Skip to main content

Goedemorgen,

 

Momenteel heb ik internet en tv van Ziggo. Sinds kort is er glasvezel beschikbaar in de straat. Ik denk erover over te stappen. Wanneer ik tv van Ziggo hou is het een prijzig geheel dus idealiter stap ik volledig over (internet en tv). Ik kan alleen niet vinden hoe het werkt qua tv. Mijn tv's hebben nu een ziggo kaart, hoe werkt dat als ik over stap? Daarnaast zijn de tvs aangesloten op de kabel, deze kabels zijn in de muren weggewerkt. Moet en kan ik die nog gebruiken (sorry ik heb echt geen verstand hiervan).

Als iemand iets meer kan vertellen graag!

Alvast bedankt.

 

Anja

KPN gebruikt utp-kabels. Geen coax kabels dus die Ziggo misschien gebruikt.

KPN heeft geen insteekmodule voor interactieve tv. U krijgt een los kastje.


KPN heeft geen insteekmodule voor interactieve tv. U krijgt een los kastje.

Hallo @Nick83 , Bij Digitenne bestaat de CI+ kaart wel, is ook van KPN.

CC: @Anja Roest 

 


Dank voor jullie reactie!


@Anja Roest 

Ik zal het even schetsen vanaf de glasvezelaansluiting:

Op de KPN glasvezelaansluiting in je huis komt een klein kastje om het signaal om te zetten. Dat kastje heeft stroom nodig dus daar moet wel een stopcontact in de buurt zitten.

Vanaf dat zwarte kastje komt een UTP kabel naar de Experiabox van KPN (router/modem) en die mag overal staan waar handig is en waar jij of de monteur met die UTP kabel kan komen. Dus dat kan naast de glasvezelaansluiting zijn, of misschien gewoon in de woonkamer achter het gordijn of zoiets.

Vanaf de Experiabox komt een UTP kabel naar de TV decoder (soort Ziggo Next Mini) en die decoder komt bij je TV te staan. Die decoder bedien je straks om TV te kijken. Je TV zelf doet niets meer met die insteekkaart of met die kabel uit de muur . De decoder sluit je met een HDMI kabel aan op je TV en daarmee is je TV nog een grote monitor geworden. Je TV hoeft ook alleen nog maar op HDMI 1 (of 2 of3) gezet te worden om TV te kijken. Je hoeft geen zenders te zoeken of in te programmeren.

Momenteel kan de KPN TV decoder alleen met een kabel worden aangesloten vanaf die Epxeriabox en (nog) niet op Wifi.

 

De UTP kabels die ik hier noem kunnen dus door de kruipruimte lopen, of langs de plint, of door een lege buis (of een buis die de monteur leeg mag maken). Per woning kan dit nogal verschillen.

 

@JanD Het gaat hier om KPN glasvezel. Met alle respect: Digitenne is niet echt een volwaardig alternatief voor KPN Interactieve TV via glasvezel.


KPN heeft geen insteekmodule voor interactieve tv. U krijgt een los kastje.

Hallo @Nick83 , Bij Digitenne bestaat de CI+ kaart wel, is ook van KPN.

CC: @Anja Roest 

Maar Digitenne is geen interactieve tv. 


Dank je wel Ward, het wordt mij nu duidelijker. Een UTP kabel is dus een andere kabel dan de antenne kabels die er nu lopen. Mijn huis heeft drie etages net op alle etages 1 of meerdere tv’s. Er moeten dus nieuwe kabels getrokken worden naar al deze tv’s en bij iedere tv moet (ipv de insteek kaart) een kastje geplaatst worden. Dat klinkt als heel veel werk en zichtbare kabels omdat je niet overal bij kan 😳


Via het kopernetwerk en glasvezelnetwerk gaat het tv signaal via IPTV.

 

Ziggo werkt met DVB-C en dat gaat via het coax netwerk.

Alle zenders worden gelijktijdig verzonden over het coax netwerk van Ziggo.

 

Bij KPN ontvang je alleen de zender waar je naar kijkt.

Dit gaat, zoals boven aangegeven via het UTP netwerk.

Het wordt niet hetzelfde als een streamingdienst verzonden, daardoor kan je het niet via een browser bekijken. (IPTV bedoel ik dan).

Een eventuele switch in het UTP netwerk moet ook IGPM snooping ondersteunen. 😉


Dank je wel Ward, het wordt mij nu duidelijker. Een UTP kabel is dus een andere kabel dan de antenne kabels die er nu lopen. Mijn huis heeft drie etages net op alle etages 1 of meerdere tv’s. Er moeten dus nieuwe kabels getrokken worden naar al deze tv’s en bij iedere tv moet (ipv de insteek kaart) een kastje geplaatst worden. Dat klinkt als heel veel werk en zichtbare kabels omdat je niet overal bij kan 😳

Dat kan ik niet ontkennen inderdaad. Maar voor de TV's op de eerste en tweede verdieping zijn ook alternatieven (of voor de begane grond uiteraard...):

 KPN biedt Interactieve TV ook aan via een App op smart TV's (o.a. LG en Samsung). Daarnaast is de KPN TV app ook te gebruiken via Google TV. Google TV kan op de TV zelf geinstalleerd zijn, maar kan ook via een Google TV Chromecast gebruikt worden.

En tot slot is er altijd nog de optie om een simpele Chromecast in de TV te steken en via je telefoon of tablet KPN TV te kijken en te streamen naar de Chromecast/TV.

Voor Apple is momenteel alleen nog Airplay beschikbaar. Dus streamen vanaf je Iphone of Ipad. De TV app is nog niet beschikbaar op Apple TV.

