Skip to main content

Ik heb een Philips tv, met 3 hdmi aansluitingen en een sony sound bar.

Signaal krijg ik van kpn, via een experiabox en tv ontvanger.

Hoe moet ik de hdmi en optische geluidskabel aansluiten om het geluid van de tv over de soundbar de soundbar te krijgen?

Ik heb een Philips tv, met 3 HDMI aansluitingen en een Sony sound bar.

Signaal krijg ik van KPN, via een Experiabox en tv ontvanger.

Hoe moet ik de HDMI en optische geluidskabel aansluiten om het geluid van de tv over de soundbar de soundbar te krijgen?

 

Ik hoop dat je er een sub woofer bij hebt, anders is het verschil klein.

 

Ik heb het als volgt op mijn LG OLED tv aangesloten.

KPN tv decoder op HDMI1

Soundbar op HDMI2 (eARC)

Blu-Ray op HDMI3

 

De tv heb ik ingesteld op geluid via HDMI2 (soundbar)

De volume knop van de tv regelt het volume op de soundbar.

Werkt perfect moet ik zeggen. 

 

Optische kabel heb ik niet aangesloten, via HDMI met goede HDMI kabel is beter en mooier. 


@Helius Ik heb het hetzelfde als joop2011 aangsloten. De Soundbar op op de HDMI ARC. Is het a gelukt? Heb je geen HDMI voor op de ARC, dan kun je de optische kabel tussen ontvanger en soundbar aansluiten.  


Bedankt Bart,

Het is gelukt.


Super! 


snelcode roseland soundbar


snelcode roseland soundbar

 

Geef je jezelf een like??

 

Er is geen snelcode voor een soundbar, alleen voor de tv.

Maar als je die zoals boven is beschreven aansluit, dan wordt hij via de volume van de tv geregeld.

En dan regelt de volume van de KPN AB het volume van de tv en de tv regelt dan het volume van de Soundbar. 

 


Wij hebben een LG sk5 soundbar met subwoofer en een LG55uq70006LB televisie, hoe sluit ik dit allemaal aan via de KPN ontvanger. 

Willen het graag zo hebben dat de tv uit kan blijven als we radio willen luisteren maar wel dat het geluid bij tv kijken via de soundbar en subwoofer gaat

De stroom moest er van Enexis voor een paar weekjes terug af en sindsdien is het geluid niks meer. Hebben al een nieuwe HDMI en een nieuwe optische kabel gekocht. 

Wie kan ons advies geven..


Wij hebben een LG sk5 soundbar met subwoofer en een LG55uq70006LB televisie, hoe sluit ik dit allemaal aan via de KPN ontvanger. 

 

Beste is zoals ik boven heb beschreven.

Dus niet op de KPN tv ontvanger, maar op de eARC (meestal HDMII ingang 2) van de Smart tv aansluiten.

In de tv aangeven dat het geluid via de Soundbar (externe luidsprekers of via eARC moet lopen.


Bedankt voor deze informatie en gaan het uit proberen.

Als het gelukt is zet ik hier weer een reactie neer.

Gr Marianne


We hebben van alles geprobeerd en het geluid is nog bagger , bij bepaalde zenders knalt hij erover en bij anderen zo zacht dat je continu de AB bij je moet hebben. En radio luisteren via de tv /soundbar is gewoon heel slecht. Wij weten niet meer wat we moeten. De soundbar is bijna 5 jaar oud of verkeerde HDMI kabels? Je leest over 2.0 of 2.1 en zo meer...


@Marianne1960 

Als je een 4K televisie hebt, moet je tussen de DIW7022 en de tv (HDMI 1) een HDMI 2,1 kabel monteren.

Dit is alleen voor het beeld.

Kijk ook in de instellingen van het geluid van de DIW7022 en zet hem zo wie zo geluid op maximaal.

En zet hem op Dolby (bij een soundbar van 5 jaar denk ik Dolby digital (5.1).

Regel het geluid via de tv, de tv regelt dan het geluid van de soundbar.

Dus NIET het geluid op de DIW7022 regelen, die sus altijd op maximaal laten staan. 


@joop2011 

Als ik het dus goed begrijp het geluid van de tv ( dat bedoel je met DIW 7022 ben een leek) op max en dan verder met de soundbar regelen. We hebben volgens mij geen 4 k tv. Gaan het proberen.

Dank je wel

 


Welke ontvanger heb je nu precies?

En heb je ook naar de geluidsinstellingen van de tv gekeken? 

 

Want soundbar is op de HDMI ARC van de tv aangesloten?


@joop2011

Als ik het dus goed begrijp het geluid van de tv ( dat bedoel je met DIW 7022 ben een leek) op max en dan verder met de soundbar regelen. We hebben volgens mij geen 4 k tv. Gaan het proberen.

Dank je wel

 

 

De DIW7022 is geen tv, maar een KPN tv decoder (KPN tv+ box).

De tv is het scherm waar je naar kijkt.

Als je geen 4K tv hebt, maakt de HDMI kabel niets uit van de DIW7022 naar de tv.

Zet de DIW7022 wel op 1080P/50 (gaat automatisch dacht ik).

