Skip to main content
Vraag

Hoe kom ik van de TV+ Soundbox af? Werkt niet mijn gehoorapparaten

• October 6, 2025
  • 22 reacties
  • 234 keer bekeken

Abusievelijk hebben ze bij ons een soundbox geplaatst, ik wil dit ding feitelijk niet maar weet niet hoe ik er van af kom. Daarnaast ben ik ernstig doof en is er een apparaat aan de tv gekoppeld om het geluid via een zender op mijn gehoorapparaten te pletsen. Bij de komst van dit ding heb ik dus geen geluid ( van de TV ) meer op mijn gehoorapparaten. Volgens mini’s er iets gekoppeld of een koppeling los gemaakt die dit veroorzaakt. Weet iemand of je bij dit apparaat zaken op de tv moet regelen? Of hoe en wie ik moet aanspreken ( bellen is bijna onmogelijk) voor de omruiling?

22 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14103 reacties
  • October 6, 2025

Bel gratis 0800-0402

De Soundbox heeft zijn eigen luidsprekers en geeft geen geluid via HDMI door.

PeterG
Superuser
  • 65598 reacties
  • October 6, 2025

Het is mogelijk om, voor nu, het geluid wel via hdmi en dus de tv en dus dat apparaat te laten lopen. 

Maar dan zou ik tóch gaan switchen naar de standaard TV+ Box want dat scheelt dan € 6 per maand.

Zet bij Verwerking van geluid andere geluidsuitvoer’ aan om het via hdmi uit te voeren. De interne speakers zijn dan wel uitgeschakeld.

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1370 reacties
  • October 6, 2025

Maar dan zou ik tóch gaan switchen naar de standaard TV+ Box want dat scheelt dan € 6 per maand.

Inderdaad. Bovendien heeft die TV+ Box een “S/PDIF” optische uitgang. (Die moet je wel even aanzetten.) Daarop kun je ook een zender voor een gehoorapparaat aansluiten. Dat is dan misschien anders dan je nu gewend bent via je televisie, want de optische uitgang van de TV+ Box heeft een vast volume, onafhankelijk van het volume van je televisie.

Dus als je gewend was dat het volume van het gehoorapparaat afhankelijk was van het volume van je televisie, en als je dat liever apart regelt (bijvoorbeeld als er huisgenoten zijn die het volume van de televisie willen regelen), dan is anders aansluiten van je gehoorapparaat een overweging.

• Auteur
  • Slimmerik
  • 60 reacties
  • October 6, 2025

Nee het geluid via de glasvezel kabel heeft een standaard volume, het kastje dat het omzet naar een voor gehoorapparaten geschikt geluid heeft een volumeknop en daarbij is het geluid van de gehoorapparaten te regelen via de gehoorapparaten app. Dankjewel maar hoe ruil ik mijn tv box plus om. Ik zit natuurlijk met het feit dat ik nauwelijks bellen kan, althans het verstaan dan en de laatste keer dat ik belde moest ik wat inspreken en toen kreeg ik een berichtje van wat ik kon doen maar dat   Had niks hiermee te maken! Bedankt!

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 462 reacties
  • October 6, 2025

Ik denk dat je in MijnKPN de Soundbox kunt omruilen voor een normale TV+ box. Als de administratie daar klopt tenminste, en er nu staat dat je een Soundbox hebt.

Zo niet, zou je je klantnummer en adres in (het privé gedeelte van) je profiel kunnen zetten zodat de moderators je verder kunnen helpen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11497 reacties
  • October 7, 2025

Beste ​@BroBor via Facebook, X of Instasgram kun je ook contact opnemen met KPN of via de speciale doven-toepassing, zie onderstaande link:

https://www.kpnteletolk.nl

Succes

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1370 reacties
  • October 7, 2025

Ik denk dat je in MijnKPN de Soundbox kunt omruilen voor een normale TV+ box. Als de administratie daar klopt tenminste, en er nu staat dat je een Soundbox hebt.

Omruilen via MijnKPN zou dan inderdaad moeten kunnen, mits je ook handig genoeg bent om het zelf te installeren. Maar bij omruilen via MijnKPN geldt misschien een wachttijd van een maand, volgens bijvoorbeeld TV + Soundbox wisselen voor reguliere TV+ Box:

je kunt t ook aanpassen in je MijnKPN. Houd er wel rekening mee dat je dit pas ná de eerste maand kunt wijzigen. Je krijgt dan weer nieuwe TV+ ontvangers opgestuurd als je die kiest.
Alle oude ontvangers willen we sowieso retour, daar krijg je ook bericht over.

Maar goed, je hebt de tijdelijke workaround van PeterG, is dat gelukt?

Het is mogelijk om, voor nu, het geluid wel via hdmi en dus de tv en dus dat apparaat te laten lopen. 

...

Zet bij Verwerking van geluid andere geluidsuitvoer’ aan om het via hdmi uit te voeren. De interne speakers zijn dan wel uitgeschakeld.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 8082 reacties
  • October 7, 2025

Goedenavond ​@BroBor dat is natuurlijk niet praktisch. Is het allemaal nog een beetje gelukt, het omruilen?

• Auteur
  • Slimmerik
  • 60 reacties
  • October 7, 2025

Dank allen, helaas ben ik naast doof momenteel ook gehandicapt, kan alleen in huis met een rollator lopen, staan zo’n 3 minuten en dan houdt het op. Dus ik moet even wachten tot iemand hier komt die mijn helpt, maar dat helpen van mij is toekijken. Sorry, ik laat het jullie nog weten. Het is jammer want de monteur zag en hoorde dat ik doof was en heeft zeker aan de voorkant het kastje zien zitten, maar ja, het is niet anders!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38758 reacties
  • October 7, 2025

Hallo ​@BroBor ,

Je kunt de omruil (na één maand abonnement ) zelf regelen via MijnKPN .

