Skip to main content
Beantwoord

Hoe koppel ik de KPN afstandsbediening aan mijn Samsung tv en soundbar?

• April 22, 2026
  • 18 reacties
  • 164 keer bekeken

Van alles geprobeerd maar niks lijkt te werken! Nu 3 afstandsbedieningen nodig waar ik

voor de verhuizing aan 1 afstandsbediening genoeg had. Wie heeft de gouden tip/oplossing.

Beste antwoord door Rowi.

Jazeker heb ik de DIW7022. Dan heeft de KPN afstandsbediening mogelijk nog wel een ir zender het kastje zelf zeker niet.  (Kleine test een Samsung in een andere kamer ging ook meteen aan, een LG op zolder niet.)

In iedergeval is het voor de topicstarter alleen van belang je haalt alles uit de doos je sluit het aan en de tv knop van de KPN afstandsbediening ingedrukt houden en de TV gaat nagenoeg meteen aan. Dat was mijn uitpak ervaring. Waarschijnlijk zullen details over de manier van aansluiten opheldering geven, als de Soundbar via een optische kabel is aangesloten wordt namelijk alweer anders.

Dat het niet uit de doos werkt zoals met de vorige ontvanger is eigenlijk vreemd. Nog vreemder is dat met een verhuizing de bestaande apparaten niet mee mocht verhuizen.

18 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 22, 2026

Misschien helpt opnieuw koppelen van de kpn afstandsbediening met je tv, eventueel na verwijderen infraroodcodes?

kijk zonodig ook naar de HDMI-CEC instellingen van de tv+box, je tv en de soundbar

Hoe zijn de tv+box, tv en soundbar onderling met elkaar verbonden?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 22, 2026

Heb je misschien wat aan dit topic?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Welkom op de community ​@Andrea26-7, hoewel de aanleiding minder leuk is. Wat onhandig dat het niet lukt om de afstandsbediening gekoppeld te krijgen 🙁

Ik zie dat de anderen hier al een aantal artikelen hebben gedeeld waar dit onderwerp wordt besproken, en hoop dat je daar verder mee bent gekomen! Zo nee, zou je ons dan wat meer informatie kunnen geven, zodat we verder met je mee kunnen denken?

• Je geeft aan dat dit ná de verhuizing is ontstaan, had je voor de verhuizing, op je oude adres, precies dezelfde apparatuur in gebruik?
  • Hoe ver kom je precies als je de afstandsbediening aan je tv wil koppelen? Bij welke stap gaat het mis?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 27, 2026

Nee heb m’n oude apparaten terug moeten sturen en hier op het nieuwe adres een tv+ box ontvangen. Zenders wisselen lukt. Geluid harder zachter niet en de tv uitzetten met de kpn afstandsbediening lukt ook niet.

• April 27, 2026

Nee heb m’n oude apparaten terug moeten sturen en hier op het nieuwe adres een tv+ box ontvangen. Zenders wisselen lukt. Geluid harder zachter niet en de tv uitzetten met de kpn afstandsbediening lukt ook niet.

Zenders wisselen doe je op de TV+ zelf daar staat de TV buiten. In principe hoef je niks in te stellen en werkt dit nagenoeg meteen middels HDMI. Staat in de Samsung Anynet aan? Dat is hoe dan ook een vereiste van Samsung om audio uit een soundbar te krijgen. 

Is de TV+ box aangesloten op de TV zelf of via de soundbar?

De afstandsbediening van KPN heeft twee knoppen bovenin ik gebruik de TV knop om de tv en soundbar aan en uit te zetten en de KPN knop voor de ontvanger. Dit werkte meteen na het aansluiten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 27, 2026

Koppelen aan Samsung tv.

Via het menu van de ontvanger! Tandwiel - Afstandsbediening - Instellen voor televisie

Lukt dat niet dan kan het handmatig. 

Een Samsung soundbar aangesloten op HDMI (e)ARC volgt dan ook het signaal. 

Maar ook daar staat het voor in het menu om dat direct voor te laten werken. 

