Skip to main content

Ik lees soms forumposten waarin gebruikers de bitrate noemen van de KPN iTV kanalen. En ook dat ze dat zelf gemeten hebben. Ik ben nieuwsgierig hoe ze dat dan meten. Een tool op je computer installeren die ook de TV kanalen kan intercepten die op de ethernetpoort binnenkomen vanaf de modem? 

Dus de modem stuurt de TV kanalen niet alleen naar de Arris settop box maar naar elk aangesloten apparaat?

Sommige zelf aangeschafte modems registreren het verbruik per poortje per tijdseenheid. Met wat delen kom je dan bijvoorbeeld op 7,2 Mb/s voor HD. En 12,5 voor HDglas. 

En nee. Een stream gaat niet naar alle apparaten. KPN gebruikt IGMP Snooping waardoor een stream alleen naar de ontvanger gaat die er om 'vraagt'. Want anders kan je helemaal niets meer met andere apparaten tijdens tv kijken. 

Modems moeten wel IGMP Snooping ondersteunen. 


Eigen router, telegraf snmp collecter, influxdb en grafana. Tenminste, dat is de moeilijke manier, ik kan ook even in de router kijken. 😜


Fritz!Boxen hebben mooie kleurtjes voor de verschillende WAN functies:

 

Kleuren Downstream Fritz!box

Dus dan kan je weer makkelijk zo'n grafiek  krijgen:

 

Bitrates KPN HD / 4K zenders

Zo kan je dus de bitrates zien in een Fritz!box. Hier schakel ik van een Normale HD zender naar verschillende 4K zenders. Het gele randje wat je er nog boven ziet is mijn normale internet gebruik op zo'n moment.