Skip to main content

Ik wil graag een Arris 5202 ontvanger. Dit ter vervanging van een HMB2260

4K is niet belangrijk, het gaat mij om de Bluetooth afstandsbediening en HDMI CEC. Momenteel is er een Marmitek IR repeater geïnstalleerd maar zelfs na nauwkeurige afstelling van alle onderdelen missen er toch soms signalen. HDMI CEC is voornamelijk voor het gemak om geen HDMI meer te hoeven wisselen.

Hoe kom ik hier aan?

Alleen door een 4k abonnement te nemen als dat bij u mogelijk is.


KPN is erg op de centjes en is minder geinteresseerd in de Euro’s. Dus ze geven graag de indruk dat het hun niet interesseert of een klant naar een andere provider gaat, 

Maar het is slechts een indruk die ze willen presenteren en de CEO moet dat natuurlijk straks wel verklaren als zijn functie ter discussie staat. Bel even de servicedesk dat je overweegt om naar Ziggo te gaan. Je moet dan wel even naar een afhaalplek om jouw 5202 af te halen.  Het telefoonnummer is niet zo makkelijk te vinden als voor een abonnement bij Ziggo, maar het is 08000402. Je moet wel constant vertellen “Ik wil een medewerker spreken”. Als je dit vervelend vindt, neem dan een meer klantvriendelijke provider. 

 


Tot nu toe erg tevreden met KPN. In het verleden is er regelmatige nieuwe apparatuur opgestuurd als ik ontevreden was. Vorige week nog een UTP kabel van 10 meter lang gratis en voor niets gekregen zodat ik de ontvanger bedraad aan kon sluiten (ter vervanging van DVS200).

Maar het hoeft niet allemaal gratis, betalen voor een nieuwe ontvanger is geen probleem, ik krijg er immers meer functionaliteit voor terug.


Het is toch totaal idioot dat kpn een goed werkende ontvanger moet gaan vervangen omdat u zo graag het nieuwste model wil hebben. Als u een auto least en er komt een nieuw model uit verwacht u toch ook niet dat uhet nieuwste model krijgt van de leasemaatschappij.

@CorL zoals vaak is je reactie niet te begrijpen.


Het is toch totaal idioot dat kpn een goed werkende ontvanger moet gaan vervangen omdat u zo graag het nieuwste model wil hebben. Als u een auto least en er komt een nieuw model uit verwacht u toch ook niet dat uhet nieuwste model krijgt van de leasemaatschappij.

@CorL zoals vaak is je reactie niet te begrijpen.

Sorry, ik geef hier geen cursussen. 


Het is toch totaal idioot dat kpn een goed werkende ontvanger moet gaan vervangen omdat u zo graag het nieuwste model wil hebben. Als u een auto least en er komt een nieuw model uit verwacht u toch ook niet dat uhet nieuwste model krijgt van de leasemaatschappij.

@CorL zoals vaak is je reactie niet te begrijpen.

Sorry, ik geef hier geen cursussen. Overigens, ik weet niet of je ooit een auto hebt geleased. Deze maatschappijen willen je graag een nieuwer model aanbieden als de economische waarde hiervan bijdraagt aan jouw gebruik. 

 


Vergelijking met leaseauto gaat niet op. Want die leaseauto levert nog geld op bij verkoop. Dat is bij de ontvanger niet zo. Die gaat de schredder in. Goed werkende ontvangers weg gooien is slecht voor onze planeet. Dat moet je niet willen.

Bluetooth op de ontvanger is bij KPN niet iets waar je voor kan kiezen. Ook niet door meer te betalen. KPN levert tv. Dat werkt als het goed is gewoon op de HMB2260. En dus is er vanuit KPN bezien geen reden om deze om te ruilen.


Vergelijking met leaseauto gaat niet op. Want die leaseauto levert nog geld op bij verkoop. Dat is bij de ontvanger niet zo. Die gaat de schredder in. Goed werkende ontvangers weg gooien is slecht voor onze planeet. Dat moet je niet willen.

Bluetooth op de ontvanger is bij KPN niet iets waar je voor kan kiezen. Ook niet door meer te betalen. KPN levert tv. Dat werkt als het goed is gewoon op de HMB2260. En dus is er vanuit KPN bezien geen reden om deze om te ruilen.

Nick,

Wij hebben ook een HBM2260 en alleen al om de display hebben we geen interesse in een 5202. Maar voor de rest; is dit niet heel erg gedacht vanuit een ook aan anderen repecterenden visie

Overigens, het is KPN’s recht om ze niet in te ruilen. Net zoals Slim straks kan beslissen of hij wel of niet de KPN CEO inruilt als hij wel of niet merkt dat KPN minder presteert dan zou kunnen. 

 


Vergelijking met leaseauto gaat niet op. Want die leaseauto levert nog geld op bij verkoop. Dat is bij de ontvanger niet zo. Die gaat de schredder in. Goed werkende ontvangers weg gooien is slecht voor onze planeet. Dat moet je niet willen.