 

Wat die zichtbare kabels betreft: Het blijkt vaak wel mogelijk om de bestaande antennekabels (coaxkabels) die in de muur zitten te vervangen voor een UTP kabel. Dat is wel meerwerk voor een monteur en lukt niet altijd.

 

PS: Dit is een UTP kabel (ook wel bekend als computerkabel):

 


Dat klinkt als heel veel werk en zichtbare kabels omdat je niet overal bij kan 😳

Dat valt mee denk ik. Er hoeft niet in muren gehakt te worden ofzo. Misschien het tv meubel even van de muur af schuiven.

Het is wel een upgrade van uw huis. Want aan diezelfde utp-kabels kunt u ook WiFi punten bekabeld aansluiten waardoor u een veel beter draadloos netwerk in huis krijgt.

Tevens ... ook Ziggo gaat op termijn over naar tv ontvangers die via utp-kabels zijn aangesloten. Ze hebben nu al zo'n ontvanger. 


Dank voor alle reacties! Ik zie de voordelen er zeker van in, en er aar momenteel ook de nadelen van ziggo. Maar ik zie wat op tegen het werk daar er gewoon op allerlei plekken kabels uit de muur komen en ik geen idee heb hoe die lopen. Wellicht dat digitale tv dan voorlopig een betere optie is. Ik ga er van uit dat binnenkort alles via WiFi kan.


Ik ga er van uit dat binnenkort alles via WiFi kan.

Vergeet dat maar. Misschien komen er tv ontvangers die op WiFi werken. Maar dan zult u wel echt een heel goed draadloos netwerk moeten hebben om probleemloos tv te kijken.

Zo'n goed draadloos netwerk lukt niet met met 1 WiFi punt in de meterkast en verder alles draadloos. Dat word echt helemaal niets.

U zult echt een utp kabel naar elke verdieping moeten hebben om daar een WiFi punt bekabeld op aan te sluiten. Alleen zo krijg je een goed draadloos netwerk in huis.


 Wellicht dat digitale tv dan voorlopig een betere optie is. Ik ga er van uit dat binnenkort alles via WiFi kan.

 

Het is natuurlijk tegenwoordig allemaal digitale tv (ook Ziggo).

Maar helaas een IPTV tv decoder op WIFI, die is er nog niet (zover ik weet).😉

Wat wel een optie is, om via de app van KPN ITV op de Smart tv te kijken, maar die is nog volop in ontwikkeling en het beeld is minder mooi.

 

De streams zijn momenteel (in H264) als volgt:

ITV app KPN                   ;  5 Mb/s

HD KPN vanaf kanaal 1  ; 7,5 Mb/s

HD KPN glas vanaf 661 ; 12,5 Mb/s

 

En dan is er nog een 4K stream (3 zenders) in H265 en die is (dacht ik) 25 Mb/s

 

Voor het beste kijkplezier is een vaste UTP kabel altijd het beste.

Éénmalig veel werk voor het trekken en aansluiten van de UTP (CAT5E of CAT6) kabels, maar daarna heel veel plezier en geen storingen etc. 😉

 

Internet via glasvezel heeft als groot voordeel:

Zeer lage ping

Up- en Download gelijk.

En bij nieuwe aanleg of als je overstapt op minimaal 200/200, dan gaat de tv snelheid niet van de internet snelheid af.😉😊


Ward schrijft: Wat die zichtbare kabels betreft: Het blijkt vaak wel mogelijk om de bestaande antennekabels (coaxkabels) die in de muur zitten te vervangen voor een UTP kabel.

Anja Roest schrijft: Dat klinkt als heel veel werk en zichtbare kabels omdat je niet overal bij kan

In een bouwmarkt zijn holle plinten te krijgen. Ideaal om bekabeling weg te werken.

Glasvezel gaat tot 1000 Mb/s down momenteel. De vraag is of je dat nodig hebt. Per apparaat gebruik je vrijwel nooit meer dan 10 Mb/s ( kijken van HD content via Netflix is zo'n 5 Mb/s (voor 1080p). De app van Ziggo is 720p; dat is 3 Mb/s). Om maar een idee te geven.
Een enorme upload is alleen nuttig bij regelmatig grote bestanden versturen, eigen server in huis, e.d.


Dank voor alle reacties! Ik zie de voordelen er zeker van in, en er aar momenteel ook de nadelen van ziggo. Maar ik zie wat op tegen het werk daar er gewoon op allerlei plekken kabels uit de muur komen en ik geen idee heb hoe die lopen. Wellicht dat digitale tv dan voorlopig een betere optie is. Ik ga er van uit dat binnenkort alles via WiFi kan.

afhankelijk van hoe nu al je coax kabels lopen is het waarschijlijk ook mogelijk om deze te vervangen door utp. In veel gevallen lopen deze in huizen na 1990 door pvc buizen welke in je muren / plafonds zijn ingevreesd. in dat geval kunnen deze er uit getrokken worden en vervangen door utp.

voordeel hiervan is dat je overal utp ipv coax krijgt en dus zowel itv als bedraad wifi punten kunt aansluiten.


Appelzaadje schreef:

voordeel hiervan is dat je overal utp ipv coax krijgt en dus zowel itv als bedraad wifi punten kunt aansluiten.

Maar volgens mij schrijft @home3131 juist dat hij in elke kamer al UTP heeft.


Appelzaadje schreef:

voordeel hiervan is dat je overal utp ipv coax krijgt en dus zowel itv als bedraad wifi punten kunt aansluiten.

Maar volgens mij schrijft @home3131 juist dat hij in elke kamer al UTP heeft.

mijn reactie was ook op @Anja Roest 


Appelzaadje schreef:

mijn reactie was ook op @Anja Roest 

Ik zie het ... maar dat is een bericht van meer dan 5 maanden terug. 🤔


Ik denk dat @home3131 beter even een nieuw topic aan kan maken...