Handmatige code voor Samsung televisie: 270

Met HDMI CEC werkt de kpn box ook met de Samsung afstandsbediening. Zappen uitgezonderd, dat ondersteunt Samsung niet op externe streaming boxen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 27, 2026

Heb inmiddels wel geluid maar kan het alleen via de knoppen op de soundbar harder en zachter zetten. Dus waar ik voorheen alleen de afstandsbediening van kpn gebruikte gebruik ik er nu 3 die van de tv, die van de soundbar en die van kpn. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 27, 2026

Ja. Dat vermelde je al. Zie de voorgaande reacties. 

• April 27, 2026

Heb inmiddels wel geluid maar kan het alleen via de knoppen op de soundbar harder en zachter zetten. Dus waar ik voorheen alleen de afstandsbediening van kpn gebruikte gebruik ik er nu 3 die van de tv, die van de soundbar en die van kpn. 

Welk model tv en geluidsbalk?

De afstandsbediening van KPN heeft zover ik weet geen infrarood aansturing meer dat speelt een belangrijke rol. Daarom ontgaat mij eerlijk gezegd die handmatige code die wordt genoemd.

In principe zou je terug moeten kunnen naar twee bedieningen jouw Televise afstandsbediening kan ook de volume van de geluidsbalk bedienen dan moet in de TV bij de audio instellingen voor externe luidsprekers gekozen moeten worden.

Ter herhaling hoe en waarmee is alles aangesloten?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 27, 2026

Dan heb je toch wat gemist, ​@Rowi. 

De afstandsbediening van KPN heeft zover ik weet geen infrarood aansturing meer dat speelt een belangrijke rol. Daarom ontgaat mij eerlijk gezegd die handmatige code die wordt genoemd.

De bediening voor een televisietoestel is uitsluitend via infrarood. De afstandsbediening werkt bij mij zelfs op een Samsung uit 2006!

Je hebt mijns inziens dus zelf geen TV+.

• Antwoord
  • April 27, 2026

Jazeker heb ik de DIW7022. Dan heeft de KPN afstandsbediening mogelijk nog wel een ir zender het kastje zelf zeker niet.  (Kleine test een Samsung in een andere kamer ging ook meteen aan, een LG op zolder niet.)

In iedergeval is het voor de topicstarter alleen van belang je haalt alles uit de doos je sluit het aan en de tv knop van de KPN afstandsbediening ingedrukt houden en de TV gaat nagenoeg meteen aan. Dat was mijn uitpak ervaring. Waarschijnlijk zullen details over de manier van aansluiten opheldering geven, als de Soundbar via een optische kabel is aangesloten wordt namelijk alweer anders.

Dat het niet uit de doos werkt zoals met de vorige ontvanger is eigenlijk vreemd. Nog vreemder is dat met een verhuizing de bestaande apparaten niet mee mocht verhuizen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 27, 2026

De soundbar is inmiddels gelukt. Nu alleen de tv nog ( aan&uit ) koppelen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 27, 2026

Ik snap ook niet dat alles retour moest.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 27, 2026

Heel oude abonnementen worden niet verhuisd. Je krijgt dan een nieuw contract. Wat precies de grens, in jaren, is weet ik óók niet. 

Het is één methode om oude abonnementen uit te faseren. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 27, 2026

Kun je 1 AB aan meerdere apparaten koppelen dan? ​@Andrea26-7 ???

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 27, 2026

De TV+ ab kun je zowel aan de tv (aan/uit/bron knoppen) als geluidsinstallatie (volume knoppen) voor koppelen:

Alternatief, als je de tv met HDMI (e)ARC aan de geluidsinstallatie hebt gekoppeld en beide goed hebt afgericht, kun je (meestal) het volume van de geluidsinstallatie regelen met de volume knoppen van de tv, en dus ook met de kpn ab als je die alleen aan de tv hebt gekoppeld.
Dat werkt bij mij zelfs met de oude Arris 2052 IR ab  in combinatie met een Samsung tv uit 2012 en een (vrij recente, dat wel) AV receiver.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoe staat het er nu voor ​@Andrea26-7? Ben je er nog verder mee gekomen, wellicht na het laatste bericht van Wartywolfs?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 1, 2026

Ik weet niet precies hoe ik het heb gedaan maar sinds vanavond werkt het weer als vanouds. Alles met enkel de afstandsbediening van KPN. Dank voor alle hulp!👍🏻