Skip to main content
Vraag

Hoe vaak moet je de TV+ Box resetten?

• 11 January 2025
  • 18 reacties
  • 258 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Nou.... Daar zijn we weer.

De tv+ (7022) ontvanger, vanwege doorlopende problemen, een complete reset gegeven. Dat loste een hele berg problemen op. Maar na een week beginnen de vreemde dingen weer. Met name hebben we veel problemen als we de gids willen gebruiken na opnames of films gekeken hebben op het plus abonnement.

Helaas kan je hier geen filmpjes plaatsen maar het is maar slecht uit te leggen wat er allemaal gebeurt maar zal het toch proberen:

Je drukt op gids, die komt ook. Een keer naar beneden, naar de volgende pagina gaat prima, maar dan komt het gemieter. De zenderlijst staat compleet op zwart. De regels van wat er bezig is of komt zijn wel te zien. En als je dit hebt dat weet je dat er nog meer vreemde dingen gaan gebeuren in de gids. Op den duur gaat de gids weg, hou je alleen de bovenste regel van het kpn start scherm, en zelfs die kan verdwijnen.  Je kan uit de gids met de gids knop maar als je weer ik de gids terug gaat blijf je dit soort problemen hebben. Je moet dan het kastje weer opnieuw opstarten en dan ben je er weer (even) vanaf.

Dus mijn vraag is.... Hoevaak moeten jullie het tv kastje herstarten om dit soort euvels weg te krijgen?

HansGlas
Slimmerik
  • 11 januari 2025

Nooit

Forum|alt.badge.img+2

Ik zie dat de titel veranderd is in "resetten" maar had hem aangemaakt met "herstarten".

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 11 januari 2025

Heb ze beiden nog nooit hoeven te herstarten. Ze doen precies wat ze moeten doen.  

Forum|alt.badge.img+2

Hier wat printscreens van een video die ik geschoten heb...

Het somme is dat de eerste foto een programma te zien is wat we helemaal niet gekeken hebben via de gids of terugkijken maar via het pluspakket. In dit geval een show van Andries Turnu. En dat programma blijft ook maar elke keer terug komen als je de gids afsluit en opnieuw opent.

Als je de pijlen op de afstandsbediening gebruikt kan je 1x naar beneden, geen probleem. Maar de volgende pagina is dus de zenderlijst zwart. Als je dan nog beweegt met de pijltjes gaat ineens de zenderlijst op en neer (denk ik, want die is zwart) en als je dan opzij gaat kom je ineens heel ergens anders. Als je dan nog beweegt gaat het scherm op bijna zwart. Zolang je niks doet blijf je hier naar kijken...... Als je op een verkeerd knopje drukt gaat alles op zwart. Nog op terug drukken kom je weer terug in de kapotte gids. Sluit je de gids af en start je de gids weer begint het weer van voren af aan. Dus ook weer het programma in beeld wat we gekeken hebben via pluspakket.....

Forum|alt.badge.img+2

Kpn ook geen idee?

Forum|alt.badge.img+2

Wij ervaren veel problemen met de gids na het kijken van een film uit het pluspakket.

Snap de link niet direct maar na heel veel trial and error is dit wel onze conclusie….

Enige remedie is opnieuw opstarten. Dan is het weer goed.

Als we dan weer naar het pluspakket gaan, iets kijken, daarna stoppen en weer tv willen kijken hebben we weer dezelfde problemen. 

De pijltjes op de afstandsbediening werken maar half, zwarte vlakken in de gids etc.

Zijn wij de enige die dit ervaren?

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hoi ​@Martijn en Lies, ik heb je laatste topics even samengevoegd, dit lijkt met niet héél prettig TV kijken zo. Is dit zo op een avond meteen al als je de TV kijkt of pas na een tijdje? 
Je schrijft zowel herstarten als resetten, welke van de twee lost dit nou precies op? Als je alleen de herstart probeert, kun je dan ook de frisse start eens proberen? Dit sluit wel een hoop uit namelijk.

Forum|alt.badge.img+2

Herstarten doen we zo vaak, dat is niet bij te houden. Soms meerdere keren per dag.

Vorige week een frisse start (lees complete reset) en toen waren de meeste problemen voor een week weg.

Maar nu begint het weer..... Met de meest vreemde dingen zoals je kunt zien.

Volledigheidshalve: bekabeld aangesloten direct op de Fritzbox op eigen ingang (geen switch), bekabeling getest. Unicast of multicast maakt geen verschil.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ah ja dat is niet fijn TV kijken inderdaad, heb je de XS4all klantenservice hierover ook al gesproken?

Forum|alt.badge.img+2

We hebben een monteur laten komen, die heeft (uiteindelijk) het kastje omgewisseld.

Tevens wat metingen gedaan over het netwerk. Bij de UTP aansluiting, bij de Fritzbox en het ISRA punt.

Meten direct in een LAN poort van de Fritzbox (en dus ook bij het UTP punt) waren er toch nog wel wat pakketjes verloren gegaan, maar direct op de lijn uit het ISRA punt vreemd genoeg niet.

Maar toch wat puntjes nagekeken en wat elimineren wat het nog meer kan/kon zijn.

Schijnbaar is het toch veel gevoeliger dan het “oude" systeem met de Arris ontvanger. 

Voorlopig schijnt het nu goed te gaan.

Wellicht combinatie van verschillende factoren. Maar… gevoelig, heel erg gevoelig.

Forum|alt.badge.img+2

Beide kastjes op wifi gezet, direct op de Fritzbox. (Alle datakabels los, DVS-sen verwijderd). Hiervoor een eigen 5 ghz wifi punt gemaakte alleen voor tv kijken. (Al het overige wifi verkeer gaat via de UniFi's).

TV kijken gaat prima, maar zodra we weer een film kiezen via pluspakket is de gids weer prut.

Komt elke keer weer heel specifiek 1 film terug:

En dat is de eerste film van de categorie waar je het filter (in het pluspakket) op hebt staan.

In ons geval "cabaret" en in die categorie is "Andries Turnu" de eerste film in de rij.

Verander je de categorie van "cabaret" naar "comedy" dan is de eerste film in de rij "what's love got to do with it".

Als je wat gekeken hebt vanuit het pluspakket, en je gaat weer tv kijken, gebruikt de gids, dan komt dus de eerste film uit de categorie waarop je het filter had staan uit het pluspakket terug in de gids en gaat de gids raar doen: zwart beeld, geen zenders. En als je de gids sluit met de gids knop is het hele beeld zwart behalve de bovenste regel van kpn, start, nu op tv etc 

Denk toch echt dat dit een bug is want dit is specifiek en reproduceerbaar. (Bij ons).

Je moet echt opnieuw opstarten om dit weer goed te krijgen.

Zolang we geen film uit het pluspakket kijken is er niks aan de hand.

Forum|alt.badge.img+2

KPN, ik heb dit ook getest op onze 2e dw7022 en daar heb ik precies hetzelfde. 

Testen jullie dat ook eens?!

DexterXL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 27 januari 2025

Ik wil geen topic kapen, maar ik kan beamen van wat hier boven allemaal gemeld word, dat het mij lijkt alsof de tv+7022 kast niet goed met zijn geheugen om gaat (buffers) .

Hier ervaren we soort gelijke problemen, of ik nu via de 7022 een 4-tal filmpjes op youtube kijk, of een film kijk uit het pluspakket, daarna begint de ellende, druk je op gids, dan duurt het lang voordat je de gids daadwerkelijk krijgt, doe je een pagina naar beneden dan vallen de zenders links weg en mis je 1 regel, druk je dan weer op gids dan ga je weer terug naar de film die je hebt gekeken.

De volgende keer opstarten wat 3 sec zou moeten duren, kan dan ineens minuten duren en zie je het groene KPN logo, dit is alleen maar “op te lossen” door een herstart, een frisse start stelt het probleem een paar dagen uit, maar als je dan weer wat anders hebt gekeken dan de zenders, dan begint het gezeur opnieuw.

Lijkt mij dat wij 2-en toch niet de enige zijn waarbij dit gebeurt

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Deze feedback ligt bij de ontwikkelaars, een goede verbinding met de ontvangers zou een deel van deze issues overigens wel moeten verminderen, dus waar het kan zou een kabel of het verplaatsen van je superwifi punten een eind kunnen helpen. Om je TV ontvangers draadloos te gebruiken is het sowieso niet de bedoeling andere apparatuur te gebruiken dan de box12 en superwifi punten: 

https://community.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-149/de-kpn-tv-box-aansluiten-via-wifi-en-het-aansluitbeleid-582423

Forum|alt.badge.img+2

Ik had deze problemen ook bedraad!

DexterXL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 29 januari 2025

Nou idd, ik heb beide boxen bedraad op een Fritzbox, alles werkte perfect tot een bepaalde update, dus helaas ​@Thomas van KPN lijkt mij zeer onwaarschijnlijk ook mede dat de 2 oude boxen hiervoor jaren perfect op dezelfde combinatie hebben gedraaid.

Vandaag nog 1 film gekeken via het pluspakket, exact hetzelfde als wat de TS omschreven heeft, overigens schokte de beelden ook heel iets en zag ik voor zo'n 5 sec zwak op de achtergrond van de film de tekst: media offline, nog nooit eerder opgevallen/gezien.

Nee er zit echt iets niet goed in de software van de tv+ box, ergens iets met bufferen en zijn geheugen

PeterG
Superuser
  • 29 januari 2025

Hier vaak problemen na gebruik van een app. Kom ik weer terug in de launcher en dan naar  opgeslagen laden de opnames niet. Na enkele seconden gaat de box spontaan herladen. Of ik doe zelf een herstart. 

Forum|alt.badge.img+2

Met opnames bekijken hebben we zelden last. Wel die gids…. dagelijks terugkomend dingetje (als je wat kijkt via pluspakket). Disney of wat dan ook doen we niet via de tv+ kastjes. Daar gebruiken we de app voor op de tv zelf. Die doet het altijd!

Zal ook eens de F1 app proberen en kijken of de storingen daar ook effect op hebben. Is de enige app die we gebruiken.

Reageer