vooral voor dit soort dingen.

Oudere mensen die niks van al het digitale moeten hebben en daar ook niets van snappen lopen tegen deze, voor hun dan, problemen aan.

Voor een alleenstaande die graag tv mag kijken is het soms helemaal een drama.

​@Mr. H 

In welke plaats woont jouw schoonmoeder? 

Zou dit dan wat zijn?

Ik kan hier Noord Holland opzetten met de stem.

Druk op de knop voor Google Assistent. 

Zeg "ga naar vijf nul drie", en de ontvanger zet die zender aan.

Met "ga naar vijf honderd drie" lukt het ook. Kan met ieder kanaal nummer. Zo lang je maar begint met 'ga naar ...'.

beste allemaal,

het is paasweekend en brengen dan vast een bezoekje aan schoonmoeder. ik zal de aangeboden opties en handelingen uitproberen.

mr. H

​@Mr. H 

In welke plaats woont zij? 

Wou jij even langsgaan ​@Noordzee ?

Ze woont in ieder geval in Drenthe. 

Afhankelijk van waar ze woont in Drenthe zou Digitenne de ideale oplossing kunnen zijn. Gewoon simpel alleen TV kijken zonder internet, talkback, opnemen enz. Maar wel met een simpele afstandsbediening. 

Ik merk het ook bij de 80-plussers in mijn familie. De nieuwe mogelijkheden zijn veel te ingewikkeld voor ze. Mijn schoonmoeder heeft afgelopen week driemaal op een alarmknop geduwd omdat het zappen niet lukte. 

Het ligt niet aan de leeftijd. 

Maar in de basis is er sinds de invoering van de afstandsbediening nog niets veranderd. Cijfers en P+ en P- zitten er al 40 jaar op.

kunnen we alsjeblieft even stopoen met reageren.

zoal al aangegeven ga ik het dit weekend proberen.

mr.H

Goedemiddag,

Dit weekend even gedaan wat Arjan van Kpn had voorgesteld.

Nu maar hopen dat het goed blijft.

discussie kan wat mij betreft gesloten worden, dank aan iedereen die met een oplossing kwam.

mr.H

Reageer