Skip to main content

Hoeveel is de maximale bitrate van TV Stream met multicast/beste qualiteit? Niet de gemiddelde van 14Mbs maar de maximale. Ik heb het gemerkt dat tijdens het updaten van XBox-spelen de TV+Box gewoon stopt tijdens het kijken (bijzonders bij RTL4), zappen op andere kanalen of terug naar menu laat het tv kijken weer toe. Het updaten van XBox-spelen gebruikt gemiddelt 300Mbs (staat op xbox-scherm) van 1Gbs glasvezel en ik heb ook met speedtest op PC gecheckt (zonder XBox 900/900Mbs, met Xbox 600/900Mbs).

 

Eerst na het beëindigen van XBox-update werkt de TV+Box weer normaal. Hoe kan ik instellen dat de TV-stream voorrang krijgt? Ik vind geen QoS instelling in modem v12b. Igmp snooping en Media QoS zijn geactiveerd in netgear switch.

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

De “bandbreedte” is afhankelijk van waar je naar kijkt.

 

TV: (ik ga ervan uit dat hij op multicast staat en vinkje bij “beste beeldkwaliteit” aanstaat.)

Kanaal 1 - 10    14,2 Mb/s  (ook ESPN)

Overige HD kanalen 8,2 Mb/s  (KPN gaat deze t.z.t. ook naar de originele stream zetten.

4K (maar 2 zenders en je hebt het 4K pakket nodig)  25 Mb/s

 

Streaming

Ligt aan de streaming dienst en of het HD of 4K is.

Ik denk 4K maximaal 25 Mb/s

 

Hoe is de Sagecom DIW7022 verbonden met de KPN modem / router (Experiabox of Box12)?

Of te wel, wat zit daar allemaal tussen? 

Of gaat het via WIFI? zo je welke KPN modem / router heb je? En heb je ook een SuperWIFI2?


@TDN, Werd er live televisie gekeken in multicast mode toen dit probleem optrad?

Zo ja, dan zouden de TV streams al voorrang moeten hebben op de download voor de Xbox.


Ja probleem optrad allleen in multicast en automatisch beste qualiteit. Bei unicast was geen probleem. Multicast is een stream voor allen dus ik denk het kan niet gebufferdworden, indien de piek b.v. 600Mbs dan vermoed ik dat de TV+Box error krijgt en beeld/geluid bleef staan. Maar 600Mbs piek voor een gemiddeld 14Mbs stream vind ik beetje te hoog. Bij unicast krijg iedereen zijn eigen stream en kan mischien locaal gebufferd worden.

@joop2011 Ik schreef dat de Netgear switch igmp snooping en media QoS aan heeft, dus eigenlijk krijgen TV-Stream voorrang van de switch, ik zal proberen QoS port-baseerd te instellen, maar vind ik eigenlijk niet nodig.


Multicast streams krijgen voorrang t.o.v. internet verkeer op de lijn van KPN naar jouw router omdat deze niet via Internet (vlan 6) binnenkomen maar via het KPN TV netwerk (vlan 4).

Daarmee zou dit fenomeen dus eigenlijk niet op mogen treden.

Je zult bij multicast streams ook geen pieken krijgen een multicast stream vraagt altijd dezelfde bandbreedte.

Dit soort problemen zou je juist eerder verwachten bij unicast streams aangezien op de TV+ Box unicast streams geen voorrang meer krijgen t.o.v. ander (internet) verkeer. Op de "oude" TV ontvangers krijgen unicast streams wel voorrang omdat deze via het KPN TV netwerk (vlan 4) en niet via Internet (vlan 6) lopen.


Ik schreef dat de Netgear switch igmp snooping en media QoS aan heeft, dus eigenlijk krijgen TV-Stream voorrang van de switch, ik zal proberen QoS port-baseerd te instellen, maar vind ik eigenlijk niet nodig.

Op welke instelling doel je als je het hebt over "media QoS"?

Onderstaand de QoS instelling op mijn Netgear switches?

802.1p/DSCP based QoS is mijns inziens de enig juiste.


@wjb Ja dat bedoeld ik de DSCP-based. Ik heb net een ander topic gevonden met zelfde fenomeen

Ik vermoed dat de speel-consoles door hun ingebouwde anti-lagging toch weten te manipuleren dat ze voorrang krijgen van de TV-stream