 

Waarom moet Ingenomen of - om wat voor reden dan ook - omgeruilde apparatuur meteen de schredder in? Apparatuur kan toch gerefurbished worden. KPN is toch milieubewust?


Trouwens HDMI cec werkt niet in slaapstand niet en normale uitzetting kpn ontvangers worden nooit echt uit gezet dan moeten ze het echt in de firmware aanpassen. Dus omruilen heeft dan ook geen zin . Hier een heel artikel erover

 


Vergelijking met leaseauto gaat niet op. Want die leaseauto levert nog geld op bij verkoop. Dat is bij de ontvanger niet zo. Die gaat de schredder in. Goed werkende ontvangers weg gooien is slecht voor onze planeet. Dat moet je niet willen.

 

Waarom moet Ingenomen of - om wat voor reden dan ook - omgeruilde apparatuur meteen de schredder in? Apparatuur kan toch gerefurbished worden. KPN is toch milieubewust?

Zeker is KPN milieubewust. Daarom ruilt KPN geen goedwerkende apparatuur om. Dat is precies wat ik probeer te zeggen.


KPN is erg op de centjes en is minder geinteresseerd in de Euro’s. Dus ze geven graag de indruk dat het hun niet interesseert of een klant naar een andere provider gaat, 

Maar het is slechts een indruk die ze willen presenteren en de CEO moet dat natuurlijk straks wel verklaren als zijn functie ter discussie staat. Bel even de servicedesk dat je overweegt om naar Ziggo te gaan. Je moet dan wel even naar een afhaalplek om jouw 5202 af te halen.  Het telefoonnummer is niet zo makkelijk te vinden als voor een abonnement bij Ziggo, maar het is 08000402. Je moet wel constant vertellen “Ik wil een medewerker spreken”. Als je dit vervelend vindt, neem dan een meer klantvriendelijke provider. 

 

 

Als ik dit goed lees, ben jij anti KPN CarL. 

Ik vind dit een hele vreemde reactie.

Ben je leraar of professor of zo? 

 

Klant wil de nieuwe hardware, omdat hij hem uit zicht wil plaatsen en de 5202 kan via Bleutooth bedient worden en ondersteund sinds kort ook CEC. 

Het is inderdaad wel jammer dat dit alleen kan via een 4K abonnement van minimaal 6 maanden. 


Trouwens HDMI cec werkt niet in slaapstand niet en normale uitzetting kpn ontvangers worden nooit echt uit gezet dan moeten ze het echt in de firmware aanpassen. Dus omruilen heeft dan ook geen zin . Hier een heel artikel erover

 

 

Bij de 5202 wordt dit wel ondersteund sinds de laatste update.

Je zet de 5202 aan en de tv gaat ook aan.

Uitzetten doet de 5202 de tv niet.

Zie ook hier. 


Het is inderdaad wel jammer dat dit alleen kan via een 4K abonnement van minimaal 6 maanden. 

Kost je dus 15 euro. Schijntje toch? En @computerman zegt zelf dat die dr wel voor betalen wil.

Maar het hoeft niet allemaal gratis, betalen voor een nieuwe ontvanger is geen probleem, ik krijg er immers meer functionaliteit voor terug.

 


Het 4K abonnement is dan de beste route, waarvoor dank @Nick83 @Joep1965 


Vergelijking met leaseauto gaat niet op. Want die leaseauto levert nog geld op bij verkoop. Dat is bij de ontvanger niet zo. Die gaat de schredder in. Goed werkende ontvangers weg gooien is slecht voor onze planeet. Dat moet je niet willen.

 

Waarom moet Ingenomen of - om wat voor reden dan ook - omgeruilde apparatuur meteen de schredder in? Apparatuur kan toch gerefurbished worden. KPN is toch milieubewust?

Zeker is KPN milieubewust. Daarom ruilt KPN geen goedwerkende apparatuur om. Dat is precies wat ik probeer te zeggen.

Blijft natuurlijk de vraag, waarom geretourneerde apparatuur- defect of niet - door de schredder moet. Is de apparatuur van een dusdanige kwaliteit dat reparatie, refurbishment of upgraden niet mogelijk is? Of maakt bijvoorbeeld het ontwerp - zo minimalistisch en goedkoop mogelijk - dat reparatie daardoor uitgesloten is? 


Voor écht groene ambities is toch wat meer nodig, dan apparatuur te laten fabriceren dat na inlevering alleen nog maar geschikt is om in de schredder te eindigen. Of ze nu geheel of gedeeltelijk uit gerecycled plastic bestaan.

 

 


Vergelijking met leaseauto gaat niet op. Want die leaseauto levert nog geld op bij verkoop. Dat is bij de ontvanger niet zo. Die gaat de schredder in. Goed werkende ontvangers weg gooien is slecht voor onze planeet. Dat moet je niet willen.

 

Waarom moet Ingenomen of - om wat voor reden dan ook - omgeruilde apparatuur meteen de schredder in? Apparatuur kan toch gerefurbished worden. KPN is toch milieubewust?

Zeker is KPN milieubewust. Daarom ruilt KPN geen goedwerkende apparatuur om. Dat is precies wat ik probeer te zeggen.

Blijft natuurlijk de vraag, waarom geretourneerde apparatuur- defect of niet - door de schredder moet. Is de apparatuur van een dusdanige kwaliteit dat reparatie, refurbishment of upgraden niet mogelijk is? Of maakt bijvoorbeeld het ontwerp - zo minimalistisch en goedkoop mogelijk - dat reparatie daardoor uitgesloten is? 


Voor écht groene ambities is toch wat meer nodig, dan apparatuur te laten fabriceren dat na inlevering alleen nog maar geschikt is om in de schredder te eindigen. Of ze nu geheel of gedeeltelijk uit gerecycled plastic bestaan.

 

 

 

Het idee op zich is natuurlijk perfect.

Ik ben alleen bang dat apparatuur dan groter en duurder wordt.

Je kan er nu niet echt makkelijk een onderdeel in vervangen, solderen is ook lastig in die kleine apparaten.

En de pick en place (surrface mount technology) onderdelen kan je al helemaal niet makkelijk erin of eruit solderen. 


Vergelijking met leaseauto gaat niet op. Want die leaseauto levert nog geld op bij verkoop. Dat is bij de ontvanger niet zo. Die gaat de schredder in. Goed werkende ontvangers weg gooien is slecht voor onze planeet. Dat moet je niet willen.

 

Waarom moet Ingenomen of - om wat voor reden dan ook - omgeruilde apparatuur meteen de schredder in? Apparatuur kan toch gerefurbished worden. KPN is toch milieubewust?

Zeker is KPN milieubewust. Daarom ruilt KPN geen goedwerkende apparatuur om. Dat is precies wat ik probeer te zeggen.

Blijft natuurlijk de vraag, waarom geretourneerde apparatuur- defect of niet - door de schredder moet.

Als KPN zomaar bij iedereen op verzoek de tv ontvanger omruilt voor het nieuwste model, dan houd dat dus in dat KPN met een enorme voorraad kastjes komt te zitten die niemand meer hebben wil. Want waarom zou je het oudere model nog hebben willen als je ook het nieuwere model kunt krijgen? Als omruilen mogelijk zou zijn, dan denk ik dat ik zelf ook vandaag nog zou bellen naar 0800 0402 voor omruilen. Waarom niet?

Is de apparatuur van een dusdanige kwaliteit dat reparatie, refurbishment of upgraden niet mogelijk is? Of maakt bijvoorbeeld het ontwerp - zo minimalistisch en goedkoop mogelijk - dat reparatie daardoor uitgesloten is? 

Dat is toch bij bijna alle elektronica zo?

Voor écht groene ambities is toch wat meer nodig, dan apparatuur te laten fabriceren dat na inlevering alleen nog maar geschikt is om in de schredder te eindigen. Of ze nu geheel of gedeeltelijk uit gerecycled plastic bestaan.

Tv ontvangers die terug komen van klanten die overstappen en die dus nog gewoon goed zijn. Die worden nu ook opnieuw ingezet bij mensen die een defecte ontvanger hebben. Het huidige beleid zorgt er ook voor dat dit kan. Als KPN het beleid zou hebben dat ontvangers zomaar omgeruild zouden kunnen worden voor het nieuwste model, dan zou daar niks van terecht komen. Iedereen zou zeggen: geef mij gelijk maar het nieuwste model.


Het allermooiste zou zijn dat tv ontvangers nooit zouden veranderen. Dat zou een hoop "gezeik" schelen. Iedereen hetzelfde kastje, geen gemopper van klanten die zeggen: hij/zij heeft een kastje met Bluetooth en ik niet. En alle kastjes blijven gewoon "in productie" totdat ze echt kapot zijn.

Maar ja ... ontwikkelingen gaan door. Je kunt de kastjes niet hetzelfde houden. Dat is niet realistisch. Er komen nieuwe technieken waar links of rechtsom toch in meegegaan zal moeten worden. De concurrentie doet het ook. Dus KPN zal ook wel moeten.

KPN - en andere providers volgens mij ook wel - heeft dus het beleid dat nieuwe klanten de nieuwe apparatuur krijgen en bestaande klanten de bestaande apparatuur "op moeten maken" voordat ze ook dat nieuwe kastje krijgen. Dat is de enige manier om daar wat betreft milieu/duurzaamheid op een verantwoorde wijze mee om te gaan.


Inmiddels met behulp van de helpdesk naar het nieuwe abonnement gewisseld. Het is zelf goedkoper per maand omdat er voorheen een verouderd abonnement werd gebruikt.

Helaas zijn er geen Arris 5202 kastjes beschikbaar maar allicht dat er in de toekomst eentje binnenkomt.

De oude ontvangers zal ik uiteraard opsturen naar het antwoordnummer van KPN ter recycling.