 

Of heb je een andere KPN tv ontvanger?

Staat aan de onderkant van de KPN tv ontvanger en bij een paar modellen aan de voorkant.

 

En wat ik al een paar keer gevraagd heb, en ook @Bart_Z 

Ik hoor het graag. 


@joop2011 @Bart_Z 

Wij hebben een HMB 2260 KPN ontvanger en vanaf die gaat de HDMI naar de tv. Als we van de tv de HDMI naar de soundbar doen dan hebben we helaas geen geluid.


@joop2011 @Bart_Z 

Wij hebben een HMB 2260 KPN ontvanger en vanaf die gaat de HDMI naar de tv. Als we van de tv de HDMI naar de soundbar doen dan hebben we helaas geen geluid.

 

Dan moet je de ab van de tv pakken en in de instellingen bij geluid aangeven dat het geluid via externe luidsprekers moet.

Gebruik je wel de HDMI eARC uitgang van de tv naar de Soundbar? 


@joop2011 

Er gaat alleen een HDMI van de KPN ontvanger naar de TV en die zit in de HDMIeARC. Hij staat wel in de instellingen op externe luidsprekers. GEEN HDMI van de soundbar naar de TV want dan hebben we toch een dubbele HDMI aansluiting op de TV. De TV is blijkbaar van buitenlandse(Italiaanse) afkomst dat mag toch geen probleem zijn?

LG UQ 55 7006 LB TV

 

 

 


@joop2011

Er gaat alleen een HDMI van de KPN ontvanger naar de TV en die zit in de HDMIeARC. Hij staat wel in de instellingen op externe luidsprekers. GEEN HDMI van de soundbar naar de TV want dan hebben we toch een dubbele HDMI aansluiting op de TV. De TV is blijkbaar van buitenlandse(Italiaanse) afkomst dat mag toch geen probleem zijn?

LG UQ 55 7006 LB TV

 

De KPN tv decoder moet op HDMI 1

HDMI eARC is speciaal voor de soundbar.

 

Ik heb even gekeken, deze LG tv heeft 3 HDMI poorten.

Advies aansluiten:

KPN tv decoder HDMI 1

Soundbar HDMI 2 eARC

Daarna moet alles goed werken. 

 

Je mag uiteraard op elke HDMI ingang van de tv een apparaat aansluiten.

Dat kan je met source op de tv regelen welke HDMI ingang je gebruikt.

 

Ik heb er 3 in gebruik op onze OLED LG tv. 

HDMI 1  KPN tv decoder

HDMI 2 eARC Soundbar

HDMI 3  Blu-Ray speler 

Werkt perfect.


@joop2011 Super bedankt , dan gaan we dat veranderen en instellen. Je hoort van ons weer hoe het gaat en of het gelukt is.


@joop2011 er zit nu ook een optical van de kpn ontvanger naar de soundbar, die eruit halen en dan de HDMI vanaf de HDMI out (TV ARC)  naar de HDMI eARC  van de TV


Ja, de optische kabel heb je niet meer nodig met het aansluiten van de HDMI ARC. Dus aansluiten zoals joop2011 aangeeft:

@joop2011

Er gaat alleen een HDMI van de KPN ontvanger naar de TV en die zit in de HDMIeARC. Hij staat wel in de instellingen op externe luidsprekers. GEEN HDMI van de soundbar naar de TV want dan hebben we toch een dubbele HDMI aansluiting op de TV. De TV is blijkbaar van buitenlandse(Italiaanse) afkomst dat mag toch geen probleem zijn?

LG UQ 55 7006 LB TV

 

De KPN tv decoder moet op HDMI 1

HDMI eARC is speciaal voor de soundbar.

 

Ik heb even gekeken, deze LG tv heeft 3 HDMI poorten.

Advies aansluiten:

KPN tv decoder HDMI 1

Soundbar HDMI 2 eARC

Daarna moet alles goed werken. 

 


@Bart_Z  gedaan en werkt goed maar als we de tv uitzetten om naar de radio te luisteren geen geluid en gaat de soundbar naar stand by. Daar geen oplossing voor. En er blijft gewoon HDMI 1 in beeld als je alles aanzet. De optical is er tussen weg gehaald . Dus KPN kastje zit nu op HDMI 1 

Soundbar zit nu op HDMI e ARC HDMI2 

En de Chromecast op HDMI 3


@Marianne1960 

Geluid gaat via de HDMI.

HDMI en optical samen naar de tv, dan krijg je problemen.

Inderdaad, alleen de HDMI van de KPN tv decoder naar de tv.

Optical kan je het beste eruit halen.

 

Ik laat de tv altijd aanstaan bij radio of cd  luisteren.


@joop2011 dan doen wij dat ook maar het werkt nu iig goed. Als de soundbar nu aanstaat dan staan de stipjes op usb en dt niet op LG tv HDMI in maar dat geeft niet, of wel

 


@Marianne1960 

Dat kan je het beste in de gebruiksaanwijzing van de soundbar lezen.

 

Wij hebben een Samsung soundbar, van ongeveer 6 jaar oud, en daar staat op “ARC” als we hem aanzetten. (blijft bij ons maar even in beeld).