Skip to main content

Help! Google spraakservice gaat met automatische nasynchronisatie dwars door het oorspronkelijke geluid van buitenlandse uitzendingen of fragmenten praten. Eerder kregen we het uit, maar nu is het weer aan. 
 

via instellingen, toegankelijkheid, alg instellingen dectalkback functie uitgeschakeld. Mic op die manier ook uitgeschakeld. 
lang de 5 ingedrukt, maar deze functie blijft aan. 
 

meer dan irritant. Uitzendingen worden onkijkbaar zo. Heeft iemand dit probleem kunnen verhelpen? Dan horen we heel graag. Alvast dank!

Hoi @Maasabc 
Ga naar:
Instellingen
Open algemene instellingen
Apparaatvoorkeuren
Toegankelijkheid
Talk Back

Daar kun je het instellen en uitzetten.


Hoi huistijger, dank voor je reactie maar dit hebben we al gedaan en stopt de functie niet helaas. 


Op welk kanaal/zender  heb je dit?
​​​​​​


We kijken vooral naar de NPO kanalen. Gisteren ontstond het bij het terugkijken van Zomergasten bij de filmfragmenten (bijvoorbeeld). 


Gebruik je wel kanaal 1 of 2 of 3?
De NPO kanalen zitten ook op 191 192 en 193 en die spreken alles uit
De zogenaamde GOS kanalen (Gesproken Ondertiteling Service)
Dus overschakelen naar kanaal 1, 2 of 3


Dank je. Ja, we kijken gewoon op 1,2,3 inderdaad.


Hallo @Maasabc ,

Dat is waarschijnlijk een instelling in jouw TV die je uit kunt zetten. 

 

Op mijn Philips TV is dat in te stellen. 

 

Maar ook bij Samsung : 

Dit is een onderdeel van de spraakgids, een toegankelijkheidsoplossing voor slechtzienden.

Via de instellingen van de TV >> Systeem >> Toegankelijkheid kun je de spraakgids of onderdelen hiervan uitzetten.

Of bij Sony : 

TalkBack is een service voor personen met een visuele beperking, die auditieve aanwijzingen geeft om gebruikers naar de bedoelde keuze of het juiste pictogram te leiden. Voer de volgende stappen uit als u de TalkBack-functie wilt uitschakelen:

  1. Druk op de knop HOME van de afstandsbediening.
  2. Druk enkele keren op ↓ (pijltjestoets omlaag) en selecteer Instellingen.
  3. Druk tweemaal op ↓ (pijltjestoets omlaag).
  4. Druk enkele keren op → (pijltjestoets naar rechts) en selecteer Toegankelijkheid.
  5. Druk eenmaal op ↓ (pijltjestoets omlaag) en selecteer Services.
  6. Druk eenmaal op ↓ (pijltjestoets omlaag) en selecteer TalkBack on (TalkBack aan).
  7. Selecteer State on (Status Aan), waarna een stem Aan zegt.
  8. Druk eenmaal op ↓ (pijltjestoets omlaag), waarna een stem Uit zegt.
  9. Druk op Enter, waarna een stem OK zegt.
  10. Druk op Enter.

OPMERKING: Dit probleem doet zich niet voor als TalkBack vanuit de Google Play Store is bijgewerkt naar versie 4.1 of hoger.

 

Of bij LG : 

Druk op de knop op de afstandsbediening van de tv en selecteer oAlle instellingen] → nAlgemeen] → vAI-service] → lInstellingen spraakherkenning] → lHandsfree spraakbesturing gebruiken]. Druk op de knop montuurknop op de afstandsbediening van de tv en selecteer pAlle instellingen] → Algemeen] → eAI-service] → Instellingen voor spraakherkenning] → Handsfree spraakbesturing gebruiken].


Dank je voor je reply! Dit ga ik morgen proberen. 


Goedemorgen @Maasabc, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)
Mooi om te zien dat je al zoveel goede respons hebt mogen ontvangen. 

 

Dank je voor je reply! Dit ga ik morgen proberen. 

Ben benieuwd of het lukt met de informatie van @Noordzee, ik heb goede hoop!


We kijken vooral naar de NPO kanalen. Gisteren ontstond het bij het terugkijken van Zomergasten bij de filmfragmenten (bijvoorbeeld). 

Dus niet tijdens de bediening, maar tijdens kijken.

Dat is dan volgens mij toch niet iets van je televisie, en ook niet van de TV+ Box. Die gaan bijvoorbeeld niet zelf een voice over voor audio descriptie verzinnen bij beeld. En je televisie gaat ook vast niet de ondertiteling voorlezen die is ingebakken in het beeld dat-ie krijgt via HDMI. (Dat kan anders zijn bij kabeltelevisie.)

Dus volgens mij had @huistijger gelijk bij dit:

Gebruik je wel kanaal 1 of 2 of 3?
De NPO kanalen zitten ook op 191 192 en 193 en die spreken alles uit
De zogenaamde GOS kanalen (Gesproken Ondertiteling Service)
Dus overschakelen naar kanaal 1, 2 of 3

Dus ook al schrijf je “we kijken gewoon op 1,2,3 inderdaad”, dat zou ik toch nog een keer controleren. En dat Zomergasten, heb je bijvoorbeeld niet een opname gemaakt van 192 in plaats van 2? Ik heb hier wel eens gelezen dat de zoekfunctie van de TV+ Box ook nog wel eens ongevraagd met 191, 192 of 193 op de proppen komt.

Zie verder ook Meer tv-zenders met Audio Descriptie en Klarsprache voor uitleg. Als je ze niet gebruikt dan zou ik favoriete zenders instellen waarin die zenders niet zitten.


Dank je wel voor je reactie! Ik ga er vanavond nog even goed voor zitten en laat de oplossing- als we die vinden - hier nog weten. 


Kijk je opnamen? En stel je deze in via de app op de telefoon? Dan is het zo gebeurt dat je per ongeluk op een GOS kanaal programmeert, want via ZOEKEN geeft ie die resultaten ook.

GOS op decoder en in gids: 191, 192 en 193.

Gebruik uitsluitend de GIDS-knop in app en ontvanger om te programmeren voor opnemen.

GOS=Gesproken Ondertitel Service. Voor mensen met zichtproblemen en laaggeletterden. Ook veel gebruikt door mensen met dyslexie.

Eenmaal opgenomen met GOS kan dat niet veranderd worden. Je kunt de uitzending dan natuurlijk wel nog tot een week na uitzending terugkijken via de GIDS. En dan natuurlijk gewoon 1, 2 of 3. En dan niet 191, 192 of 193.


Dank je wel voor je reactie! Ik ga er vanavond nog even goed voor zitten en laat de oplossing- als we die vinden - hier nog weten. 

En wat was de oplossing @Maasabc ? 


Het is heel raar, maar op dit moment werkt alles normaal. Wellicht is het toch het uit zetten van de talk-back functie die in werking is getreden. Dit was echter bij een normale NPO-uitzending. Ik moet nog even checken of het nu ook goed gaat bij terugkijken. Dat zal ik nog updaten. Dank voor alle reacties nogmaals!


Reageer