Je bespaart dan ook nog eens zes euro per maand.

Kies producten 

Kies KPN TV+

Kies bij "Makkelijk aanpassen" TV-ontvangers 

Kies bij "Kies hoe je TV wil kijken"voor de eerste optie : KPN TV+ Box 0,00

Kies onderin "Doorgaan naar winkelmand"

Bevestigen  

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1370 reacties
  • October 7, 2025

helaas ben ik naast doof momenteel ook gehandicapt, kan alleen in huis met een rollator lopen, staan zo’n 3 minuten en dan houdt het op.

Als je zit, kun je dan wel zelf met de afstandsbediening de instellingen veranderen? Dan kun je je huidige TV+ Soundbox tijdelijk gebruiken alsof het een TV+ Box is, en dan op een later tijdstip alsnog omruilen voor de goedkopere TV+ Box. Dus zoals PeterG gisteren beschreef (negeer de rechter afbeelding). In de Kennisbank vind je nog iets uitgebreidere uitleg:

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1370 reacties
  • October 8, 2025

Trouwens ​@BroBor, alleen als je behalve je gehoorapparaat ook afhankelijk bent van ondertiteling van Nederlandstalige programma’s, dan nog even dit. Hopelijk niet te ingewikkeld:

Ik denk dat de TV+ Soundbox dezelfde ondertiteling heeft als de TV+ Box. Bij de TV+ Box zie je bij opnames, terugkijken en kijken vanaf het begin (het zogenaamde “unicast”) altijd maar één kleur per scene. Dus ook als je voor hetzelfde programma bij live kijken (“multicast”) meerdere kleuren per scene ziet. (De opmaak in unicast is wel véél beter; ik ken mensen die permanent unicast voor de “videomodus” ingesteld hebben, ook voor live kijken, hoewel de kleuren dan dus fout zijn.)

Kleine kans, maar: als de ondertiteling bij de TV+ Soundbox toch beter is dan de TV+ Box, dan kun je overwegen de extra kosten voor de TV+ Soundbox voor lief te nemen. (En dan nog steeds de interne luidspreker uit te zetten met de eerdere uitleg van PeterG.) Een goede test waar meerdere kleuren gebruikt worden terwijl de sprekers vaak niet in beeld zijn, en vaak ook op dezelfde tekstregel, is bijvoorbeeld De slimste mens.

• Auteur
  • Slimmerik
  • 60 reacties
  • October 8, 2025

Goedenavond ​@BroBor dat is natuurlijk niet praktisch. Is het allemaal nog een beetje gelukt, het omruilen?

Helaas nog niet want ik moet wachten maar behoudens de technische dingen heeft de monteur die bak ook voor de tv geplaatst ivm het geluid, echt waardeloos!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5112 reacties
  • October 8, 2025

de monteur die bak ook voor de tv geplaatst ivm het geluid, echt waardeloos!

Dat moet hij ook, aangezien de soundbox Dolby Atmos ondersteunt. De box simuleert ontbrekende plafondspeaker door geluid naar boven te richten en reflectie te berekenen. Los staan van hoe goed de speakers en de berekening zijn, als de box geen vrije zicht naar boven heeft, is het een garantie dat het geluid niet goed klinkt.

PeterG
Superuser
  • 65598 reacties
  • October 8, 2025

Zet voor nu “geluid via HDMI” aan. Dan gaat er geluid naar de tv en dus ook naar het daarop aangesloten apparaat voor je hoorapparaten.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 8082 reacties
  • October 9, 2025

Zet voor nu “geluid via HDMI” aan. Dan gaat er geluid naar de tv en dus ook naar het daarop aangesloten apparaat voor je hoorapparaten.

Ik zou dit inderdaad even opvolgen dan. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • 60 reacties
  • October 9, 2025

Ik neem aan dat je die instellingen op de geluidsbox moet doen maar hoe kom je daarop?

ik heb geen foldertje of zo gekregen.

PeterG
Superuser
  • 65598 reacties
  • October 9, 2025

Een foldertje, papier, heeft ook weinig zin. Het menu is dynamisch en verandert nog wel eens qua inrichting.

Ik heb zelf de Soundbox niet, maar als ik op m'n gewone box afga dan is het als volgt.

Bovenin tandwiel voor instellingen - Geluid - verwerking van geluid.

Bron: 

KENNISBANK KPN TV+ Soundbox

• Auteur
  • Slimmerik
  • 60 reacties
  • October 9, 2025

Hartelijk dank, je hebt gelijk en ik heb weer geluid. Ik kan amper lopen dus alles duurt wat langer en soms lukt het helemaal niet. Maar ik ben blij en ik wijzig de box nog maar ik moet blijkbaar wachten.Nogmaals, hartelijk bedankt en nog een fijne dag toegewenst, groetjes Rob

• Auteur
  • Slimmerik
  • 60 reacties
  • October 9, 2025

Nee lukt niet, ik kan pas van 20-10 wijzigen, ik weet niet wat jij er van vindt maar ik ben hier niet blij mee! Weet je al waar de SBS6 problemen door komen? Groetjes Rob

PeterG
Superuser
  • 65598 reacties
  • October 9, 2025

Weet je al waar de SBS6 problemen door komen? Groetjes Rob

Oh! Dat topic ben jij ook. 😏 Ik reageer daar nog even.

PeterG
Superuser
  • 65598 reacties
  • October 21, 2025

Heb je inmiddels de wijziging naar de TV+ Box (Sagemcom DIW7022) in gang kunnen zetten?

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic